Liittymissopimus, Kluuvin huoltotunneli, Vuorikatu 24, tontti 2104/1, Taaleri Tonttirahasto II Ky, Jatke Oy
Tontin 2104/1 liittymissopimus Kluuvin huoltotunneliin
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti:
- tehdä Kluuvin liike- ja toimistotontin 2104/1 (Vuorikatu 24) ostajan kanssa liitteenä 1 ja 2 olevan sopimuksen Kluuvin huoltotunneliin liittymisestä,
- oikeuttaa maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelukokonaisuuden tonttipäällikön allekirjoittamaan tulevan tontin ostajan kanssa edellä sanotun liittymissopimuksen tontin ja sillä sijaitsevan purettavan rakennuksen myymisen yhteydessä sekä tekemään jatkossa liittymissopimuksia mahdollisten muiden Kluuvin tunneliin liittyvien tonttien omistajien kanssa vastaavin pääperiaattein.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaavamuutos, hotellihanke ja sen maanalainen huoltoajoyhteys
Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään, että kaupunki tekee Kluuvissa sijaitsevan tulevan liike- ja toimistotontin 2104/1 (Vuorikatu 24) ostajan kanssa liitteenä 1 ja 2 olevan sopimuksen Kluuvin huoltotunneliin liittymisestä.
Kaupunki omistaa tällä hetkellä Kluuvissa yleiseen tarkoitukseen osoitetun tontin 2040/14, josta on tarkoitus kaavamuutoksella osoittaa noin 1300 m²:n suuruinen liike- ja toimistotontti 2104/1. Tulevalla tontilla sijaitsee tällä hetkellä Senaatti Kiinteistöjen vanha virastorakennus, jossa on aiemmin sijainnut Ilmatieteenlaitoksen entinen pääkonttori (ns. säätalo).
Kiinteistövirasto ja Senaatti kiinteistöt ovat 26.4.2016 tehneet sopimuksen tulevan tontin ja sillä olevan rakennuksen yhteismyynnistä ja järjestivät siitä vuonna 2016 kilpailun. Kiinteistölautakunnan esityksestä kaupunginhallitus päätti 13.3.2017, 264 § hyväksyä kiinteistökaupan esisopimuksen, jossa myyjinä ovat Helsingin kaupunki tontin omistajana ja Suomen valtio, sillä sijaitsevan virastorakennuksen (ns. säätalo) omistajana sekä ostajana Taaleri Tonttirahasto II Ky. Esisopimuksella sitoudutaan luovuttamaan ostajalle tontista noin 1 300 m²:n kokoinen määräala rakennuksineen edellyttäen, että sille saadaan voimaan noin 7000 k-m²:n mahdollistava asemakaavamuutos. Ostajan on tarkoitus toteuttaa tontille hotellihanke. Kauppahinta on 13 490 000 euroa. Lisäkauppahintaa 1 900 euroa/k-m² maksetaan rakennusoikeuden osalta joka ylittää 7 100 k-m². Senaatti kiinteistöt vastaa mahdollisista maaperän pilaantuneisuudesta aiheutuvista kustannuksista. Esisopimus allekirjoitettiin 31.1.2017.
Tällä esityslistalla asemakaavapalvelu esittää kaupunkiympäristölautakunnalle erillisenä asiana po. tontille asemakaavamuutosta nro 12521, joka mahdollistaisi toteuttaa edellä sanotun hotellihankkeen (6700 + 400 k-m²). Kaavamuutoksessa hotellin huolto esitetään tapahtuvan maan alla aivan tontin vieressä sijaitsevan Kluuvin tunnelin kautta. Esitys parantaa varsin ahtaan Vuorikadun katutilaa ja lisää jalankulkijoiden turvallisuutta.
Esitettävä sopimus Kluuvin tunneliin liittymisestä on tarkoitus tehdä tulevan tontin ja sillä sijaitsevan purettavan rakennuksen myymisen yhteydessä sen jälkeen, kun edellä sanottu asemakaavamuutos on tullut lainvoimaiseksi.
Kluuvin tunneli ja siihen myöhemmin yhdistetty keskustan maanalainen huoltoväylä
Kaupunki on toteuttanut 1980-lopulla omistukseensa Kluuvin tunnelin eräiden siihen rajautuvien tonttien omistajien ja kehittäjien kanssa tunnelin toteutuksen perustuessa liittyviltä tonteilta perittäviin omakustannusperusteisiin toteutuskustannuksiin (liittymismaksut).
Lisäksi Kluuvin tunneliin liittyneiden tonttien omistajat ovat vuosittain maksaneet kaupungille tunnelin käytöstä, hoidosta, ylläpidosta, kunnossapidosta ja peruskorjauksesta aiheutuneet omakustannusperusteiset kustannukset näiden liikennemäärien mukaisessa suhteessa.
