Hankinta, lastensuojelun avopalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2020-007602
More recent handlings
Case 15. / 157 §
This decisionmaker is no longer active

Lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen hankinta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A hyväksyä lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia, sekä

B oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan

  • tekemään hankinnasta päätöksen
  • päättämään optiokauden käyttöönotosta
  • allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
  • päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Jemina Sandell ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja poistui kokouksesta ennen asian käsittelyn aloittamista.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankinnan kohde

Hankittavaan kokonaisuuteen sisältyvät lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelut on Helsingin sosiaali- ja terveystoimialalla aiemmin hankittu erillisinä kilpailutuksina. Tässä hankinnassa palvelut yhdistetään samaan kokonaisuuteen, minkä tarkoituksena on vähentää hankintaan ja sopimusten hallintaan liittyvää päällekkäistä työtä sekä sujuvoittaa yhteistyötä palveluntuottajien kanssa.

Lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen hankintaan sisältyy seitsemän eri kohdetta, jotka ovat:

  1. Ammatillinen tukihenkilötyö
  2. Sosiaalihuoltolain mukainen perhetyö
  3. Tehostettu perhetyö
  4. Tuettu asuminen
  5. Tuettu asuminen sisältäen asunnon
  6. Tukiperhetoiminta
  7. Ammatillinen tukiperhetoiminta

Ammatillisella tukihenkilötoiminnalla tarkoitetaan yli 10-vuotiaan lapsen kanssa tehtävää määräaikaista, suunnitelmallista ja tavoitteellista ammatillista yksilöohjausta lapsen läheisten kanssa yhteistyötä tehden. Työskentely koostuu tavoitteiden saavuttamisen mukaisesti suunnitellusta työskentelystä, ohjauksellisista keskusteluista, luovista ja toiminnallisista tapaamisista sekä tuesta erilaisille asiointikäynneille.

Perhetyön osalta hankitaan erikseen sosiaalihuoltolain mukaista perhetyötä sekä tehostettua perhetyötä. Perhetyö on suunnitelmallista ja tavoitteellista, sosiaalityöntekijän laatimaan asiakassuunnitelmaan perustuvaa työskentelyä koko perheen kanssa. Perhetyön tavoitteena on tukea asiakaslapsen ja hänen perheensä hyvinvointia, vahvistaa perheen voimavaroja ja parantaa perheen vuorovaikutusta ja elämänhallintaa. Perhetyö on sosiaalihuoltolain mukainen palvelu. Lastensuojelun asiakasperheille perhetyötä järjestetään tehostettuna perhetyönä, jossa työskentelyä toteutetaan yleensä parityönä. Lastensuojelun tehostetun perhetyön asiakasperheillä on usein pitkä asiakkuustausta palveluissa ja haasteet esimerkiksi perheen sisäisessä vuorovaikutuksessa saattavat olla kerrostuneita.

Tuettu asuminen on suunnattu 16–24-vuotiaille lastensuojelun avohuollossa sekä jälkihuollossa, nuorten aikuissosiaalityössä tai kotoutumisen edistämisen sosiaalityössä asiakkaana oleville, erityistä tukea tarvitseville nuorille. Palvelussa valmennetaan nuorta itsenäiseen elämään, asumiseen ja elämänhallintaan sekä yhteiskunnassa toimimiseen. Palvelu voi sisältää pelkästään nuoren tuen tai sekä tuen että järjestetyn asunnon.

Tukiperhetoiminnan tarkoituksena on turvata lasten ja nuorten terveyttä ja kehitystä ja tukea lapsia sekä heidän perheitään. Tukiperheellä tarkoitetaan perhettä, jossa lapsi käy säännöllisesti ennalta sovittuina ajankohtina. Palvelua hankintaan erikseen sosiaalihuoltolain (1301/2014) 28 §:n mukaisesti lapselle, joka on erityisen tuen (sosiaalihuoltolaki) tai lastensuojelun asiakkaana (lastensuojelulaki). Ammatillinen tukiperhetoiminta on tarkoitettu lapsille, joiden hoitoisuus joko somaattisen sairauden, lapsen psyykkisen voinnin tai kehityksellisen häiriön vuoksi on erityisen vaativaa ja edellyttää näin ollen perhehoitajalta erityistä pätevyyttä.

Hankintamenettely

Lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä. Tarjouksen voi esittää yhteen tai useampaan hankinnan kohteista.

Esityksen liitteenä olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetään vähimmäisvaatimukset tuotettavalle palvelulle sekä palveluntarjoajille. Näiden ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan ja palvelun laatua valvotaan säännöllisesti.

Tarjousten vertailu tehdään vain vähimmäisvaatimukset täyttävistä tarjouksista. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettujen ehdottomien vähimmäisvaatimusten katsotaan takaavan palvelulle vaadittavan laatutason, joten palveluntuottajien valinta toteutetaan kohteittain kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella vertaamalla palvelulle annettua yksikköhintaa.

Tarjousvertailun mukaisesti muodostettavaan puitejärjestelyyn valitaan kohteittain riittävä määrä palveluntuottajia täyttämään palvelulle arvioitu kapasiteettitarve. Valittavien tuottajien määrät on tarkemmin ilmoitettu liitteen 9 tarjouspyynnössä.

Tehtävät sopimukset

Hankinnan perussopimuskausi on kahden (2) vuoden mittainen ja se on suunniteltu alkavaksi palveluittain pääsääntöisesti 1.2.2021 alkaen.

Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista Tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään tiettyyn hankintamäärään, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 4.2.2020, § 19 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnasta solmittavien sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajalla.

Close

Sosiaali- ja terveyslautakunta 01.09.2020 § 133

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Lastensuojelupalvelujen päällikkö Anita Lindfors oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Sandra Hagmanin ehdotuksesta.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Anita Lindfors, lastensuojelupalvelujen päällikkö, puhelin: 050 3771037

anita.lindfors@hel.fi

Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463

ilkka.paukkunen@hel.fi
Close

This decision was published on 23.09.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157 (A), 158 (A), 159 ja 161 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 157 (B) ja 158 (B) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Anita Lindfors, lastensuojelupalvelujen päällikkö, puhelin: 050 3771037

anita.lindfors@hel.fi

Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463

ilkka.paukkunen@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
2. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
3. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
4. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
5. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
6. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
7. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
8. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
9. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.