Virkasuhteen täyttäminen, rakennukset ja yleiset alueet, asuntotuotantopalvelut, yksikön päällikön virka, työavain KYMP-02-41-20

HEL 2020-007134
More recent handlings
Case 21. / 458 §

Oikaisuvaatimus teknisen johtajan päätöksestä 9.7.2020 (§ 131) koskien kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden asuntotuotantopalvelun uudistuotantoyksikön päällikön viran täyttämistä

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta hylkää ********** tekemän oikaisuvaatimuksen teknisen johtajan 9.7.2020 tekemästä (§ 131) asuntotuotantopalvelun uudistuotantoyksikön päällikön viran täyttöä koskevasta päätöksestä.

Virkaan valittu täyttää viran kelpoisuusvaatimukset. Valittu henkilö on, huomioon ottaen koulutus ja työkokemus sekä haastattelun ja henkilöarvioinnin perusteella tehty kokonaisarviointi, hakijoista ko. tehtävään soveltuvin. Päätös on syntynyt oikeassa järjestyksessä, päätöksentekijä ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole muutoinkaan lainvastainen.

********** oikaisuvaatimus on liitteenä 1. Hakuilmoitus on esityslistan liitteenä 2 ja hakijat yksikön päällikön virkaan liitteenä 3. Virkaan valitun työhakemus on liitteenä 4 ja oikaisuvaatimuksen tekijän työhakemus liitteenä 5. Muut valintaprosessiin liittyvät asiakirjat ovat lautakunnan kokouksessa nähtävänä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Tekninen johtaja on 9.7.2020 (§ 131) päättänyt valita asuntotuontapalvelun uudistuotantoyksikön yksikön päällikön virkaan 21.9.2020 lukien arkkitehti ja diplomi-insinööri ********** Päätökseen on liitetty kuntalain oikaisuvaatimusohjeet.

Viranhaltijan päätökseen tyytymätön voi kuntalain 134 §:n 1. momentin mukaisesti hakea päätökseen oikaisua. Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on saapunut määräajassa 27.7.2020. Siinä vaaditaan päätöstä peruttavaksi ja ********** valittavaksi yksikön päällikön virkaan.

Perusteena oikaisuvaatimukselle on, että päätöksen perusteluiden mukaan valitulla henkilöllä ei ole kokemusta tuotannollisten tavoitteiden saavuttamisesta. Perusteluissa on ********** mukaan jätetty huomioimatta hänen merkittävät ansiot asuntotuotannon haastavien tuotannollisten tavoitteiden saavuttamisessa. Lisäksi hänen hyvien ja tuloksellisten uudistuotannon urakoitsijoiden ja Helsingin kaupungin sidosryhmien verkostojen merkitystä tuotannon saavuttamisessa ei ole huomioitu. Myöskään hänen erinomaista asiantuntemusta Asuntotuotannon prosesseista ja asiakirjoista sekä osallistumista niiden ja toiminnan jatkuvaan kehittämiseen ei ole huomioitu.

********** toteaa oikaisuvaatimuksessa, että teknisen johtajan 9.7.2020 tekemän päätöksen perusteluiden mukaan valitun henkilön noin 6 vuoden esimies- ja johtamiskokemus on kertynyt ainoastaan hänen oman pienyrityksensä Artefix Oy:n johtamisesta. Hänen mukaan julkisten rekisteritietojen perusteella tästä toimintansa lopettaneesta yrityksestä ei ole saatavilla tarkempia tietoja, kuten yrityksen kokoaikainen vakinainen henkilövahvuus tai liikevaihto. Lisäksi hän toteaa, että valitulla henkilöllä ei päätöksen perustelujen mukaan ole kokemusta julkishallinnon esimies- ja johtamistehtävistä.