Kluuvin tunneli on U-muotoinen pääosin yksisuuntainen maanalainen ajoyhteys, jonka sisäänajoluiska on Puutarhakadulla tämän esityksen kohteena olevan tulevan tontin vieressä, sijoittuu pääosin Vuorikadun ja Yliopistonkadun alle ja sen ulosajo tapahtuu Fabianinkadun ajoluiskasta. Kluuvin tunnelin suurimpia käyttäjiä ovat Yliopisto, Kluuvin kauppakeskus ja Kluuvin maanalainen pysäköintilaitos. Kluuvin tunneli on esitetty liitteessä 3.
Kaupunki on sittemmin 2000-luvun alkupuolella perustanut Helsingin väylä Oy -nimisen yhtiön toteuttamaan ja omistamaan uutta maanalaista huoltoväylää välillä Yliopistonkatu - Aleksanterinkatu - Kalevankatu - Lastenlehdonpuisto, joka yhdistettiin valmistuttuaan 2010-luvun alussa edellä sanottuun Kluuvin tunneliin keskustan maanalaisen Itä-länsi -suuntaisen huoltoliikenteen parantamiseksi ja kävelykeskustan laajentamisen mahdollistamiseksi. Lisäksi nämä kaksi yhdistettyä maanalaista ajoyhteyttä pysäköintilaitoksineen (Kluuvin, Stockmannin, Forumin ja Kampin pysäköintilaitokset) vähentävät osaltaan maanpäällistä pysäköintiä ja siihen liittyvää maanpäällistä ajoliikennettä. Uusi huoltoväylä ja siihen yhdistetty vanha Kluuvin tunneli on esitetty liitteessä 4.
Pääperiaatteena väylän ja tunnelin yhdistymisessä on ollut, että Kluuvin tunnelin liittyjät vastaavat vain Kluuvin tunnelin kustannuksista ja uuden maanalaisen huoltoväylän liittyjät vain sen kustannuksista näiden eri-ikäisyys ja erilaiset sopimusrakenteet huomioon ottaen. Molemmat saavat kuitenkin korvauksetta vastavuoroisesti käyttää tunnelia ja maanalaista huoltoväylää huoltoajoonsa idästä ja lännestä.
Edellä sanottuja pääperiaatteita on tarkoituksenmukaista edelleen noudattaa uusia liittymissopimuksia tonttien omistajien kanssa tehtäessä.
Kaupunki on luovuttanut omistamalleen Helsingin väylä Oy:lle Kluuvin tunnelin hallinnoinnin ja hoidon maanalaisen ajoyhteyskokonaisuuden toiminnan varmistamiseksi.
Esitettävä liittymissopimus
Esitettävässä liittymissopimuksessa tulevalle liike- ja toimistotontille annetaan pysyvä oikeus liittyä ja käyttää Kluuvin tunnelia tulevan hotellin maanalaiseen huoltoon.
Lisäksi tontille annetaan oikeus käyttää hotellin huoltoon Kluuvin tunnelin kautta Keskustan maanalaista huoltoväylää ja sen Lastenlehdonpuiston ajoyhteyttä länteen. Tontille maanalaisen huoltoliikenneyhteyden järjestäminen lännestä Lastenlehdonpuiston ajoyhteyden kautta ei ole kuitenkaan mahdollista, koska Kluuvin tunneli on Vuorikadun pohjoispään osalta länteen päin yksisuuntainen.
Sopimukseen otetaan ehdot tulevan tontin maanalaisen huoltopihan suunnittelusta ja toteuttamisesta tunnelin rajapintaan, jotta tästä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa toteutusaikana tunnelin käytölle. Lisäksi sopimukseen otetaan ehdot tunnelin käytöstä ja sen mahdollisista rajoituksista, toteutus- ja vastuujaoista ja hallinnon järjestämisestä.
Sopimukseen otetaan ehto, että kaupunki tai sitä tällä hetkellä hallinoiva Helsingin väylä Oy vastaa Kluuvin tunnelin käytöstä, hoidosta, ylläpidosta, kunnossapidosta ja peruskorjauksista Kluuvin tunnelin ja tontin liittymiskohtaan saakka ja perii tästä aiheutuvat kustannukset vuosittain omakustannusperusteisesti Kluuvin tunnelin liittyjiltä näiden mitattujen liikennemäärien mukaisessa suhteessa. Liikennemäärät mitataan aina uudelleen, kun uusi liittymä on otettu käyttöön ja sen käyttö on vakiintunut. Lisäksi kullakin Kluuvin tunnelin liittyjällä on oikeus vaatia perustellusta syystä uutta liikennemäärän mittausta kustannusjaon tarkentamiseksi. Liikennemäärää laskettaessa yksi kuorma-auto tai vastaava vastaa 4,0 henkilöautoa.
Kyseistä periaatetta noudattaen on vuosia Kluuvin tunnelin nykyisiltä liittyjiltä peritty tunnelista aiheutuneet kustannukset.
Lisäksi liittyjä on velvollinen tekemään ennen toteutuksen alkamisesta Kluuvin tunnelia hallinnoivan Helsingin väylä Oy:n kanssa nyt erillisen sopimuksen liittymän käytöstä ja tarkemmasta toteutuksesta esitettävässä liittymissopimuksessa sanottuja pääperiaatteita noudattaen ja mahdollisesti jatkosuunnittelun myötä tarkentuvin ehdoin.
