Hankinta, geotekniset tutkimukset ja geotekninen suunnittelu

HEL 2020-004124
More recent handlings
Case 6. / 108 §

Geoteknisen suunnittelun puitejärjestely sopimuskaudelle 2020 - 2022 (optiokausi 2022 - 2024)

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä seuraavat kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti maankäyttöjohtajan tekemään geoteknistä suunnittelua koskevat puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa:

1. Sitowise Oy
2. Ramboll Finland Oy
3. WSP Finland Oy
4. Sipti Infra Oy

Puitesopimukset tulevat voimaan aikaisintaan 1.11.2020, ja kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan sopijapuolia sitova sopimus syntyy vasta, kun molemmat sopijapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimukset allekirjoitetaan aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut. Puitesopimukset päättyvät 31.10.2022 tai mahdollisen optiokauden jälkeen 31.10.2024.

Sopimusta voidaan jatkaa perussopimuskauden jälkeen yhdellä kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan sisältyvää optiokautta. Optiokauden käyttöönotosta päättää maankäyttöjohtaja puitesopimuksen ehtojen mukaisesti.

Hankintojen arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella on noin 2 000 000 euroa. Edellä mainitussa summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta.

Sopimuskaudella toimeksiannot tilataan valittujen konsulttien kesken alla olevan kokonaistaloudellisen edullisuusjärjestyksen mukaisesti:

Sija 1: 60 - 40 % (€-määrä)
Sija 2: 40 - 20 % (€-määrä)
Sija 3: 20 - 10 % (€-määrä)
Sija 4: 10 - 0 % (€-määrä)

Puitesopimus ei velvoita Tilaajaa ostamaan palveluja sopimustoimittajilta, eikä tuota puitejärjestelyyn valituille sopimustoimittajille yksinoikeutta Tilaajan hankkimiin puitesopimuksessa määriteltyihin palveluihin.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Puitejärjestelyllä hankittava palvelu sisältää maankäytön suunnitteluun, talonrakentamisen suunnitteluun ja toteutussuunnitteluun liittyvien rakennettavuusselvitysten ja pohjarakennesuunnitelmien laadintaa, esirakentamiseen ja sen vaiheistukseen liittyvää suunnittelua sekä muita geoteknisiä suunnittelu- ja asiantuntijatehtäviä, niihin liittyvien määrä- ja kustannusarvioiden laadintaa sekä tutkimusohjelmien laadintaa. Lisäksi palvelu sisältää maankäytön suunnitteluun liittyvien ranta- ja taitorakenteiden geoteknistä suunnittelua sekä niihin liittyvien määrä ja kustannusarvioiden laadintaa.

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan tarjouspyyntöön HEL 2020-004124. Hankinta on toteutettu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus 17.6.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin ko. tarjousta koskeva Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa.

Tarjoajilla on ollut mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 29.6.2020 mennessä. Hankintaa koskeviin kysymyksiin vastattiin 30.6.2020 tarjouspalvelu.fi -portaalissa.

Tätä hankintasopimusta ei ole jaettu osiin, koska hankinta on palvelukokonaisuus, jonka jakaminen tekisi sopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.

Kilpailutuksen perusteella puitejärjestelyyn valitaan neljä konsulttia.

Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen sopimuskauden ajaksi.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 17.8.2020 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:

  • AFRY Finland Oy
  • A-Insinöörit Civil Oy
  • Ramboll Finland Oy
  • Sipti Infra Oy
  • Sitowise Oy
  • Sweco Infra and Rail Oy
  • WSP Finland Oy

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen sekä tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

Tarjoajat sitoutuivat pyydettäessä toimittamaan rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitetut otteet tarjoajan ja sen hallinto-, johto- ja valvontaelimen jäsenistä sekä edustus-, päätös- ja valvontavaltaa käyttävistä henkilöistä.

