Vuokrahyvitys, Meri-Rastilan tie 6, PiaDog

HEL 2020-007125
More recent handlings
Case 11. / 393 §

Oikaisuvaatimus yritysvuokrausyksikön päällikön vuokranmaksujärjestelyä koskevasta päätöksestä 28.5.2020 (117 §)

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä PiaDogin tekemän oikaisuvaatimuksen, joka koski yritysvuokrausyksikön päällikön 28.5.2020 (117 §) tekemää yrityksen vuokranmaksujärjestelypäätöstä.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta yritysvuokrausyksikön päällikön päätöstä olisi syytä muuttaa.

Perustelut

Päätös, jota oikaisuvaatimus koskee

Yritysvuokrausyksikön päällikkö päätti 28.5.2020 (117 §) myöntää PiaDogille (jäljempänä hakija) vuokranmaksujärjestelyn COVID-19 aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi.

Maksujärjestelyllä keskeytetään vuokranmaksu ajalla huhti-kesäkuu 2020 ja tältä ajalta ei laskuteta korkoa. Vuokralainen maksaa kyseiseltä ajalta erääntyneet vuokrat heinäkuusta 2020 alkaen 160,66 €/kk (+alv 24%) erissä takaisin siten, että ne on kokonaisuudessaan maksettu viimeistään kesäkuussa 2021.

Oikaisuvaatimus ja sen perusteet

Hakijan mukaan hänen yrityksensä tulisi kokonaan vapauttaa vuokranmaksusta ajalla 1.4.-30.6.2020. Hakija vetoaa teknisen johtajan 27.3.2020 (69 §) tekemään yleispäätökseen, jolla tietyt, päätöksessä mainitut toimialat vapautettiin kokonaan vuokranmaksusta ajalla 1.4.-30.6.2020. Hakijan mukaan hänen yrityksensä, koiratrimmaamon toiminta on täysin rinnastettavissa yleispäätöksessä mainittuihin kampaamoyrityksiin. Hakijan mukaan hänen maksujärjestelypäätöksessään oleva viittaus siihen, ettei korona tartu koirasta ihmiseen, on kohtuuton, sillä koronatiedottamisen alussa ei ollut selvää, että korona ei voi tarttua koirasta ihmiseen. Myös Uudenmaan eristäminen ja maansisäisten rajojen muodostaminen on vaikuttanut merkittävästi asiakasmäärän vähenemiseen. PiaDogin asiakaskunnan romahtaminen on suora seuraus koronaepidemian toimenpiteistä ja siihen liittyvästä tiedottamisesta.

Hakija arvostelee myös sitä, ettei päätöksen perusteena olevaa teknisen johtajan linjauspäätöstä ole liitetty valituksenalaiseen päätökseen eikä hakija sen vuoksi voi perustella valitustaan viittaamalla esimerkiksi siihen, että maksujärjestelypäätös ei olisi teknisen johtajan päätöksen mukainen tai että teknisen johtajan linjauspäätös ei olisi lainsäädännön velvoitteiden mukainen.

Oikeudellinen arviointi

Tekninen johtaja päätti 27.3.2020 (69 §) koronavirusepidemiaan liittyvän poikkeustilanteen johdosta, että eräistä liikehuoneistoista perittävistä vuokrista myönnetään vapautus kolmeksi kuukaudeksi ajalla 1.4.-30.6.2020. Vapautus koskee yritysvuokralaisia, joiden toimialana on ravintolat ym. ruokapalvelu, myymälät, taide-, musiikki- ja tapahtumatoiminta sekä ohjelma- ja juhlapalvelut, liike-elämän palveluista yrityshautomo- sekä kasvupalvelut ja muu yrittäjyyttä edistävä toiminta, kampaamot, kauneushoitolat sekä liikunta- ja terveyspalvelut (ml. hieronta ja fysioterapia).

Yksittäisiin vuokrasuhteisiin liittyvistä, tapauskohtaisesti harkittavista vuokranalennuksista ja vuokrasta vapauttamisista päättävät edelleen yritysvuokrausyksikön päällikkö tai tukkutoriyksikön päällikkö vastuualueillaan.

Edellä mainitun teknisen johtajan linjauspäätöksen muutoksenhakuaika on päättynyt ja päätös on saanut lainvoiman, joten päätökseen ei enää voi hakea muutosta. Päätös on julkinen ja se on julkaistu Helsingin kaupungin internetsivuilla. Päätöksen saa pyydettäessä myös kirjaamosta. Hakijalla on siten ollut mahdollisuus saada päätös käyttöönsä.

