Hankesuunnitelma, lisätilat, Haagan peruskoulu, Vanha Viertotie 23

HEL 2020-007250
More recent handlings
Case 8. / 95 §

Vanha Viertotie 23, Haagan peruskoulun käyttöön tulevan lisätilan tilamuutos, hankesuunnitelman hyväksyminen

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

A

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä osoitteessa Vanha Viertotie 23 sijoittuvan Haagan peruskoulun opetuskäyttöön suunnitellun oppilaitosrakennuksen muutostyön 9.6.2020 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 1 890 brm² ja hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 4 650 000 euroa huhtikuun 2020 kustannustasossa ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.

B

Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen toteutusta odottamatta hankepäätöstä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Haagan peruskoulu tarvitsee lisätiloja syyslukukauden alkuun mennessä. Nykyinen kulurakennus osoitteessa Isonnevantie 16 on liian ahdas jo nykyisellekin oppilasmäärälle. Haagan peruskoulun oppilasmäärän on arvioitu myös kasvavan, joten jatkossa voidaan koulun tilojen lisätarve ratkaista samassa rakennuksessa. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan koulurakennus tarvitaan aluetta palvelevaksi perusopetuksen lisätilaksi.

Hankkeen tarveselvitys on ollut Kasvatuksen ja koulutuksen lautakunnan päätettävänä 21.1.2020.

Tilat järjestetään kaupungin omistamaan kiinteistöön osoitteeseen Vanha Viertotie 23. Rakennukseen on suunniteltu käyttäjän tarpeen mukaiset tilamuutokset ja niihin liittyvillä talotekniset korjaukset, sekä toiminnan edellyttämät perusopetuksen kannalta välttämättömät tekniset parannukset ja piha-alueeseen liittyvä muutostyöt. Tehtyjen tutkimusten ja selvitysten mukaan on rakennus kokonaisuudessaan hyvässä kunnossa.

Hankkeessa korjataan nykyinen oppilaitosrakennus kahdessa vaiheessa peruskoulun käyttöön tilamuutoksilla avoimen oppimisympäristön opetustavoitteet huomioiden. Tilamuutokset suunnitellaan siten, että oppilaitoksesta koulukäyttöön muutettu rakennus muodostaa toimivan ja nykyaikaisen oppimiskokonaisuuden.

Tilamuutosten toiminnallisena tavoitteena on tilankäytön tehostaminen ja tilojen monikäyttöisyyden kehittäminen siten, että ne tukevat uuden opetussuunnitelman mukaista toimintaa. Selvityksen mukaan voidaan oppilasennusteeseen merkitty peruskoulun kasvava oppilasmäärä sijoittaa oppilaitokseen uusittuihin koulutiloihin.

Hankkeen laajuus

Tilamuutoshankeen vaihe 1 käsittää koulun käyttöön syyslukukauden 2020 alussa tulevat opetustilat. Hankkeen laajuus on 1 890 brm², 1 607 htm² ja 1 499 hym². Tämän lisäksi vaiheessa 1 otetaan käyttöön myös opetustilaa, jossa ei tehdä muutoksia. Syyslukukauden 2020 alkaessa on siten Haagan peruskoulun käytössä 3 680 brm², 3 129 htm², 2 919 hym². Koulun käytössä on myös tarpeen mukaan aula-, porrashuone- ja käytävätiloja noin 1 070 htm², jotka eivät kuulu hankkeeseen. Näihin tiloihin ei myöskään kohdistu tila- ym. muutostöitä.

Hankkeen kiireellisyyden ja suunnitelmien keskeneräisyyden vuoksi joudutaan tilamuutoshanke toteuttamaan kahdessa vaiheessa.

Rakennuksen koko laajuus: 9 064 brm², 8 218 htm², 6 274 hym² ja tilavuus 39 520 m³.

Hanke käsittää myös koulun piha-alueeseen kohdistuvat muutostyöt. Koulu tontin pinta-ala on 12 834 m², josta pihan osuus noin 2 318 m².

Kustannukset

Kustannusarvion 28.5.2020 mukaan hankkeen kokonaiskustannus (HKA) arvonlisäverottomana on yhteensä 4 650 000 euroa 
(2 460 euroa/ brm²) kustannustasossa 4/2020 (RI 104,2; THI 193,3).

Tilakustannus käyttäjälle

Hankkeen toteutuksen jälkeen arvioitu tilakustannus eli tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs 14.12.2015) mukaan määritelty sisäinen vuokra on noin 51 820 euroa/kk, vuosivuokra on noin 621 838 euroa/v. Vuokra on noin 32,26 euroa/htm²/kk, josta pääomavuokran osuus on 15,32 euroa/htm²/kk, ylläpitovuokran osuus on 4,04 euroa/htm²/kk ja lisävuokran osuus 12,86 euroa/htm²/kk. Neliövuokran perusteena on 1 607 htm². Tuottovaade on 3 % ja poistoaika on 30 vuotta. Lopullinen pääomavuokra tarkistetaan toteutuneiden kustannusten mukaan. Ylläpitovuokra tarkistetaan valmistumisajankohdan ylläpitovuokraa vastaavaksi.

Haagan peruskoulun lisätilaksi luokka-asteille 5 - 9 tulevat Vanha Viertotie 23 kiinteistön tilat eivät ole tällä hetkellä vuokrattuina koulukäyttöön. Koulurakennus siirtyi vuodenvaihteessa 2019 - 2020 kaupungille, ollen vuoden loppuun Metropolia AMK:n oppilaitos.

Haagan peruskoulun nykyisen sisäinen vuokra osoitteessa Isonnevantie 16 on 110 066 euroa kuukaudessa ja 1 320 789 euroa vuodessa.
Vuokra on noin 18,08 euroa/htm²/kk, josta pääomavuokran osuus on 14,70 euroa/htm²/kk ja ylläpitovuokran osuus on 3,38 euroa/htm²/kk. Neliövuokran perusteena on 6 087 htm².

Haagan peruskoulun käyttöön jää myös jatkossa Isonnevantie 16, jonne jäävät sijoittuu luokka-asteet 1 - 4. Koulu toimii syyslukukauden 2020 alusta lähtien kahdessa toimipisteessä.

Lausunnot

Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus on pyytänyt pysyvää lisätilaa koskevasta hankesuunnitelmasta lausunnon kasvatus- ja koulutuslautakunnalta.

Hankkeen rahoitus

Kaupunginvaltuuston 28.11.2018 hyväksymän talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmassa vuosiksi 2019 - 2028 on hankkeen suunnittelulle ja toteutukselle varattu määräraha vuosille 2020 - 2021. Rakentamisohjelmassa on varauduttu yhteensä 5,0 miljoonan euron rahoitustarpeeseen.

Vaiheen 2, jonka suunnittelua vasta valmistellaan, rahoitustarve tullaan ottamaan huomioon uudessa rakentamisohjelmaehdotuksessa.

Hankkeen toteutus ja aikataulu

Hankkeen toteutusvastuu on kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuudella. Rakennusten ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpito-palvelut.

Hanke on tavoitteena toteuttaa siten, että tilat ovat käytettävissä 9/2020.

Close

This decision was published on 29.06.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Pekka Panhelainen, hankesuunnittelija, puhelin: 09 310 38229

pekka.panhelainen@hel.fi

Päivi Etelämäki, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 31871

paivi.etelamaki@hel.fi

Jarmo Raveala, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 23466

jarmo.raveala@hel.fi

Attachments

2. Hankesuunnitelman liitteet Vanha Viertotie 23 Haagan pk - lisätilat 11.6.2020
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.