Hankinta, toimistokalusteet vuodelle 2020, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2020-006345
More recent handlings
Case 14. / 125 §
This decisionmaker is no longer active

Tavara Trading TTR Oy:n oikaisuvaatimus toimistokalusteiden hankintaa sosiaali- ja terveystoimialan eri kohteisiin ja toimipisteisiin koskevaan päätökseen

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esityslistalla esitetyin perustein hylätä Tavara Trading TTR Oy:n sosiaali- ja terveyslautakunnan hankintapäätöstä 19.5.2020 § 77 koskevan oikaisuvaatimuksen perusteettomana. Oikaisuvaatimus koski tarjouspyynnön positioita 13-16.

Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole sellaisia perusteita, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Taustaa

Hankintakeskus on kilpailuttanut toimistokalusteiden puitejärjestelyn (HEL 2016-009597), josta hankintajohtaja on tehnyt päätöksen 9.11.2016 § 58. Puitesopimuksen ehtojen mukaisesti yli 60 000 euron (alv 0 %) arvoiset toimistokalustehankinnat minikilpailutetaan puitesopimustoimittajien kesken. Toimistokalusteiden hankinnasta järjestettiin puitejärjestelyn sisäinen kilpailutus (HEL 2020-006345) rajoitetulla menettelyllä. Kaikille puitejärjestelyssä mukana oleville sopimuskumppaneille lähetettiin 17.4.2020 tarjouspyyntö hankittavista kalusteista. Tarjouspyynnössä määriteltiin hankittavien kalusteiden vähimmäisvaatimukset, muun muassa kalusteiden mitat. Tarjouspyynnössä oli 15 kohderyhmää ja jokaisessa kohderyhmässä oli 1–9 positiota. Valinta tehtiin kohderyhmittäin halvimman kokonaishinnan perusteella. Sosiaali- ja terveyslautakunta on tehnyt toimistokalusteiden hankinnasta päätöksen 19.5.2020 § 77. Tavara Trading TTR Oy:n tarjouksesta hylättiin positiot 13–16, koska ne eivät täyttäneet tuotteille asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Oikaisuvaatimus

Tavara Trading TTR Oy on esittänyt hankintapäätökseen oikaisuvaatimuksen (liite 1) tarjouspyynnön positioiden 13–16 osalta. Tavara Trading TTR Oy on esittänyt 27.5.2020 lähettämässään oikaisuvaatimuksessaan, että tarjottujen tuotteiden hylkäämisperuste leveyden osalta on virheellinen ja tarjotut tuotteet tulee ottaa mukaan kilpailuun. Tavara Trading TTR Oy toteaa oikaisuvaatimuksessaan, että tarjouspyynnössä mittatoleranssi kyseisille kalusteille oli +/-100 mm, minkä vuoksi heidän tuotteensa täyttävät tarjouspyynnössä esitetyt vaatimukset.

Perusteet oikaisuvaatimuksen hylkäämiselle

Hankintatyöryhmä on tehnyt vertailun tarjouspyynnössä määriteltyjen vertailuperusteiden mukaisesti.

Positiossa 13 Apteekkarinkaappi tuotteen mitoiksi oli tarjouspyynnössä määritelty seuraavat: leveys 400 mm, syvyys, 800 mm, korkeus 1 200 mm (+/- 100 mm). Toleranssi +/-100 mm koski vain tuotteen korkeutta. Tarjoaja tarjosi tuotetta, jonka mitat ovat: leveys 42 cm, korkeus 120 cm ja syvyys 80 cm. Tuote ei vastaa leveyden osalta tarjouspyyntöä.

Positiossa 14 Apteekkarinkaappi pyörillä tuotteen mitoiksi oli tarjouspyynnössä määritelty seuraavat: leveys 400 mm, syvyys 600 mm, korkeus 800 mm (+/-100 mm). Toleranssi +/- 100 mm koski vain tuotteen korkeutta. Tarjoaja tarjosi tuotetta, jonka mitat ovat: leveys 42 cm, korkeus 81 cm ja syvyys 80 cm. Tuote ei vastaa leveyden osalta tarjouspyyntöä.

Positiossa 15 Apteekkarinkaappi, vaihdettava kätisyys tuotteen mitoiksi oli tarjouspyynnössä määritelty seuraavat: leveys 400 mm, syvyys 800 mm, korkeus 1 200 mm (+/- 100 mm). Toleranssi +/-100 mm koski vain tuotteen korkeutta. Tarjoaja tarjosi tuotetta, jonka mitat ovat: leveys 42 cm, korkeus 120 cm ja syvyys 80 cm. Tuote ei vastaa leveyden osalta tarjouspyyntöä.

Positiossa 16 Laatikosto tuotteen mitoiksi oli määritelty seuraavat: leveys 400 mm, syvyys 600 mm, korkeus 500 mm (+/-100 mm). Toleranssi +/-100 mm koski vain tuotteen korkeutta. Tarjoaja tarjosi tuotetta, jonka mitat ovat: leveys 41,5 cm, syvyys 50 cm ja korkeus 51 cm. Tuote ei vastaa leveyden osalta tarjouspyyntöä.

Sosiaali- ja terveystoimiala ja hankintayksikkö katsovat, että oikaisuvaatimus on perusteeton, eikä perusteita sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 19.5.2020 § 77 muuttamiseen ole.

Päätöksen liitteet

Tämän päätöksen johdosta vertailutaulukkoon eikä tuotteiden valintaan tule muutosta, joten tämän päätöksen liitteenä ei lähetetä uutta vertailutaulukkoa.

Close

Sosiaali- ja terveyslautakunta 19.05.2020 § 77

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä toimistokalusteiden hankinnassa seuraavien toimittajien tarjoukset:

  • Isku Interior Oy
  • Kinnarps Oy
  • Martela Oyj
  • Modeo Oy
  • Tavara Trading TTR Oy.

vertailutaulukosta (liite 1) ilmenevistä kohderyhmistä.

Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Hankinnasta tehdään toimittajille erilliset tilaukset.

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on 1 800 000 euroa (alv 0 %).

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 21183

outi.ekebom@hel.fi
Close

This decision was published on 26.08.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016 ja 132 – 135 §.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 27.5.2020
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.