Lausuntopyyntö, luonnos valtioneuvoston asetukseksi liikenteenohjauslaitteiden käytöstä, Liikenne- ja viestintäministeriö

HEL 2020-004333
More recent handlings
§ 53

Lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi liikenneohjauslaitteiden käytöstä

Helsinki Mayor

Päätös

Pormestari antoi liikenne- ja viestintäministeriölle luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi liikenteenohjauslaitteiden käytöstä seuraava lausunnon:

2. luku Liikennevalot

4 § Liikennesuuntien ohjaus

Pykälässä määritetään muun muassa edellytykset, joilla jokin liikennesuunta voidaan jättää valo-ohjauksen ulkopuolelle. Voimassa olevan asetuksen mukaan on tietyin edellytyksin sallittu valo-ohjata risteyksen lähellä oleva suojatie siten, että itse risteys jätetään valo-ohjaamattomaksi (6 § 3 mom.). Asetusluonnoksessa tätä säännöstä ei ole.

Säännös on tarpeellinen ja se tulee lisätä asetukseen esimerkiksi näin: Keskikorokkeella varustettu suojatie, joka sijaitsee vähintään 10 metrin etäisyydellä risteyksen lähimmästä reunasta ja jonka kohdalla on pyöräkaistaa lukuun ottamatta enintään kaksi ajokaistaa risteyksen suunnasta ajettaessa, voidaan kuitenkin ohjata valoin siten, että itse risteys jätetään valo-ohjaamattomaksi. Risteyksen sivusuuntien tulee tällöin olla vähäliikenteisiä ja väistämisvelvollisia.

5 § Oikealle kääntyvän liikennesuunnan liikennevalo-ohjaus

Pykälässä määritetään edellytykset, joilla oikealle kääntyvä liikennesuunta voidaan jättää valo-ohjauksen ulkopuolelle. Ehdotetun pykälän toisessa momentissa on määritetty ehdot, joilla oikealle kääntyvää liikennesuunta voidaan jättää valo-ohjauksen ulkopuolelle tilanteessa, jossa sitä risteää suojatie. Ehdot eivät sovellu ahtaassa kaupunkitilassa pyöräilijöiden vapaan oikean toteutukseen. Tämän vuoksi toinen momentti tulee rajata koskemaan ainoastaan moottoriajoneuvoliikennettä.

3. luku Liikennemerkit

32 § A29 Tasoristeys

Merkin sijoittaminen 5−7 metrin etäisyydelle lähimmästä kiskosta on jo mainittu laissa.

33 § B7 Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa

Merkin sijoittamisessa noudatetaan mitä merkin E1 sijoittamisesta säädetään. Asetuksessa tulee ottaa kantaa merkkien E1 ja B7 keskinäiseen sijoittamiseen. Kumpi merkeistä E1 vai B7 sijoitetaan ylemmäs,
kun suojatien yhteydessä on merkillä B7 osoitettu pyöräilijän tienylityspaikka? Merkin E1 tulee näkyä tien kumpaankin suuntaan. Näin tulee olla myös merkin B7 osalta.

34 § C18 Vasemmalle kääntyminen kielletty, C19 Oikealle kääntyminen kielletty

Kääntymiskieltomerkkiä voi tällä hetkellä käyttää yhdessä pakollista ajosuuntaa osoittavien merkkien kanssa. Geometrialtaan haastavissa risteyksissä tienkäyttäjälle on selvempi ilmaista hänelle tarkoitettu liikennesuunta käyttämällä sekä kääntymiskieltomerkkiä että pakollista ajosuuntaa osittavia merkkejä. Tämä edellyttää ”yleensä” sanan lisäämistä asetukseen seuraavasti: Merkkiä ei yleensä käytettä yhdessä
merkin D1 kanssa.

36 § E1 Suojatie

Liikennemerkin lähimmän reunan etäisyys ajoradan reunasta saa olla enintään 4 metriä (30 § Liikennemerkin sijoitus). Suojatiemerkin etäisyys ajoradan reunasta poikkeuksellisen hyvissä näkemäolosuhteissa voi olla sama 4 metriä. Nyt maksimietäisyytenä on 3,5 metriä.

36 § E30 Ajokaistojen yhdistäminen

Merkin käyttötarkoitusta tulee selventää. Merkkiä käytetään vain kahden ajokaistan yhdistyessä yhdeksi, ei esimerkiksi kolmen ajokaistan yhdistyessä kahdeksi.

39 § H13 Pysäköintitapa

Lisäkilpeä tulee voida käyttää merkkien E2 ja E3 lisäksi myös merkkien C41 (Taksiasema-alue) ja C43 (Kuormauspaikka) yhteydessä. Liikenne- ja viestintäviraston mitoituspiirustuksissa pysäköintitavan lisäkilpi on jo esitetty sekä sini- että keltapohjaisena.

43 §, K1 Keskiviiva

Taajamassa keskiviivaa ei yleensä merkitä, jos nopeusrajoitus on 40 km/h tai vähemmän. Tämän tulee olla mahdollista tulevaisuudessakin riippumatta ajoradan leveydestä.

43 § K3 Sulkuviiva

Liikennesuunnat erottavaa kaksoissulkuviivaa on syytä käyttää myös puolipuomein varustetun raitiotien tasoristeyksen molemmin puolin. Asetuksessa on nyt mainittu vain rautatien tasoristeys.

44 § L1 Pysäytysviiva

Pyörätiellä tai -kaistalla pysäytysviiva on pyöräilijän näkyvyyden ja turvallisuuden kannalta parempi sijoittaa lähemmäksi suojatietä. Tämä edellyttää toisen momentin loppuun lauseen lisäämistä esimerkiksi seuraavasti: ”Pyöräliikennettä koskeva pysäytysviiva voidaan merkitä
myös lähemmäksi suojatietä."

47 § Siirtymäsäännökset

Lain ja asetuksen erilainen siirtymäsäännös aiheuttaa epäselvyyttä.

This decision was published on 24.04.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Ask for more info

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi

Decisionmaker

Jan Vapaavuori
pormestari

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.