Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 8.5. - 15.5.2020
Helsingin kaupungin varautumisen toimeenpano koronavirustilanteessa 8.5.-15.5.2020.
Päätös
Kansliapäällikkö kehottaa toimialoja, virastoja ja liikelaitoksia toimeenpanemaan seuraavat koordinaatioryhmän ja johtoryhmän 8.5.-15.5.2020 tekemät linjaukset:
- Tartuntojen jäljittäminen
- Tartuntojen jäljittämiseen liittyvissä tehtävissä hyödynnetään mahdollisimman pitkälti sosiaali- ja terveydenhuollon opiskelijoita ja myös muita kuin sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia, jolloin sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia voidaan vapauttaa asiakas- ja potilastyöhön.
- Metrovuoroja lisätään arkisin klo 6-7 ja iltapäivään 15.30-17 maanantaista 18.5. lähtien.
- Kansliapäällikkö on yhteydessä Helsingin Seudun Liikenteeseen (HSL) sen selvittämiseksi, miten voidaan pikaisesti lisätä kapasiteettia ruuhkaisimpiin bussiliikenteen vuoroihin (erityisesti runkolinjat).
- Kaupunkiorganisaatio edelleen mahdollisuuksiensa mukaan aikaistaa erityisesti pieniltä ja keskisuurilta yrityksiltä (PK-yrityksiltä) tehtäviä hankintoja sekä jakaa hankintoja pienempiin kokonaisuuksiin siten, että PK-yritysten edellytykset osallistua hankintakilpailutuksiin paranevat.
- Vahvistettiin palvelutilojen avaaminen ja palvelutarjonnan käynnistäminen kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla koordinaatioryhmässä esitellysti:
- Kirjojen palauttaminen 4.5.2020
- Kirjojen lainaaminen osassa kirjastoja 8.5.2020 ja kaikissa kirjastoissa 11.5.2020 (koordinaatioryhmän linjaus 6.5.2020)
- Kirjastoautojen rajoitettu lainaus- ja palautustoiminta 13.5.2020
- Ulkoliikuntakentät myös ohjatun seuratoiminnan osalta 14.5.2020
- Helsingin kaupunginkirjaston kotipalvelu 20.5.2020
- Kirjastot 1.6.2020
- Kesälukemista kotiovelle -kampanja 1.6.2020 (suunnataan riskiryhmille)
- Uimarannat 1.6.2020
- Rastilan leirintäalue 1.6.2020
- Kaunissaaren ja Pihlajasaaren saunojen ja mökkien vuokraus 1.6.2020
- Helsingin kaupunginmuseo 1.6.2020
- Ratikkamuseo 1.6.2020
- Nuorisotilat (ovat kesällä pitkälti järjestöjen päiväleirikäytössä) 1.6.2020
- Liikennepuisto 1.6.2020
- Annantalo 1.6.2020
- Kulttuurikeskus Caisa 1.6.2020
- HAM 2.6.2020
- Hakasalmen huvila 2.6.2020
- Savoy-teatteri 3.6.2020
- Pienvenesatamatoiminta 10.6.2020
- Espan lava elokuussa 2020
- Valtuutetaan kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala tekemään päätökset ohjatun toiminnan sekä pienimuotoisen tapahtumatoiminnan käynnistämisestä viranomaisohjeistusten mukaisesti 1.6. lukien:
- Leirisaarten nuorten kesä(yö)leiritoiminta
- Liikuntapalvelukokonaisuuden ohjattu toiminta
- Nuorisopalvelukokonaisuuden ohjattu toiminta
- Muiden kulttuurikeskusten ja niiden ohjatun toiminnan sekä kulttuuritapahtumien käynnistyminen
- Kirjastojen tapahtumatoiminta
- Seuraavat palvelutilat pysyvät toistaiseksi suljettuina:
- Helsingin kaupunginorkesteri
- Työväenasuntomuseo
- Ruiskumestarintalo
- Uimahallit (muut kuin Pirkkola ja Itäkeskus, joiden avaamisesta päätetään myöhemmin).
- Kesällä 2020 leikkipuistoissa järjestetään 1.-3.-luokkalaisille kesäleiritoimintaa ja puistoruokailu. Avoimen varhaiskasvatuksen ohjattua toimintaa pikkulapsiperheille ei järjestetä.
