Hankinta, yksilölliset ortopediset apuvälineet
Hankinta, yksilölliset ortopediset apuvälineet
Päätös
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hyväksyä yksilölliset ortopediset apuvälineet hankinnan puitejärjestelyyn seuraavat tarjoukset:
1. Apuvälinetekniikka Rehatech Oy (0616356-4)
2. Camp Clinic Oy (2129139-6)
3. Coronaria Savonlinnan FysioKulma Oy (1616350-9)
4. Meilahden ortopediatekniikka (2265917-2)
5. Respecta Oy (1623211-3)
6. Soleus Oy (0503125-2)
Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu edellä ilmoitetusti kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Valinta ja järjestys tehtiin tarjousten vertailutaulukon (liite 1) mukaisesti.
Suunniteltu sopimuskausi on 1.9.2020 – 29.2.2022.
HL 51 §:n perusteella korjattu sopimuskauden kesto, TE 2.9.2020.
Suunniteltu sopimuskausi on 1.9.2020 – 29.2.2024.
Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista Tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella.
Sopimuskausi noudattaa aikaisemman hankinnan HEL 2018-004505 sopimuskautta, josta Markkinaoikeus (20.12.2019 päätöksen (nro 554/19) kumosi tehdyn hankintapäätöksen tuoteryhmien 2a, 2b ja 3 osalta ja määräsi kilpailuttamaan kyseiset tuoteryhmät uudestaan ja joista tässä päätöksessä kilpailutuksen tuloksena päätetään.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnasta HEL 2018-004505 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 8.5.2018 § 126 yksilölliset ortopediset apuvälineet. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset, päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista sekä päättämään mahdollisesta optiokaudesta.
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja on tehnyt yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden hankintapäätöksen 20.8.2018, 39 § sekä kyseisen hankintapäätöksen oikaisun 8.1.2019, 3 §, jossa on valittu kohderyhmittäin yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden palveluntuottajat.
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan alkuperäisestä hankintapäätöksestä 20.8.2018, 39 § tehtiin markkinaoikeuteen valitus, jonka aikana hankintapäätöksen mukaista sopimuskautta ei ole ollut lupa aloittaa.
Markkinaoikeus on valitusta koskien tehnyt 20.12.2019 päätöksen (nro 554/19), jossa se kumosi sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan hankintapäätöksen tuoteryhmien 2a, 2b ja 3 osalta ja määräsi kilpailuttamaan kyseiset tuoteryhmät uudestaan.
Tästä johtuen on tuoteryhmien 2a, 2b ja 3 hankintalain 153 §:n mukaisesti jatkettu sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätöksessä 10.01.2019, 4 § tehtyjä väliaikaisia sopimuksia kunnes uuden kilpailutuksen mukainen hankintapäätös on saavuttanut lainvoimaisuuden.
Tarjouskilpailu
Yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella valittiin palveluntarjoajat puitejärjestelyyn.
Tarjouskilpailu käynnistettiin 5.6.2020 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu/tuotteet sekä tarjoajille että hankittavalle palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden hankinnan kohteena oli aikuisille henkilöille hankittavat ortopediset jalkineet; puolivalmiit ja valmiina saatavat, yksilöllisesti valmistetut jalkineet, yksilölliset tukipohjalliset sekä niiden valmistamiseen, sovittamiseen ja tuotteiden yksilöintiin asiakkaille sopivaksi hankittava asiantuntijaosaaminen.
Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 16.6.2020 klo 12:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin julkisesti 30.6.2020.
Tarjousten jättämisen määräaikaan 16.7.2020 klo 12:00 mennessä saapui kahdeksan (8) tarjousta. Tarjoukset jakaantuivat osa-alueittain seuraavasti:
Osa-alue 1, Ortopediset jalkineet, valmiina saatavat (1A-1D)
- Apuvälinetekniikka Rehatech Oy
- Camp Clinic Oy
- Meilahden ortopediatekniikka
- Orthonova Oy
- Respecta Oy
- Soleus Oy
Osa-alue 2, Ortopediset jalkineet, puolivalmiit (2E- 2H)
- Apuvälinetekniikka Rehatech Oy
- Camp Clinic Oy
- Meilahden ortopediatekniikka
- Ortto-kenkä Oy
- Respecta Oy
- Soleus Oy
Osa-alue 3, Ortopediset jalkineet, yksilöllisesti valmistetut (3I- 3P)
- Apuvälinetekniikka Rehatech Oy
- Camp Clinic Oy
- Meilahden ortopediatekniikka
- Ortto-kenkä Oy
- Respecta Oy
- Soleus Oy
Osa-alue 4, Tukipohjallispari, yksilöllisesti valmistetut (4 Q)
- Apuvälinetekniikka Rehatech Oy
- Camp Clinic Oy
- Coronaria Savonlinnan FysioKulma Oy
- Meilahden ortopediatekniikka
- Orhonova Oy
- Ortto-kenkä Oy
- Respecta Oy
- Soleus Oy
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus
Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittuja hankintalain periaatteita tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti.
