Vuokraus, myyntipaikka hampurilaisvaunua varten, Kukkatori, Naughty BRGR 11 Oy

HEL 2020-006547
More recent handlings
Case 9. / 391 §

Oikaisuvaatimus tukkutori-yksikön päällikön tekemästä vuokrauspäätöksestä 14.5.2020 (54 §)

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä Perinteiset Torikauppiaat ry:n tekemän oikaisuvaatimuksen, joka koskee tukkutori-yksikön päällikön 14.5.2020 (54 §) tekemää päätöstä vuokrata NAUGHTY BRGR 11 Oy:lle myyntipaikka Kukkatorilta hampurilaisvaunun tilapäistä sijoittamista varten. Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta tukkutori-yksikön päällikön päätöstä olisi syytä muuttaa.

Päätös, jota oikaisuvaatimus koskee

Tukkutori-yksikön päällikkö on päättänyt vuokrata NAUGHTY BRGR 11 Oy:lle tilapäisen myyntipaikan Kukkatorilta hampurilaisvaunun sijoittamista varten 18.5. - 31.8.2020 väliseksi ajaksi seuraavin ehdoin:

  • Kertakorvauksena peritään 1 500 euron (+alv 24 %) kokonaisvuokra.
  • Myyntivaunu torilla korvaa sen toimintoja muualla koronaepidemian aikana, joten toiminta on sallittua poikkeustilan aikana ja rajoitusten niin salliessa, kuitenkin kauintaan 31.8.2020 saakka.
  • Toiminta ei saa häiritä kohtuuttomasti alueen normaalia toimintaa.

Oikaisuvaatimuksen perusteet ja oikeudellinen arviointi

Tukkutori-yksikön päällikön aiemmin tekemän (27.3.2020, 33 §) mukaisesti toritoiminnasta ei peritä vuokraa toimijoilta huhti - kesäkuun ajalta, joten myöskään torialueella tapahtuvasta pop-up -toiminnasta ei peritä vuokraa tuolta ajalta.

NAUGHTY BRGR 11 Oy:n hampurilaisvaunut oli tarkoitettu kesän 2020 tapahtumiin, jotka jouduttiin peruuttamaan koronaepidemian takia. Huhtikuussa toimija yhteyttä tukkutori-yksikköön löytääkseen niille käyttöä korvaavista paikoista. Vuokraamalla NAUHGTY BRGR 11 Oy:lle myyntipaikkoja hampurilaisvaunuille pystytään samalla työllistämään merkittävä määrä henkilöitä kesän ajaksi.

Kukkatorilla on toteutettu erilaisia kokeiluja ennenkin; Aalto-yliopiston arkkitehtiopiskelijoiden torikojut kesällä 2016 sekä torikauppiaiden toteuttamana Mantan markkinat jo kolmena jouluna. Näistä ei ole aiheutunut haittaa muille torikauppiaille.

Toritoimintaa on pyritty helpottamaan monin tavoin tänä kesänä, mm. sallimalla telttojen säilyttämisen pystytettynä ma-la välisen ajan, mikä mahdollistaa myös aukioloaikojen jouston ja iltatorin sitä haluaville.

Perittävä kokonaisvuokra pitää sisällään sähkön ja myyntipaikan vuokran sekä noin 1 m² tilan torikauppiaiden teltoille varatusta varastosta. Sähkökustannuksen suuruus on laskettu kaupunkiympäristön toimialan sähköasentajan toimesta. Kun teltat saadaan siirrettyä tai luovutettua käyttäjille, vuokrataan varasto NAUGHTY BRGR 11 Oy:lle.

Asiassa ei ole todettu olevan edellytyksiä päätöksen muuttamiseen laillisuusperusteella. Tukkutori-yksikön päällikön päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, viranomainen ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole muutoinkaan lainvastainen. Viranhaltija on ollut toimivaltainen ja tehnyt päätöksen harkintavaltansa rajoissa.

Oikaisuvaatimuksessa ei myöskään ole esitetty sellaista lisäselvitystä, jonka johdosta tukkutori-yksikön päällikön päätöstä olisi syytä tarkoituksenmukaisuusperusteella muuttaa.

Kaupungin yleinen linjaus torien elävöittämisestä

Kaupungin linjauksena torien sekä muiden yleisten alueiden elävöittäminen ja kehittäminen kuuluu osana toimialan tehtäviin. Tukkutori-yksikkö on pyrkinyt toteuttamaan tätä linjausta suhtautumalla entistä sallivammin erilaisiin kokeiluihin ja tapahtumiin sen hallinnoimilla kaupallisilla torialueilla.

