Hankinta, asunnottomien asumispalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala
Asunnottomien asumispalveluiden tuetun asumisen hankinta
Päätös
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti käydyn tarjouskilpailun perusteella valita asunnottomien asumispalveluiden tuetun asumisen puitejärjestelyyn seuraavat palveluntuottajat etusijajärjestyksen mukaisesti:
1. Asunnottomien asumispalvelu, jossa palveluntuottaja järjestää sekä asunnon että tuen
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, naisten asumisyksikkö
- Suomen Pelastusarmeijan Säätiö rf, Pitäjänmäki
- Suomen Pelastusarmeijan Säätiö rf, Alppikatu
- Vailla vakinaista asuntoa ry
- Sininauha Oy, Pessi
- Hoito- ja kuntoutuskoti Karissimo Oy
- Helsingfors Gästhem r.f.
- Sininauha Oy, Ruusulankatu
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Auroratalo
- Suoja-Pirtti ry, uusi perustettava yksikkö Sillanpirtti
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, uusi perustettava yksikkö
- Sininauha Oy, uusi perustettava yksikkö
- Suur-Helsingin Valkonauha ry, Liisankoti
- Betesda-säätiö
- Suoja-Pirtti ry, Rukkila
2. Asunnottomien asumispalvelu, jossa palveluntuottaja järjestää tuen kaupungin osoittamaan kiinteistöön
- Vailla vakinaista asuntoa ry
Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu puitejärjestelyyn edellä ilmoitetusti osa-alueittain kokonaistaloudellisessa etusijajärjestyksessä.
Osa-alueessa 1. asunnottomien asumispalvelujen sopimuskausi on 1.1.2021-31.12.2023. Osa-alueessa 2. asunnottomien asumispalvelujen sopimuskausi on 1.1.2021-30.6.2021.
Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo perussopimuskaudella on noin 51 000 000 euroa. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat tarjouspyynnössä vaaditun mukaisesti asumisyksikön omavalvontasuunnitelman ja henkilöstölomakkeen ennen sopimusten allekirjoittamista ja hankintayksikkö hyväksyy nämä selvitykset.
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Hankinnan kohteena on asunnottomien asumispalveluiden tuettu asuminen. Asunnottomien asumispalveluiden tuettu asuminen on sosiaalihuoltolain (1301/2014) mukaista asumispalvelua.
Hankinnan kohde muodostuu kahdesta osa-alueesta:
1. Asunnottomien asumispalvelu, jossa palveluntuottaja järjestää sekä asunnon että tuen. Palvelun piirissä on n. 650-750 asiakasta/vuosi.
2. Asunnottomien asumispalvelu, jossa palveluntuottaja järjestää tuen kaupungin osoittamaan kiinteistöön. Palvelun piirissä on n. 100 asiakasta/vuosi. Helsingin kaupungin osoittama kiinteistö sijaitsee osoitteessa Junailijankuja 3, Helsinki. Tämän hetkinen tieto kiinteistön tulevaisuudesta on epäselvä: sopimuskausi päättyy 30.6.2021, ja jatkossopimuskauden neuvottelut ovat vielä kesken.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnan HEL 2020-007436 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 16.6.2020, § 98. Samalla lautakunta oikeutti terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätökset, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Hankintamenettely
Asunnottomien asumispalveluiden tuetun asumisen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella palveluntuottajat valittiin puitejärjestelyyn. Kyseessä on hankintalain (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalvelujen hankinta.
Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjoaja saattoi jättää yhdellä tarjouksella tarjouksen joko hankinnan osa-alueeseen 1. ja/tai 2. Jokaisesta asumisyksiköstä tuli tehdä oma erillinen tarjous. Tarjousvertailu ja hankintapäätös tehtiin osa-alueittain.
Osa-alueessa 1. tarjouksen saattoi jättää myös uuden sopimuskauden aikana perustettavan asumisyksikön osalta. Uuden asumisyksikön on käynnistettävä toimintansa/palvelutuotanto sopimuskauden (1.1.2021-31.12.2023) aikana.
Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä Hilma-ilmoituskanavassa 29.7.2020 julkaistulla hankintailmoituksella. Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalissa 11.9.2020 klo 12.00 mennessä. Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöä ja kilpailutusta koskevia lisätietokysymyksiä 24.8.2020 klo 12.00 mennessä Tarjouspalvelu-portaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä 41 lisätietokysymystä, joihin vastattiin 28.8.2020.