Toteutussopimus sisältää muutoin tavanomaisia tämän tyyppisiin sopimuksiin kuuluvia ehtoja.
Liittymismaksu
Toteutussopimus esitetään tehtäväksi edellyttäen, että tontin ostaja (liittyjä) suorittaa liittymisoikeudestaan kertakaikkisena korvauksen 262 700 euron liittymismaksun (7100 k-m² x 37 euroa/k-m²), joka sidotaan elinkustannusindeksin pistelukuun 1970 (7/2019). Liittymismaksuun lisätään maksuhetkellä voimassa oleva arvonlisävero. Liittymisoikeus koskee vain po. tontille tulevan hotellin huoltoajoa. Liittymisoikeus ei oikeuta käyttämään liittymää hotellin työntekijöiden eikä hotellivieraiden pysäköintiin.
Liittymismaksu erääntyy maksettavaksi kerralla liittymissopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä ja sen suuruus tarkistetaan maksuajankohdan mukaisesti viimeksi julkaistulla indeksillä. Liittymismaksua ei palauteta.
Kaupunginvaltuusto päätti 4.12.1985 Kluuvin tunnelin toteuttamisesta ja vahvisti silloin liitettäväksi suunnitteluille tonteille liittymismaksuja niin, että ne kattavat tunnelin rakentamisesta aiheutuvat kustannukset sen yhteydessä peruskorjattavaa Kluuvin vanhaa väestönsuojaa lukuun ottamatta, joka jäi ainoastaan kaupungin maksettavaksi (omakustannusperusteinen toteutus). Päätöksen perusteella kaupunki ja Rakennusliike Haka tekivät urakkasopimuksen tunnelin toteuttamisesta ja Haka toteutti kaupungin omistukseen tunnelin ja sen yhteydessä Kluuviin omia kiinteistökehityshankkeita.
Nyt esitettävän liittymissopimuksen kohteena oleva tuleva tontti ei kuitenkaan sisälly kaupunginvaltuuston rakentamis- ja liittymismaksupäätökseen, joten edellä tontille esitetty liittymismaksu on jouduttu johtamaan ja päivittämään tämän päivän arvoon ko. päätöksessä aikoinaan samaan kortteliin kahdelle muulle tontille vahvistetun yhteisen liittymismaksun perusteella, jossa pääasiallisena käyttötarkoituksena oli myös hotellitoiminta, ja joista toisella sijaitsee edelleen Radisson SAS -hotelli (tontit 2040/15 ja 16, Vilhonkatu 5 ja 7). Selvitys liittymismaksun määräytymisestä on esityksen liitteenä 5 ja kaupunginvaltuuston Kluuvin tunnelin perustamis- ja liittymismaksupäätös ja sen liitemietintö ovat liitteinä 6 ja 7.
Esitettävä liittymismaksu on tämän päivän rahassa noin 37 euroa/k-m² (alv 0 %).
Esitettävää liittymismaksuperustetta ei voida pitää alhaisena, vaikka päätös on yli 35 vuotta vanha. Nyt esitettäväksi liittyvän tulevan tontin ostaja joutuu maksamaan noin 30 vuotta vanhaan tunneliin liittymisestä aikoinaan uuden tunnelin omakustannusperusteiseen toteuttamiseen perustuvan liittymismaksun nykyrahaan muutettuna. Kaupunki saa itselleen tämän ja mahdolliset muilta myöhemmin perittävät liittymismaksut. Lisäksi nyt esitettäväksi liittyvän tulevan tontin ostaja joutuu osallistumaan yhdessä nykyisten liittyjien kanssa ikääntyvän tunnelin omakustannusperusteisiin käyttö-, hoito-, ylläpito-, kunnossapito- ja peruskorjauskustannuksiin, jotka tulevat merkittävästi kasvamaan tunnelin ikääntyessä.
Mahdolliset myöhemmät liittymiset tunneliin
Esittelijä pitää tarkoituksenmukaisena, että kaupunki pyrkii jatkossa Kluuvissa sijaitsevien tonttien omistajien mahdollisten kehityshankkeiden yhteydessä edistämään niiden huoltoliikenteen siirtämistä maan päältä Kluuvin tunneliin edellä hyväksytettäväksi esitettävässä liittymissopimuksessa sanottuja pääperiaatteita noudattaen. Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelukokonaisuuden tonttipäällikölle esitetään tämän vuoksi oikeus tehdä vastaavia pääperiaatteita noudattaen liittymissopimuksia Kluuvin tonttien omistajien ja kehittäjien kanssa.
Toimivalta
Kaupunginvaltuusto on vuonna 1985 Kluuvin tunnelin rakentamisesta ja liittymissopimuksista päättäessään oikeuttanut kiinteistölautakunnan tekemään jatkossa sopimuksia tunneliin mahdollisesti myöhemmin liittyvien tonttien omistajien kanssa. Kaupunkiympäristölautakunnalle katsotaan kyseisen valtuutuksen siirtyneen 1.7.2017 voimaan tulleessa toimialauudistuksessa.
This decision was published on 11.05.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Pasi Lehtiö, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 36448