Talousarvioennusteet 2020, sosiaali- ja terveystomiala
Sosiaali- ja terveystoimen toiminnan ja talouden ennuste
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi tiivistelmän toiminnan ja talouden toteumaennusteesta 29.2.2020 tilanteessa.
Käsittely
Talous- ja suunnittelupäällikkö Sampo Pajari ja vastaava suunnittelija Mikael Karell olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Talous- ja suunnittelupäällikkö Sampo Pajari ja vastaava suunnittelija Mikael Karell ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Kaupunginkanslialle toimitetaan vuonna 2020 talouden ja toiminnan ennusteet kolme kertaa. Kaikki kaupunginkanslialle toimitettavat ennusteet tuodaan tiedoksi sosiaali- ja terveyslautakunnalle. Sosiaali- ja terveystoimen ennusteet laaditaan kaupunkiyhteisen rakenteen mukaisesti.
Koronapandemia vaikuttaa myös ennusteen lautakuntakäsittelyn aikatauluun, ja lautakuntaan tuodaan tässä vaiheessa alustava tiivistetty koonti talouden ja toiminnan toteutumisesta helmikuun lopun tilanteessa. Varsinainen ennuste ja tarkempi palvelukohtainen erittely tuodaan lautakunnan kokoukseen 5.5.2020.
HUSin osalta ei ole vielä saatavilla ennustetta tammi‒helmikuun toteutumien pohjalta, joten HUSin ennusteessa on huomioitu vain laskennallinen arvio koronapandemian kustannusvaikutuksista.
Sosiaali- ja terveystoimialalla on viisi erillistä talousarviokohtaa, joiden ennusteet ovat seuraavat:
Sosiaali- ja terveyspalvelut (51001)
5 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut | TP 2019 | TA 2020 | Ennuste 29.2. | Ero TA | Ero TA % |
(milj. euroa) | |||||
Tulot | 163,6 | 158,8 | 149,9 | -8,9 | -5,5 % |
Menot | -1 429,8 | - 1 498,1 | - 1 551,3 | - 53,2 | -3,6 % |
Toimintakate | -1 266,2 | - 1 339,3 | - 1 401,4 | - 62,1 | 4,6 % |
Sosiaali- ja terveyspalvelujen tulojen arvioidaan alittavan budjetin 8,9 milj. eurolla.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen menojen ennusteessa on mukana sekä laskennallinen arvio koronapandemian kustannuksista, noin 50 milj. euroa, että valtionperinnöistä jaettavien avustusten (kuolinpesät) tekninen ylitys, 2,4 milj. euroa.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen menojen arvioidaan toteutuvan ilman koronapandemian kustannusvaikutuksia ja ilman teknistä ylitystä lähes budjetin mukaisesti. Ylityspaine ilman edellä mainittuja on 0,8 milj. euroa.
Ylityksestä 2,4 milj. euroa on niin sanottua teknistä ylitystä valtionperinnöistä (kuolinpesät) jaettavien avustusten osalta. Valtionperinnöistä jaettavat avustukset on aiemmin kirjattu menoina taseeseen, mutta vuoden 2019 alusta lukien avustukset maksetaan käyttötalousmenoista. Koska sosiaali- ja terveystoimiala ei ole toimintakatteellinen talousarviokohta, vaan sitova taso ovat menot, sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdalle voidaan myöntää teknistä ylitysoikeutta valtionperinnöistä myönnettyjen järjestöavustuksien verran. Ylitysoikeus perustuu valtionperinnöistä saatuihin tuloihin.
Kustannusten kehitystä seurataan osana johtamista tarkasti kuukausittain ja sosiaali- ja terveystoimen johto määrittelee johtamistoimenpiteitä, joilla ylityspainetta vähennetään. Osaa ylityspaineista voidaan kompensoida henkilöstömenojen säästöillä, kun kaikki vakanssit eivät ole kokovuotisesti käytössä henkilöstön vaihtumisen tai rekrytointiviiveiden vuoksi. Ostopalvelujen osalta ylitystä pyritään pienentämään tarkemmalla asiakas- ja tuottajaohjauksella.
Koronapandemiasta johtuva laskennallinen ylityspaine sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdalle on noin 50 milj. euroa. Tässä vaiheessa ei pystytä arvioimaan pandemian kestoa ja toteutuneita kustannuksia on vielä kertynyt vähän, joten kustannusvaikutus on laskennallinen arvio. Koronapandemiasta johtuvia kustannuksia seurataan tarkasti ja niitä tarkennetaan toimialan toisessa virallisessa ennusteessa.
