Hankinta, henkilösuojaimet, COVID 19 pandemia

HEL 2020-005779
More recent handlings
Case 8. / 119 §
This decisionmaker is no longer active

Tietoset Oy:n oikaisuvaatimus henkilösuojainten hankintaa koskevasta päätöksestä

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että henkilösuojainten hankinnasta koronaviruspandemian vuoksi sekä määräaikaisen puitejärjestelyn perustamisesta tehtyyn päätökseen 2.6.2020 § 86 kohdistuvan Tietoset Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely raukeaa hankintamenettelyn osittaisen keskeyttämisen vuoksi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 2.6.2020 § 86 tehnyt päätöksen henkilösuojainten hankinnasta koronaviruspandemian vuoksi sekä määräaikaisen puitejärjestelyn perustamisesta.

Hankintaoikaisuvaatimus

Hankintalain (1397/2016) 133 §:n mukaan asianosainen voi vaatia hankintaoikaisua hankintaa koskevasta päätöksestä.

Tietoset Oy on tehnyt sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä hankintaoikaisuvaatimuksen, joka on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 10.6.2020. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.

Hankintaoikaisuvaatimuksessaan Tietoset Oy vaatii valitun toimittajan ja tuotteen vaihtamista sillä perusteella, että valitun toimittajan tuote ei ole CE-sertifioitu. Oikaisuvaatimus koskee hankinnan osa-alueita

- 9 Visiirit peruspakkaus
- 10 Lisävisiirit peruspakkaukseen.

Tietoset Oy toteaa, että CE-sertifiointi on ollut pakollinen vaatimus tarjouspyynnössä, ja vaatii, että kyseisiin kohtiin valitaan toimittajaksi Tietoset Oy, joka on antanut seuraavaksi parhaan tarjouksen esitetyissä kohdissa.

Keskeytetty hankinta

Hankinta on keskeytetty niiden osa-alueiden osalta, jota hankintaoikaisuvaatimus koskee. Hankintaa ei toteuteta osa-alueiden 9–10 osalta oikaisuvaatimuksen kohteena olevan, 2.6.2020 tehdyn hankintapäätöksen perusteella. Näin ollen sosiaali- ja terveyslautakunnan hankintapäätöksestä 2.6.2020 § 86 Tietoset Oy:n tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely raukeaa.

Close

Sosiaali- ja terveyslautakunta 02.06.2020 § 86

Päätös

A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä COVID-19-pandemiaan liittyen henkilösuojainten hankinnassa vertailutaulukosta (liite 1) ilmenevistä tuotteista seuraavien toimittajien tarjoukset osa-alueittain etusijajärjestyksessä:

Osa-aluenumero
Toimittaja
1
Heri Medi Oy
2
Elers Medical Finland Oy
3
Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy
4
Elers Medical Finland Oy
5
Elers Medical Finland Oy
6
Elers Medical Finland Oy
7
Elers Medical Finland Oy
8
Sulattamo Oy 
9
Coloro CLR Oy
10
Coloro CLR Oy
11
Sulattamo Oy 
12
Temrex Oy
 
Plandent Oy
 
Digital Dental Care Oy
 
Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy
13
Temrex Oy
 
Plandent Oy
 
Digital Dental Care Oy
 
Fin Dignity Ab
14
Temrex Oy
 
Plandent Oy
 
Digital Dental Care Oy
 
Fin Dignity Ab
15
Temrex Oy
 
Plandent Oy
 
Digital Dental Care Oy
 
Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy
16
Berner Oy
17
Ei vaatimukset täyttäviä tarjoajia
18
Fin Dignity Ab
19
Elers Medical Finland Oy
20
Team Trade Oy

Muiden tarjoajien osalta sijoittautuminen osa-alueittain käy ilmi vertailutaulukosta.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä määräaikaiseen puitejärjestelyyn seuraavat tarjoajat:

1. 3D TECHNOLOGY

2. Asia Mart LTd.

3. Avecor Oy

4. Bauxal Oy

5. Berner Oy

6. Coloro CLR Oy

7. Dental Systems Oy

8. Digital Dental Care Oy

9. Elers Medical Finland Oy

10. Fin Dignity Ab

11. Firstar Healthcare Oy

12. Foxa Oy

13. Global Sourcing Finland Oy

14. Hanjra Import Export Group

15. Henkilöstöpalvelu Narikka.Com Oy

16. HeriMed Oy

17. Huippu Group Oy

18. Lamor Corporation Ab

19. Leto Holdings

20. Lyreco Finland Oy

21. Magisso Oy

22. Marjo Tokkari Oy

23. Mediq Suomi Oy

24. MedKit Finland OY

25. Mölnlycke Health Care Oy

26. OneMed Oy

27. Optoflux GmbH

28. Oy Finntack Ltd

29. Pauner oy

30. Plandent Oy

31. PO Medica

32. RCK Finland Oy

33. Sharkmed Oy

34. Sulattamo Oy

35. Suomen Brodeeraus Oy

36. Team Trade Oy

37. Temrex Oy

38. Tietoset Oy

39. XXLSEC Oy

B Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan

  • allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset,
  • hyväksymään tämän päätöksen perustella tehtävät tilaukset,
  • tekemään päätökset sopimuskauden aikana puitejärjestelyn sisäisissä kevennetyissä kilpailutuksissa (minikilpailutus), sekä
  • hyväksymään kevennettyjen kilpailutusten perusteella tehtävät tilaukset.

Päätös on jokaisen valitun tarjoajan osalta ehdollinen, kunnes tarjoajien tilaajavastuulakiin liittyvät dokumentit on toimitettu, tarkastettu ja hyväksytty ja rikosrekisteriotteista on tarkastettu, että tarjoajaan ei kohdistu hankintalain 80 ja 81 §:n mukaisia pakollisia poissulkemisperusteita. Ehdollisuus koskee niin valintaa määräaikaiseen puitejärjestelyyn kuin tarjousten perusteella tehtäviä tilauksia.

Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova määräaikaista puitejärjestelyä koskeva sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo on noin 20 miljoonaa euroa. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.

Käsittely

Hankintapäällikkö Sari Luostarinen oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539

eeva.rantala@hel.fi
Close

This decision was published on 26.08.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Attachments

1. Liite 1_Oikaisuvaatimus 10.6.2020

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.