Velvoitteen asettaminen, rakennustöiden loppuunsaattaminen ja luvattoman päiväkotikäytön kieltäminen, Mätästie 5, Asunto Oy Jakolehto ym.

HEL 2020-007749
More recent handlings
Case 13. / 146 §

Velvoitteen asettaminen, rakennustöiden loppuunsaattaminen ja luvattoman päiväkotikäytön kieltäminen, Mätästie 5

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti velvoittaa As Oy Jakolehdon kiinteistön 91-41-224-1 haltijana ja kerhotilan hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajina sekä Helsingin Kristillisen Päiväkodin kannatusyhdistys ry toiminnanharjoittajana ja vuokralaisena nyt asetettavan sakon uhalla saattamaan rakennusluvan 41-2045-19-D mukaiset rakennustyöt loppuun siten, että hankkeesta voidaan toimittaa lopullinen loppukatselmus 31.7.2020 mennessä. Asianosaisilla on mahdollisuus myös lopettaa rakennusluvan vastainen toiminta liiketiloissa vapautuakseen tällä päätöksellä asetettavasta velvoitteesta.

Kullekin velvoitetulle erikseen asetettavan juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on viisituhatta (5000) euroa ja lisäerä tuhat viisisataa (1500) euroa jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jolloin kyseistä velvoitetta ei ole noudatettu.

Koska velvoitetut ovat jo kahdeksantoista vuoden ajan laiminlyöneet velvollisuutensa saattaa tilanne lainmukaiseksi, määrää kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto lain oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 122 §:n nojalla, että asetettua velvoitetta on noudatettava mahdollisesta valituksesta huolimatta. Helsingin hallinto-oikeus voi mahdollista valitusta käsitellessään kieltää jaoston päätöksen täytäntöönpanon.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston hyväksymän rakennusvalvontataksan 20 §:n mukainen valvontamaksu kaupungin suorittamista valvontatoimenpiteistä on tuhat (1000) euroa, jonka Helsingin Kristillisen Päiväkodin kannatusyhdistys ry on tällä päätöksellä velvollinen maksamaan kaupungille.

Jos kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tiedottamisesta on huolehdittava muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava kirjallisesti Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluille luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Pöytäkirjanote maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Pöytäkirjanote liitteineen saantitodistuksella velvoitetuille.

Asian käsittely rakennusvalvonnassa

Osoitteessa Mätästie 5, tontilla 91-41-224-1 sijaitsevassa asuinkerrostalorakennuksessa on toiminut päiväkoti vuodesta 2002. As Oy Jakolehdon hakemuksesta tontille on myönnetty rakennuslupa päätöksellä 27.8.2019 § 423 (41-2045-19-D). Rakennusluvassa on määrätty muun ohella, että koska tilat on jo otettu käyttöön, on tilojen oltava myönnetyn rakennusluvan mukaiset ja loppukatselmuksen pidetty 1.11.2019 mennessä. Kyseisen luvan lupamääräyksiin kirjattuja katselmuksia ei ole pidetty.

Päiväkotitoimintaa ei olisi saanut aloittaa tiloissa, ennen kuin rakennusluvan lupamääräykset on täytetty. Koska näin oli kuitenkin toimittu, rakennuslupaan kirjattiin määräaika, jolloin tilojen tuli olla myönnetyn rakennusluvan mukaiset.

Hankkeeseen ryhtyvä on tehnyt aloitusilmoituksen sähköpostitse 8.10.2019. Suunnittelijavaihdoksen jälkeen tammikuussa 2020 rakennusluvalle on toimitettu iv-tasopiirustus. Muutoin hanke ei ole edistynyt lainkaan sitten rakennusluvassa loppukatselmukselle asetetun takarajan.

Rakennusvalvonta on lähettänyt kiinteistönomistajalle ja toiminnanharjoittajalle tarkastuslausunnon koskien töiden loppuunsaattamiseksi tai toiminnan lopettamiseksi asetettavaa velvoitetta 12.5.2020 saantitodistuskirjeellä.

Taloyhtiö on saanut tarkastuslausunnon tiedoksi 5.6.2020 eikä ole antanut vastinetta asiassa.

Toiminnanharjoittaja on sähköpostitse toimitetussa vastineessaan 28.5.2020 ilmoittanut muun ohella seuraavaa:

Helsingin Kristillisen päiväkodin kannatusyhdistys ry on hakenut rakennuslupaa saatuaan siihen kehotuksen Helsingin kaupungilta. Päiväkodin siirtyessä nykyisiin tiloihin oli siinä aikaisemmin toiminut Helsingin kaupungin päiväkoti ja sen jälkeen myös yksityinen päiväkoti. Tilan kävi tarkastamassa kaupungin ympäristötarkastaja, joka hyväksyi tilan edelleen päiväkotikäyttöön. Tiloihin on suoritettu myös säännöllisesti palotarkastukset ja päiväkodin toimintaa on valvonut varhaiskasvatusvirasto, tehden vuosittaisen tarkastuksen. Missään näistä tarkastuksista ei ole tullut ilmoitusta, että tila olisi laiton päiväkotitila.

