Avustuksen myöntäminen, työllisyyden järjestöavustukset vuonna 2020

HEL 2020-002730
More recent handlings
§ 18

Työllisyydenhoidon järjestöavustukset vuodelle 2020

Elinkeinojohtaja

Päätös

Elinkeinojohtaja päätti työllistymistä edistävien toimenpiteiden avustamiseen varatun määrärahan jakamisesta liitteen 1 mukaisesti. Lisäksi elinkeinojohtaja päätti hylätä Esitystaiteen seura ry:n, Puntland Community ry:n, Somaliland seura ry:n ja Suomen Somalialaisten liitto ry:n hakemukset liitteessä 1 mainituin perustein.

Edelleen elinkeinojohtaja päätti todeta, että avustukset myönnetään ehdolla, että

- avustus tulee käyttää vuoden 2020 aikana helsinkiläisiin kohdistuvana toimintana liitteessä 1 määriteltyyn tarkoitukseen
- avustuksen käytöstä tulee antaa selvitys seuraavan vuoden avustushakemuksen yhteydessä tai jos tätä ei tehdä, erillisellä kirjallisella selvityksellä avustusvuotta seuraavan vuoden kesäkuun loppuun mennessä (30.6.2021)
- avustuksen saajan tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa Helsingin kaupunginhallituksen 28.10.2019 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 2 olevia kohdan 2.2. avustusohjeita sekä liitteessä 3 mainittuja työllisyysavustuksen käyttöä koskevia lisäohjeita.

Päätöksen perustelut

Haettavana olleet avustukset

Työllisyydenhoidon järjestöavustukset vuodelle 2020 julistettiin haettavaksi seuraavasti:

Työllisyysavustusta myönnetään yhdistyksille ja säätiöille, joiden toiminta edistää työttömien helsinkiläisten työllistymismahdollisuuksia. Avustuksen myöntää kaupunginkanslian elinkeino-osasto.

Avustusta myönnetään seuraaviin tarkoituksiin:

1. Toiminta-avustus
Myönnetään yleisavustuksena järjestöjen toimintaan.
Myöntämisessä otetaan ensisijaisesti huomioon:

- vuositasolla toteutettavat työkokeilupäivät (päivät). Työkokeilulla tarkoitetaan TE-toimiston hyväksymää työpaikalla tapahtuvaa työkokeilua.

Lisäksi otetaan huomioon:

- työttömille tarjottavat koulutukset (henkilöt),
- muu työttömille tarkoitettu ryhmätoiminta (henkilöt ja kerrat),
- toiminnan kohdistuminen kaupungin työllisyydenhoidon painopisteryhmiin (pitkään työttömänä olleet, nuoret, maahanmuuttajat),
- toiminnan suuntautuminen tavoitteellisesti kohti avoimia työmarkkinoita tai koulutukseen
- kaupungin avustusten yleisohjeissa mainitut seikat, erityisesti toiminnan tulokset ja laajuus, palvelujen laatu sekä yhteisön asiantuntemus.

Avustusta myönnettäessä huomioidaan toiminnasta aiheutuvat kustannukset, esimerkiksi palkkaus- ja tilakustannukset suhteutettuna toiminnan laajuuteen. Edellisten vuosien tavoitteiden toteutuminen otetaan huomioon seuraavan vuoden avustussummassa.

2. Toiminnan kehittämisavustus
Myönnetään työttömille tarkoitetun järjestötoiminnan kehittämiseen, järjestöjen sisäisen osaamisen lisäämiseen, viestinnän vahvistamiseen, palveluiden kehittämiseen ja lisäämiseen sekä uusien yhteistyöpolkujen avaamiseen. Kehittämisavustusta voidaan myöntää myös useammalle järjestölle yhteisestä hakemuksesta. Kehittämisavustusta voidaan myöntää myös muihin työllisyyttä edistäviin hankekustannuksiin samoilla edellytyksillä kuin toiminta-avustusta.

Kuulutus haettavana olevasta työllisyysavustuksesta julkaistiin osana kaupungin avustusten yhteiskuulutusta 5.12.2019 Helsingin Sanomissa, Metrolehdessä sekä Hufvudstadsbladetissa. Hakemukset tuli jättää kaupungin sähköiseen asiointipalveluun 31.12.2019 mennessä. Hakuohje hakemuksen laatimisen tueksi oli saatavilla sähköisessä asiointipalvelussa. Hakemuksen jätti yhteensä 21 hakijaa.