Hankintayksikön saamien lisätietokysymysten myötä tarjouspyyntöä päätettiin korjata tarjoajan rekisteröitymistä koskevien soveltuvuusvaatimusten osalta. Hankinnan korjausilmoitus julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 6.9.2020. Korjausilmoituksessa tarjousten määräaikaa jatkettiin 25.9.2020 klo 12.00 asti. Lisäksi lisätietokysymysten määräaikaa jatkettiin 11.9.2020 klo 12.00 asti. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä 15 lisätietokysymystä, joihin vastattiin viimeistään 16.9.2020.
Saadut tarjoukset
Tarjouspyynnössä asetettuun määräaikaan 25.9.2020 klo 12.00 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:
1. Asunnottomien asumispalvelu, jossa palveluntuottaja järjestää sekä asunnon että tuen (yhteensä 18 tarjousta)
- Betesda-säätiö
- Helsingfors Gästhem r.f.
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, uusi perustettava yksikkö
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, naisten asumisyksikkö
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Auroratalo
- Hoito- ja kuntoutuskoti Karissimo Oy
- Kalliola Oy
- Luona Oy
- Sininauha Oy, Ruusulankatu
- Sininauha Oy, Pessi
- Sininauha Oy, uusi perustettava yksikkö
- Suoja-Pirtti ry, Rukkila
- Suoja-Pirtti ry, uusi perustettava yksikkö Sillanpirtti
- Suomen Pelastusarmeijan Säätiö rf, Pitäjänmäki
- Suomen Pelastusarmeijan Säätiö rf, Alppikatu
- Suur-Helsingin Valkonauha ry, Liisankoti
- Vailla vakinaista asuntoa ry
2. Asunnottomien asumispalvelu, jossa palveluntuottaja järjestää tuen kaupungin osoittamaan kiinteistöön (yhteensä 4 tarjousta)
- Betesda-säätiö
- Kakspy Palvelut Oy
- Sininauha Oy, Pessi
- Vailla vakinaista asuntoa ry
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille ja palvelulle asetettavat soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. Tarjoajille asetettiin mm. asumisyksikköön ja ammatilliseen pätevyyteen liittyviä vaatimuksia. Tarjouspyyntöasiakirjojen vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.
Tarjoajan soveltuvuutta, tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin tarjouspyynnön kysymyksiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.
Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Tarjousten tarkastamisen jälkeen todettiin, etteivät tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset toteutuneet seuraavien tarjoajien osalta.
Tarjousten tarkastamisen jälkeen hankintayksikkö lähetti Kalliola Oy:lle täsmennyspyynnön, joka koski tarjotun asumisyksikön sijaintia. Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli määritelty, että tarjotun asumisyksikön tulee sijaita Helsingin kaupungin alueella. Täsmennyspyynnön jälkeen Kalliola Oy ilmoitti 13.10.2020 hankintayksikölle sähköpostitse vetävänsä tarjouksen pois tarjouskilpailusta, sillä tarjottu asumisyksikkö on hajasijoitettua tuettua asumista eikä siten ole tarjouspyynnön ehtojen mukainen. Hankintayksikkö hyväksyi Kalliolan Oy:n tarjouksen poisvetämisen. Kalliola Oy:n tarjousta ei otettu mukaan tarjousvertailuun.
Tarjousten tarkastamisen yhteydessä hankintayksikkö totesi, ettei Luona Oy:n tarjous osa-alueeseen 1. ollut tarjouspyynnön mukainen. Luona Oy jätti tarjouksen vain tarjouspyynnön osa-alueeseen 1. Tarjouspyynnön liitteessä 1. Palvelukuvaus sekä liitteessä 2. Sopimusluonnos oli edellytetty, että tarjoajan tarjoaman huoneiston vuokran tulee olla suuruudeltaan kohtuullinen ja sosiaali- ja terveystoimialan hyväksymä. Tarjouspyyntöasiakirjoissa ilmoitetun mukaisesti, asunnottomien asumispalveluiden tuetun asumisen asiakas vastaa huoneiston vuokran maksamisesta. Tilastokeskuksen verkkosivuillaan 6.8.2020 julkaiseman tilaston mukaan, keskivuokrataso vapaarahoitteisissa vuokra-asunnoissa Helsingissä on ollut 21,3 euroa/m2/kk ja yksiön keskimääräinen vuokraneliö viimeisen kuuden kuukauden aikana solmituissa uusissa vuokrasuhteissa Helsingissä on ollut 27,8 euroa/m2/kk. (Lähde (käyty 15.10.2020): https://www.stat.fi/til/asvu/2020/02/asvu_2020_02_2020-08-06_tie_001_fi.html). Luona Oy:n tarjouksessaan ilmoittama vuokra 71,10 euroa/m2/kk poikkeaa olennaisesti Tilastokeskuksen julkaisemasta Helsingin vuokrien keskiarvosta. Kaikkien osa-alueeseen 1. saatujen tarjousten keskimääräinen huoneiston vuokra on 25,68 euroa/m2/kk. Nämä tiedot ja seikat huomioon ottaen hankintayksikkö arvioi Luona Oy:n tarjouksessaan antaman huoneiston vuokran kohtuuttoman suureksi, eikä Luona Oy:n esittämä vuokrantaso sovellu palvelun kohderyhmäasiakkaille näiden elämäntilanteesta ja taloudellisesta tilanteesta johtuen. Edellä mainittujen syiden perusteella hankintayksikkö hylkäsi Luona Oy:n tarjouksen. Tarjouksen hylkäämistä on perusteltu myös erillisellä liitteellä, joka otetaan tämän päätöksen liitteeksi.