Rakennusluvan myönnön (27.8.2019) jälkeen valitimme liian aikaisesta loppukatselmuspäivästä suhteessa tehtäviin töihin ja muutoksiin. Valitukseemme ei rakennusvirasto koskaan vastannut eikä ottanut yhteyttä. Työn aloitusilmoitus tehtiin 7.10.2019.

Rakennusluvan myöntämisen jälkeen toimeenpaneva ilmastointiyhtiö suoritti omia mittauksia varmistaakseen LVI-suunnitelman toteuttamiskelpoisuuden ja havaitsi, etteivät alkuperäisen LVI- suunnittelijan tekemät, rakennusluvassa olevat toimenpiteet, olisi riittäviä (17.10.2019). Suunnitelmien mukaiset toimenpiteet eivät olisi voineet tuottaa tarvittavaa ilmanvaihtoa. Pitkällisten keskusteluiden jälkeen ja usean yhteydenoton jälkeen koko ilmastointisuunnitelma muutettiin ja piirrätettiin uudestaan. Rakennusvirasto halusi vielä lisää muutoksia uusiin suunnitelmiin ja ne piti korjata toistamiseen. Kaikkeen tähän on kulunut paljon aikaa. Ilmastointi suunnittelijaa on pitänyt vaihtaa ja tämäkään ei ole sujunut kivuttomasti. Yhteistyö ensimmäisen suunnittelijan ja toimeenpanevan yhtiön kanssa ei onnistunut. Vasta helmikuussa saatiin ajantasaiset piirustukset kuntoon.

Kannatusyhdistys on riippuvainen kiinteistön omistajasta ja monessa asiassa tämän aikataulujen varassa. Rakennussuunnitelmassa mainitaan ulko-oven vaihto suurempaan. Taloyhtiö oli solmimassa sopimusta kaikkien kiinteistönsä ulko-ovien vaihdosta ja tähän liittyen teimme tilauksen meille tarvittavasta leveämmästä ovesta. Jäimme odottamaan uutta ovea, kunnes ilmeni, että taloyhtiö oli perunut suunnitelmansa kyseisen ovitoimittajan kanssa. Nyt on kilpailutettu uusi yhtiö ja olemme tehneet uuden tilauksen. Taloyhtiön oviasennus alkaa viikolla 24 ja toimittajan mukaan uudet ovet saadaan asennettua kesäkuun aikana.

Rakennusluvassa vaadittavista asioista osa on jo saatu tehtyä: palovaroitinjärjestelmä, hätäpoistumistiet (ikkunat) ovat valmiit, inva WC ja palokatkot. Ilmastoinnin tarkennetut suunnitelmat ja aikataulut toteutukseen on sovittu. Ilmastointiremontin alkua on aikaistettu niin että jo sovitussa lopputarkastuksessa 10.7.2020 kaikki olisi varmasti valmista.

Matkan varrella ja ongelmissamme olemme olleet yhteydessä useasti rakennusvirastoon ja informoineet tilanteestamme ********** Työt ovat kuitenkin edenneet vaikeuksista huolimatta. Päiväkodin Kannatusyhdistys haluaa pitää päiväkodin edelleen toiminnassa ja tarjota laadukasta kristillistä varhaiskasvatusta rakennusluvan mukaisessa turvallisessa ympäristössä. Taloyhtiö Jakolehto on edesauttanut tarvittavien muutostöiden aikaansaannissa ja näkee mielellään päiväkodin jatkavan edelleen tiloissaan. Pyrkimyksemme on saada muutostyöt valmiiksi ja saattaa päiväkoti rakennusluvan mukaiseen kuntoon tarkastukseen mennessä.

********** saamassamme viestissä sanotaan seuraavasti: Aikataulu katselmuksen pitämiselle on hyvin tiukka, koska rakennusluvan määräyksen mukaan työt olisi pitänyt olla tehtynä viimeistään 5 kuukautta sitten. Aika tulee siis varata heinäkuulle. Lupapisteessä näyttää olevan viimeisimpänä pääsuunnittelijan tammikuinen ilmoitus siitä, että ilmanvaihtosuunnittelija on irtisanoutunut. Olemme vielä yhteydessä vastaavaan työnjohtajaan, ja kysymme häneltä tilannetta. Koska hankkeeseen ryhtyvä on taloyhtiö, olemme heihin yhteydessä ja ilmoitamme heille myös tästä takarajasta ja siitä, että heidän tulee huolehtia hakemansa rakennusluvan suorittaminen loppuun.

