Asiantuntijakuulemis- ja lausuntopyyntö, hallituksen esitys, HE 72/2020 tartuntatautilain väliaikaisesta muuttamisesta, Sosiaali- ja terveysvaliokunta

HEL 2020-006834
More recent handlings
§ 64

Lausunto eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle hallituksen esityksestä laiksi tartuntatautilain väliaikaisesta muuttamisesta

Helsinki Mayor

Päätös

Pormestari antoi eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle seuraavan lausunnon koskien hallituksen esitystä laiksi tartuntatautilain väliaikaisesta muuttamisesta:

Helsingin kaupunki katsoo, että hallituksen esitys mahdollistaa ravitsemisliikkeiden avaamisen asiakkaille samanaikaisesti, kun esitykseen sisältyvät rajoitustoimet estävät koronavirustaudin hallitsemattoman leviämisen. Ehdotetussa lakimuutoksessa on kyseessä hallittu, kokonaisarvioon perustuva riskinotto tulevaisuuden suhteen epävarmassa tilanteessa. Hallituksen esitykseen sisältyvä arviointi ravitsemisliiketoimintaan kohdentuvien rajoitusten asteittaisesta purkamisesta on oikeudellisesti asianmukaisesti perusteltu.

Toistaiseksi rauhoittuneesta epidemiologisesta tilanteesta johtuen ravitsemisliikkeiden asteittainen avaaminen voidaan katsoa mahdolliseksi 1.6.2020 alkaen. Rajoitusten asteittainen purkaminen, tartuntaketjujen jäljittäminen ja katkaisu, hygieniatoimet, riskiryhmien suojaaminen ja epidemian hyvin tarkka seuraaminen sekä tarvittaessa rajoitustoimien viiveetön palauttaminen ovat välttämättömiä valtakunnallisia rajoitteita purettaessa.

Ravitsemisliikkeiden asteittainen avaaminen saattaa osaltaan vähentää poikkeusolojen myötä kotiolosuhteissa lisääntyneen humalahakuisen juomisen aiheuttamia ja kärjistämiä sosiaalisia ongelmia. Asteittainen avaaminen lisää alkoholinkäytön sosiaalista kontrollia ja voi osaltaan vähentää ongelmajuomista.

Helsingissä toimii lähes 1 800 ravitsemisalan yritystä, jotka työllistävät lähes 14 000 työntekijää ja joiden yhteenlaskettu liikevaihto on 1,4 miljardia euroa vuodessa. Koko maan ravitsemisalan työpaikoista 17 prosenttia on Helsingissä. Ravintolat, yökerhot, kahvilat, pitopalvelut ja muut alan yritykset muodostavat merkittävän osan kaupunkien viihtyvyydestä ja vetovoimasta. Ravitsemistoiminnalla on kaupungeille erityisen suuri taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurillinen merkitys.

Kaupunki kiinnittää terveydellisten näkökohtien lisäksi huomiota ravitsemusalan toimintaedellytyksien turvaamiseen. Ravitsemisliikkeiden sulkeminen on aiheuttanut toimialalle mittavia taloudellisia menetyksiä. Lakiin perustuvan ravitsemisliikkeiden sulkemisen päättyminen 1.6.2020 alkaen tarkoittaa yritysten kannalta vuokrien ja muiden kiinteiden kustannusten palautumista täysimääräisiksi. Kannattavan liiketoiminnan harjoittaminen edellyttää yrityksiltä riittävän suurta myyntiä erityisesti tilanteessa, jossa poikkeusaika ja pelkän ulosmyynnin harjoittaminen ovat tyhjentäneet monen yrityksen kassavarat. On todennäköistä, että moni ravitsemisliike ei esitettyjen rajoitusten ollessa voimassa pysty toimimaan kannattavasti.

Kaupunki pitää tärkeänä, että ravitsemisliikkeille asetettuja rajoituksia voidaan tarvittaessa nopeasti ja joustavasti kiristää tai lieventää epidemiatilanteen mukaisesti. Erityisesti tulee harkita, voitaisiinko asiakaspaikkamääriä koskevien rajoitusten sijaan asettaa ravitsemisliikkeille omavalvontaan perustuva velvollisuus huolehtia riittävistä turvaväleistä. Ravitsemisliikkeiden liiketoiminnan kannalta on lisäksi suuri merkitys sillä, rajoitetaanko asiakasmääriä 50 prosenttiin vai 75 prosenttiin normaaliolojen maksimista. Myös ravitsemisliikkeiden aikataulurajoituksia tulee jatkossa tarkastella ja tarvittaessa muuttaa, sillä esimerkiksi anniskelun päättymisen kellonaika (esityksessä klo 22.00) on ravintoloiden kannattavuuden kannalta keskeinen.

Hallituksen esityksessä ei ehdoteta terassialueiden asiakasmääriä koskevia määrällisiä rajoituksia. Kaupunki pitää linjausta oikeana.

Moni ravitsemisliike on perustanut liiketoimintakonseptinsa erityisesti noutopöytien varaan. Hallituksen esityksen ehdotus kieltää ruoan ja juoman annostelu ns. noutopöydissä vaikeuttaa kyseisten yritysten toimintaa. Rajoitusten vaikutusten seurannan yhteydessä tulisi selvittää, onko alan omavalvonnan keinoin mahdollista varmistaa noutopöytien asiakkaiden turvallisuus ilman ruoan annostelulle asetettavia lainsäädännöllisiä rajoitteita.

This decision was published on 22.05.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

vs. kansliapäällikkö
Marja-Leena Rinkineva

Ask for more info

Henri Kähönen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36027

henri.kahonen@hel.fi

Decisionmaker

Jan Vapaavuori
pormestari