Asemakaavan muutos, Munkkiniemi tontti 30018/9, Riihitie 9, nro 12661, KYMP, RYA

HEL 2020-001526
More recent handlings
Case 7. / 39 §

Riihitie 9, asemakaavan muuttaminen (nro 12661)

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti

  • hyväksyä 2.2.2021 päivätyn asemakaavan muutoksen piirustuksen nro 12661 mukaisena. Asemakaavan muutos koskee 30. kaupunginosan (Munkkiniemi, Vanha Munkkiniemi) korttelin 30018 tonttia 9.
  • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteisiin, kannanottoihin sekä julkisena nähtävilläoloaikana saatuihin lausuntoihin ja muistutuksiin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko
  • ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti asemakaavan muutoksesta hallintosäännön 16 luvun 1 §:n kohdan 2 perusteella, koska kaavaratkaisulla ei katsota olevan merkittäviä vaikutuksia.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kaavaratkaisun keskeinen sisältö

Asemakaavan muutos (kaavaratkaisu) koskee nykyisen päiväkodin (Daghemmet Elka) tonttia osoitteessa Riihitie 9, joka sijaitsee Munkkiniemessä, Vanhan Munkkiniemen alueella. Kaavaratkaisu mahdollistaa nykyisen päiväkodin korvaamisen uudella suuremmalla, n. 210:lle lapselle mitoitetulla päiväkodilla. Kaavan tavoitteena on parantaa alueen varhaiskasvatuksen palveluja, sekä osaltaan mahdollistaa päivähoitopaikkojen riittävyys Munkkiniemen peruspiirin alueella. Tavoitteena on sovittaa uudisrakennus osaksi Munkkiniemen ja Riihitien alueen ympäristöä, sekä säilyttää ja kehittää korttelialuetta tunnistettavana palvelujen paikkana. Kaavaratkaisussa on kiinnitetty huomiota päiväkodin riittävän leikkipihan mahdollistamiseen, päiväkotitontin ja Riihitien ympäristön vehreän ilmeen säilyttämiseen sekä alueen jalankulun, pyöräilyn, saattoliikenteen ja huollon liikennejärjestelyjen toimivuuteen. Kaavaratkaisun yhteydessä on laadittu liikennesuunnitelma (piir.nro 7106), jonka mukaan päiväkotitontin kaakkoisreunan nykyinen huoltoreitti muuttuu kaavamuutoksen myötä jalankululle ja polkupyöräilylle varatuksi kaduksi. Tämä palvelee aluetta laajemmin sekä helpottaa kulkua julkisen liikenteen pysäkkien ja päiväkodin välillä. Päiväkotia koskeva hankesuunnittelu ja siihen liittyvä rakennussuunnittelu on ollut käynnissä. Tontin tehokkuusluku on e=0,61.

Päätökset kaavaratkaisun pohjana

Kaavaratkaisu edesauttaa kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista. Kaavaratkaisu on Helsingin yleiskaavan 2016 mukainen.

Alueen lähtökohdat ja nykytilanne

Kaavamuutosalueella on Helsingin kaupungin ruotsinkielisen päiväkodin Daghemmet Elka. Tonttia ympäröivät 1930-50-luvuilla ja 1980-luvuilla rakennetut asuinkerrostalotontit. Nykyinen yksikerroksinen päiväkotirakennus (864 k-m²) on valmistunut vuonna 1978. Nykyinen päiväkotitontti on puustoinen, Riihitietä vasten tontilla on puurivi. Tontin itäosassa on olemassa oleva pelastus- ja huoltoreitti, koillisnurkassa sijaitsee pieni pysäköintialue. Nykyisen päiväkodin korvaaminen suuremmalla pohjautuu väestöennusteen arvioon varhaiskasvatusikäisten lasten määrän kasvusta Munkkiniemen peruspiirin alueella. Samalla päiväkodin toimintaa on tarkoitus laajentaa niin, että se sisältäisi myös suomenkielisen varhaiskasvatuksen. Päiväkodin kiinteistössä on tehty viime vuosien aikana korjaustöitä. Kiinteistön kunto edellyttäisi kuitenkin kiireellisesti laajempia korjaustoimenpiteitä. Tehtyjen selvitysten pohjalta on päädytty vaihtoehtoon, jossa nykyinen rakennus puretaan ja korvataan uudisrakennuksella.

