Hankinta, neuvottelumenettely, Finlandia-talon perusparannus, projektinjohtourakoitsija, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2020-008722
More recent handlings
§ 122

Finlandia-talon perusparannus, projektinjohtourakoitsijan valinta

Tekninen johtaja

Päätös

A
Tekninen johtaja päätti hyväksyä Ryhmittymä Skanskan (Skanska Talonrakennus Oy ja Skanska Infra Oy) kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen Finlandia-talon perusparannuksen projektinjohtourakasta pistemäärällä 99,01, rinnakkaistarjouksen arvonlisäverottomat kiinteät palkkiot yhteensä 9 010 028 euroa ja tavoitehinta 79 462 765 euroa.

B
Tekninen johtaja päätti oikeuttaa tilat-palvelun hankeyksikön tiimipäällikön käyttämään hankkeessa mahdollisesti esiintyviin muutostöihin sekä sopimuksen perusteella mahdollisesti syntyviin muihin lisävelvoitteisiin 17.5.2021 allekirjoitetun ja hyväksytyn urakkavaiheen (UKA) kustannusarvion mukaiset varaukset.

C
Tekninen johtaja päätti oikeuttaa tilat –palvelun hankeyksikön yksikön päällikön ja tiimipäällikön allekirjoittamaan hankkeeseen kohdistuvan urakkasopimuksen, tiimipäällikön allekirjoittamaan lisä- ja muutostyötilaukset, tavoitehintamuutokset ja muut velvoitteet sekä hankkeen vastuuhenkilön vastaanottamaan urakan.

Päätöksen perustelut

Hankesuunnitelma

Finlandia-talon perusparannus hankkeesta 25.1.2019 laadittu hankesuunnitelma on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 10.4.2019 (7 §) siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 30 738 brm2 ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 119 000 000 euroa marraskuun 2018 hintatasossa.

Kustannukset

Koko hankkeen urakkavaiheen (UKA 17.5.2021, Liite 1) kokonaiskustannukset ovat kustannustasossa huhtikuu 2021 arvonlisäverottomina yhteensä 121 812 030 euroa, joka on sama kuin indeksikorjatun hankesuunnitelman enimmäishinta.

Tarjouspyyntömenettely

Hankinta on kilpailutettu EU-menettelyn mukaisesti projektinjohtourakkana sisältäen myös LVIAS-työt käyttäen neuvottelumenettelyä.

Hankkeen osallistumispyyntö julkaistiin sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa 12.7.2020.

Osallistumishakemuksen jätti neljä tarjoajaa. Kaikki osallistumishakemuksen jättäneet valittiin tarjoajiksi Rakennuttaminen-palvelun Toimitila 1 yksikön päällikön päätöksellä 27.8.2020 9 §.

Tarjousvaiheeseen 2 kutsuttiin kaikki neljä tarjoajaa alustavien tarjousten perusteella. Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli kerrottu, että mikäli kaikki tässä vaiheessa hankintaprosessia mukana olevat 3-4 tarjoajaa kutsutaan tarjousvaiheeseen 2, alustavien tarjousten arviointikohtien mukaisen pisteet julkaistaan vasta lopullisen hankintapäätöksen yhteydessä. Pisteet on julkaistu liitteen 2 Valintamuistion liitteessä 1.

Lopullisen tarjouksen jätti määräaikaan 19.2.2021 klo 13.00 mennessä kolme tarjoajaa, Ryhmittymä Skanska, SRV Rakennus Oy ja YIT Suomi Oy.
Tilaaja ilmoitti hyväksytyn tarjouksen jättäneille tarjoajille 16.3.2021 kirjeellä, että projektinjohtourakoitsijan hankinnan tarjouskilpailun voittaneen hintatarjous ylitti tilaajan hankinnalle asettaman kustannusarviopuitteen ja että tilaaja jatkaa neuvottelumenettelyä kaikkien hyväksytyn tarjouksen jättäneiden tarjoajien kanssa, kuten tarjouspyyntöasiakirjoissa on kerrottu hankintamenettelyn jatkamisesta.
Tilaaja ilmoitti valmistelevansa karsitun suunnitteluratkaisun suunnitelmien laatimista ja tilaaja tulee pyytämään kaikilta hyväksytyn hintatarjouksen jättäneiltä tarjoajilta rinnakkaistarjoukset karsitun suunnitteluratkaisun toteuttamisesta.

Hintatarjoukset

Rinnakkaistarjouspyyntöön perustuvan rinnakkaistarjouksen jätti 14.5.2021 klo 13.00 mennessä kaikki kolme tarjoajaa, Ryhmittymä Skanska, SRV Rakennus Oy ja YIT Suomi Oy.

Tarjoajat, lopulliset laatu- ja hintapisteet sekä rinnakkaistarjousten hinnat (alv 0 %):

Ryhmittymä Skanska
laatupisteet, 50,00
hintapisteet, 49,01
kokonaispistemäärä, 99,01
projektinjohtopalkkio yhteensä 9 010 028 euroa
tavoitehinta 79 462 765 euroa

YIT Suomi Oy
laatupisteet, 41,60
hintapisteet, 45,79
kokonaispistemäärä, 87,39
projektinjohtopalkkio yhteensä 10 969 500 euroa
tavoitehinta 81 077 600 euroa

SRV Rakennus Oy
laatupisteet, 36,28
hintapisteet, 50,00
kokonaispistemäärä, 86,28
projektinjohtopalkkio yhteensä 8 911 887 euroa
tavoitehinta 77 656 886 euroa

Päätös tehdään kokonaispistemäärän (laatu- ja hintapisteet) perusteella, hintapisteet perustuvat rinnakkaistarjouksiin.
Tarjouskilpailun voittajaksi tuli kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut tarjoaja Ryhmittymä Skanska 99,01 pisteellä. Liite 2

Päätösehdotuksen mukaisen urakoitsijan soveltuvuusehdot, luottotiedot ja tilaajavastuulain mukaiset tiedot on tarkastettu ja ne ovat hyväksyttävät. Rikosrekisteriotteet tarkistetaan vielä ennen sopimuksen tekemistä.

Aikataulu

Työ on suunniteltu aloitettavaksi 6/2021 ”kehitysvaiheella”, varsinainen rakentaminen 2/2022 ja valmistuvaksi 6-8/2024.

Rahoitus

Hankkeen rahoitus on talousarvion ja taloussuunnitelman rakentamisohjelmassa vuosina 2021 – 2030 vuosina 2021 - 2025 toteutettavana hankkeena.

This decision was published on 01.06.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 122 § (Päätöskohdasta A).

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 122 § (Päätöskohdasta B-C).

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Ask for more info

Erkki Huitti, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 31866

erkki.huitti@hel.fi

Decisionmaker

Sari Hilden
vs. tekninen johtaja

Attachments

1. Kustannusarvio UKA 17.5.2021 Finlandia-Talo, perusparannus
The attachment will not be published on the internet.
2. Valintamuistio
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.