Lausuntopyyntö, lakiluonnos liikenteen palveluista annetun lain, tieliikennelain sekä ajoneuvolain muuttamisesta, Liikenne- ja viestintäministeriö

HEL 2020-007774
More recent handlings
§ 75

Lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle hallituksen esitysluonnoksesta eduskunnalle liikenteen palveluista annetun lain, tieliikennelain sekä ajoneuvolain muuttamisesta (taksisääntelyn korjaus)

Helsinki Mayor

Päätös

Pormestari antoi liikenne- ja viestintäministeriölle seuraavan lausunnon hallituksen esitysluonnoksesta eduskunnalle liikenteen palveluista annetun lain, tieliikennelain 155 §:n sekä ajoneuvolain muuttamisesta. Lakiesityksellä muutetaan taksisääntelyä.

Nykytilan arviointi

Helsingin kaupunki pitää hyvänä sitä, että lakiesityksellä puututaan liikennemarkkinoita koskevan säätelyn havaittuihin epäkohtiin. Lakiesityksessä on huomioitu monia asioita, joihin Helsingin kaupunki kiinnitti huomiota taksisääntelyn arviointimuistiota koskevassa lausunnossa (pormestari 21.2.2020 § 21).

Laki liikenteen palveluista (320/2017) eli liikennepalvelulaki on uudistanut voimakkaasti liikennemarkkinoita ja erityisesti taksialaa. Vaikka liikennemarkkinoiden vapauttaminen ja muutoksiin sopeutuminen eivät ole sujuneet täysin ongelmitta, lailla on ollut myös myönteisiä vaikutuksia alan uudistumiselle ja erityisesti uusien liiketoimintamallien käyttöönottamiselle ja taksiliikenteen digitalisaatiokehitykselle. Laki on myös edistänyt maahanmuuttajien työllistymistä ja uusien yritysten perustamista Helsingissä. Tästä huolimatta laki on aiheuttanut jossain määrin esimerkiksi turvallisuuteen ja ruuhkautumiseen liittyviä ongelmia, jotka ovat näkyneet myös Helsingissä.

Taksipalvelujen laatu ja turvallisuus

Huomionne erityisryhmien kuljettajakoulutusta koskevasta ehdotuksesta (liikennepalvelulain 26 a §) ja sen perusteluista:

Kuljettajien lisäkoulutuksella tai kuljettajavaatimusten mahdollisella nostolla voidaan vaikuttaa vain vähän ruuhkautuvien kohteiden kuten Helsingin asema-aukion haasteisiin. Helsingin kaupunki painottaa, että valvontaviranomaisten yhteisvalvontaa pitäisi resurssien säästämiseksi kohdentaa kasvukeskuksiin, jossa uusia toimijoita on paljon ja näillä alueilla erityisesti ruuhkaisimpiin kohteisiin sekä erityisryhmien kannalta keskeisiin kohteisiin (esimerkiksi sairaalat). Helsingin kaupunki pitää ehdottoman tärkeänä, että ruuhkautuvissa liikenteen solmukohteissa laki ei estä jatkossakaan kiinteistöjen toimijoiden kilpailuttamista. Helsinki-Vantaan lentokentällä toimijoiden kilpailuttaminen paransi taksiliikenteen turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. Myös Helsingin satama on kilpailuttamassa osaa taksiliikenteestään.

Taksipalvelujen saatavuus

Huomionne liikkumispalvelun tarjoajan tietojen toimitusvelvollisuutta koskevasta ehdotuksesta (liikennepalvelulain 179 §) ja sen perusteluista:

Liikennepalvelulain voimaantulon myötä alueellisista, viranomaisten määrittelemistä lupakiintiöistä luovuttiin, minkä vuoksi taksitoimijoiden määrä kääntyi voimakkaaseen nousuun erityisesti Uudellamaalla. Helsingin kaupunki ei kannata lakiesityksessä ehdotettua tiedonantovelvoitteen laajentamista, koska tällä todennäköisesti kasvatettaisiin vain taksitoimijoiden hallinnollista taakkaa ilman, että sillä olisi juurikaan vaikutusta taksipalvelujen saatavuuteen. Helsingin kaupunki pitää hyvänä sitä, että lakiesityksessä ei enää esitetä kunnille kuntataloutta rasittavia lisävelvoitteita taksipalvelujen ajallisen tai alueellisen saatavuuden turvaamiseksi.