Tähän viestiin ja selvitykseemme viitaten näyttää siltä, että vastoinkäymisten rasittama remonttimme saadaan valmiiksi tähän viimeisimpään ilmoitettuun takarajaan mennessä. Tämän vuoksi esitämme sanktiotoimista pidättäytymistä 10.7.2020 saakka.

Päätöksen perustelut

Kerhotilan käyttäminen päiväkotitoimintaan on olennainen käyttötarkoituksen muutos, ja vaatii maankäyttö- ja rakennuslain 125 §:n 5 momentin nojalla rakennuslupaa. Käyttötarkoituksen muutoksella voi olla vaikutuksia kaavan toteuttamiseen ja muuhun maankäyttöön sekä rakennukselta vaadittaviin ominaisuuksiin.

Maankäyttö- ja rakennuslain 153 ja 153 a §:n mukaan rakennuksen osaa ei saa ottaa käyttöön ennen kuin rakennusvalvontaviranomainen on hyväksynyt sen loppukatselmuksessa tai osittaisessa loppukatselmuksessa käyttöön otettavaksi.

Taloyhtiö on rakennusluvan hakijana vastuussa rakennuslupapäätöksen noudattamisesta. Rakennusluvan määräysten toteuttamatta jättämisestä johtuen rakennusvalvonta ei ole voinut varmistua siitä, että päiväkoti toimii tiloissa, jotka ovat turvalliset ja terveelliset ja muutoinkin rakennusluvan mukaiset. Laiminlyödessään edellä mainitut velvollisuutensa As Oy Jakolehto toimii maankäyttö- ja rakennuslain 153 §:n vastaisesti.

As Oy Jakolehto on rakennusluvan hakijana ja hankkeeseen ryhtyvänä vuosien ajan laiminlyönyt ryhtyä tarpeellisiin toimenpiteisiin rakennusluvan vastaisen käytön lopettamiseksi, kun tila on otettu käyttöön ennen maankäyttö- ja rakennuslain 153 tai 153 a §:ssä edellytettävää käyttöönoton hyväksymistä.

Helsingin Kristillisen Päiväkodin kannatusyhdistys ry on ollut harjoittanut päiväkotitoimintaa kyseisissä tiloissa vuokralaisena vuodesta 2002 ja siitä lukien laiminlyönyt ryhtyä toimenpiteisiin luvattoman käytön lopettamiseksi, kun tila on otettu käyttöön ennen maankäyttö- ja rakennuslain 153 tai 153 a §:ssä edellytettävää käyttöönoton hyväksymistä.

Velvoitteen asettaminen on välttämätöntä tilanteessa, jossa asianosaisilla on ollut tieto rakennusluvassa asetetuista lupaehdoista, kuten rakennustöiden toteuttamiselle asetetusta määräajasta. Määräajasta on kulunut seitsemän kuukautta eikä loppukatselmusta ole pystytty pitämään. Rakennuslupaa on haettu, mutta sen lupaehtojen mukaisesti ei ole toimittu. Toimintaa on kuitenkin jatkettu katkeamatta.

Tästä johtuen rakennusluvan asianmukaisen loppuunsaattamisen kannalta perusteltua asettaa kullekin asianosaisista velvoite töiden loppuunsaattamiseksi.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 125 §, 153 §, 153 a §, 170 §, 182 §
Uhkasakkolaki 6 §, 7 §, 8 §, 9 §, 18 §, 19 §, 20 §, 22 §, 23 §, 24 §
Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 122 §

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli projektipäällikkö Sara Rintamo. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 26.06.2020

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjan 140, 146 (Valvontamaksun osalta), 147 (Valvontamaksun osalta), 148 (Valvontamaksun osalta), 149 (Valvontamaksun osalta ), 150 (Valvontamaksun osalta) ja 151 (Valvontamaksun osalta) §:t.

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 146 (Valvontamaksun osalta), 147 (Valvontamaksun osalta), 148 (Valvontamaksun osalta), 149 (Valvontamaksun osalta ), 150 (Valvontamaksun osalta) ja 151 (Valvontamaksun osalta) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Sara Rintamo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 26485

sara.rintamo@hel.fi

Attachments

1. Rakennuslupapäätös 41-2045-19-D
2. Tarkastuslausunto, Mätästie 5, 41-46-20-HAL
3. Vastine, päiväkoti, 28.5.2020

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.