Alueella on voimassa asemakaava vuodelta 1975. Kaavan mukaan kaavamuutosalue on merkitty Sosiaalista toimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi (Ys).

Helsingin kaupunki omistaa korttelialueen. Kaavaratkaisu on tehty kaupungin aloitteesta.

Kaavaratkaisun kustannukset

Kaavaratkaisun toteuttamisesta aiheutuu kaupungille kustannuksia ilman arvonlisäveroa seuraavasti:

Alustava kustannusarvio uudelle päiväkodille on noin 8,8 milj. euroa. Päiväkotirakennuksen osalta kustannusarvio on viitteellinen, sillä hankesuunnittelu on käynnissä ja varsinaiset kustannusarviot laaditaan jatkosuunnittelun edetessä.

Kaupungille aiheutuu päiväkodin toteuttamisen yhteydessä kustannuksia uuden jalankulun ja pyöräilyn katualueen muutoksista noin 75 000 €. Lisäksi hulevesiviemärin rakentamisesta on arvioitu aiheutuvan verkonhaltijalle kustannuksia noin 25 000 €.

Vuorovaikutus kaavan valmisteluaikana

Liitteenä olevassa vuorovaikutusraportissa esitetään yhteenvedot kaavan valmisteluaikana saaduista viranomaisten kannanotoista ja osallisten mielipiteistä sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.

Viranomaisyhteistyö

Kaavaratkaisun valmistelun yhteydessä on tehty yhteistyötä kaupunkiympäristön toimialan eri tahojen lisäksi seuraavien viranomaistahojen kanssa:

  • Helen Oy
  • Helen Sähköverkko Oy
  • Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) vesihuolto
  • kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
  • kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala / kaupunginmuseo

Viranomaisten kannanotot osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat alueen vesihuoltoon, rakennettuun kulttuuriympäristöön ja alueen rakennusvaiheisiin, nykyisen päiväkodin rakennuksen ominaisuuksiin sekä rakennetun ympäristön arvojen huomioimiseen kaavan valmistelussa. Kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavoitustyössä mm. siten, että nykyinen päiväkotirakennus tullaan dokumentoimaan ennen sen purkamista.

Mielipiteet

Mielipiteet osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta kohdistuivat päiväkodin ja Riihitien ympäristön saavutettavuuteen, liikenne- ja pysäköintijärjestelyihin, päiväkodin tontin ja pihan riittävyyteen ja suunnitteluun, uudisrakennuksen korkeuteen ja ympäristöön sopimiseen, alueen hulevesijärjestelyihin ja kunnossapitoon, rakentamisen työmaa-aikaisiin haittoihin sekä Riihitien ympäristön vehreyden ja maisemallisen kokonaisuuden ja päiväkodin korttelialueen avaruuden ja tontin olemassa olevan puuston säilymiseen. Suunnittelualueen kaakkoisreunan nykyisen huolto- ja pelastustien mahdollista muuttamista yleiseksi jalankulun ja pyöräilyn reitiksi pidettiin hyvänä asiana.

Mielipiteet on otettu huomioon kaavoitustyössä siten, että uudisrakennusta ja tontin muutoksia sovitetaan kaavamerkinnöin ja määräyksin ympäristöön, ohjaamalla mm. rakentamisen korkeutta sekä tontin istuttamista ja Riihitien varren puiden säilyttämistä ja tarvittaessa uusimista alueen vehreyden säilyttämiseksi. Päiväkodin liikennettä on pyritty parantamaan ohjaamalla eriyttämään saatto- ja huoltoliikenne, sekä parantamalla kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita.