Perhe- ja sosiaalipalveluissa on ylityspainetta 19,4 milj. euroa ilman koronapandemiasta aiheutuvia kustannuksia. Valtaosa ylityspaineesta koostuu lastensuojelun ja vammaistyön asiakaspalvelujen ostoista. Lastensuojelun laitoshoidon ja perhehoidon ostopalvelujen tarve pysyy vuoden 2019 tasolla, mutta alkuvuoden perusteella kasvu näyttää pysähtyneen.
Terveys- ja päihdepalvelujen arvioidaan alittavan budjettinsa 0,5 milj. euroa ilman koropandemiasta aiheutuvia kustannuksia. Arvioitu alitus koostuu suun terveydenhuollon henkilöstömenojen arvioidusta säästöstä. Suun terveydenhuollon henkilöstökustannuksissa oli alun perin varauduttu Apotin käyttöönottoa varten sijaisten palkkaamiseen omalla määrärahalla etupainotteisesti kevään aikana. Apotin käyttöönoton siirryttyä vuodelle 2021 tullaan koronapandemian aikana vähentyneet henkilöstöresurssit keskittämään yhteydensaantiin, hoidon tarpeen arvioon ja kiireelliseen hammashoitoon sekä muualle sosiaali- ja terveystoimialalle.
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen budjetin arvioidaan alittuvan 3,3 milj. euroa ilman koronapandemian kustannusvaikutuksia. Alitus koostuu rintamaveteraanien kotona asumista tukevista palveluista. Rintaveteraanien kotona asumista tukevat palvelut muuttuivat lakimuutoksella maksuttomiksi 1.11.2019 lukien. Kotona asumista tukevat palvelut kirjataan käyttötalouden sijasta taseeseen ja valtiokonttori korvaa kunnille palvelujen kustannukset.
Hallinnon budjetin arvioidaan toteutuvan tässä vaiheessa talousarvion mukaisesti. Toimialan yhteisten menojen ennustetaan alittavan budjettinsa yhteensä 12,4 milj. eurolla. Toimialan yhteisissä menoissa valtaosa alituksesta tulee Apotin käyttöönoton sijaiskustannuksiin varatusta ja toteutumatta jäävästä 8,2 milj. eurosta ja loppuvuoden 2019 rintamaveteraanien lakimuutosten jälkeisestä kustannusten 3,9 milj. euron oikaisusta.
Toimeentulotuki (51002)
5 10 02 Toimeentulotuki | TP 2019 | TA 2020 | Ennuste 29.2. | Ero TA | Ero TA % |
(milj. euroa) | |||||
Tulot | 3,1 | 2,6 | 2,6 | 0 | 0 |
Menot | -13,5 | -14,6 | -17,8 | -3,2 | - 21,9 % |
Toimintakate | -10,4 | 12,0 | -15,2 | -3,2 | - 26,7 % |
Toimeentulotuen tulojen arvioidaan toteutuvan budjetin mukaisesti. Toimeentulotuen menojen arvioidaan kasvavan 3,2 milj. euroa koronapandemian vuoksi.
Vastaanottokeskukset ja valtion korvaamat maahanmuuttopalvelut (51003)
5 10 03 Vastaanottokeskukset ja valtion korvaamat maahanmuuttopalvelut | TP 2019 | TA 2020 | Ennuste 29.2 | Ero TA | Ero TA % |
(milj. euroa) | |||||
Tulot | 18,9 | 14,9 | 15,5 | 0,6 | 4,0 % |
Menot | 15,9 | 13,5 | 13,9 | -0,4 | -3,0 % |
Toimintakate | 3,0 | 1,4 | 1,6 | 0,2 | 14,3 % |
Vastaanottokeskusten ja muiden valtion korvaamien maahanmuuttopalvelujen osalta sekä menot että tulot ylittyvät. Toimintakatteen arvioidaan toteutuvan 0,2 milj. euroa suurempana talousarviossa.
Vastaanottokeskusten ja muiden valtion korvaamien maahanmuuttopalvelujen aiheutuneet kustannukset ovat kaupungin näkökulmasta valtiolta läpilaskutettavia eriä.