Kaupallisten torialueiden elävöittämistä kesän 2020 aikana on toteutettu pop-up -kokeiluina esimerkiksi siten, että Fredrikintorilla on kaksi ruokatoimijaa ja Töölöntorilla toimii Perho liiketalousopiston ruokarekka, joka mahdollistaa oppilaitoksen opiskelijoiden valmistumisen ajallaan. Töölöntorille on lisäksi tulossa NAUGHTY BRGR 11 Oy:n hampurilaisvaunu sekä viinibaarin terassi. Kukkatorille on suunnittelulla myös ravintolan lisäterassialue.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kuntalain (410/2015) 134 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimus tehdään 2 momentin mukaan 1 momentissa tarkoitetun toimielimen ja sen jaoston sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Oikaisuvaatimuksen saa kuntalain 137 §:n mukaan tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Kuntalain 3 §:n mukaan kunnan jäsen on henkilö, jonka kotikunta kyseinen kunta on, yhteisö tai säätiö, jonka kotipaikka on kunnassa tai se, joka omistaa tai hallitsee kiinteää omaisuutta kunnassa. Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus tulee tehdä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Ellei muuta näytetä, tiedoksiannon katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä päätöksen postittamisesta.

Oikaisuvaatimuksen tekijänä on Perinteiset Torikauppiaat ry, joka katsotaan kunnan jäseneksi sen hallinnoidessa kiinteää omaisuutta kunnassa. Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös on julkaistu kaupungin nettisivuilla 14.5.2020. Oikaisuvaatimus on saapunut kirjaamoon 28.5.2020. Oikaisuvaatimus on siten saapunut määräajassa ja se on osoitettu oikealle toimielimelle.

Hallintolain 34 §:n mukaan asianosaiselle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi, jos oikaisuvaatimuksessa vaaditaan päätöksen oikaisemista asianosaisen vahingoksi, eikä vaatimusta jätetä tutkimatta tai heti perusteettomana hylätä. NAUGHTY BRGR 11 Oy on lausuu seuraavaa: Lähtökohtaisesti ruoka-wagonimme oli tilattu tapahtumia varten. Investointeina wagonit ovat olleet meille merkittäviä. Kaikki tämän vuoden tapahtumat on nyt peruttu COVID-19 poikkeustilan vuoksi ja näin ollen olemme etsineet wagoneille toissijaista käyttöä ja uusia lokaatioita. Nyt käynnissä olevien wagonien operoinnin myötä olemme pystyneet kutsumaan lomautettuja työntekijöitämme takaisin töihin nopeutetulla aikataululla sekä lisäksi tarjoamaan 10 uudelle nuorelle työntekijälle kesätyöpaikan.

Close

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tilapalvelut Tukkutori Yksikön päällikkö 14.05.2020 § 54

Päätös

Tukkutorin päällikkö päätti sallia NAUGHTY BRGR 11 Oy:n hampurilaisvaunun sijoittamisen Kukkatorille tilapäisesti18.5.2020 alkaen seuraavin ehdoin:

Myyntivaunu torilla korvaa sen toimintoja muualla koronaepidemian aikana, joten toiminta on sallittua poikkeustilan aikana ja rajoitusten niin salliessa, kuitenkin kauintaan 31.8.2020 saakka.

Myyntipaikasta, sähköstä sekä noin 1 m² yhteiskäyttöisestä varastotilasta peritään 1 500 euron (+ alv 24 %) kertakorvaus, joka on maksettava viimeistään laskun eräpäivään mennessä.

Ellei vuokraerää suoriteta erääntymispäivään mennessä, vuokralainen on velvollinen maksamaan langenneelle erälle erääntymispäivästä maksupäivään asti korkoa ja perimispalkkiota kaupunginhallituksen vahvistaman päätöksen mukaan.

Toimija hankkii kustannuksellaan kaikki toiminnan vaatimat luvat.

Toiminta ei saa häiritä kohtuuttomasti alueen normaalia toimintaa. Käytettävän paikan tai alueen osoittaa tarvittaessa tukkutori-yksikön edustaja.

Toimijan on siistittävä käyttämänsä alue päivittäin ja kuljetettava kaikki roskat ja jätteet pois alueelta ja huolehtii paikan ja alueen siistimisestä välittömästi tilaisuuden päätyttyä tai maksaa laskun mukaan kaupungille alueen siistimisestä aiheutuneet kulut.

Toimija vastaa kaupungille tai kolmannelle henkilölle toiminnan mahdollisesti aiheuttamasta vahingosta tai haitasta.

Toimija on korvausvelvollinen alueen pintamateriaalien ja istutusten mahdollisesta vahingoittumisesta.

Kaupunki ei vastaa vuokralaiselle aiheutuneista kustannuksista, mikäli päätös oikaisuvaatimuksen, kunnallisvalituksen tai ylemmän toimielimen päätöksen johdosta muuttuu tai kumoutuu.

Lisätiedot

Merja Sorakari, tiimipäällikkö, puhelin: 310 33988

merja.sorakari@hel.fi
Close

This decision was published on 23.06.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Ask for more info

Elina Siltanen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 32500

elina.siltanen@hel.fi

Merja Sorakari, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 33988

merja.sorakari@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 27.5.2020

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.