Kirjallisia mielipiteitä saapui 5 kpl.

Kaavaehdotuksen julkinen nähtävilläolo (MRL 65 §) 2.11.–1.12.2020

Kaavaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä, mistä on ilmoitettu maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla.

Kaavaehdotuksesta tehtiin 2 muistutusta.

Yksi muistutus kohdistui lintujen turvallisuuden huomioimiseen päiväkodin uudisrakennuksen suunnittelussa. Toisessa muistutuksessa olleet huomiot kohdistuivat uuden rakennuksen kolmikerroksisuuteen, arkkitehtuuriin, puiden säilyttämiseen tontilla, uudisrakentamisen vaikutuksiin ja mahdollisiin haittoihin naapureille sekä rakentamisen työmaa-aikaisiin haittoihin.

Lausunnoissa nostettiin esiin uuden hulevesiviemärin tarve ja jätehuollon järjestämiseen liittyviä yksityiskohtia. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan asemakaavamuutos on tarpeellinen palvelutarpeen turvaamiseksi ja toimiala on osallistunut asemakaavamuutoksen valmisteluun.

Lausunnot saatiin seuraavilta tahoilta:

  • Helen Oy
  • Helen Sähköverkko Oy
  • Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY)
  • kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala / kaupunginmuseo
  • kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Toimenpiteet julkisen nähtävilläolon jälkeen

Vuorovaikutusraportissa on esitetty yhteenvedot kaavaehdotuksesta saaduista muistutuksista ja viranomaisten lausunnoista sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.

Kaavan tavoitteet huomioon ottaen, kaavaehdotusta ei ole ollut tarkoituksenmukaista muuttaa julkisen nähtävilläolon yhteydessä esitettyjen huomautusten johdosta.

Kaavakartan merkintöihin tai määräyksiin ei tehty muutoksia julkisen nähtävilläolon jälkeen. Aineistoon tehdyt muut täydennykset on esitetty kaavaselostuksen viimeisessä luvussa.

Tarkemmat perustelut

Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 9 §, 51 §, 52 §, 54 §, 57 §, 59 §, 62 §.

Close

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 1.12.2020

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 11.5.2020

03.06.2020 Käsitelty

Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 25.05.2020 § 31

Close

This decision was published on 10.02.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen, joka koskee asemakaavan muutosta, saa hakea muutosta kunnallisvalituksella

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen, lukuun ottamatta vaikutukseltaan vähäisiä asemakaavan muutoksia, joissa valitusoikeus on vain asianosaisilla. Vaikutukseltaan vähäisenä ei ole pidettävä asemakaavan muutosta, jossa muutetaan rakennuskorttelin tai muun alueen pääasiallista käyttötarkoitusta, supistetaan puistoja tai muita lähivirkistykseen osoitettuja alueita taikka nostetaan rakennusoikeutta tai rakennuksen sallittua korkeutta ympäristöön laajemmin vaikuttavalla tavalla, heikennetään rakennetun ympäristön tai luonnonympäristön arvojen säilymistä taikka muutetaan kaavaa muulla näihin rinnastettavalla tavalla. (Valitusoikeuden rajoittaminen ei koske MRL 73 §:n mukaisia ranta-asemakaavoja)
  • viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa
  • maakunnan liitto ja kunta, joiden alueella kaavassa osoitetulla maankäytöllä on vaikutuksia
  • rekisteröity paikallinen tai alueellinen yhteisö toimialaansa kuuluvissa asioissa toimialueellaan.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Kunnan jäsenen, asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai ehyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero
(09) 655 783
Käyntiosoite
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Ask for more info

Lotta Aulamo, arkkitehti, puhelin: 09 310 22792

lotta.aulamo@hel.fi

Eeva Väistö, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37353

eeva.vaisto@hel.fi

Aino Leskinen , va. tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 20825

aino.leskinen@hel.fi