Tarjousten täsmennyspyynnöt
Viidelle (5) tarjoajalle lähetettiin sähköpostitse tarjouksen täsmennyspyyntö. Tarjoajat vastasivat täsmennyspyyntöön annetussa määräajassa ja annetut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Tarjousvertailu toteutettiin hankinnan ehtojen mukaisesti tarjoushinnan perusteella. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tässä hankinnassa tarjous, joka on hankintayksikön kannalta hinnaltaan halvin. Halvinta hintaa käytetään valintaperusteena, koska oleelliset laatuun vaikuttavat seikat on huomioitu kattavasti hankinnan kohteen määrittelyssä, hankinnan vähimmäisvaatimuksissa.
Tarjoajat asetetaan osa-alueittain palveluntuottajiksi halvimman hinnan mukaiseen etusijajärjestykseen vertailuperusteiden mukaisesti. Puitesopimuksen jokaiseen osa-alueeseen valitaan viisi (5) palveluntuottajaa.
Osa-alue 1, Ortopediset jalkineet, valmiina saatavat (1A-1D)
1. Meilahden ortopediatekniikka
2. Camp Clinic Oy
3. Respecta Oy
4. Apuvälinetekniikka Rehatech Oy
5. Soleus Oy
Osa-alue 2, Ortopediset jalkineet, puolivalmiit (2E- 2H)
1. Apuvälinetekniikka Rehatech Oy
2. Camp Clinic Oy
3. Meilahden ortopediatekniikka
4. Respecta Oy
5. Soleus Oy
Osa-alue 3, Ortopediset jalkineet, yksilöllisesti valmistetut (3I- 3P)
1. Camp Clinic Oy
2. Meilahden ortopediatekniikka
3. Respecta Oy
4. Apuvälinetekniikka Rehatech Oy
5. Soleus Oy
Osa-alue 4, Tukipohjallispari, yksilöllisesti valmistetut (4 Q)
1. Apuvälinetekniikka Rehatech Oy
2. Meilahden ortopediatekniikka
3. Camp Clinic Oy
4. Respecta Oy
5. Coronaria Savonlinnan FysioKulma Oy
Puitejärjestelyn sisällä asiakaskohtainen palvelun valinta tehdään etusijajärjestyksessä ensimmäiseltä soveltuvalta palveluntuottajalta.
Tilaajalla on aina oikeus syyllistymättä sopimusrikkomukseen valita muu toimittaja ilman etusijajärjestyksen noudattamista, mikäli Tilaaja arvioi lääketieteellisesti todetun toimintavajeen perusteella asiakkaan yksilöllisen tarpeen edellyttävän yksilöllistä ratkaisua, joka on saatavilla toiselta toimittajalta.
Sopimus
Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään kahden (2) vuoden pituiset sopimukset. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.9.2020. Perussopimuskausi päättyy 29.2.2022 (samanaikaisesti kuin tarjouspyynnön HEL 2018-004505 perusteella solmituissa sopimuksissa).
HL 51 §:n perusteella korjattu sopimuskauden kesto, TE 2.9.2020.
Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.9.2020. Perussopimuskausi päättyy 29.2.2024 (samanaikaisesti kuin tarjouspyynnön HEL 2018-004505 perusteella solmituissa sopimuksissa).
Sopimukseen sisältyy mahdollisuus yhden (1) vuoden mittaiseen optiokauteen, jonka käyttöönotosta päättää Tilaaja viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen mahdollisen optiokauden alkamista.
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
This decision was published on 02.09.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Marita Lehtinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241
Jenni Valkonen, kuntoutussuunnittelija , puhelin: 09 310 24701