Lausuntopyyntö, Helsingin vesihuollon toiminta-alue 2020, Helsingin seudun ympäristöpalvelu -kuntayhtymä

HEL 2020-007778
More recent handlings
Case 6. / 240 §

HSY:n Helsingin vesihuollon toiminta-alueen muuttaminen

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY) vesihuollon toiminta-alueen muutoksen, jolla toiminta-alueeseen lisätään alueita Jätkäsaaresta, Vallisaaresta sekä Malmilta ja Tapaninkylästä liitteenä olevan kartan (liite 1) mukaisesti siten, että uusien alueiden tavoitteena on liittyä vesijohto- ja jätevesiviemäriverkoston piiriin 31.12.2021 mennessä. Lisäksi ympäristö- ja lupajaosto hyväksyy toiminta-alueen sanallisen määrittelyn (liite 2).

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Toiminta-alueen muutos 2020

Nyt kyseessä olevan toiminta-alueen laajentamisen lähtökohtana on ollut voimassa oleva vuoden 2019 HSY:n vesihuollon toiminta-alue, siinä esitetyt laajentumisehdotukset vuodelle 2020 ja kaupungeilta saadut tiedot toiminta-alueen laajentumisesta vuosille 2020-2022. Edellä mainitut tiedot on tarkastettu ja päivitetty vastaamaan nyt toteutunutta ja suunniteltua yhdyskuntakehitystä. Toiminta-alueen laajenemisehdotukset vuodelle 2020 ja alustavat laajenemisehdotukset vuosille 2021-2022 on esitetty tarkemmin liitteessä 3.

Toiminta-alueen muutos on rajattu 1.1.2019 voimassa olleiden kiinteistörajojen mukaan ja se koskee kyseisenä ajankohtana kiinteistörekisterissä olleita kiinteistöjä. Toiminta-alueeseen kuuluminen tulkitaan pääsääntöisesti kiinteistökohtaisesti karttatarkasteltuna. Mikäli kiinteistörajat ovat muuttuneet kyseisen ajankohdan jälkeen tai uusia kiinteistöjä on rekisteröity, kyseisten kiinteistöjen kuuluminen toiminta-alueeseen arvioidaan erikseen sanallisen määrittelyn mukaan.

Osa kiinteistöistä on rajattu kuulumaan toiminta-alueeseen vain osittain. Toiminta-aluepäätös koskee näiden kiinteistöjen osalta vain sitä osaa kiinteistöstä, joka on rajattu kuuluvaksi toiminta-alueeseen. Vuoden 2020 toiminta-alueen muodostamisen yhteydessä on tarkistettu jo vuoden 2019 toiminta-alueeseen kuuluneita alueita. Vuoden 2019 toiminta-alueeseen on tehty tarkistuslaajennuksia ja toisaalta tarkistussupistamisia. Supistukset eivät koske Helsingin kaupungin aluetta.

Tausta

Vesihuoltolain (119/2001) mukaisena vesihuoltolaitoksena toimii muutettavalla vesihuollon toiminta-alueella Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä.

HSY ja sen jäsenkunnat ovat allekirjoittaneet 18.12.2014-7.1.2015 puitesopimuksen kuntatekniikan yhteistyöstä HSY:n ja sen jäsenkuntien kesken. Puitesopimuksessa määritellään käsite HSY:n vesihuollon toiminta-alue, minkä mukaan HSY:n vesihuollon toiminta-alue kuvataan ajantasaisella, karttapohjaisella esityksellä alueesta, jolla HSY:llä on tai tulee tarkastelujaksolla olemaan huolehtimisvelvollisuus vesihuollosta. HSY:n vesihuollon toiminta-alue vahvistetaan kunkin jäsenkunnan alueella sijaitsevan osansa osalta erikseen asianomaisen jäsenkunnan päätöksellä. Toiminta-aluepäätökset tehdään vesihuollon kehittämissuunnitelmien pohjalta ja niitä tarkentaen. HSY:n toiminta-alue muodostuu jäsenkuntakohtaisten toiminta-alueiden summana. Toiminta-alueen muuttamisen tarkastelujakso on kolme (3) vuotta ja päivitysväli yksi (1) vuosi.

