Hankesuunnitelma, Kannelmäen peruskoulun lisätila

HEL 2020-000388
More recent handlings
Case 20. / 94 §

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto Kannelmäen peruskoulun väliaikaisten lisätilojen hankesuunnitelmasta osoitteessa Runonlaulajantie 40

Education Committee

Lausunto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle puoltavan lausunnon 25.02.2020 päivätystä hankesuunnitelmasta (liite 1) ja lausuu lisäksi seuraavaa:

Hankesuunnitelma vastaa hyvin kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita. Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee kuitenkin edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa. Erityisesti tulee varmistaa ääneneristyksen ja -vaimennuksen huolellinen toteutus. Myös valaistukseen tulee kiinnittää huomiota, sillä toimivalla valaistuksella tuetaan monipuolisia työskentelyolosuhteita ja edistetään turvallisuutta. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyttä koko prosessin ajan. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin. Myös aikataulun pitävyydestä on huolehdittava.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta on hyväksynyt Kannelmäen peruskoulun lisätilojen tarveselvityksen 3.12.2019.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että hankkeen jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää edelleen huomioida henkilöstön ja lasten näkemykset tilojen kehittämisessä.

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Close

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 25.02.2020 päivätystä Kannelmäen peruskoulu väliaikainen lisätila -hankkeen hankesuunnitelmasta. Tilat rakennetaan osoitteessa Runonlaulajantie 40 sijaitsevan Kannelmäen peruskoulun tontille. Tarvittava lisätila hankitaan vuokraamalla siirtokelpoisista tilaelementeistä koostuva paviljonki 60 kuukauden ajalle siten, että tilat ovat Kannelmäen peruskoulun käytössä elokuussa 2020.

Kannelmäen peruskoulu toimii neljässä toimipisteessä osoitteissa Kanneltie 1, Kaarelanraitti 1, Ultramariinikuja 4 ja Runonlaulajantie 40. Koulussa toimii myös erityisen tuen pienryhmiä, valmistavan opetuksen ryhmä sekä esiopetus. Kannelmäen peruskoulussa on yhteensä 1 040 oppilasta.

Kanneltien ja Runonlaulajantien toimipisteiden nykyiset tilat ovat täynnä ja lähivuosien väestöennusteen mukaan alueella asuvien peruskouluikäisten määrän kasvu on noin 75 oppilasta vuodessa. Kaarelan alueella 2016 tehdyn palvelu- ja tilaverkon tarkastelun perusteella investointiohjelman talonrakentamisohjelmaan esitettiin Runonlaulajantien toimipisteen laajentamista. Koulun pysyvän laajennuksen arvioidaan valmistuvan vuonna 2024.

Alueen kasvusta johtuen koulu tarvitsee lisätiloja jo ennen laajennuksen valmistumista. Tilaelementtinä toteutettavia lisätiloja noin 80 oppilaalle suunnitellaan Runonlaulajantien toimipisteen läheisyyteen, kunnes Kannelmäen peruskoulun Runolaulajantien toimipisteen laajennus valmistuu vuonna 2024.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta on hyväksynyt Kannelmäen peruskoulun lisätilojen tarveselvityksen 3.12.2019.

Hankesuunnitelma on laadittu kaupunkiympäristön sekä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteistyönä.

Hankkeessa toteutettava paviljonki toimii väliaikaisena ja lisätilana alueen kasvavalle lapsimäärälle

Hankkeessa rakennettavat tilat toimivat väliaikaisena lisätilana kattaen oppilasmäärän kasvusta johtuvan lisätilatarpeen Runonlaulajantien toimipisteen pysyvän laajennuksen valmistumiseen saakka. Väliaikaiset lisätilat tulee sijoittaa tontilla siten, että pysyvän laajennuksen toteuttamiselle jää tilaa. Tilat tarjoavat terveellisen ja turvallisen oppimisympäristön.

Riittävät palvelutilat tukevat lasten ja nuorten arkea

Perusopetuspalvelut ovat perheille arjen lähipalvelu. Perusopetuspaikkojen riittävä määrä vahvistaa strategian mukaisia lähipalveluja sekä tukee lasten ja nuorten arkea. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tulee käyttämään hankkeessa rakennettavia lisätiloja joustavasti muuttuvan palvelutarpeen mukaan.

Tilat tukevat opetussuunnitelmien toteuttamista

Paviljonkiin sijoitettavat tilat ovat yleisopetuksen oppimistiloja. Aineopetuksen, hallinnon ja ruokailutilat sijaitsevat pysyvässä rakennuksessa samalla tontilla.

Tilaratkaisun tavoitteena on turvallinen, terveellinen, tarkoituksenmukainen ja joustava oppimisympäristö, joka tukee monialaista oppimista, yhteisöllisyyttä sekä yksilön ja ryhmän kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kehittymistä.

Hankkeessa toteutetaan peruskoululle tilat, joissa pedagogisesti monipuoliset, tarkoituksenmukaisesti mitoitetut ja joustavat tilat edistävät toimintaa sekä takaavat lapsille hyvän ympäristön oppia ja kasvaa. Tilat suunnitellaan kaupunkitasoisten mitoitusperiaatteiden ja suunnitteluohjeiden mukaan ja ne mahdollistavat perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteiden toteuttamisen.

Kustannukset ja aikataulu

Tässä hankkeessa toteutettavat tilat toimivat väliaikaisina lisätiloina pysyvän rakennuksen laajennuksen valmistumiseen saakka.

