Vuokrahyvitys, Kurkisuontie 2, Aavin Oy

HEL 2020-003016
More recent handlings
Case 23. / 323 §

Oikaisuvaatimus yritysvuokrausyksikön päällikön liikehuoneiston vuokrahyvitystä koskevasta päätöksestä 10.03.2020 (68 §)

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä Aavin Oy:n osoitteessa Kurkisuontie 2-6, 00940 Helsinki, sijaitsevan liiketilan vuokralaisena tekemän oikaisuvaatimuksen, joka koski yritysvuokrausyksikön päällikön vuokrahyvityspäätöstä.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta yritysvuokrausyksikön päällikön päätöstä olisi syytä muuttaa.

Perustelut

Päätös, jota oikaisuvaatimus koskee

Yritysvuokrausyksikön päällikkö päätti 10.03.2020 (68 §) myöntää Aavin Oy:lle (jäljempänä hakija) yhteensä 2 612,28 euron suuruisen vuokrahyvityksen osoitteessa Kurkisuontie 2-6, 00940 sijaitsevan liikehuoneiston muutostöiden vuoksi, koska vuokralaisen tekemien muutostöiden katsottiin hyödyttävän myös vuokranantajaa.

Oikaisuvaatimus ja sen perusteet

Hakija on tehnyt tilapalveluilta vuokraamassaan liiketilassa korjaus- ja muutostöitä 1.6.-31.7.2019. Tilapalvelut on myöntänyt hakijalle kyseiseltä ajalta vuokrahyvitystä 50% (1112,28 €) ja korvannut 50 % remonttikuluista (1500 € ), koska muutostöiden on katsottu hyödyttävän myös vuokranantajaa. Maksetun korvauksen yhteissumma on 2 612,28 €.

Hakija vaatii, että muutostöiden kustannukset (2995,82 €) korvataan kokonaan. Hakija perustelee vaatimustaan sillä, että tilapalvelut vuokranantajana on laiminlyönyt viranomaismääräyksien selonottovelvollisuuden markkinoidessaan liiketilaa ravintola-pizzeria-kahvilakäyttöön. Hakijan mukaan vuokranantajan olisi tullut selvittää ennen sopimuksentekoa, täyttääkö vuokrakohde sellaisenaan ravintola-pizzeria-kahvilakäytön mukaiset viranomaismääräykset.

Hakijan mukaan vuokranantajalla on vastuu liiketilan kunnosta eikä vuokralainen ole velvollinen teettämään omalla kustannuksellaan pakollisia muutostöitä ja nostamaan näin vuokranantajan omistaman liiketilan arvoa.

Hakija vetoaa lisäksi vuokranantajan kanssa tehtyyn suulliseen sopimukseen muutostyökulujen korvaamisesta kokonaan.

Oikeudellinen arviointi

Liikehuoneiston vuokrauksesta annetun lain 18 §:n 1 momentin mukaan huoneiston on vuokrasuhteen alkaessa ja sen aikana oltava sellaisessa kunnossa kuin vuokralainen huoneiston iän, alueen vastaavaan tarkoitukseen käytettyjen huoneistojen kunnon ja muut paikalliset olosuhteet huomioon ottaen kohtuudella voi vaatia.

Lain 18 § 2 momentin mukaan jos huoneisto ei vuokrasuhteen alkaessa tai kestäessä ole vaadittavassa tai sovitussa kunnossa ja vuokranantaja on vastuussa siitä, vuokralaisella on oikeus purkaa vuokrasopimus, jos puutteellisuudella on olennainen merkitys eikä vuokranantaja kehotuksen saatuaan viivytyksettä huolehdi puutteellisuuden poistamisesta taikka puutteellisuutta ei voida korjata. Jos vuokranantaja laiminlyö vuokranantajalle kuuluvan korjauksen, vuokralainen saa vuokrasopimuksen purkamisen sijasta korjata puutteellisuuden vuokranantajan kustannuksella paitsi, jos puutteellisuus johtuu rakennuksen keskeneräisyydestä tai viranomainen on kieltänyt huoneiston käyttämisen. Vuokralaisen on huolehdittava siitä, että puutteellisuuden korjaamisesta vuokranantajalle aiheutuvat kustannukset pysyvät kohtuullisina.

Jos huoneisto on sopimusehdon mukaan vuokrattu siinä kunnossa, jossa se oli sopimusta tehtäessä ja vuokranantaja on vastuussa huoneiston kunnosta, voi vuokralainen silti käyttää edellä tässä pykälässä mainittua oikeuttaan, jos vuokralainen sopimuksen tehdessään ei tiennyt huoneistossa olevasta puutteellisuudesta eikä olisi tavallista huolellisuutta käyttäen voinut sitä havaita tai odottaa sitä huoneiston iän, alueen vastaavaan tarkoitukseen käytettyjen huoneistojen kunnon ja muut paikalliset olosuhteet huomioon ottaen.