********** tuo oikaisuvaatimuksessa esiin, että päätöksen perustelujen mukaan hänellä on kattava työkokemus asuntorakennuttamisesta ja hyvä kokemus julkishallinnosta. Hän on toiminut tiimipäällikkönä vuodesta 2017 Asuntotuotannossa noin 15 henkilölle. Hän kertoo, että hänellä on noin kolmen vuoden esimies- ja johtamiskokemus julkishallinnosta ja nykyisen Asuntotuotannon henkilöstön johtamisesta. Hänen esimies- ja johtamiskokemus on Helsingin kaupungin jaetun johtamisen –johtamistavan mukaista, mitä valitulla ei hänen mielestään ole.

********** on lisäksi noin kaksi vuotta esimies- ja johtamiskokemusta eri suunnittelualojen asiantuntijoiden johtamisesta. Hän toteaa, että ajallisesti esimies- ja johtamiskokemuksissa ei valitun ja hänen välillä ole eroa, mutta hänen mielestään hänen omat ansionsa antavat huomattavasti paremmat kokemukseen perustuvat lähtökohdat tulla valituksi virkaan.

Viran täyttömenettely

Virka on ollut julkisesti haettavana 4.5. - 25.5.2020. Ilmoittautumisaika päättyi 25.5.2020 klo 16.00. Hakuilmoitus on julkaistu kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa, TE palvelussa, LinkedInissä, Duunitorilla ja Rakennuslehdessä.

Viran kelpoisuusvaatimuksena on ylempi teknillinen korkeakoulututkinto ja suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito. Virassa edellytetään vankkaa työkokemusta yksikön toimialalta sekä kokemusta hallinto- ja johtotehtävistä.

Hakuilmoituksen mukaan tehtävässä tarvitaan lisäksi kiinnostusta kohtuuhintaisen asuntotuotannon edistämiseen pitkäjänteisellä tavalla sekä vankkoja neuvottelu- ja vuorovaikutustaitoja ja kykyä tavoitteelliseen yhteistyöhön ratkaisuhakuisella ja kehittävällä otteella. Eduksi luetaan englannin kielen taito sekä julkishallinnon kokemus.

Yksikön päällikön tehtävänä on vastata kaupungin oman uudisasuntotuotannon rakennuttamisesta kaupungin asettamien tavoitteiden mukaisesti. Yksikön päällikkö johtaa yksikköään vastaten myös sidosryhmäyhteistyöstä. Lisäksi tehtäviin kuuluu kohtuuhintaisen asuntotuotannon edistäminen sekä kehittäminen.

Virkaa täytettäessä tulee varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi ottaa huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Valintaprosessi

Teknisen johtajan päätöksessä 9.7.2020 (§ 131) on vertailtu haastatteluun kutsuttujen kolmen hakijan ansioita lyhyesti suhteessa hakuilmoituksessa esitettyihin kelpoisuusehtoihin ja muihin seikkoihin nähden, joista katsotaan olevan etua viran menestyksekkään hoitamisen kannalta. Koulutuksen ja työkokemuksen ohella on arvioitu viran hoitamisen kannalta merkityksellisiä ammatillisia valmiuksia ja henkilökohtaisia ominaisuuksia.

Yksikön päällikön virkaa haki hakuajan kuluessa yhdeksän henkilöä, joita yksi hakija ei täyttänyt kelpoisuusehtoa. Yhteenveto hakijoista on päätöksen liitteenä.

Hakemusten perusteella ensimmäiseen haastatteluun kutsuttiin ********** ********** Hakijoita haastattelivat 1-3.6.2020 ********** Haastattelun jälkeen ********** ilmoitti, ettei ole käytettävissä ja perui hakemuksensa.

Hakemusten ja haastattelujen perusteella psykologiseen henkilöarviointiin kutsuttiin ********** ********** Henkilöarvioinnit suoritti Psycon Oy ajalla 8-12.6.2020.

Toiseen haastatteluun kutsuttiin ********** ********** Heitä haastattelivat 1-2.7.2020 **********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

********** vaatii 27.7.2020 tekemässään oikaisuvaatimuksessa, että teknisen johtajan päätös perutaan ja hänet valitaan yksikön päällikön virkaan.