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on päättänyt HSY:n Helsingin vesihuollon nykyisestä toiminta-alueesta 21.11.2019 (Ylja 21.11.2019 § 3).

Vuoden 2020 HSY:n vesihuollon toiminta-alue muodostuu pääasiassa kiinteistöistä, jotka sijaitsevat alle 20 metrin päässä liittymiskelpoisesta vesijohdosta ja jätevesiviemäristä. Toiminta-aluekartoilla esitettyjen kiinteistöjen, jotka sijaitsevat yli 20 metrin päässä vesijohdosta tai jäte- vesiviemäristä, toiminta-alueeseen kuulumisen arvioinnissa sekä liittämiskohdan osoittamisessa noudatetaan sanallisessa määrittelyssä määriteltyjä periaatteita.

Kuuleminen ja lausunnot

Vesihuoltolain 8 §:n mukaan ennen toiminta-alueen hyväksymistä tai muuttamista asiasta on tiedotettava riittävässä laajuudessa sekä varattava valvontaviranomaisille mahdollisuus antaa lausunto ja alueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille tilaisuus tulla kuulluiksi.

Kiinteistön omistajille ja haltijoille on annettu mahdollisuus antaa kirjallinen vastine vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen muuttamisesta sekä muista asiaan liittyvistä seikoista 21.8.2020 mennessä. Vastineita ei saatu määräaikaan mennessä.

Lausuntoa on pyydetty kunnan terveydensuojeluviranomaiselta ja kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselta (ympäristöpalvelut) 5.6.2020 sekä lähetetty kuulemiskirje Uudenmaan ELY-keskukselle 23.6.2020.

Ympäristöpalveluiden lausunnossa 7.10.2020 todetaan, että on erinomaista, että Kallahdenniemen Leppäniementien alueelle on nyt merkitty toiminta-alueen alustava laajentuminen vuosille 2021-2022. Ympäristöpalvelut on suositellut laajentumista jo aiemmin terveydensuojelusyistä, myös ympäristönsuojelusyistä kyseisen alueen viemäröintiä on haluttu priorisoida.

Ympäristöpalveluiden ympäristönsuojeluyksikkö on selvittänyt kolmen hajajätevesialueen vesihuoltotarvetta vuonna 2019. Kallahdenniemessä, Uutelassa ja Puroniityntien alueella tehdyt selvitykset tarvitsevat vielä täydentäviä selvityksiä ennen kuin kunnan vesihuollon järjestämisvelvollisuuteen voidaan ottaa tarkemmin kantaa. Jatkoselvitysten aikataulu on vielä avoin.

Ympäristöpalvelut toteaa, että Helsingin merellinen strategia 2030 tuo haasteita vesihuollolle. Helsingin saaristosta halutaan tehdä entistä houkuttelevampi matkailu- ja virkistyskohde ja lähisaariston avaamista yleiseen käyttöön halutaan jatkaa. Kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen sekä kaupungin toiminnanharjoittajana olisi tärkeää varata resursseja saarten vesihuollon nykytilanteen ja suunniteltujen tarpeiden kartoittamiseksi tarkemmin. Vain ne saaret voidaan avata suurelle yleisölle, joilla vesihuolto on mahdollista saada palvelemaan suuren joukon tarvetta. Vallisaaren nopeasti toteutettu vesihuolto mainittakoon hyvänä esimerkkinä onnistuneesta nopeasti toteutetusta vesihuoltohankkeesta, joka nyt palvelee saaren kulttuuri- ja virkistyskäytön lisäämistä.

