Tutkimuslupahakemus, Sote-palvelut läpinäkyviksi

HEL 2020-004014
More recent handlings
§ 66
This decisionmaker is no longer active

Tutkimuslupa tutkimukseen Sote-palvelut läpinäkyviksi

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle ”Sote-palvelut läpinäkyviksi” (tutkimus- ja kehittämishanke). Yhteyshenkilöt ovat ********** Tutkimuslupa voimassa on 31.12.2023 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua suoria kustannuksia sosiaali- ja terveystoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia. Hankkeessa tulee huomioida tietosuojalain 31 §:n 3 momentin vaatimus vaikutustenarvioinnin tekemisestä ja sen lähettämisestä tietosuojavaltuutetulle.

Helsingin kaupungin tähän tutkimukseen luovuttamia tietoja voidaan käyttää ainoastaan sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä annetun lain 38 §:n mukaiseen tieteelliseen tutkimukseen ja tilastointiin.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali- ja terveystoimeen.

Tutkimusaineisto luovutetaan vasta kun kaikki tutkimusaineistoa käsittelevät tutkijat ovat toimittaneet tutkimuslupahakemuksen salassapitositoumuksen kirjaamoon.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali- ja terveystoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Tutkimus- ja kehittämishankkeen tarkoituksena on kehittää Uudenmaan kuntien ja kuntayhtymien yhteistä tietopohjaa ja yhteisiä tietojohtamiskyvykkyyksiä tulevan sote-uudistuksen edellyttämällä tavalla. Hankkeessa luodaan tietomalleja, jotka mahdollistavat tietojen yhdistämisen lähderekisteristä riippumatta. Hankkeessa yhdistetään HUS:n, Helsingin, Keusoten ja Porvoon mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden sote-rekisteriaineisto. Yhdistetystä aineistosta validoidaan luodut geneeriset tietomallit, segmentoidaan asiakasryhmät, tarkastellaan palveluketjuja ja tehdään ennusteita mm. resurssointiin. Kehittyvä yhteinen tietopohja sekä sen mahdollistama yhtenäinen palveluketjuanalytiikka luovat edellytykset tietoon perustuvalle palvelujen järjestämiselle ja johtamiselle sekä palveluintegraatiolle. Hankkeessa karttuva tieto-osaaminen on pohjana kestävälle ja kannustavalle budjetoinnille sekä asiakaslähtöisille sote-palveluille.

Helsingin osalta aineisto koostuu sosiaali- ja terveystoimen mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaiden asiakasrekisteritiedoista vuosilta 2014-2019. Tarkempi tietojen määrittely on kuvattu tietopyyntölomakkeella ja tietojen luovutus sovitaan erikseen tilastopalveluiden kanssa. Tiedot luovutetaan tunnisteellisena ja aineisto pseudonymisoidaan HUS:ssa. Lisäksi tutkimusta varten luovutetaan henkilöstöresurssiryhmätiedot.

HUS toimii tutkimusrekisterinpitäjänä ja näin ollen se vastaa yleisen tietosuoja-asetuksen ja muun lainsäädännön kuten tietosuojalain mukaisista velvoitteista. Aineisto säilytetään HUS:n sähköisessä rekisterissä, johon pääsy on rajattu käyttäjätunnuksin. Tunnusten ja yhteyden turvallisuus on varmistettu salausalgoritmeilla. Yksittäiseen tietueeseen liittyviin tietoihin pääsyä on erikseen rajattu käyttöliittymässä käyttäjäprofiilikohtaisesti niin, että kullakin käyttäjäprofiililla organisaatiossa on pääsy vain tarpeellisiksi katsottuihin tietoihin. Tutkimustietokannassa tiedot on pseudonymisoitu, ja koodiavaimet säilytetään tietosuojatussa ympäristössä HUSin palvelimella erillään erillään pseudonymisoidusta tutkimustietokannasta. Tutkimusaineisto säilytetään kahdeksan vuotta tutkimuksen päättymisen jälkeen HUS:n palvelimella.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 8.5.2018 § 134 mukaan sosiaalihuollon asiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta päättää sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja (useita palvelukokonaisuuksia koskevat tutkimusluvat).

This decision was published on 06.04.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Taija Puranen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 21352

taija.puranen@hel.fi

Decisionmaker

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Attachments

1. Tutkimuslupahakemus 25.3.2020
2. Tutkimuslupahakemus 25.3.2020, liite, tutkimussuunnitelma
3. Tutkimuslupahakemus 25.3.2020, täydennys 30.3.2020, liite,tutrek_tietosuoja
4. Tutkimuslupahakemus 25.3.2020, liite, tietosuoja vaikutusten arviointi
5. Tutkimuslupahakemus 25.3.2020, liite, tilastotietojen_tietopyynto

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.