Kunnan viranomaisella on lähtökohtaisesti laaja harkintavalta valita kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Tälle harkintavallalle asettavat rajoja perustuslain mukaiset virkanimitysperusteet ja laissa erikseen säädetyt syrjintäkiellot.

Yhdenvertaisuudesta ja syrjinnän kiellosta säädetään yhdenvertaisuuslaissa (1325/2014), jonka 3 luvun 8 §:n mukaan ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Syrjintä on kielletty riippumatta siitä, perustuuko se henkilöä itseään vai jotakuta toista koskevaan tosiseikkaan tai oletukseen.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Perustuslakia koskevan hallituksen esityksen (HE 1/1998 vp) perustelujen mukaan perustuslain nimitysperusteista taito tarkoittaa koulutuksen ja työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja, kyky viittaa henkilön tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin ja koeteltu kansalaiskunto tarkoittaa yleisessä kansalaistoiminnassa saatu ja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä.

Teknisen johtajan päätöksessä 9.7.2020 (§ 131) on vertailtu kaikkia haastatteluun kutsuttujen kolmen hakijan ansioita suhteessa hakuilmoituksessa esitettyihin kelpoisuusehtoihin ja muihin seikkoihin nähden, joista katsotaan olevan etua viran menestyksekkään hoitamisen kannalta.

Tekninen johtaja on valintapäätöksessään perustellut, että hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ja psykologisista henkilöarvioinneista ilmenevien seikkojen perusteella ********** on asuntotuotantopalvelun uudistuotantoyksikön viran kelpoisuusehdot täyttävä henkilö. Lisäksi hän on viran hoitamiseen parhaiten soveltuva henkilö.

Viran kelpoisuusvaatimuksena on ylempi teknillinen korkeakoulututkinto ja suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito. Lisäksi edellytettiin vankkaa työkokemusta yksikön toimialalla sekä kokemusta hallinto- ja johtotehtävistä.

Kaikilla haastatteluun kutsutuilla täyttyi viran kelpoisuusehdot. ********** hallinto- ja johtamiskokemusta on noin 23 vuotta. Työkokemusta toimialalta hänelle on kertynyt yli 30 vuotta. ********** hallinto- ja johtamiskokemusta on noin 5 vuotta ja työkokemusta toimialalta noin 15 vuotta. ********** hallinto- ja johtamiskokemusta on yhteensä noin 6 vuotta ja työkokemusta toimialalta yli 30 vuotta.

Yksikön päällikön tehtävässä korostuu kohtuuhintaisen asuntotuotannon edistäminen pitkäjänteisellä ja kehittävällä työotteella sekä uudistuotantoyksikön johtaminen tuloksellisesti, kaupungin asettamien tavoitteiden mukaisesti. Neuvottelu- ja vuorovaikutustaidot sekä laaja verkostoyhteistyö ovat myös avainasemassa.

Haastatteluissa erityistä huomiota kiinnitettiin rakentavaan johtamisotteeseen, verkostoyhteistyöhön sekä asiakaskeskeisen työ- ja toimintakulttuurin edistämiseen. Lisäksi arvioitiin hakijan kykyä hahmottaa uudistuotantoyksikön rooli ja tehtävä koko kaupungissa, toimialalla ja palvelukokonaisuudessa yksikön päällikön roolista käsin.

********** perusteena oikaisuvaatimukselle on, että päätöksen perusteluiden mukaan valitulla henkilöllä ei ole kokemusta tuotannollisten tavoitteiden saavuttamisesta. Teknisen johtajan 9.7.2020 tekemässä päätöksessä valitun henkilön kykyä tähän on arvioitu henkilöarvioinnin, haastattelun ja työkokemuksen kautta.