Muut tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset ja otettiin mukaan tarjousvertailuun.
Tarjousvertailu
Tarjousten vertailu tehtiin kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.
Osa-alueessa 1. tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka peruste on hinta-laatusuhde. Osa-alueen kokonaispisteet ovat yhteensä 100 pistettä siten, että hinnan painoarvo on 75 pistettä ja laadun painoarvo on 25 pistettä. Tarjousten vertailu tehtiin kokonaispisteiden perusteella.
Osa-alueessa 2: tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka peruste on halvin hinta. Hinnan painoarvo on 100 % ehdottomien laatuvaatimusten täyttyessä. Palvelun laadun vähimmäisvaatimukset on kuvattu tarjouspyyntöasiakirjoissa. Ehdottomilla laatuvaatimuksilla pystytään turvaamaan palvelun laatu.
Puitejärjestely ja etusijajärjestyksen laatiminen
Hankinnassa perustetaan puitejärjestely. Puitejärjestelyn kaikki ehdot on vahvistettu etukäteen, eikä yksittäisten asiakkaiden asumispalveluista järjestetä kevennettyä kilpailutusta tilausvaiheessa.
Osa-alueessa 1. puitejärjestelyyn valitaan kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella viisitoista palveluntuottajaa. Palveluntuottajat asetetaan kokonaistaloudellisen edullisuuden (hinta-laatupisteet) perusteella etusijajärjestykseen. Tilaaja valitsee palveluntuottajan asiakkaan yksilöllisten tarpeiden mukaisesti, noudattaen etusijajärjestystä. Ellei järjestyksessä ensimmäisellä sopivalla palveluntuottajalla ole tarjota vapaata paikkaa, tilaaja neuvottelee etusijajärjestyksen seuraavan palveluntuottajan kanssa.
Osa-alueessa 2. puitejärjestelyyn valitaan yksi palveluntuottaja halvimman hinnan perusteella.
Palveluntuottajien kanssa tehdään puitejärjestelystä sopimus, jonka perusteella tilataan palvelu asiakaskohtaisesti.
Hankintasopimus
Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään puitesopimus.
Osa-alueessa 1. asunnottomien asumispalvelujen sopimuskausi on 1.1.2021-31.12.2023. Osa-alueeseen 1. sisältyy optiona sopimuskauden jatkaminen yhdellä enintään kahden vuoden mittaisella optiokaudella ilman tarjouskilpailua.
Osa-alueessa 2. asunnottomien asumispalvelujen sopimuskausi on 1.1.2021-30.6.2021. Osa-alueeseen 2. sisältyy optiona sopimuskauden jatkaminen tilaajan osoittamissa tiloissa 1.7.2021 alkaen, enintään 31.12.2023 asti. Tämän jälkeen tilaaja voi halutessaan jatkaa sopimusta 1.1.2024 alkaen yhdellä enintään kahden vuoden mittaisella optiokaudella ilman tarjouskilpailua.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua. Sopimus voidaan lisäksi molemmin puolin irtisanoa päättymään kuuden kuukauden kuluttua kirjallisen irtisanomisilmoituksen päiväyksestä.
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
This decision was published on 06.11.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Mikko Tamminen, psykiatria- ja päihdepalvelujen johtaja, puhelin: 09 310 58655