Poistumisturvallisuusselvitys, Laajasalon palveluasunnot, Muurahaisenpolku 6, Suomen CP-liitto ry

HEL 2020-007987
More recent handlings
§ 31
This decisionmaker is no longer active

Poistumisturvallisuuden arviointi / Suomen CP-liitto ry, Laajasalon palveluasunnot, Muurahaisenpolku 6 B, 00840 Helsinki

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Suomen CP-liitto ry kohdetta Laajasalon palveluasunnot osoitteessa Muurahaisenpolku 6 B, 00840 Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja
- poistumisturvallisuuden arviointi 20.7.2017
- poistumisturvallisuusselvitys 28.11.2016
- poistumisturvallisuusselvitys 3.12.2019
- sähköpostikeskustelut yksikön vastaavan ohjaajan ja palvelupäällikön kanssa

Laajasalon palveluasuntojen poistumisturvallisuus on arvioitu aiemmin v. 2017. Tuolloin päätöksessä tultiin lopputulokseen, ettei poistumisturvallisuus ollut riittävä ja toiminnanharjoittaja velvoitettiin laatimaan poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma. Toiminnanharjoittaja ei ole toimittanut toteuttamissuunnitelmaa, mutta asian käsittelyn johdosta päivitetyn poistumisturvallisuusselvityksen 3.12.2019. Toiminnassa on tapahtunut joitain muutoksia ja näin ollen poistumisturvallisuusselvitys on arvioitu uudelleen.

Laajasalon palveluasunnot on 11 liikuntavammaisen asumisyksikkö. Asukkaiden toimintakyky on arvioitu poistumisturvallisuusselvityksessä ohjattavista täysin avustettaviin. Henkilökuntaa on paikalla vähimmillään yöaikaan kaksi avustajaa, ennen vuotta 2020 avustajia oli yksi. Asukkaiden vuoteissa on pelastuslakanat.

Asukkaat asuvat omissa asunnoissaan rakennuksen B-portaassa kolmessa kerroksessa. Asunnot on palo-osastoitu EI60 –rakentein, EI30 -ovin ja kaikissa on parveke. Asunnot on varustettu palovaroitinjärjestelmällä, jonka hälytys ohjautuu henkilökunnan kutsujärjestelmän kännyköihin.

Poistumisturvallisuuden arvioimiseksi pelastusviranomainen katsoi tarpeelliseksi mitata henkilökunnalta ylimmän kerroksen asukkaan evakuointiin kuluvan ajan. Koronatilanteesta johtuen ajan mittausta ei voitu toteuttaa poistumiskokeen muodossa, joten toiminnanharjoittaja mittasi ajan omatoimisesti. Saadun tiedon mukaan asukas oli evakuoitu kahdessa minuutissa vuoteesta parvekkeelle pelastuslakanaa käyttäen. Evakuointia oli hidastanut hankaluudet pelastuslakanan kanssa ja sittemmin lakanoiden oikeaan käyttöön on kiinnitetty huomiota.

Poistumisturvallisuus on pelastusviranomaisen arvion mukaan riittävä.
Arvio perustuu:
- huoneistokohtaiseen palo-osastointiin
- palovaroitinjärjestelmän mahdollistamaan palon nopeaan paikantamiseen
- henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet

Koska tiloja ei ole suojattu automaattisella sammutuslaitteistolla, ovat henkilökunnan toimintavalmius ja nopeasti aloitetut alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet ratkaisevan tärkeitä riittävän palo- ja poistumisturvallisuuden varmistamisessa. Pelastusviranomainen suosittelee automaattisen sammutuslaitteiston asentamista palo- ja poistumisturvallisuuden parantamiseksi.

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §

This decision was published on 17.11.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31375

marja.tuomisto@hel.fi

Decisionmaker

Vesa Halonen
pelastusjohtaja

Attachments

1. Liite 1. Yleiset ehdot
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.