Terveydensuojelun valvontasuunnitelman 2019 toteutumisen arviointi Helsingissä
Terveydensuojelun valvontasuunnitelman 2019 toteutumisen arviointi Helsingissä
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä esitetyn Helsingin kaupungin ympäristöpalveluiden terveydensuojelulain mukaisen valvontasuunnitelman 2019 toteutumisen arvioinnin.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto hyväksyi 23.11.2018 (208 §) terveydensuojelun valvontasuunnitelman päivityksen vuodelle 2019 osana Helsingin kaupungin ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmaa 2015–2019. Tässä selvityksessä arvioidaan terveydensuojelun valvontasuunnitelman toteutumista vuonna 2019.
Suunnitelman mukainen valvonta on maksullista. Helsingin kaupungin ympäristöterveydenhuollon taksa sisältää terveydensuojelun valvonnan maksut.
Terveydensuojelun valvonnan toteutuminen vuonna 2019
Terveydensuojelun valvonta toteutui Helsingissä keskittämällä valvonta painopistealueisiin, jotka sisällytettiin myös ympäristöpalveluiden vuoden 2019 tulossuunnitelmaan. Terveydensuojelun suunnitelmallisen valvonnan painopistealueita olivat talousveden, uimaranta- ja uima-allasveden sekä terveydellisten olojen valvonta sellaisissa kohteissa, joita lapset ja nuoret käyttävät, kuten päiväkodit, koulut, kerho- ja nuorisotilat sekä leikkipuistorakennukset. Terveydensuojelun valvontaa kohdennettiin myös erityisesti ihoa läpäisevää hoitoa tarjoaviin kohteisiin. Terveydensuojelulain mukaisten ilmoitusten ja asuntoja koskevien toimenpidepyyntöjen sujuva käsittely, riskinarvioinnin kehittäminen eri kohdetyyppejä koskien sekä toimijan omavalvonnan edistäminen olivat muita terveydensuojelun valvonnan painopistealueita vuonna 2019. Lisäksi ympäristöpalvelut käsitteli muut terveydensuojeluun liittyneet toimenpidepyynnöt.
Valtakunnallinen ympäristöterveydenhuollon keskitetty toiminnanohjaus- ja tiedonhallintajärjestelmähanke VATI on korvannut kuntien nykyisin käyttämät ympäristöterveydenhuollon valvontatietojärjestelmät vuoden 2019 alusta lähtien. VATI tuli käyttöön erittäin keskeneräisenä ja ilman kunnollista testausta ja on järjestelmänä edelleen puutteellinen ja työläs.
Ilmoitusten ja lausuntojen käsittely
Terveydensuojelulain 13 §:n mukaisista ilmoitusvelvollisista huoneistoista käsiteltiin 269 ilmoitusta ja annettiin 55 lausuntoa.
Toimenpidepyynnöt
Asuntoja koskevia toimenpidepyyntöjä käsiteltiin 181. Toimenpidepyynnöt koskivat pääosin kosteus- ja homevaurioita, ilmanvaihdon puutteita, hajuhaittoja sekä melua.
Laivatarkastukset
Maailman terveysjärjestön (WHO) kansainvälisen terveyssäännöstön (IHR 2005) mukaisia laivatarkastuksia tehtiin Helsingin satamissa yhteensä 78. Todistus saniteettitoimenpiteistä vapauttamisesta (Ship Sanitation Control Exemption Certificate) annettiin kaikille tarkastetuille aluksille.
Suunnitelmallisen valvonnan toteutuminen vuonna 2019
Suunnitelmallisen valvonnan painopistealueiksi oli valittu korkean riskin kohteet kuten:
sekä keskisuuren tai matalan riskin kohteet kuten:
Suunnitelmallisen valvonnan tarkastuksia suunniteltiin tehtäväksi edellä mainittuihin kohteisiin yhteensä 403. Toteutunut tarkastusmäärä oli 280. Suunnitelmallisen valvonnan toteutumisen raportti on taulukkomuodossa liitteenä (Terveydensuojelun suunnitelmallisten tarkastusten ja näytteiden toteuma vuonna 2019). Suunnitelman mukaisista tarkastuksista laadittiin tarkastuskertomukset ja tarkastuksista perittiin taksan mukainen maksu.
Suunnitelmalliset tarkastukset ja näytteenotto
Suuri vesilaitos, HSY vesihuolto
Talousveden valvonta toteutui suunnitelman mukaisesti sekä näytteiden että tarkastusten osalta. Valvontanäytteet otettiin riskinarviointiin perustuen ympäristöpalveluiden laatiman näytteenottosuunnitelman mukaisesti pääsääntöisesti suurtalouksien kuten koulujen, päiväkotien, sairaaloiden ja ravintoloiden keittiöiden hanoista eri puolilta jakeluverkostoa. Ympäristöpalvelut teki suunnitelmalliset tarkastukset riskinarvioinnin perusteella HSY:n vedenpuhdistuslaitokselle. Tarkastuksilla käytiin läpi mm. HSY:n riskinarviointia ja riskinhallintaa, omavalvontaa, erilaisia häiriötilanteita vedenpuhdistuslaitoksilla ja verkostossa sekä saneerauskohteena olleet tilat ja toiminnot Vanhankaupungin vedenpuhdistuslaitoksella.