- Vahvistettiin Kallion virastotalon aulassa sijaitsevan digiasiointipisteen avaaminen välttämätöntä viranomaisasiointia varten 15.5.2020 alkaen.
- Kaupungintalon vastaanotto ja tapahtumatori avataan alle 50 hengen tilaisuuksiin 1.6.2020 alkaen.
- Poikkeustilanteen jatkumisen vuoksi kirjaamon toiminnan poikkeusjärjestelyitä sekä vastaanottojen ja kansainvälisten vierailuiden tilapäistä keskeyttämistä jatketaan 31.8.2020 saakka.
- Kaupunginarkiston asiakaspalvelu avataan 1.6.2020.
- NewCo:n co-working työtila pysyy suljettuna. Palvelut järjestetään ensisijaisesti digitaalisina ja vain tarvittaessa lähipalveluna.
- Työllisyydenhoidon asiakaspalvelut ovat 1.6.2020 alkaen tarjolla lyhennetyillä aukioloajoilla:
- Aulapalvelut ja ilman ajanvarausta toimiva neuvonta, sekä asiakaspäätteiden käyttö Ohjaamossa ja Työllisyyden palvelutorilla.
- Henkilökohtainen ajanvarauksella toimiva asiakaspalvelu Urapalveluissa ja monialaisessa TYP-palvelussa.
- Avataan sosiaali- ja terveystoimialan palveluja seuraavasti:
Lisäksi kansliapäällikkö kehotti toimialoja, virastoja ja liikelaitoksia toimeenpanemaan seuraavat henkilöstöä ja hallintoa koskevat koordinaatioryhmän linjaukset:
- Helsingin kaupunki ei käynnistä lomautukset mahdollistavaa yhteistoimintamenettelyä. Jotta tämä olisi mahdollista, kaupungin toteuttamia henkilöstösiirtoja pitää jatkaa. Siirron jatkaminen yli 8 viikon määräajan edellyttää työntekijän kirjallista suostumusta. Suostumusten voimassaolo pyritään saamaan riittävän pitkäksi, jotta koronatilanteen pitkittyessä tähän tilanteeseen ei jouduta 8 viikon välein uudelleen. Suostumusprosessi ohjeistetaan ja toteutetaan niin, että se aiheuttaa mahdollisimman vähän hallinnollista työtä toimialoille. Siltä varalta, että suostumusta ei kaikilta työntekijöiltä saada, selvitetään KVTES:n tarjoamat mahdollisuudet jatkaa henkilöstösiirtoja työnantajan yksipuolisella päätöksellä. Palvelussuhteen ehdot yli 8 viikon siirtojen aikana määräytyvät samalla tavalla kuin lyhyemmissä siirroissa. Osaajapankin kautta tehdyissä henkilöstösiirroissa ei kohdisteta henkilöstökustannuksia uudelleen. Palkkakustannukset ja esimerkiksi siirron aikana muodostuvat työaikakorvaukset maksetaan vakinaisen tehtävän mukaan lähettävän toimialan budjetista.Henkilöstösiirtojen tilannetta arvioidaan jatkuvasti.
Päätöksen perustelut
Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää varautumisen toimeenpanosta.
Edellä todetut toimenpiteet on käsitelty ja linjattu kaupungin koronavirus- koordinaatioryhmässä ja tarvittavilta osin kaupungin johtoryhmässä. Kaupungin valmiutta on aikaisemmin kohotettu sosiaali- ja terveystoimialalla ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla (Pormestarin päätös 1.3.2020). Kansliapäällikkö on päättänyt 13.3.2020 § 57, 18.3.2020 § 66, 20.3.2020 § 70 25.3.2020 § 73, 29.3.2020 § 77, 4.4.2020 § 88, 9.4.2020 § 92, 17.4.2020 § 95, 22.4.2020 § 98, 24.4.2020 § 101, 4.5.2020 § 106 ja 12.5.2020 § 115 edellisen kerran varautumisesta. Edellä todettujen toimenpiteiden tarkemmat perustelut kirjataan tarpeen mukaan myöhemmin valmistuvassa perustelumuistiossa.
This decision was published on 18.05.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Katja Rimpilä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36256