Kaikki tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Vähimmäisvaatimukset

Tarjouspyynnössä vaadittiin nimettäväksi kaksi (2) kokopäivätoimista vastuuhenkilöä, molemmilla vastuuhenkilöillä tuli olla soveltuva tekniikan alan korkeakoulututkinto tai vastaava ja vähintään toisella soveltuva tekniikan alan ylempi korkeakoulututkinto. Lisäksi molemmilla vastuuhenkilöillä tuli olla vähintään kymmenen (10) vuoden kokemus palveluryhmään kuuluvien töiden johtamisesta.

Lisäksi vaadittiin nimettävän neljä (4) muuta suunnitteluhenkilöä. Muulla suunnitteluhenkilöstöllä oli oltava sen tyyppistä erityisosaamista, ammattitaitoa ja -kokemusta tähän palveluryhmään kuuluvien töiden tekemisestä, että ne luovat henkilöille edellytykset töiden suorittamiseen. Arvioinnissa arvostettiin palveluryhmän alaisten töiden suunnittelukokemusta enintään viimeisen kymmenen (10) vuoden ajalta. Muilla suunnitteluhenkilöillä tarkoitetaan toimeksiantojen ohjelmointiin, suunnitteluun ja muuhun sisällön tuottamiseen osallistuvia henkilöitä, ei esimerkiksi teknisluonteisia avustavia henkilöitä kuten suunnitteluavustajia.

Tarjousten vertailu ja sopimuskumppaneiden valinta

Valintaperusteeksi ilmoitettiin kokonaistaloudellinen edullisuus, hinnan painoarvon ollessa 30 % ja laadun 70 %.

Kokonaistaloudellista edullisuutta arvioitiin tarjouspyynnön liitteessä 2 Tarjousten arviointi ja vertailu ilmoitetun mukaisesti.

Laatutekijöiden arviointikriteerit ovat vastuuhenkilöiden ja muun suunnitteluhenkilöstön henkilöreferenssit palveluryhmän alaisista töistä (painoarvo 40 %), kokemus ja koulutus (painoarvo 30 %) vähimmäisvaatimukset ylittävin osin. Referenssejä on arvioitu henkilötietolomakkeella ilmoitettujen referenssitöiden perusteella.

Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä.

Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa

Kullekin sopimuskonsultille kohdennetaan toimeksiantoja sopimuskauden aikana tarjouspyynnössä esitettyjen prosenttiosuuksien suhteessa euromäärien mukaan seuraavasti:

Sija 1: Sitowise Oy 60 - 40 %

Sija 2: Ramboll Finland Oy 40 - 20 %

Sija 3: WSP Finland Oy 20 - 10 %

Sija 4: Sipti Infra Oy 10 - 0 %

Edellä mainitusta prosenttijakauman mukaisesta järjestyksestä voidaan poiketa, jos konsultti toistuvasti ei pysty tarjoamaan pyydettyä toimeksiantoa vaaditussa aikataulussa tai jos konsultin tätä sopimusta koskevat toimeksiannot sopimuskauden aikana myöhästyvät konsultista johtuvasta syystä tai toimeksiantojen laatu ei vastaa toimeksiannoissa edellytettyä tasoa ja tilaaja on reklamoinut näistä kirjallisesti konsultille. Konsultilta tehdään uusia tilauksia, kun reklamoidut puutteet on korjattu ja konsultti on antanut tilaajalle luotettavan selvityksen, miten toimeksiannot jatkossa hoidetaan sovittujen ehtojen mukaisesti. Em. perusteella prosenttijakaumasta poikkeaminen vaikuttaa myös saman osa-alueen sisällä toisten sopimuskonsulttien suhteellisiin osuuksiin.

Mikäli Sopimuskonsulttien määrä vähenee sopimuskauden aikana, muutetaan prosenttijakaumaa kuitenkin säilyttäen hyväksyttyjen sopimuskonsulttien suhteelliset osuudet.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 21.4.2020 § 220) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset ja yleiset alueet -jaostolla on hankintavaltuudet yli 1 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset ja yleiset alueet -jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Close

This decision was published on 22.09.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Pekka Leivo, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 37388

pekka.leivo@hel.fi

Mirva Koskinen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 37821

mirva.koskinen@hel.fi

Attachments

1. Vertailutaulukko
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.