Ympäristöpalveluiden lausunnossa mainitut hajajätevesialueet ja saarikohteet on tunnistettu vesihuollon selvitysalueiksi Helsingin vesihuollon kehittämissuunnitelmassa 2017-2026. Alueiden vesihuollon tarpeiden tai toteuttamisen selvittämisen tilanne vaihtelee alueittain ja vesihuollon alustava toteuttamisajankohta on HSY:n Helsingin vesihuollon toiminta-alueen liitekarttojen tarkastelujakson 2020-2022 jälkeen. Aiempien vesihuollon toiminta-alueen muutosten valmistelussa on toivottu, että toiminta-alueen laajenemisaikatauluja esitettäisiin kolmea vuotta pidemmältä ajanjaksolta. Tämän vuoksi Helsingin kaupunki esittää tunnistettuja vesihuollon suunnittelu- ja toteutustarpeita sekä toiminta-alueen alustavia laajenemisehdotuksia 2023-2025 erillisessä liitekartassa (liite 5).

Uudenmaan ELY-keskuksen lausunnon 21.8.2020 mukaan toiminta-alueen muutosehdotukseen liittyvä sanallinen määrittely vaikuttaa ehdotukseen niin, että kartalla esitetyt rajaukset eivät ole yksiselitteisiä. ELY-keskus pitää hyvänä, että lainvoimaisen toiminta-alueen kartat löytyvät HSY:n karttapalvelusta. Karttapalvelussa voisi esittää myös toiminta-alueen laajenemisen alueet.

Uudenmaan ELY-keskus ehdottaa, että toiminta-aluemäärittelyä muutetaan niin, että toiminta-aluerajauksen lähtökohtana on Helsingin kaupungin toteutunut ja suunniteltu yhdyskuntakehitys sekä Helsingin kaupungin vesihuollon kehittämisen suunnittelu nykyistä esitystä pidemmällä aikaperspektiivillä. Toiminta-alueen alustavat laajenemisalueet tulee sisällyttää suuntaa antavine aikatauluineen toiminta-alueeseen vähintään vuoteen 2022, mutta mielellään vuoteen 2025 asti. Lisäksi karttaliitteiden tulee olla selkeämmät ja supistamisalueiden perusteet tulee selventää.

Kuulemisajan jälkeen pyydettiin saaduista lausunnoista kommentit HSY:ltä 8.10.2020.

HSY kommentoi Uudenmaan ELY-keskuksen lausunnossa ehdotettuja esitystapamuutoksia siten, että selkeästi toisistaan erottuvat karttamerkinnät vuosille 2020 ja 2021-22 voisivat antaa mahdollisuuden yhdistää liite 1 ja 3 kartaksi 2020-22, mutta sen voi tehdä mielellään vasta seuraavalla päivityskierroksella, koska kaikkien jäsenkuntien kartat pitäisi muuttaa saman periaatteen mukaisiksi. HSY pitää kuitenkin alustavien laajenemisien esittämistä vuoteen 2022 riittävänä. HSY esittää, että Helsingin kaupungin oman karttaliitteen 5 asiat voitaisiin esittää karttaliitteellä 4. Toiminta-aluesupistamiset on tehty aineistossa olevien karttavirheiden korjaamiseksi tai muuttuneiden kiinteistörajojen takia, eivätkä ne ole merkittäviä.

Uudenmaan ELY-keskuksen ja HSY:n kommentit toiminta-alueen muutosesityksen karttaliitteiden määrästä ja esitettyjen laajenemisten aikaperspektiivistä ovat aiheellisia ja otetaan huomioon vuoden 2021 toiminta-aluepäätösaineistojen valmistelussa.

Vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen muuttamisesta on tiedotettu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan verkkosivustolla 12.10.2020. Asiasta ei saatu yhteydenottoja tai mielipiteitä.

Perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 2.2 §:n 2 kohdan mukaan ympäristö- ja lupajaosto päättää vesihuoltolaissa kunnalle annetusta tehtävästä.

Vesihuoltolain 5 §:n mukaan kunnan tulee kehittää vesihuoltoa alueellaan yhdyskuntakehitystä vastaavasti vesihuoltolain tavoitteiden toteuttamiseksi yhteistyössä alueensa vesihuoltolaitosten, laitoksille vettä toimittavien ja niiden jätevesiä käsittelevien sekä muiden kuntien kanssa sekä osallistua vesihuollon alueelliseen yleissuunnitteluun.

