Hankinta, puitesopimus, ensiaputarvikkeet, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2020-007943
More recent handlings
§ 184
This decisionmaker is no longer active

Päätös ensiaputarvikkeiden hankinnasta

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä ensiaputarvikkeiden hankinnasta käydyn tarjouskilpailun perusteella Lyreco Finland Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Hankinnan sitoumukseton, arvioitu kokonaisarvo on 230 000 euroa (alv 0%).

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita hankitaan tarpeen mukaan.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelut vastaa tiettyjen terveydenhuollon tuoteryhmien kilpailuttamisesta kaupungin muille toimialoille.

Ensiaputarvikkeet on kilpailutettu Staran Logistiikkakeskukselle, josta kaupungin eri toimialat tilaavat tuotteita omien tarpeittensa mukaisesti. Hankinta ei koske sosiaali- ja terveystoimialan toimipisteitä, koska he hankkivat em. tuotteet HUS Logistiikasta.

Hankintamenettely ja valintaperusteet

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu ja hankintamenettelynä oli hankintalain (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) 32 §:ssä kuvattu avoin menettely.

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka peruste on halvin hinta.

Tarjouspyynnössä oli asetettu tuotteille ja tarjoajille ehdottomat laatuvaatimukset siten, että valinta hinnan perusteella katsottiin riittäväksi.

Perustettavaan ensiaputarvikkeiden puitejärjestelyyn valitaan yksi toimittaja halvimman hinnan perusteella.

Tarjouspyyntö

Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyössä Staran Logistiikkakeskuksen ja sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelujen kanssa.

Tarjouspyyntö julkaistiin julkisten hankintojen ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi 21.8.2020 sekä Euroopan Unionin TED-ilmoituskanavassa 24.8.2020.

Tarjouspyyntö oli jaettu kahdeksaan (8) osa-alueeseen, joihin jokaiseen sisältyi useita tuotteita (positioita). Positioita oli yhteensä 46.

Osa-alueet olivat:

1. Ensiapuside

2. Ensiapuasema ja laukut/pakit tarvikkeineen

3. Palovammojen ensiapu

4. Laastariautomaatti ja täydennysosat

5. Haavanhoitopiste ja haavapyyhkeet

6. Opaskilvet

7. Silmän- ja haavanhuuhtelu

8. Muut ensiaputarvikkeet

Tarjoajien tuli tarjota kaikkia tarjouspyynnössä olleita osa-alueita ja positioita. Lisäksi tarjoajien tuli toimittaa tarjotusta tuotteesta tuote-esite tai tuotenäyte. Osatarjouksia hankinnassa ei hyväksytty.

Hankintaan koskevat lisätietokysymykset tuli esittää 2.9.2020 mennessä. Saapuneisiin kysymyksiin vastattiin 2.9.2020.

Määräaikaan 24.9.2020 klo 12:00 mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat neljä (4) tarjoajaa:

- OneMed Oy (1558201-5)

- Pamark Oy (0601684-7)

- Lyreco Finland Oy (1870837-3)

- Würth Oy (0202881-6).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintapalvelut on tarkastanut ennen päätöstä kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen tarjoajan harmaan talouden torjuntaan liittyvät dokumentit sekä hankintalain määrittämät pakolliset poissulkemisperusteet rikosrekisteriotteista.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus

Hankinnan valmistelu- / valintatyöryhmä on tarkastanut saadut tarjoukset ja tarjottujen tuotteiden tarjouspyynnönmukaisuuden. Lisäksi työryhmä on tutustunut tuote-esitteisiin ja tuotenäytteisiin.

Hankintayksikkö on esittänyt kaikille tarjoajille tarjouksiin liittyen tiedustelun siitä, millainen terveydenhuollon koulutus tarjoajan tuotekoulutusta antavalla henkilökunnalla on. Lisäksi hankintayksikkö on varmistanut tarjoajien ilmoittamat referenssit.

Tarjousten tarkastamisen yhteydessä ilmeni, että One Med Oy:n tarjous ei vastannut tarjouspyynnössä esitettyjä vaatimuksia position 36. Silmähuuhteluampulli osalta. One Med Oy on tarjonnut positioon silmähuuhdetta, joka on pakattuna 45 ml:n spraypulloon. Hankintayksikkö on pyytänyt 28.9.2020 One Med Oy:ta täsmentämään tarjoustaan position 36 osalta varmistaakseen, täyttääkö tarjottu tuote tarjouspyynnön vaatimukset. One Med Oy vastasi tiedusteluun 28.9.2020 ja lähetti pyydetysti kuvan tarjotusta tuotteesta.

Hankintayksikkö toteaa, että tarjottu spraypullo ei ole vaadittu ampulli, joten One Med Oy:n tarjoama tuote ei vastaa tarjouspyynnössä tuotteelle esitettyjä vaatimuksia ja tuote hylätään.

Position 36 tuotteen hylkääminen johtaa One Med Oy:n koko tarjouksen hylkäämiseen, koska hankinnassa tarjoajan on tullut tarjota kaikkiin positioihin ja kaikkien tarjottujen tuotteiden on tullut täyttää asetetut vaatimukset.

Valinta

Valintatyöryhmä on kokouksessaan 28.9.2020 tutustunut tuote-esitteiden ja tuotenäytteiden lisäksi tarjouksista tehtyyn vertailutaulukkoon ja tarjoajien tarjoukseensa liittämiin, vaadittuihin selvityksiin mm. asiakaspalvelusta, reklamaatioiden käsittelystä ja vastuullisuuteen liittyvistä seikoista.

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antoi vertailuhinnalla 50 113,16 euroa ja vertailupisteillä 100 antoi Lyreco Finland Oy. Vertailutaulukko kokonaisvertailuhinnoista on tämän päätöksen liitteenä (liite 1).

Sopimus

Helsingin kaupunkia ja toimittajia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Sopimuskausi on pituudeltaan kolme (3) vuotta ja alkaa sopimuksen allekirjoituspäivästä. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus yhden (1) vuoden optiokauteen, jonka käyttöönotosta tilaaja päättää viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Hankintavaltuudet

Toimialajohtajan oikeus päättää hankinnasta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 4.2.2020 § 19 hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla.

This decision was published on 08.10.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Decisionmaker

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Attachments

1. Liite 1. Vertailutaulukko_kokonaisvertailuhinta

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.