Harmaan talouden torjunta

Huomionne taksamittareiden sekä muiden laitteiden ja järjestelmien käyttämistä koskevasta ehdotuksesta (ajoneuvolain 25 § 2 mom. ja 27 a § 2 ja 4 mom.) ja sen perusteluista:

Lakiesityksessä täsmennetään ajoneuvolain taksamittareita ja muita laitteita koskevaa sääntelyä. Jatkossa kaikissa takseissa tulisi käyttää joko taksamittaria tai muuta laitetta tai järjestelmää tietojen tallentamiseen. Kilometriin tai aikaan perustuva laskutus edellyttää kuitenkin esityksen mukaan taksamittarin käyttöä. Helsingin kaupunki pitää tärkeänä sitä, että taksiliiketoiminnassa turvataan jatkossakin myös luotettavien dynaamisten ja selainpohjaisten sovellusten käyttö taksimittarien lisäksi.

Huomionne ehdotuksesta koskien yritys- ja yhteisötunnuksen asettamista taksiliikenneluvan myöntämisen edellytykseksi (liikennepalvelulain 6 § 1 mom. 9 kohta) ja sen perusteluista:

Harmaan talouden torjumiseksi lakiehdotuksessa esitetään myös sitä, että taksiliikenneluvan edellytyksenä olisi rekisteröityminen kaupparekisteriin ja y-tunnuksen olemassaolo. Myös Verohallinto on pitänyt tätä tärkeänä. Helsinki kannattaa ehdotusta.

Huomionne taksiliikennelupa-asiakirjan ajoneuvossa mukana pitämistä koskevasta ehdotuksesta ja siihen liittyvästä taksinkuljettajan vastuuta koskevasta ehdotuksesta (liikennepalvelulain 151 § 1 mom. 8 kohta ja 2 mom. 1 kohta, 268 § 1 mom. 2 kohta) sekä niiden perusteluista:

Helsingin kaupunki kannattaa esitystä siitä, että kuljettajalla olisi velvoite pitää taksiajossa mukana taksiliikennelupaa tai sen jäljennöstä.

Huomionne taksinkuljettajan vastuuta koskevasta ehdotuksesta liittyen ajoneuvossa matkustajan nähtävillä pidettäviin tietoihin (liikennepalvelulain 151 § 2 mom. 2 kohta, 268 § 1 mom. 2 kohta) ja sen perusteluista:

Helsingin kaupunki kannattaa esitystä.

Huomionne taksivalaisimen käyttövelvollisuutta ja siihen liittyviä poikkeuksia koskevasta ehdotuksesta (tieliikennelain 155 §) ja sen perusteluista:

Helsingin kaupunki kannattaa lakiesityksen ehdotusta taksitunnuksen / taksivalaisimen käytöstä. Helsinki otti asiaan kantaa jo taksisääntelyn arviomuistiosta antamassaan lausunnossa helmikuussa 2020. Helsingin kaupungin mukaan taksitunnuksen käytöllä on myös turvallisuusulottuvuus, sillä sen käyttö lisää asiakkaiden turvallisuuden tunnetta ja se helpottaa taksin tunnistamista ja viranomaisten kenttävalvontaa.

Taksipalvelujen hinnoittelu

Huomionne taksipalvelujen hinnoittelurakennetta koskevasta ehdotuksesta (liikennepalvelulain 152 § 2 mom.) ja sen perusteluista:

Helsinki pitää tärkeänä sitä, että lakiesityksellä pyritään selkeyttämään hinnoittelun määräytymisperusteita.

Huomionne erityisryhmille suunnattujen lisäpalvelujen enimmäishintaa koskevasta ehdotuksesta (liikennepalvelulain 152 § 5 mom.) ja sen perusteluista:

Ehdotus enimmäishintojen asettamisesta erityisryhmille ei ole tarpeellinen, sillä usein erityiskuljetukset ja lisäpalvelut kilpailutetaan. Enimmäishinnasta muodostaa helposti uusi normaali taso.

This decision was published on 29.06.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

Vs. kansliapäällikkö
Marja-Leena Rinkineva

Ask for more info

Kaisa Saario, johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 21545

kaisa.saario@hel.fi

Decisionmaker

Jan Vapaavuori
pormestari