Liikehuoneiston vuokrauksesta annetun lain 19 §:n 1 momentin mukaan vuokralaisella ei ole oikeutta suorittaa ilman vuokranantajan lupaa muuta korjaus- tai muutostyötä kuin 18 §:n 2 momentissa tarkoitetun puutteellisuuden korjaamiseksi.

Vuokralaisen oikeudesta vuokrahyvitykseen säädetään liikehuoneistojen vuokrauksesta annetun lain 21 § 2 momentissa Säännöksen mukaan vuokralaisella on oikeus saada vapautus vuokran maksamisesta tai vuokra kohtuullisesti alennetuksi siltä ajalta, jolta huoneistoa ei ole voitu käyttää tai jolta huoneisto ei ole ollut vaadittavassa tai sovitussa kunnossa.

Kyseinen lainsäännös ei ole pakottavaa oikeutta, joten osapuolet voivat vapaasti sopia tätä koskevista rajoituksista.

Hakijan vuokrasopimuksen kohdassa 4 on sovittu vuokralaisen oikeudesta korvaukseen vuokrauskohteen vian johdosta seuraavaa:

”Vuokralaisella on oikeus saada vapautus vuokran maksusta tai vuokra kohtuullisesti alennetuksi siltä ajalta, jona vuokrauskohdetta ei ole voitu käyttää tai jona vuokrauskohde ei ole ollut sovitussa kunnossa ainoastaan, jos vuokrauskohteen vika johtuu vuokranantajan syyksi luettavasta laiminlyönnistä tai muusta vuokranantajan vastuulla olevasta seikasta.”

Kyse on Helsingin kaupungin asunnot Oy:n omistamasta liiketilasta, jonka tilapalvelut on jälleenvuokrannut hakijalle 1.6. 2019 lukien. Tila on luovutettu vuokralaisen hallintaan 15.5.2019 eli ennen vuokranmaksuvelvoitteen alkamista. Kohde on vuokrattu siinä kunnossa kuin se on.

Vuokrasopimuksen ehtojen mukaan ”Vuokralainen on tarkastanut vuokrauskohteen laitteineen ja hyväksyy sen siinä kunnossa kuin se on luovutushetkellä. Vuokralainen huolehtii itse kustannuksellaan huoneiston (huonetilat) sopimuksessa mainitun käyttötarkoituksen mukaiseen kuntoon ja hankkii käyttöön tarvittavat säädösten edellyttämät viranomais- ja muut luvat sekä tekee lain edellyttämät ilmoitukset”.

Tilapalveluiden yritysvuokrausyksiköstä saadun tiedon mukaan tilaa on markkinoitu seuraavasti : ”Vuokrataan vapaana oleva 69 m2 tila pizzeria tai kahvilatoimintaan. Hintapyynti 897,00 eur /kk + ALV 24 %.”

Vuokralainen on käynyt tutustumassa tilaan 15.4.2019.

Vuokralaiselle on kerrottu, että tila on ollut pitkään tyhjillään ja käyttämättä. Vuokralaiselle on myös ilmoitettu, että koska tila vuokrataan siinä kunnossa kuin se on, tilan omistaja tai vuokranantaja ei tule remontoimaan tilaa, mutta vuokralainen voi itse tehdä tilasta oman näköisensä ja tarkoituksiinsa sopivan.

Tilapalveluiden mukaan vuokralaisen kanssa ei ole tehty missään vaiheessa suullista sopimusta muutostyökulujen korvaamisesta.

Hakija on tutustunut liiketilaan ennen vuokrasopimuksen alekirjoittamista, jolloin hänellä on ollut mahdollisuus tarkastaa tilan kunto, remontintarve ja sopivuus ammatinharjoittamiseen. Hakija on myös ollut tietoinen siitä, että tila on ollut pitkään tyhjillään ja käyttämättä.

Hakija ei ole esittänyt näyttöä siitä, että osapuolten kesken olisi sovittu, että vuokranantajan tulee selvittää, vastaako tila viimeisimpiä voimassa olevia terveystarkastajan määräyksiä.

Koska vuokrakohteen puutteellisen kunnon ei ole osoitettu aiheutuneen tilapalveluiden syyksi luettavasta laiminlyönnistä tai muusta sen vastuulla olevasta seikasta, tilapalvelut ei ole vuokranantajana velvollinen myöntämään vuokrahyvitystä.