Oikaisuvaatimuksen mukaan teknisen johtajan 9.7.2020 tekemän päätöksen perusteluissa on jätetty huomioimatta ********** merkittävät ansiot asuntotuotannon haastavien tuotannollisten tavoitteiden saavuttamisessa. Lisäksi hänen hyvien ja tuloksellisten uudistuotannon urakoitsijoiden ja Helsingin kaupungin sidosryhmien verkostojen merkitystä tuotannon saavuttamisessa ei ole huomioitu. Myöskään hänen erinomaista asiantuntemusta Asuntotuotannon prosesseista ja asiakirjoista sekä osallistumista niiden ja toiminnan jatkuvaan kehittämiseen ei ole huomioitu.

Teknisen johtajan päätöksen perusteluosassa 9.7.2020 todetaan, että ********** on hyvää ja kattavaa työkokemusta asuntorakennuttamisesta ja suunnittelusta. Hänellä on hyvä toimialatuntemus ja kokemusta julkishallinnosta sekä esimies- ja johtamiskokemusta yhteensä noin 5 vuotta. Hänellä on hyvät verkostot uudistuotannon urakoitsijoihin ja Helsingin kaupungin sidosryhmiin.

********** toteaa oikaisuvaatimuksessa, että teknisen johtajan 9.7.2020 tekemän päätöksen perusteluiden mukaan valitun henkilön noin 6 vuoden esimies- ja johtamiskokemus on kertynyt ainoastaan hänen oman pienyrityksensä Artefix Oy:n johtamisesta. Hänen mukaan julkisten rekisteritietojen perusteella tästä toimintansa lopettaneesta yrityksestä ei ole saatavilla tarkempia tietoja, kuten yrityksen kokoaikainen vakinainen henkilövahvuus tai liikevaihto. Lisäksi hän toteaa, että valitulla ei päätöksen perustelujen mukaan ole kokemusta julkishallinnon esimies- ja johtamistehtävistä.

********** kertoo oikaisuvaatimuksessa, että hänen esimies- ja johtamiskokemus on Helsingin kaupungin jaetun johtamisen –johtamistavan mukaista, mitä valitulla ei hänen mielestään ole. Hän tuo esiin, että hänellä on lisäksi noin kaksi vuotta esimies- ja johtamiskokemusta eri suunnittelualojen asiantuntijoiden johtamisesta. Lisäksi hän toteaa, että ajallisesti esimies- ja johtamiskokemuksissa ei valitun ja hänen välillä ole eroa, mutta hänen mielestään hänen omat ansionsa antavat huomattavasti paremmat kokemukseen perustuvat lähtökohdat tulla valituksi virkaan.

Virkaan valittavalta edellytettiin vankkaa työkokemusta yksikön toimialalta sekä kokemusta hallinto- ja johtotehtävistä. ********** hallinto- ja johtamiskokemusta on yhteensä noin 6 vuotta ja työkokemusta toimialalta yli 30 vuotta. Virkaan valittavalta ei edellytetty kokemusta julkishallinnon esimies- ja johtamistehtävistä, mutta virkaan valitulla on julkishallinnon kokemusta yli 7 vuotta. Haastateltujen henkilöiden johtamisotetta ja valmiuksia on arvioitu rekrytointidokumenttien ja haastatteluiden ohella Psycon Oy:n henkilöarvioinnin perusteella.

Hakuilmoituksen mukaan tehtävässä tarvitaan lisäksi kiinnostusta kohtuuhintaisen asuntotuotannon edistämiseen pitkäjänteisellä tavalla sekä vankkoja neuvottelu- ja vuorovaikutustaitoja ja kykyä tavoitteelliseen yhteistyöhön ratkaisuhakuisella ja kehittävällä otteella. Eduksi luetaan englannin kielen taito sekä julkishallinnon kokemus.

Hakijoiden ansioita on vertailtu yhdenvertaisin periaattein ja ********** on katsottu kokonaisarvion perusteella kelpoisista hakijoista perustuslain virkanimitysperusteet huomioiden virkaan sopivimmaksi henkilöksi.