Yritysvuokrausyksikön päällikkö on tapauskohtaista harkintaa käyttäen myöntänyt hakijalle vuokranmaksujärjestelyn ajalle 1.4.-30.6.2020 todeten samalla, ettei teknisen johtajan päätöksessä mainittuja perusteita myöntää vuokralaiselle vapautusta ole. Yrityksen toiminnan ei voida katsoa oleellisesti lisäävän tartuntavaaraa ihmiseltä ihmiselle, yrityksen toiminnalle ei ole asetettu viranomaisten taholta poikkeustilanteesta johtuvia esteitä ja vuokrasopimuksen tilat ovat vuokralaisen vapaassa käytössä. Maksujärjestelypäätös on teknisen johtajan yleispäätöksen linjauksen mukainen.

Asiassa ei ole todettu olevan edellytyksiä päätöksen muuttamiseen laillisuusperusteella. Yritysvuokrausyksikön päällikön päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, viranomainen ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole muutoinkaan lainvastainen. Viranhaltija on ollut toimivaltainen ja tehnyt päätöksen harkintavaltansa rajoissa.

Oikaisuvaatimuksessa ei myöskään ole esitetty sellaista lisäselvitystä, jonka johdosta yritysvuokrausyksikön päällikön päätöstä olisi syytä tarkoituksenmukaisuusperusteella muuttaa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Oikaisuvaatimuksen yleiset edellytykset

Kuntalain (410/2015) 134 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua.

Oikaisuvaatimus tehdään 2 momentin mukaan 1 momentissa tarkoitetun toimielimen ja sen jaoston sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Oikaisuvaatimuksen saa kuntalain 137 §:n mukaan tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus tulee tehdä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Ellei muuta näytetä, tiedoksiannon katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä päätöksen postittamisesta.

Hakija on asiassa asianosainen. Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös on lähetetty e-kirjeenä 28.5.2020. Oikaisuvaatimus on saapunut kirjaamoon 1.6.2020. Oikaisuvaatimus on siten saapunut määräajassa oikealle toimielimelle.

Close

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tilapalvelut Yritysvuokraus Yksikön päällikkö 28.05.2020 § 117

Päätös

Yksikön päällikkö päätti myöntää PiaDog:lle vuokramaksujärjestelyn johtuen COVID-19 aiheuttamasta poikkeustilanteesta. Maksujärjestely annetaan teknisen johtajan päätöksen HEL 2020-004090 T 69 § perusteella.

PiaDog:lla on vuokralla 42 m2 :n suuruinen liiketilan lt 6, osoitteessa Meri-Rastilan tie 6, 00980 Helsinki. Liiketilan omistaa Heka Oy. Tila on vuokrattu toistaiseksi voimassa olevalla vuokrasopimuksella 15.11.2018 alkaen siten, että kuukausivuokra on 642,66 euroa (15,30 euroa/m2) + alv 24 %.

Maksujärjestelyllä keskeytetään vuokranmaksu ajalla huhti-, touko- ja kesäkuu 2020 ja tältä ajalta ei laskuteta korkoa. Vuokralainen maksaa kyseiseltä ajalla erääntyneet vuokrat heinäkuusta 2020 alkaen 160,66 €kk (+ alv 24%) erissä takaisin siten, että ne on kokonaisuudessaan maksettu viimeistään kesäkuussa 2021.

Päätöksen perustelut

Päätös maksujärjestelystä perustuu teknisen johtajan päätöksen HEL 2020-004090 T 69 § jossa on määritelty ne kaupungin yritysvuokraamon toimialat jotka saavat maksuvapautuksen.

Koiran trimmaus/hoito-palvelun ei katsota olevan estynyt COVID-19- tilanteen takia. Taudin ei ole katsottu olevan sellainen, että ihmisen tulee vältellä eläinkontaktia tartuntavaaran takia vaan on painotettu sitä, että ihminen on velvollinen huolehtimaan kotieläimistään poikkeustilankin aikana.

PiaDog:n toiminnan ei ole katsottu oleellisesti lisäävän tartuntavaaraa ihmiseltä ihmiselle, yrityksen toiminnalle ei ole asetettu viranomaisten taholta poikkeustilanteesta johtuvia esteitä ja vuokrasopimuksen tilat ovat vuokralaisen vapaassa käytössä. Näillä syin ei ole perusteita myöntää vuokralaiselle vapautusta vuokrista vaan tarjoamme kahdentoista kuukauden vuokramaksujärjestelyä.

Lisätiedot

Minna Mäkelä, vuokraneuvottelija, puhelin: 310 20490

minna.m.makela@hel.fi
Close

This decision was published on 23.06.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Ask for more info

Marjaana Santala, lakimies , puhelin: 09 310 34108

marjaana.santala@hel.fi

Attachments

1. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 23 k.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.