Poistumisturvallisuusselvitys, Miljan palvelutalo, Vanha Helsingintie 16, Koillis-Helsingin lähimmäistyö Milja ry

HEL 2020-002428
More recent handlings
§ 21
This decisionmaker is no longer active

Poistumisturvallisuuden arviointi / Koillis-Helsingin lähimmäistyö Milja ry, Miljan palvelutalo, Vanha Helsingintie 16, 00700 Helsinki

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Koillis-Helsingin lähimmäistyö Milja ry:n kohdetta Miljan palvelutalo osoitteessa Vanha Helsingintie 16, 00700 Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja
- poistumisturvallisuusselvitys 26.2.2020
- määräaikainen palotarkastuksen ptk nro 79062 (18.2.2020)
- toiminnanharjoittajan sähköpostitse 12.6.2020 toimittama selvitys evakuointijärjestelyistä ja mitatuista ajoista

Miljan palvelutaloon on tehty poistumisturvallisuuden arviointi 15.11.2016. Arvioinnissa todetaan, ettei poistumisturvallisuus ole pelastusviranomaisen arvion mukaan riittävällä tasolla, mutta että poistumisturvallisuus voidaan saattaa riittävälle tasolle suunnitellun automaattisen sammutuslaitteiston asennuksella. Tuolloin sammutuslaitteisto oli tarkoitus asentaa, kun nykyisen rakennuksen viereen rakennetaan uudisrakennus arviolta vuoden 2020 loppuun mennessä. Palotarkastuksella 18.2.2020 todettiin, ettei lisärakentaminen ole alkanut eikä sen aikataulusta ollut tietoa. Näin ollen toiminnanharjoittaja velvoitettiin toimittamaan päivitetty poistumisturvallisuusselvitys tilanteen uudelleen arviointia varten.

Miljan palvelutalo toimii v. 2003 valmistuneessa nelikerroksisessa rakennuksessa. Palvelutalossa on 12 –paikkainen tehostetun palveluasumisen ryhmäkoti muistisairaille rakennuksen 1. kerroksessa ja 26 palveluasuntoa ikäihmisille 2.-4 kerroksessa. Ryhmäkodin asukkaiden toimintakyky vaihtelee lähes omatoimisesta avustettavaan. Toiminnanharjoittajan arvion mukaan osa asukkaista on kykeneviä lähes omatoimiseen poistumiseen kehotuksesta, mutta suurin osa on henkilökunnan toimenpitein pelastettavia. Palveluasuntojen asukkaat ovat pääosin omatoimisia ja heille ei ole tarjolla yöajan hoitoa. Osalla on käytössä kotihoidon palveluja. Henkilökuntaa rakennuksessa on vähimmillään yöaikaan paikalla yksi hoitaja ryhmäkodissa.

Ryhmäkoti on jaettu kahteen palo-osastoon EI30 rakentein, joista toisessa palo-osastossa on viisi yhden hengen asukashuonetta ja toisessa kuusi huonetta, joista kaksi on kahden hengen huoneita. Asukashuoneet on toteutettu osiin jaolla EI15 rakentein. Ryhmäkodista on neljä poistumisreittiä, joista kolme suoraan ulos ja yksi palvelutalon pääsisäänkäynnin aulaan. Palvelutalon puolella asunnot on palo-osastoitu asunnoittain EI30 -ovin. 2. kerroksessa on kaksi palo-osastoitua porraskäytävää, 3. ja 4. kerroksessa on yksi porrashuone. Kaikissa palveluasunnoissa on parveke.

Koko kiinteistö on varustettu automaattisella paloilmoittimella, jonka keskus sijaitsee pääsisäänkäynnillä ja ryhmäkodissa on lisänäyttölaite. Paloilmoitinlaitteistoon ollaan hankkimassa uudistus, jolla hälytyksen sijainti ilmaistaisiin selkeänä tilatietona, mikä nopeuttaisi hälytyksen paikantamista. Koronavirustilanne ja palvelutalon sulku vierailta on viivästyttänyt laitteiston uudistamista, mutta se on tilattu toteutettavaksi heti kun mahdollista.

Koska koronavirustilanteesta johtuen palvelutalossa ei voitu tehdä kohdekäyntiä poistumisturvallisuuden arvioimiseksi, laati toiminnanharjoittaja kuvauksen evakuointiharjoituksesta ryhmäkodissa. Toimitetun raportin mukaan seitsemän asukkaan evakuointi ryhmäkodin toiseen palo-osastoon onnistuu hyvin alle 15 minuutissa. Tosin jos asukkaiden toimintakyky olisi olennaisesti huonompi, ei asukkaiden evakuointi välttämättä onnistuisi riittävän nopeasti. Näin ollen toiminnanharjoittajan tulee arvioida jatkuvasti tilannetta ja tarvittaessa ryhtyä poistumisturvallisuutta parantaviin toimenpiteisiin, esim. lisäämällä yöajan henkilökuntaa. Myös pitkän tähtäimen suunnitelma automaattisen sammutuslaitteiston asentamisesta on syytä pitää voimassa.

Poistumisturvallisuus on pelastusviranomaisen arvion mukaan tällä hetkellä riittävä.
Arvio perustuu:
- asuinhuonekohtaiseen palo-osastointiin
- automaattiseen paloilmoittimeen (mahdollistaa nopean palon paikantamisen ja henkilökunnan suorittamien pelastustoimenpiteiden käynnistymisen)
- henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet

Palon ollessa asuinhuoneessa henkilökunnan on todennäköisesti mahdollista pelastaa kyseisen huoneen asukas/asukkaat riittävän nopeasti. Palon ollessa yleisissä tiloissa henkilökunnan on mahdollista paikantaa palo nopeasti ja yrittää alkusammutusta.

Koska tiloja ei ole suojattu automaattisella sammutuslaitteistolla, ovat henkilökunnan toimintavalmius ja nopeasti aloitetut alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet ratkaisevan tärkeitä riittävän palo- ja poistumisturvallisuuden varmistamisessa. Pelastusviranomainen suosittelee automaattisen sammutuslaitteiston asentamista palo- ja poistumisturvallisuuden parantamiseksi.

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §

This decision was published on 16.07.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 30527

marja.tuomisto@hel.fi

Decisionmaker

Jari Korkiamäki
pelastusjohtaja

Attachments

1. Liite 1. Yleiset ehdot

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.