Poistumisturvallisuusselvitys, Laajasalon palveluasunnot, Muurahaisenpolku 6, Suomen CP-liitto ry
Poistumisturvallisuuden arviointi / Suomen CP-liitto ry, Laajasalon palveluasunnot, Muurahaisenpolku 6 B, 00840 Helsinki
Päätös
Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Suomen CP-liitto ry kohdetta Laajasalon palveluasunnot osoitteessa Muurahaisenpolku 6 B, 00840 Helsinki.
Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.
Ehdot:
Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.
Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:
Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.
Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.
Päätöksen perustelut
Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja
- poistumisturvallisuuden arviointi 20.7.2017
- poistumisturvallisuusselvitys 28.11.2016
- poistumisturvallisuusselvitys 3.12.2019
- sähköpostikeskustelut yksikön vastaavan ohjaajan ja palvelupäällikön kanssa
Laajasalon palveluasuntojen poistumisturvallisuus on arvioitu aiemmin v. 2017. Tuolloin päätöksessä tultiin lopputulokseen, ettei poistumisturvallisuus ollut riittävä ja toiminnanharjoittaja velvoitettiin laatimaan poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma. Toiminnanharjoittaja ei ole toimittanut toteuttamissuunnitelmaa, mutta asian käsittelyn johdosta päivitetyn poistumisturvallisuusselvityksen 3.12.2019. Toiminnassa on tapahtunut joitain muutoksia ja näin ollen poistumisturvallisuusselvitys on arvioitu uudelleen.
Laajasalon palveluasunnot on 11 liikuntavammaisen asumisyksikkö. Asukkaiden toimintakyky on arvioitu poistumisturvallisuusselvityksessä ohjattavista täysin avustettaviin. Henkilökuntaa on paikalla vähimmillään yöaikaan kaksi avustajaa, ennen vuotta 2020 avustajia oli yksi. Asukkaiden vuoteissa on pelastuslakanat.
Asukkaat asuvat omissa asunnoissaan rakennuksen B-portaassa kolmessa kerroksessa. Asunnot on palo-osastoitu EI60 –rakentein, EI30 -ovin ja kaikissa on parveke. Asunnot on varustettu palovaroitinjärjestelmällä, jonka hälytys ohjautuu henkilökunnan kutsujärjestelmän kännyköihin.
Poistumisturvallisuuden arvioimiseksi pelastusviranomainen katsoi tarpeelliseksi mitata henkilökunnalta ylimmän kerroksen asukkaan evakuointiin kuluvan ajan. Koronatilanteesta johtuen ajan mittausta ei voitu toteuttaa poistumiskokeen muodossa, joten toiminnanharjoittaja mittasi ajan omatoimisesti. Saadun tiedon mukaan asukas oli evakuoitu kahdessa minuutissa vuoteesta parvekkeelle pelastuslakanaa käyttäen. Evakuointia oli hidastanut hankaluudet pelastuslakanan kanssa ja sittemmin lakanoiden oikeaan käyttöön on kiinnitetty huomiota.
Poistumisturvallisuus on pelastusviranomaisen arvion mukaan riittävä.
Arvio perustuu:
- huoneistokohtaiseen palo-osastointiin
- palovaroitinjärjestelmän mahdollistamaan palon nopeaan paikantamiseen
- henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet
Koska tiloja ei ole suojattu automaattisella sammutuslaitteistolla, ovat henkilökunnan toimintavalmius ja nopeasti aloitetut alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet ratkaisevan tärkeitä riittävän palo- ja poistumisturvallisuuden varmistamisessa. Pelastusviranomainen suosittelee automaattisen sammutuslaitteiston asentamista palo- ja poistumisturvallisuuden parantamiseksi.
Päätöksen säädösperusteet:
Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §
This decision was published on 17.11.2020
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Ask for more info
Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31375