Apotti (51004)
5 10 04 Apotti ja Sote-maakuntauudistus | TP 2019 | TA 2020 | Ennuste 29.2 | Ero TA | Ero TA % |
(milj. euroa) | |||||
Tulot | 0,6 | 0,8 | 0,8 | 0 | 0 % |
Menot | -14,3 | -29,6 | -29,6 | 0 | 0 % |
Toimintakate | -13,7 | -28,8 | -28,8 | 0 | 0 % |
Apotti-hankkeen tulojen ja menojen arvioidaan tässä vaiheessa toteutuvan budjetin mukaisesti. Sekä HUSin että Helsingin käyttöönoton siirtymisen tarkempia kustannusvaikutuksia ei vielä tässä vaiheessa ole tiedossa
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (51005)
5 10 05 HUS | TP 2019 | TA 2020 | Ennuste 29.2 | Ero TA | Ero TA % |
(milj. euroa) | |||||
Menot | 690,5 | 665,7 | 774,4 | -108,7 | -16,3 % |
HUSin tammi-helmikuun toteumaennustetta ei vielä tässä vaiheessa ole käytettävissä. HUSin talousarvio vuodelle 2020 Helsingin osalta on 704,4 milj. euroa eli 38,7 milj. euroa Helsingin HUSin talousarviokohdan menoja suurempi. HUS arvioi alustavasti, että koronaviruksen aiheuttamat toimenpiteet pienentävät HUSin tulosta noin 180 milj. eurolla. Suuri osa tulosvaikutuksesta aiheutuu pienentyneistä myyntituotoista kunnilta johtuen toiminnan painopisteen siirtämisestä koronan hoitamiseen. Toisaalta koronasta johtuvien hoitojaksojen määrä kasvaa. HUSin negatiivisen tuloksen rahoittaminen ratkaistaan myöhemmin.
Helsingin laskennallinen osuus HUSin tuloksen pienenemisestä on noin 70 milj. euroa.
Investoinnit
Investointien arvioidaan toteutuvan seuraavasti:
|
Irtaimen omaisuuden määräraha sisältää ylitysoikeuden vuodelta 2019 siirtyneistä hankinnoista, joita varten kaupunginvaltuusto on 25.3.2020 § 95 myöntänyt yhteensä 3,5 milj. euron suuruisen ylitysoikeuden vuodelle 2020.
Kaupunkistrategian ja toimintasuunnitelmien toimenpiteiden edistyminen
Sosiaali- ja terveystoimi toteuttaa kaupunkistrategiaa, keskeisiä kaupunkistrategian kärkihankkeita sekä kaupungin yhteissuunnittelun teemoja ja tavoitteita yhdessä muiden toimialojen kanssa. Sosiaali- ja terveystoimen näkökulmasta keskeisiä kaupunkistrategian kärkihankkeita ja tavoitteita ovat muun muassa nuorten syrjäytymisen ehkäisy, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaminen ja koordinointi, liikkumisohjelma ja eri ikä- ja väestöryhmien liikkumisen edistäminen, asukaskokemuksen, asiakastyytyväisyyden ja osallisuuden lisääminen, kaikkien helsinkiläisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, palvelujen saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen, työllisyyden edistäminen sekä harrastusmahdollisuuksien turvaaminen.
Kaupunkistrategian toteutumisesta annetaan tarkempi selvitys lautakunnalle 5.5.2020 kokouksessa.
Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen
Talousarvion sitovat ja määrälliset tavoitteet on esitetty liitteissä 1 ja 2.
Lautakunnalle annetaan tarkempi selvitys toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta 5.5.2020 kokouksessa.
Arvio merkittävimmistä toimintaympäristön ja palvelutuotannon riskeistä ja epävarmuustekijöistä
Koronapandemia aiheuttaa sosiaali- ja terveystoimessa kiireettömän hoidon ja palvelujen saatavuuden vähenemistä, merkittäviä poikkeusjärjestelyjä henkilöstön työtehtävissä riittävän henkilöstön turvaamiseksi koronapandemiaan liittyviin tehtäviin sekä merkittäviä kustannusvaikutuksia sosiaali- ja terveystoimen talouteen. Monien toiminnallisten ja talouden tavoitteiden ennakoidaan jäävän toteutumatta koronapandemian johdosta.
This decision was published on 22.04.2020
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Sampo Pajari, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 42246