Vesihuoltolain 6 §:n mukaan, jos suurehkon asukasjoukon tarve taikka terveydelliset tai ympäristönsuojelulliset syyt sitä vaativat, kunnan tulee huolehtia siitä, että ryhdytään toimenpiteisiin tarvetta vastaavan vesihuoltolaitoksen perustamiseksi, vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen laajentamiseksi tai muun tarpeellisen vesihuollon palvelun saatavuuden turvaamiseksi.

Vesihuoltolain 7 §:n mukaan kunnan alueella toiminta-alueiden tulee kattaa alueet, joilla kiinteistöjen liittäminen vesihuoltolaitoksen vesijohtoon tai jätevesiviemäriin on tarpeen toteutuneen tai suunnitellun yhdyskuntakehityksen vuoksi.

Vesihuoltolain 8 §:n mukaan kunta hyväksyy vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen ja tarvittaessa muuttaa hyväksyttyä toiminta-aluetta vesihuollosta huolehtimiseen soveltuvan laitoksen esityksestä tai, jos laitos ei tällaista esitystä ole tehnyt, laitosta kuultuaan. Ennen toiminta-alueen hyväksymistä tai muuttamista asiasta on tiedotettava riittävässä laajuudessa.
Toiminta-alueen tulee olla sellainen, että: 
1) vesihuoltolaitos kykenee huolehtimaan vastuullaan olevasta vesihuollosta taloudellisesti ja asianmukaisesti; ja  
2) vesihuollon kustannusten kattamiseksi perittävät vesihuollon maksut muodostuvat kohtuullisiksi ja tasapuolisiksi. 
Hyväksyessään toiminta-alueen kunnan tulee toiminta-alueen eri osien vesihuollon tarpeet huomioon ottaen määrittää alueet, jotka on saatettava vesihuoltolaitoksen vesijohtoverkoston piiriin, sekä alueet, jotka on saatettava laitoksen jätevesiviemäriverkoston piiriin. Hyväksymispäätöksen yhteydessä on myös asetettava tavoitteellinen yhdyskuntakehityksen tarpeita vastaava aikataulu toiminta-alueen eri osien saattamiselle verkostojen piiriin.

Toiminta-alueeseen liitettäväksi ehdotetuilla alueilla sijaitseville kiinteistöille on rakennettu tai on kaavoitettu asuinrakennuksia ja luontomatkailuun liittyviä rakennuksia, joiden liittäminen vesihuoltolaitoksen vesijohtoon tai jätevesiviemäriin on tarpeen suuren käyttäjä- tai asukasmäärän vuoksi.

Tiedottaminen

Toiminta-alueeseen kuuluvista kiinteistöistä on laadittu sähköisessä muodossa oleva karttaesitys (liite 1), joka on päätöksenteon jälkeen tarkasteltavissa HSY:n karttapalvelussa. Sanallinen määrittely on liitteenä 2, mikä on yleisesti saatavilla päätöksenteon jälkeen HSY:n verkkosivustolla. Muut laaditut karttatulosteet ovat tämän esityksen liitteinä 3-4.

Toiminta-alueen muuttamisesta tiedotetaan Helsingin kaupungin verkkosivustolla päätöksenteon jälkeen.

Close

Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Ympäristöpalvelut 7.10.2020

Close

This decision was published on 08.12.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Kunnallisvalituksen saa tehdä:

  • se, jonka etua tai oikeutta asia saattaa koskea (asianosainen)
  • kunnan jäsen;
  • valvontaviranomainen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä. Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. Mikäli päätös on annettu tiedoksi yleistiedoksiantona, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä yleistiedoksiantoa koskevan ilmoituksen julkaisemisesta.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Asian katsotaan tulleen viranomaisen tietoon postitse lähetetyn kirjeen saapumispäivänä. Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, viranomaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 29.5.2023 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

vs. asiakkuusjohtaja
Mirka Saarholma

Ask for more info

Jarkko Nyman, insinööri, puhelin: 09 310 37094

jarkko.nyman@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.