Kaikkien muutostyökulujen korvaamista koskevan suullisen sopimuksen olemassaolosta on esitetty kaksi eriävää näkemystä eikä näyttöä tai lisäselvitystä asiaan ei ole saatavissa.

Koska vuokralaisen tekemien muutostöiden on katsottu hyödyntävän myös vuokranantajaa, tilapalvelut on korvannut hakijalle tapauskohtaisen harkinnan perusteella kohtuulliseksi katsottuna korvauksena puolet muutostyökustannuksista 1500,00 € sekä myöntänyt vuokrahyvityksenä 50 % kuukausivuokrasta ajalla 1.6.-31.7.2019 (1112,28 €). Korvauksen suuruus on yhteensä 2 612,28 €.

Asiassa ei ole todettu olevan edellytyksiä päätöksen muuttamiseen laillisuusperusteella. Yritysvuokrausyksikön päällikön päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, viranomainen ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole muutoinkaan lainvastainen. Viranhaltija on ollut toimivaltainen ja tehnyt päätöksen harkintavaltansa rajoissa.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaista lisäselvitystä, jonka johdosta yritysvuokrausyksikön päällikön päätöstä olisi syytä tarkoituksenmukaisuusperusteella muuttaa.

Kannemahdollisuudesta

Tämä päätös on kaupungin kannanotto vuokrahyvitysasiaan. Päätöksestä on mahdollista valittaa Helsingin hallinto-oikeuteen, mutta hallintotuomioistuin ei tutki päätöksen yksityisoikeudellista sisältöä. Vuokrahyvityskysymykset ovat yksityisoikeudellisia riita-asioita, jotka vuokralainen voi halutessaan saattaa yleisen alioikeuden ratkaistaviksi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Oikaisuvaatimuksen yleiset edellytykset

Kuntalain (410/2015) 134 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua.

Oikaisuvaatimus tehdään 2 momentin mukaan 1 momentissa tarkoitetun toimielimen ja sen jaoston sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Oikaisuvaatimuksen saa kuntalain 137 §:n mukaan tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus tulee tehdä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Ellei muuta näytetä, tiedoksiannon katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä päätöksen postittamisesta.

Hakija on asiassa asianosainen. Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös lähetetty 11.3.2020 ja oikaisuvaatimus on saapunut kirjaamoon 26.3.2020. Oikaisuvaatimus on siten saapunut määräajassa ja se on osoitettu oikealle toimielimelle.

Close

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tilapalvelut Yritysvuokraus Yksikön päällikkö 10.03.2020 § 68

Päätös

Yksikön päällikkö päätti myöntää vuokrahyvityksen Aavin Oy:lle osoitteessa Kurkisuontie 2-6, 00940 Helsinki. Hyvitys on suuruudeltaan: 2 612,28 euroa sis. ALV 24 %.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin asunnot Oy omistaa, osoitteessa Kurkisuontie 2 - 6, 00940 Helsinki sijaitsevan 69 m²:n suuruisen liiketilan.

Tilapalvelut on vuokrannut kohteen pizzeria toimintaa varten Aavin Oy:lle toistaiseksi voimassa olevalla vuokrasopimuksella 15.05.2019 alkaen. Tämän hetkinen vuokra on 897,00 €/kk (13,00 €/m²/kk) + alv 24 %.

Vuokralaiselle myönnetään vuokrahyvitystä 2 612,28 euroa sis. ALV 24 %. Hyvityksen syynä on vuokralaisen omalla kustannuksellaan vuokratilaan tekemiensä tarpeellisten muutostöiden osittainen huomioiminen. Tilapalvelut katsoo, että vuokralaisen tekemästä työstä hyötyy molemmat osapuolet.

Lisätiedot

Minna Mäkelä, vuokraneuvottelija, puhelin: 310 20490

minna.m.makela@hel.fi
Close

This decision was published on 05.06.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Ask for more info

Marjaana Santala, lakimies , puhelin: 09 310 34108

marjaana.santala@hel.fi

Attachments

1. Oikisuvaatimus 26.3.2020
The attachment will not be published on the internet.
2. Oikaisuvaatimus 26.3.2020, liite pöytäkirjanote
The attachment will not be published on the internet.
3. Oikaisuvaatimus 26.3.2020, liite gmail
The attachment will not be published on the internet.
4. Oikaisuvaatimus 26.3.2020, liite hyvityspyyntö
The attachment will not be published on the internet.
5. Oikaisuvaatimus 26.3.2020, liite gmail 2
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.