Hankinta, 6Aika, selvitys MyData-käyttötapauksista Helsingin kaupungin opintohallintojärjestelmiin liittyvä dataa hyödyntäen

HEL 2020-004837
More recent handlings
§ 13

Hankinta selvityksestä MyData-käyttötapauksista Helsingin kaupungin opintohallintojärjestelmiin liittyvää dataa hyödyntäen 6Aika: Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hankkeessa

Elinkeinojohtaja

Päätös

Elinkeinojohtaja päätti hyväksyä Suomen eOppimiskeskus ry:n ja Vastuu Group Oy:n tarjouksen ”Selvitys MyData-käyttötapauksista Helsingin kaupungin opintohallintojärjestelmiin liittyvä dataa hyödyntäen” toteutuksesta kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 20 000 euroa. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia. Hankintaan liittyvät kustannukset maksetaan talousarvion kohdalta 150 04 keskitetty hanketoiminta, kaupunginkanslian käytettäväksi, projektinumero 10980010040702.

Elinkeinojohtaja päätti oikeuttaa elinkeino-osaston innovaatiot ja uudet kokeilut -yksikön johtavan asiantuntijan allekirjoittamaan hankintasopimuksen.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on uudistamassa opinto- ja varhaiskasvatuksen hallintojärjestelmiä vastaamaan nykyajan tarpeita ja modernia tietojärjestelmäarkkitehtuuria. Nykyisen opintohallintojärjestelmän tunnetuin osa on Wilma-käyttöliittymä. Samaan aikaan osana kaupungin digitalisaatio-ohjelmaa kehitetään kaikkien kaupungin palveluiden tarjontaan liittyvää kaupunkilaisprofiili-palvelua, joka yhdistäisi palvelun käyttäjien tietoja eri palveluista samaan tietovarantoon. Osana tätä työtä harkitaan myös kaupunkilaisen omaan henkilötietojen käyttöön liittyvien oikeuksien toteutumista my data -periaatteella.

Elinkeinoelämän edistämisen näkökulmasta julkishallinnon järjestelmiin kertyvien tietojen avaaminen kolmannen osapuolen käyttöön my data -periaatteella sisältää merkittävää potentiaalia uudelle dataintensiiviselle liiketoiminnalle. Siksi elinkeino-osasto on päättänyt kartoittaa käyttötapauksia, joissa kaupungin järjestelmään kertyvää henkilödataa hyödynnetään muissa palveluissa. Selvityksen fokusalue on opetukseen liittyvä data, ja selvitys teetetään osana 6Aika Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hanketta.

Selvityksen välitön hyödynsaaja on julkishallinnossa henkilötietoihin liittyvä kehitystyö sekä elinkeinoelämä erityisesti niiden yritysten osalta, joiden liiketoimintamahdollisuuksia käyttötapausten tunnistaminen edistää.

Tavoite on identifioida ja kuvata käyttötapauksia, joissa hyödynnetään Helsingin opintohallinnon järjestelmiin jatkuvasti kertyvää lukiolaisten henkilötietoja my data -periaatteella.

Toimeksiantoon kuuluu selvityksen laatimisen lisäksi työn tulosten esittely kahdessa tilaisuudessa. Selvitys jää Helsingin kaupungin omaisuudeksi ja julkaistaan avoimesti verkossa. Toimittaja varustaa selvityksen yhdessä sovittavalla cc-lisenssillä.

Tarjouspyyntö (liite 1) lähetettiin kuuteen MyData-palveluja tarjoavaan yritykseen 18.3.2020. Tarjousta pyydettiin levittämään eteenpäin. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 27.3.2020 klo 16. Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät:

1. Osaango Oy
2. Open Knowledge Finland Oy
3. Nixu Oyj ja Digital Living International (DLI)
4. Suomen eOppimiskeskus ry ja Vastuu Group Oy.

Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjouksille asetettiin sisältövaatimuksia, jotka kaikki saapuneet tarjoukset täyttivät. Hankintapäätös perustuu kokonaistaloudelliseen edullisuuteen ja tarjousten arviointiperusteina olivat:

• arvonlisäveroton kokonaishinta (40%)
• esitetty työsuunnitelma (40%)
• tarjoajan referenssit (kolme ensimmäiseksi mainittua) (20%).

Tarjousten jättäneiden välillä oli suurimmat erot työsuunnitelmien ja referenssien välillä. Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen ja parhaiten tarjouspyynnössä esitettyihin vaatimuksiin vastasi Suomen eOppimiskeskus ry ja Vastuu Group Oy yhteistarjouksellaan. Esitetty työsuunnitelma oli huomattavan yksityiskohtainen, kattava ja laadukas. Tarjoajan referensseistä käy ilmi, että yrityksillä on laajasti kokemusta vastaavanlaisista toimeksiannoista liittyen MyDataan ja selvityksen kohteena olevaan opetussektoriin (lukiot). Tarjousten vertailutaulukko on liitteenä (liite 2).

Elinkeinojohtajan oikeus toteuttaa hankintoja perustuu kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian hankintaoikeuksista 17.12.2019 § 260.

Sitova sopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.

This decision was published on 21.04.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Anna Rantapero-Laine, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 36123

anna.rantapero-laine@hel.fi

Decisionmaker

Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja
Santtu von Bruun
yksikön päällikkö