Hankinta, katualueilla tapahtuvien työmaiden haittojen hallintajärjestelmä, Haitaton 2.0, toteutus ja ylläpito, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin katualueilla tapahtuvien työmaiden haittojen hallintajärjestelmän (Haitaton 2.0) jatkokehitys ja ylläpito
Päätös
Tietohallintopäällikkö päätti, että Gofore Oyj:ltä tilataan Haitaton-järjestelmän jatkokehitystyötä sekä ylläpitopalvelut ohjelmistokehitystyön kilpailutuksen mukaisin hinnoin ja ehdoin.
Jatkokehityspalvelujen arvonlisäveroton arvo on enintään 336 650 euroa.
Ylläpitopalvelujen arvioitu kokonaishinta 48 kuukauden ajalle on 97 350 euroa.
Jatkokehitystä ja ylläpitopalvelua koskevan sopimuksen arvonlisäveroton arvo on yhteensä enintään 434 000 euroa. Sopimuksen hinnoittelu perustuu tarjoajan ohjelmistokehitystyötä koskevassa kilpailutuksessa ilmoittamiinsa asiantuntijatyön yksikköhintoihin. Sopimus on voimassa toistaiseksi ja irtisanottavissa tilaajan puolelta kolmen kuukauden ja toimittajan puolelta yhdeksän kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen.
Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan myöhemmin allekirjoitettavalla sopimuksella.
Päätöksen perustelut
Hankinnan sisältö ja yhteys aiempaan kilpailutukseen
Hankinta toteutettiin Helsingin kaupunginkanslian perustaman dynaamisen hankintajärjestelmän H093-19, HEL 2020-000591/ Ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalvelut (DPS) sisäisenä kilpailutuksena. Hankinnan arvonlisäverottomaksi kokonaisarvoksi oli arvioitu enintään 900 000 euroa ja valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, hinnan painoarvon ollessa 80 % ja laadun 20 %. Kilpailutukseen sisältyi järjestelmän MVP (Minimum Viable Product) -version kehittäminen sekä järjestelmän ylläpito- ja jatkokehityspalvelut.
Tietohallintopäällikön päätöksellä 31.08.2020 § 21 kilpailutuksen voittaneelta Gofore Oyj:ltä tilattiin ensi vaiheessa järjestelmän MVP-vaiheen toteutus arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 386 820 euroa. Päätöksen mukaan sopimukseen sisältyvä jatkokehityksen ja ylläpidon tilaaminen edellyttää erillistä päätöstä. Nyt tehtävä päätös koskee mainittua jatkokehityksen ja ylläpidon tilaamista.
MVP-vaiheessa tilaajasta johtuvat lisätyökustannukset (79 180 euroa, alv 0 %) huomioiden, hankinnan alkuperäisestä enimmäisarvosta on käytettävissä jatkokehitykseen sekä ylläpitoon 48 kuukaudelle enintään 434 000 euroa (alv 0 %).
Jatkokehitys- ja ylläpitosopimus oli tarjouspyynnön liitteenä, ja kilpailutuksen yhteydessä tarjottuja tuntiveloitushintoja sovelletaan myös jatkokehityksen sekä ylläpidon tehtävissä. Ylläpidon osalta veloitusperusteita on vähäisissä määrin täsmennetty jakamalla ylläpitotehtävien laskutus kiinteään kuukausihintaan sisältyviin ja tuntihinnalla suoritettaviin ylläpitotehtäviin. Jatkokehitys- ja ylläpitosopimuksen ehtojen mukaisesti Gofore Oyj:n kanssa on yhteistyössä laadittu palveluille täsmentävä palvelukuvaus ja palvelutasosopimus (SLA), jossa järjestelmän ylläpidon palvelutasot sekä muut täsmentävät ehdot ja tiedot on esitetty.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta) mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 11.5.2021 § 248 mukaisesti tietohallintopäälliköllä on hankintavaltuudet enintään 1 000 000 euroon (alv 0 %) saakka. Tietohallintopäällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
This decision was published on 24.09.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Eva-Lisa Karlsson, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 64387