Ympäristöpalveluiden suunnitelman mukaisesti MetropoliLab Oy otti talousvedestä 366 valvontanäytettä sekä lisäksi kymmenen tutkimustuloksen varmentavaa uusintanäytettä. Valvontatutkimuksissa oli mukana nitriitin määritys lähtevästä vedestä sekä jaksottaisen seurannan kerran viidessä vuodessa mitattavat parametrit (antimoni, bentseeni, bentso(a)pyreeni, boori, syanidit, seleeni, 1,2-dikloorietaani, tetrakloorieteeni, trikloorieteeni, polysykliset aromaattiset hiilivedyt (PAH), kloorifenolit ja uraani). Lisäksi otettiin Sipoon Veden jakamasta talousvedestä kolme säännöllisen valvonnan näytettä Helsingin Östersundomin alueelta. HSY vesihuollon sekä Sipoon Veden Helsinkiin toimittama talousvesi täytti hyvälle talousvedelle asetetut mikrobiologiset ja kemialliset laatuvaatimukset sekä mikrobiologiset laatutavoitteet. Kemialliset laatutavoitteet täyttyivät suurimmassa osassa näytteitä.
Vuonna 2019 päivitettiin HSY:n kanssa laadittu valvontatutkimusohjelma vuosille 2020-2024 aiemmin hyväksytyn riskinarvioinnin perusteella.
Uima-allastilat ja allasvesi
Yleisiä uimahalleja ja muita allastiloja oli valvonnassa vuonna 2019 yhteensä 58, joista 12 oli uimahalleja, 4 maauimaloita ja 42 muita yleisiä allastiloja kuntoutuslaitoksissa, hotelleissa ja ravintoloissa sekä liikuntakeskuksissa ja kouluissa.
Allasvesinäytteitä suunniteltiin otettavan 1100-1300. Suunnitelmallisia näytteitä otettiin vuoden aikana yhteensä 1143, lisäksi otettiin kymmenen uusintanäytettä. MetropoliLab Oy otti näytteet kohteiden näytteenottosuunnitelmien mukaisesti.
Yleisiin allastiloihin tehtiin yhteensä 13 suunnitelmallista tarkastusta. Suunniteltu tarkastusmäärä (26) ei toteutunut johtuen uimavesien valvontaan kohdistuneesta ennakoimattomasta resurssivajeesta.
Uimarannat ja uimarantavesi
Uimakaudella 2019 Helsingissä oli valvonnassa 25 yleistä uimarantaa, joista 12 oli suuria yleisiä uimarantoja ja 13 pieniä yleisiä uimarantoja. Valvontasuunnitelman mukaiset tarkastukset tehtiin kaikille 25 valvonnassa olevalle uimarannalle. Lisäksi tehtiin kahdeksan uusintatarkastusta.
Valvontanäytteitä suunniteltiin otettavan yhteensä 112. Suunnitelmallisia näytteitä otettiin 112, joista 60 otettiin suurilta yleisiltä uimarannoilta ja 52 pieniltä yleisiltä uimarannoilta. Lisäksi otettiin kahdeksan uusintanäytettä. MetropoliLab Oy otti näytteet näytteenottosuunnitelman mukaisesti.
Vuoden 2019 uimakauden päätyttyä päivitettiin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (177/2008) mukainen suurten uimarantojen uimavesien luokittelu, joka perustuu neljän uimakauden valvontatutkimustuloksiin. Helsingin suuret yleiset uimarannat luokiteltiin erinomaisiksi (5), hyviksi (4) ja tyydyttäviksi (3). Huonoon luokkaan ei sijoittunut yksikään Helsingin yleisistä uimarannoista.
Erityisryhmien käyttöön tarkoitetut tilat
Erityisryhmien käyttöön tarkoitettuihin huoneistoihin suunniteltiin tehtävän yhteensä 200 tarkastusta. Erityisryhmillä tarkoitetaan lapsia, nuoria, vanhuksia, liikuntarajoitteisia ja sairaita. Näitä huoneistoja ovat muun muassa peruskoulut, lukiot ja muut oppilaitokset, lasten päivähoitotilat, leikkipuistot ja muut lasten ja nuorten kerhotilat, vanhusten palveluasunnot, lastensuojelun yksiköt ja muut sosiaalialan yksiköt. Suunnitellusta tarkastusmäärästä toteutui 62 %. Tarkastuksia tehtiin 125 ja ne jakautuivat eri tyyppisiin huoneistoihin seuraavasti:
Korkeaa hygieniaa edellyttävät huoneistot
Korkeaa hygieniatasoa edellyttäviin huoneistoihin suunniteltiin tehtäväksi yhteensä 150 tarkastusta. Näihin huoneistoihin luetaan kauneushoitolat, tatuointipaikat, solariumit, julkiset majoitushuoneistot, yleiset saunat ja julkiset liikuntatilat. Suunnitelluista tarkastuksista toteutui 77 %. Tarkastuksia tehtiin 115 ja ne jakautuivat eri tyyppisiin huoneistoihin seuraavasti:
Terveydensuojelun valvonnan henkilöstövoimavarojen toteutuminen
Vuonna 2019 kaikkeen terveydensuojelun valvontaan oli suunniteltu 23,2 henkilötyövuotta (htv), toteuman ollessa 21,9 htv (94 %). Valvonnan painopistettä ja resursseja siirrettiin suunnitelmalliseen valvontaan ja sen kehittämiseen.
Terveydensuojelun valvonnan tulot
Terveydensuojelun valvonnasta kertyi tuloja yhteensä 158 694 euroa, josta suunnitelmallisen valvonnan osuus oli 99 648 euroa. Terveydensuojelun valvonnasta saadut tulot eivät ole kohdentuneet ympäristöpalveluissa tehtävään terveydensuojelun valvontaan, vaan valvonnan tulot menevät Helsingin kaupungille.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
This decision was published on 16.03.2020
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Hannele Nurminen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 64458