Nykyiset myöntämisperusteet ovat olleet voimassa vuodelle 2017 kohdistuvasta avustushausta lähtien. Avustuksen myöntämisen taloudellisena tavoitteena on työmarkkinatuen kustannuksiin vaikuttaminen. Strategian mukaisesti kaupungin työllisyydenhoidon painopisteitä ovat nuoret, pitkään työttömänä olleet sekä maahanmuuttajat. Avustuksella ei tueta sellaista työllistymistä edistävää toimintaa, johon myönnetään muuta suoraa kaupungin tukea.

Hakemusten käsittely

Avustushakemusten käsittelyssä on noudatettu kaupungin avustusten yleisohjeita sekä työllisyysavustuksen myöntämiselle asetettuja lisäehtoja.

Ensisijaisesti on arvioitu hakijan mahdollisuuksia ja edellytyksiä tarjota työkokeilupaikkoja helsinkiläisille työttömille. Lisäksi on arvioitu toiminnan aikana tapahtuvaa tavoitteellista poluttamista avoimille työmarkkinoille tai koulutukseen, hakijan tarjoamia koulutuksia ja ryhmätoimintaa sekä hakijan kokonaisuudessaan toteuttamaa helsinkiläisten työttömien työllistymistä edistävää toimintaa ja sen laatua. Laadullisten edellytysten sekä toimintakyvyn arvioinnin tarkastelussa on kiinnitetty huomiota mm. hakijan aktiivisuuteen ja näkyvyyteen työllisyydenhoidon toimintakentällä sekä taloudellisen ja hallinnollisen toiminnan asianmukaisuuteen ja läpinäkyvyyteen.

Aikaisemmin avustusta saaneiden hakijoiden osalta arviointiin on vaikuttanut edellisten vuosien avustusten käyttö. Avusta ei ole myönnetty, jos hakija ei ole antanut hyväksyttävää selvitystä edellisen avustuksen käytöstä. Valmistelussa on lisäksi kiinnitetty huomiota hakijan omarahoitusosuuteen sekä siihen, että tuettava toiminta edistää kaupungin työllisyydenhoidon tavoitteiden toteutumista. Koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilasta johtuen välittömästi ennen päätöksentekoa on tehty avustuksensaajien osalta nopea tilannekartoitus.

Avustukset maksetaan talousarviokohdasta työllisyys 14001, sisäinen tilaus 1817100004 työllisyysavustukset.

Valtiontukisääntelyn soveltuminen

SEUT 107(1) mukaan jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Vuodelle 2020 myönnettävien työllisyydenhoidon järjestöavustusten päätösvalmistelussa on arvioitu, soveltuuko SEUT 107(1) artiklan mukainen valtiontukisääntely kyseisiin toimenpiteisiin. Valtiontukiarviointi on tehty kunkin avustushakemuksen osalta erikseen.

Avustusta hakeneiden yhdistysten toiminta on yleisesti hyödyllistä. Hakijoiden toiminnalla on pääosin sosiaalinen tarkoitus, joka ei ole luonteeltaan taloudellinen. Yksilöllisen arvioinnin perusteella yksikään hakijoista ei harjoita taloudellista toimintaa tarjoamalla tuotteita tai palveluita markkinoilla. Hakijat, joille tällä päätöksellä myönnetään työllisyysavustusta vuodelle 2020, eivät ole SEUT 107(1):ssa tarkoitettuja yrityksiä. Näin ollen valtiontukisäännöt eivät tule sovellettavaksi (komission tiedonanto EUVL [2016] C 262/01, kohta 6).

Ennakkotieto vuoden 2021 avustusten hakemisesta

Ennakkotietona vuoden 2021 avustusten hakemisesta ilmoitetaan, että työllisyysavustus vuodelle 2021 tulee haettavaksi joulukuussa 2020, ellei toisin ilmoiteta.

This decision was published on 24.04.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Sari Rasanen, asiantuntija, puhelin: 09 310 43978

sari.rasanen@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.