Vuokrahankkeen hankesuunnitelma, väistötilat, Apollon yhteiskoulu, Arentipolku 1, Kasvatuksen ja koulutuksen toimala

HEL 2020-007768
More recent handlings
Case 9. / 96 §

Kaarnatie 4, vuokrattavat väistötilat koulukäyttöön, hankesuunnitelman hyväksyminen

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti

A

hyväksyä Apollon yhteiskoulun väistötilojen osoitteeseen Kaarnatie 4 sijoittuvan, 11.6.2020 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 3 594 htm² ja arvonlisäveroton pääomavuokran vuokrasumma neljälle vuodelle on enintään 2 932 704 euroa kesäkuun 2020 kustannustasossa.

B

oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan vuokraamaan osoitteessa Kaarnatie 4, 00410 Helsinki, sijaitsevat yhteensä 3 594 htm²:n suuruiset tilat Ammattienedistämislaitossäätiö AEL Sr:ltä. Vuokra-aika on määräaikainen kolme vuotta 3.8.2020 lukien ja vuokrasopimus sisältää option yhden lisävuodelle. Tiloista maksettava pääomavuokra on 61 098 euroa/kk (17,00 euroa/m²/kk) ja ylläpitovuokra noin 8 985 euroa/kk (2,50 euroa/m²/kk).

C

oikeuttaa kaupunkiympäristön toimitilavuokrausyksikön päällikön tekemään vuokrasopimukseen vähäisiä muutoksia sekä allekirjoittamaan vuokrasopimukset.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Apollon yhteiskoulun nykyisissä, kaupungin omistamissa tiloissa osoitteessa Arentinpolku 1 on todettu sisäilmaongelmia, jotka edellyttävät pikaista siirtymistä väistötiloihin. Tilat tarvitaan siihen asti, kunnes koululle järjestyy pysyvä tilaratkaisu.

Väistötilat hankitaan vuokraamalla AEL:n kampukselta koulutuskäyttöön suunniteluja tiloja 36 kuukauden ajalle. Lisäksi varataan optio jatkaa vuokrasopimusta 12 kuukauden ajalle.

Apollon yhteiskoulu toimii Kasvatuksen- ja koulutuksen toimialan sopimuskouluna sekä on yläkoulun osalta Malminkartanon ja Konalan alueiden lähikoulu.

Kasvatuksen ja koulutuksen sekä Kaupunkiympäristön toimialojen yhteisen näkemyksen mukaan ratkaisu on koulun väistötarpeeseen kokonaistaloudellisin tilaratkaisu.

Kaupunginkanslia, Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala sekä Kaupunkiympäristön toimiala valmistelevat yhteistyössä Apollon yhteiskoulun kanssa alueen lähikouluksi pysyvää tilaratkaisua, joka sisältää myös kokonaisratkaisun rahoituksesta sekä tilakustannusten kohdistamisen periaatteet. Ne väistötilan pääomakustannukset, joita ei kateta väistön aikana, sisällytetään kokonaisratkaisuun Kaupunginhallituksen 14.12.2015 hyväksymien tilahankkeiden käsittelyohjeiden mukaisesti.

Koska tilahankkeiden käsittelyohjeen mukaan diskonttaamalla pääomitettu kokonaissumma on yhteensä 2 602 775 euroa, vuokrahankkeesta päättää rakennusten ja yleisten alueiden jaosto.

Hankkeen laajuus

Vuokrattavien tilojen laajuus on 3 594 htm².

Tilakustannukset

Vuokrasopimusluonnoksen 29.5.2020 mukaan hankesuunnitelman muutostyöt sekä piha-alueen sisältävä ulosmaksettava arvonlisäveroton pääomavuokran vuokrasumma neljälle vuodelle on enintään 2 932 704 euroa kesäkuun 2020 kustannustasossa.

Tiloista maksettava pääomavuokra on 61 098 euroa/kk (17,00 euroa/m²/kk) ja ylläpitovuokra noin 8 985 euroa/kk (2,50 euroa/m²/kk).

Ulos maksettava arvioidun ylläpitovuokran sisältävä kokonaisvuokrasumma 36 kuukauden sekä mahdollisena optiona hankittavan 12 kuukauden ajalle on arvonlisäverottomana yhteensä 3 363 984 euroa (19,5 euroa/htm²/kk).

Tilakustannus käyttäjälle

Väistötilan aiheuttama tilakustannus kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle on 20,0 euroa/htm²/kk, 71 880 euroa/kk. Tästä tilojen vuokrakustannus kaupunkiympäristön toimialalle on 13,0 euroa/htm²/kk, piha-alueen vuokra 1,0 euroa/htm²/kk, investointikustannusten perusteella laskettu lisävuokra 3,0 euroa/htm²/kk, ylläpito 2,5 euroa/htm²/kk ja kaupunkiympäristön toimialan hallintokulut 0,5 euroa/htm²/kk. Tilakustannuksen perusteena on 3 594 htm².

Apollon yhteiskoulu maksaa nykyisistä tiloistaan vuokraa 
30 504,75 euroa/kk.

Kaupunginkanslia, Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala sekä Kaupunkiympäristön toimiala valmistelevat yhteistyössä Apollon yhteiskoulun kanssa alueen lähikouluksi pysyvää tilaratkaisua, joka sisältää myös kokonaisratkaisun rahoituksesta sekä tilakustannusten kohdistamisen periaatteet. Ne väistötilan pääomakustannukset, joita ei kateta väistön aikana, sisällytetään kokonaisratkaisuun Kaupunginhallituksen 14.12.2015 hyväksymien tilahankkeiden käsittelyohjeiden mukaisesti.

Hankkeen rahoitus

AEL:lle maksettava vuokra maksetaan käyttötalousmäärärahoista.

Hankkeen toteutus ja aikataulu

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala hankkii tilat vuokraamalla ja vuokraa ne edelleen käyttäjälle.

Tilojen omistaja vastaa rakennuksen rakennusteknisestä kunnosta ja rakennuksen ylläpidosta.

Tavoitteena on toteuttaa hanke siten, että tilat ovat käytettävissä 1.8.2020.

Close

This decision was published on 29.06.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Pekka Löyskä, arkkitehti, puhelin: 09 310 38311

pekka.loyska@hel.fi

Sonja Liljeblad, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 38472

sonja.liljeblad@hel.fi

Attachments

3. Apollon yhteiskoulu viitesuunnitelmat
4. Vuokrasopimusluonnos draft 0.2 AEL-säätiö ja Apollo
5. Väistötilojen vastuunjakotaulukkoluonnos Apollo AEL

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.