Kaupunkiympäristön toimiala vastaa hankkeen toteutuksesta ja ylläpidosta.

Investoinnin kustannusarvio eli hankesuunnitelman enimmäishinta on 895 000 euroa (alv 0 %). Arvioitu tilakustannus 60 kuukauden ajalta on yhteensä 1 165 615 euroa ja 233 123 euroa/vuosi. Vuokrattavat tilat ovat laajuudeltaan 320 htm². Vuokrasopimus tehdään kuudeksikymmeneksi (60) kuukaudeksi.

Kaupunkiympäristön toimialan arvioima kokonaisvuokra on 52,76 €/htm²/kk eli noin 202 608 euroa/vuosi (60 kk).

Muuttokustannusarvio on 5 000 euroa. Toiminnan käynnistämiskustannuksiin varataan 40 700 euroa, alv 0 %. Toiminnan käynnistämiskustannuksiin kuuluvat mm. ensikertainen kalustaminen, tarvikkeet, varusteet ja laitteet. Luku ei sisällä tietohallinnon hankintoja. Siivouskustannusarvio on 7 800 euroa vuodessa.

Aikaisemmat päätökset ja yhteisvalmistelu

Hankesuunnitelma on laadittu kaupunkiympäristötoimialan ja kasvatus- ja koulutustoimialan yhteistyönä.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta on hyväksynyt Kannelmäen peruskoulun lisätilojen tarveselvityksen 3.12.2019.

Close

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennetun omaisuuden hallinta Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö 05.03.2020 § 5

Päätös

Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö päättää hyväksyä osoitteeseen Runolaulajantie 40 sijoittuvan, tilaelementeistä koostuvan koulukotikäyttöön suunnitellun paviljongin 25.02.2020 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 400 brm² ja hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 895 420 euroa joulukuun 2019 kustannustasossa, ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.

Päätöksen perustelut

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan Kannelmäen peruskoulu tarvitsee lisätilaa 80 oppilaalle Kannelmäen alueella kunnes Kannelmäen peruskoulun Runolaulajantien toimipisteen laajennus valmistuu.

Tarvittava lisätila hankitaan vuokraamalla siirtokelpoisista tilaelementeistä koostuva paviljonki 60 kuukauden ajalle.

Koska tilahankkeiden käsittelyohjeen mukainen pääomitettu kokonaissumma on yhteensä 845 000 euroa hankkeesta päättää rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö.

Lausunnot

Rakennukset ja yleiset alueet –palvelukokonaisuus on pyytänyt hankesuunnitelmasta lausunnon kasvatus- ja koulutuslautakunnalta.

Hankkeen laajuus

Hankkeen laajuus on 400 brm², 320 htm², 255 hym².

Kustannukset

Kustannusarvion 18.02.2020 mukaan hankkeen kokonaiskustannus arvonlisäverottomana on yhteensä 895 420 euroa kustannustasossa 12/2019 (RI 104,3; THI 193,2).

Kokonaiskustannus sisältää paviljongin vuokrakustannuksen suunnitellun 60 kuukauden ajalle, mikä on arvonlisäverottomana yhteensä  
375 420 euroa (19,55 euroa/htm²). Lisäksi kokonaiskustannus sisältää investointikustannuksia yhteensä 520 000 euroa. Investointikustannuksiin sisältyvät rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, maanrakennustyöt, pihan toteutus, tontin ulkopuoliset kaivutyöt, rakennuttajan erillishankinnat, lisä- ja muutostyövaraus sekä rakennuspaikan ennallistaminen.

Tilakustannus käyttäjälle, lisätila

Hankkeen arvioitu tilakustannus käyttäjälle on määritelty tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs 14.12.2015) mukaan.

Tilakustannus käyttäjälle on 52,76 euroa/htm²/kk, 16 884 euroa/kk. Tästä tilaelementtien vuokrakustannus kaupunkiympäristön toimialalle on 19,55 euroa/htm²/kk, investointikustannusten perusteella laskettu lisävuokra 29,20 euroa/htm²/kk ja ylläpito 4,01 euroa/htm²/kk. Tilakustannuksen perusteena on 320 htm².

Arvioitu tilakustannus 60 kuukauden ajalta on yhteensä 1 165 615 euroa.

Hankkeen rahoitus

Tilaelementtien vuokrakustannus maksetaan käyttötalousmäärärahoista.

Hankkeen investointikustannukset rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.

Hankkeen toteutus ja aikataulu

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala hankkii tilat vuokraamalla ja vuokraa ne edelleen käyttäjälle. Tilojen toimittaja vastaa rakennuksen rakennusteknisestä kunnosta. Rakennuksen ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpitopalvelut.

Hanke on tavoitteena toteuttaa siten, että tilat ovat käytettävissä 8/2020.

Lisätiedot

Hanna Lehtiniemi, projektinjohtaja, puhelin: 310 87723

hanna.lehtiniemi@hel.fi
Close

This decision was published on 20.04.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

perusopetusjohtaja
Outi Salo

Ask for more info

Sari Lehtonen, projektiarkkitehti, puhelin: 09 310 15124

sari.k.lehtonen@hel.fi

Arjariitta Heikkinen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 09 310 71765

arjariitta.heikkinen@hel.fi

Attachments

1. Hankesuunnitelma 2821P21370 Kannelmäen peruskoulu lisätila

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.