Hänen valintaa puoltaa pitkä ja monipuolinen työkokemus asuntorakennuttamisesta ja suunnittelusta, toimialalta sekä hyvä työkokemus hallinto- ja johtotehtävistä. Hänellä erinomaista työkokemusta eri asiakasryhmien kanssa toimimisesta sekä vankkaa kokemusta erilaisista neuvottelu- ja vuorovaikutustilanteista sekä kykyä tavoitteelliseen yhteistyöhön mm. sidosryhmien kanssa. Hänen vahvuutenaan ovat tavoitteellinen, ratkaisuhakuinen ja kehittämisorientoitunut johtamisote. Erityistä kokemusta hänellä on kohtuuhintaisesta asuntotuotannosta sekä asuntotuotannosta yleensä. Hänen toiminnassaan näkyy kyky hahmottaa uudistuotantoyksikön rooli ja tehtävä kaupungissa sekä valmiudet johtaa yksikköä tavoitteellisesti sekä tuloksellisesti rakentavalla johtamisotteella.

********** on edellä mainitut seikat huomioiden pidettävä arvioiduista kärkihakijoista tehtävään soveltuvimpana. Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden nojalla joku toinen hakija olisi katsottava valittua hakijaa kokonaisarvion perusteella ansioituneemmaksi ja sopivimmaksi virkaan nähden. Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia seikkoja, joiden perusteella voisi todeta teknisen johtajan päätöksen olevan lainvastainen tai hakijoita syrjivä. Viranhaltijoita on kohdeltu päätösprosessissa yhdenvertaisesti kokonaisarviointia tehtäessä.

Tekninen johtaja päätti 9.7.2020 valita uudistuotantoyksikön päällikön virkaan ********** 21.9.2020 lukien. Teknisen johtajan päätöstä virkavalinnasta ei ole perusteltua syytä muuttaa tai kumota. Näin ollen oikaisuvaatimus tulee hylätä.

Close

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tekninen johtaja 09.07.2020 § 131

Päätös

Tekninen johtaja päätti valita asuntotuotantopalvelun uudistuotantoyksikön päällikön virkaan (035294) ********** 21.9.2020 alkaen 4968.48 euron tehtäväkohtaisella palkalla.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Virkaan kuuluu kuuden kuukauden (6kk) koeaika.

Päätöksen perustelut

Virka tuli avoimeksi edellisen hoitajan siirtyessä pois kaupungin palveluksesta.

Valinta perustuu hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2. mom. 5 kohdan mukaisesti.

Viran täyttömenettely

Virka on ollut julkisesti haettavana 4.5. - 25.5.2020. Ilmoittautumisaika päättyi 25.5.2020 klo 16.00. Hakuilmoitus on julkaistu kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa, TE palvelussa, LinkedInissä, Duunitorilla ja Rakennuslehdessä.

Yksikön päällikön tehtävänä on vastata kaupungin oman uudisasuntotuotannon rakennuttamisesta kaupungin asettamien tavoitteiden mukaisesti. Yksikön päällikkö johtaa yksikköään vastaten myös sidosryhmäyhteistyöstä. Lisäksi tehtäviin kuuluu kohtuuhintaisen asuntotuotannon edistäminen sekä kehittäminen.

Yksikön päällikön kelpoisuusvaatimuksena on ylempi teknillinen korkeakoulututkinto ja suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito. Virassa edellytetään vankkaa työkokemusta yksikön toimialalta sekä kokemusta hallinto- ja johtotehtävistä.

Hakuilmoituksen mukaan tehtävässä tarvitaan lisäksi kiinnostusta kohtuuhintaisen asuntotuotannon edistämiseen pitkäjänteisellä tavalla sekä vankkoja neuvottelu- ja vuorovaikutustaitoja ja kykyä tavoitteelliseen yhteistyöhön ratkaisuhakuisella ja kehittävällä otteella. Eduksi luetaan englannin kielen taito sekä julkishallinnon kokemus.

