Hankinta, suun terveydenhuollon digitaalinen 3 D suunnitteluohjelmisto, Sosiaali- ja terveydentoimiala
Digitaalinen hammasimplanttien suunnittelujärjestelmä
Päätös
Johtajahammaslääkäri päätti hankkia SMOP-merkkisen, digitaalisen hammasimplanttien suunnitteluohjelman Implantona Oy:ltä.
Lisäksi johtajahammaslääkäri päätti hyväksyä SMOP-suunnitteluohjelman käytön Helsingin kaupungin tietoturvalinjauksesta poiketen perustuen alla esitettyihin perusteluihin.
Suunnitteluohjelman hankinta liittyy kahden vuoden mittaiseen pilottiin, jonka on suunniteltu alkavan 1.6.2021.
Hankinnan arvioitu kokonaisarvo kahden vuoden pilottijaksolle on
10 000,00 euroa (alv 0 %). Hinta muodostuu suunnitteluohjelman käyttäjäkohtaisista lisenssimaksuista.
Päätöksen perustelut
Taustaa
Pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen suun erikoishoidon yksikössä (PKS-Sehyk) annetaan erikoishammaslääkäritasoista hoitoa muun muassa kirurgiassa ja protetiikassa. Potilaiden hoito vaatii toteuttajaksi erikoishammaslääkärin, mutta hoito ei ole kuitenkaan erikoissairaanhoitoa vaativaa.
Digitaalinen suunnitteluohjelma helpottaa erikoishammaslääkärien (protetiikan ja purennan kuntoutuksen ja suu- ja leukakirurgien) implanttihoitoihin liittyvää suunnittelua. Lisäksi ohjelma tarjoaa mahdollisuuden ohjattuun kirurgiaan, jolloin kirurginen toimenpide on sekä tekijälle että potilaalle selkeästi helpompi (toimenpideaika lyhenee ja komplikaatiot vähenevät). Suunnitteluohjelmaa tarvitaan erityisesti haasteellisissa, esteettiseen protetiikkaan ja siihen liittyvään kirurgiaan (implantointiin) liittyvissä hoidoissa.
PKS-Sehykissä on selvitetty eri toimittajien hammasimplanttihoitoon soveltuvia suunnitteluohjelmia. Yhtenä kriteerinä ohjelmiston pilottihankkeeseen liittyen on ollut pilotoitavan järjestelmän soveltuvuus huomioiden se, että PKS-Sehykillä on erimerkkisiä ja eri toimittajien toimittamia implantteja. Lisäksi potilastiedon käsittely ja pilvipalvelimen sijainti huomioitiin eri järjestelmiin liittyneissä selvityksissä.
Pilotoitavaksi ohjelmistoksi valikoitui tehtyjen selvitysten ja PKS-Sehykin tarve huomioiden Implantona Oy:n SMOP-ohjelmisto.
Mikäli suun terveydenhuolto päättää pilotoinnista saatavan kokemuksen perusteella hankkia implanttisuunnitteluohjelman, tullaan hankinta kilpailuttamaan.
Tietoturva
Kaupungin tietosuojavastaava on 24.4.2020 antamassaan ohjeessa todennut, että tietosuojaa koskevista ohjeista poikkeamisesta tulee tehdä päätös toimivaltaisen viranhaltijan toimesta.
SMOP-implanttisuunnitteluohjelman vaikutustenarviointi ja riskianalyysi on tehty 16.4.2021 yhdessä suun terveydenhuollon, Implantona Oy:n ja sosiaali- ja terveystoimialan tietosuojalakimiehen ja tietotekniikkapalveluiden kesken. Vaikutustenarvioinnissa todettiin, että henkilötietoja käsitellään Amazon aws pilvipalvelimessa sekä tietojenkäsittelyn ylläpitotehtävissä EU/ETA-alueen ulkopuolella (Ukrainassa), mikä on kaupungin tietoturvalinjausten vastaista.
Potilaasta pilvipalveluun kryptattuna siirtyvät tiedot ovat Helsingin suun terveydenhuollon potilastietojärjestelmän potilas-ID, hampaiston pintatieto sekä röntgenkuva (kktt). Potilas-ID:n pystyy kääntämään nimeksi ja henkilötunnukseksi vain kirjautumalla Helsingin suun terveydenhuollon potilastietojärjestelmään, johon vaaditaan yksilöllinen käyttäjätunnus ja salasana. Tietojenkäsittelyn ylläpitotehtävissä ei ole pääsyä potilasdataan, ellei käyttäjä sitä erikseen myönnä.
Arvioinnissa todettiin, ettei Amazon aws pilvipalvelimelle siirtyvien tietojen perusteella ole mahdollista tunnistaa henkilöä.
Hankinnan arvo
Kahden vuoden pilottijaksolle arvioitu hankinnan kokonaisarvo
10 000,00 euroa koostuu käyttäjäkohtaisesta Pro-lisenssistä viidelle käyttäjälle ja Smart-lisenssistä neljälle käyttäjälle. Pro-lisenssin vuosihinta ilman arvonlisäveroa on 800,00 euroa ja Smart-lisenssin 250,00 euroa.
Suunnitteluohjelman avulla mahdollisesti hankittavien poraohjaimien kustannuksia ei ole huomioitu hankinnan arvossa, koska niiden kustannukset eivät liity suunnitteluohjelmiston hankintaan, vaan kuuluvat hammaslaboratoriokustannuksiin.
Kyseessä on pienhankinta, johon ei sovelleta lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksesta (1397/2016).
Sopimus
Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.
Hankintavaltuudet
Johtajahammaslääkärin valtuus päättää hankinnasta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 19.1.2021 § 14.
This decision was published on 26.04.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539