Hankinta, Asiantuntijaresurssi ja pilvikapasiteettipalvelu (ASTI DPS 5)

HEL 2020-005935
More recent handlings
Case 8. / 174 §

Hankinnan keskeytys, asioinnin tietojärjestelmähankkeen kehittämis- ja ylläpitotöiden sekä pilvikapasiteetin (ASTI DPS 5) hankinta

Education Committee

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti keskeyttää asioinnin tietojärjestelmähankkeen kehittämis- ja ylläpitotöiden sekä pilvikapasiteetin hankinnan (ASTI DPS 5).

Hankinnasta tullaan järjestämään uusi tarjouskilpailu, jossa asioinnin tietojärjestelmähankkeen kehittämis- ja ylläpitotyöt erotetaan pilvikapasiteetin hankinnasta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankinnasta on julkaistu tarjouspyyntö kasvatuksen ja koulutuksen toimialan dynaamisen hankintajärjestelmän IT-palvelut (DPS) kautta 3.4.2020 (tarjouspyyntö 294034), määräaika tarjousten jättämiselle oli 15.4.2020. Kasvatus- ja koulutuslautakunta on hankintapäätöksellä HEL 2020-005935 valinnut palvelujen toimittajaksi Codemen Oy:n.

Hankintapäätöksen jälkeen on käynyt ilmi, että Amazon Web Service (AWS) -pilvikapasiteettia ei ole mahdollista hankkia jälleenmyyjän kautta siten, että AWS-pilvipalvelun root-tili käyttäjätunnuksineen säilyisi vain tilaajan hallinnassa, eikä siirry pilvikapasiteetin jälleenmyyjälle. Hankintayksikkö on erikseen varmistanut asian kirjallisesti pilvipalvelun tuottajan edustajalta Amazon Web Services Finland Oy:ltä. Tietoturvaan liittyvistä syistä johtuen hankintayksikkö ei ole valmis luovuttamaan pilvipalvelun root-tiliä käyttäjätunnuksineen jälleenmyyjän hallintaan. Pilvipalvelun tuottaja AWS on ainoa toimija, joka pystyy tarjoamaan AWS-pilvikapasiteettia siten, että root-tili käyttäjätunnuksineen säilyy vain tilaajan hallinnassa.

Oikeuskäytännön mukaan hankintasopimuksen kiellettynä muutoksena pidetään myös hankintasopimuksen supistamista, jos muutoksen seurauksena tarjouskilpailuun olisi saattanut osallistua enemmän tarjoajia. Tarjouskilpailuun osallistumisen edellytyksenä on ollut, että tarjoaja on AWS:n virallinen kumppani, joka pystyy toimimaan pilvikapasiteetin jälleenmyyjänä. Tämä pakollinen vaatimus on saattanut sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle sellaisia tarjoajia, jotka olisivat pystyneet jättämään tarjouksen tietojärjestelmähankkeen kehittämis- ja ylläpitotöiden osalta. Näin ollen pilvikapasiteetin jättäminen hankintasopimuksen ulkopuolelle muodostaa hankintalain 136 §:n mukaisen kielletyn sopimusmuutoksen.

Hankintalain 125 §:n mukaan hankinta voidaan keskeyttää todellisesta ja perustellusta syystä. Koska hankintaa ei voida toteuttaa ilman hankintalaissa kiellettyä olennaista sopimusmuutosta, hankinnan keskeyttämiselle on todellinen ja perusteltu syy.

Edellä mainittujen perusteiden takia hankintaa ei voida toteuttaa ilman, että hankintasopimukseen tehtäisiin olennaisia muutoksia. Tämän johdosta hankinta keskeytetään ja tullaan kilpailuttamaan uudelleen siten, että tietojärjestelmähankkeen kehittämis- ja ylläpitotyöt erotetaan pilvikapasiteetin hankinnasta.

Sovelletut säännökset:

Hallintolaki (434/2003): 43 §, 44 § ja 45 §

Hankintalaki (1397/2016): 123 §, 125 §, 126 §, 127 § ja 136 §

Close

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 26.05.2020 § 123

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hankkia kehittämis- ja ylläpitotyötä sekä pilvipalvelukapasiteettia ensisijaisesti asioinnin tietojärjestelmähanketta varten (ASTI DPS 5) Codemen Oy:ltä.

Sopimus on voimassa toistaiseksi. Tilaajalla on oikeus irtisanoa asiantuntijaresurssipalvelu päättymään neljäntoista päivän irtisanomisajalla ja pilvikapasiteettipalvelu yhden kuukauden irtisanomisajalla.

Hankinnan arvo ilman arvonlisäveroa on enintään 2 200 000 euroa.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.

Samalla lautakunta oikeutti toimialajohtajan allekirjoittamaan sopimuksen ja hyväksymään hankintapäätökseen perustuvat tilaukset.

Käsittely

Asian aikana oli kuultava Soili Haapala. Asiantuntija poistui kokouksesta kuulemisensa jälkeen.

Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot

Joonas Sormunen, ICT-hankintalakimies , puhelin: 310 26544

joonas.sormunen@hel.fi
Close

This decision was published on 17.08.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen

Ask for more info

Joonas Sormunen, ICT-hankintalakimies , puhelin: 09 310 26544

joonas.sormunen@hel.fi