Virkaa täytettäessä tulee varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi ottaa huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Valintaprosessi

Yksikön päällikön virkaa haki hakuajan kuluessa 8 henkilöä, joista yksi perui hakemuksensa haastattelun jälkeen. Hakijoista yksi ei täyttänyt kelpoisuusvaatimusta. Liitteenä on hakemusten perusteella laadittu yhteenveto. Yhteenvedon tiedot perustuvat hakijan hakemuksessa antamiin tietoihin.

Hakemusten perusteella ensimmäiseen haastatteluun kutsuttiin ********** Hakijoita haastattelivat 1-3.6.2020 ********** Hakemusten ja haastattelujen perusteella psykologiseen henkilöarviointiin kutsuttiin ********** Henkilöarvioinnit suoritti Psycon Oy ajalla 8-12.6.2020.

Toiselle haastatteluun kutsuttiin ********** Heitä haastattelivat 1-2.7.2020 **********

**********

**********

**********

Perustelut valintaesitykselle

Yksikön päällikön tehtävässä korostuu kohtuuhintaisen asuntotuotannon edistäminen pitkäjänteisellä ja kehittävällä työotteella sekä uudistuotantoyksikön johtaminen tuloksellisesti, kaupungin asettamien tavoitteiden mukaisesti. Neuvottelu- ja vuorovaikutustaidot sekä laaja verkostoyhteistyö ovat myös avainasemassa. Haastatteluissa erityistä huomiota kiinnitettiin rakentavaan johtamisotteeseen, verkostoyhteistyöhön sekä asiakaskeskeisen työ- ja toimintakulttuurin edistämiseen. Lisäksi arvioitiin hakijan kykyä hahmottaa uudistuotantoyksikön rooli ja tehtävä koko kaupungissa, toimialalla ja palvelukokonaisuudessa yksikön päällikön roolista käsin.

Tekninen johtaja katsoo hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ja psykologisista henkilöarvioinneista ilmenevien seikkojen perusteella, että yksikön päällikön virkaan soveltuu parhaiten **********

Merja Rukon valintaa puoltaa pitkä ja monipuolinen työkokemus asuntorakennuttamisesta ja suunnittelusta, toimialalta sekä hyvä työkokemus hallinto- ja johtotehtävistä. Hänellä erinomaista työkokemusta eri asiakasryhmien kanssa toimimisesta sekä vankkaa kokemusta erilaisista neuvottelu- ja vuorovaikutustilanteista sekä kykyä tavoitteelliseen yhteistyöhön mm. sidosryhmien kanssa.

Hänen vahvuutenaan ovat tavoitteellinen, ratkaisuhakuinen ja kehittämisorientoitunut johtamisote. Erityistä kokemusta hänellä on kohtuuhintaisesta asuntotuotannosta sekä asuntotuotannosta yleensä.

Hänen toiminnassaan näkyy kyky hahmottaa uudistuotantoyksikön rooli ja tehtävä kaupungissa sekä valmiudet johtaa yksikköä tavoitteellisesti sekä tuloksellisesti rakentavalla johtamisotteella.

Lisätiedot

Kari Pudas, tekninen johtaja, puhelin: puuttuu

kari.pudas@hel.fi
Close

This decision was published on 04.09.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Ask for more info

Anne Lappalainen, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 09 310 64928

anne.k.lappalainen@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 27.7.2020
2. Ilmoitus yksikön päällikkö KYMP-02-41-20
3. Hakijalista KYMP-02-41-20, henkilörekisteri, julkisuus rajoitettu
4. Hakemus virkaan valittu, henkilörekisteri, julkisuus rajoitettu
5. Hakemus oikaisuvaatimuksen tekijä, henkilörekisteri, julkisuus rajoitettu

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.