Hankinta, selvitystyö, työvaatehankinnan elinkaarivaikutukset, kaupunkiympäristön toimiala
Hankinta, selvitystyö, työvaatehankinnan elinkaarivaikutukset, kaupunkiympäristön toimiala
Päätös
Ympäristönsuojelu ja ohjausyksikön va. yksikönpäällikkö päätti hyväksyä Useless Company Oy:n tarjouksen työvaatehankinnan elinkaarivaikutuksien selvitystyöstä, koska se on tarjousvertailussa mainittujen perusteiden mukaan kokonaistaloudellisesti edullisin. Hankinta on vertaileva selvitystyö, jonka tavoitteena on tuottaa kaupungille ja selvitystyöhön osallistuville tahoille päätöksentekoa tukevaa tietoa siitä, millainen hankintapa on elinkaarivaikutuksiltaan kannattavin työvaatteen volyymi ja käyttötarkoitus huomioiden. Hankintasopimus tulee voimaan, kun sopijapuolet ovat sen allekirjoittaneet.
Hankinnan kokonaishinta on 16 500 € + alv (24%) 3 960 €. Päätös oikaisuvaatimusohjeineen ja hankintapäätöstä koskevine hakemusosoituksineen lähetetään tiedoksi kaikille tarjouksen jättäneille.
Päätöksen perustelut
Ympäristöpalvelut on lähettänyt 4.8.2020 tarjouspyynnön työvaatehankinnan elinkaarivaikutuksien selvitystyöstä viidelle toimittajalle (Clonet Oy, Ecobio Oy, Gaia Consulting Oy, LCA Consulting Oy ja Useless Company Oy).
Hankintaan ei sovelleta lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), koska hankinnalle on asetettu budjetti (18 000 € (alv 0 %)) ja siten ennakoitu, arvonlisäveroton kokonaisarvo jää alle kansallisen kynnysarvon (60 000 euroa).
Tarjouspyynnössä tarjoajilta on pyydetty tarjousta heidän näkemysten mukaisesta parhaasta toteutustavasta vastaamaan selvitystyön tavoitteeseen ja tutkimuskysymyksiimme asetetun hintabudjetin rajoissa tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaisesti. Tarjouspyyntö on liitteenä (liite 2). Hankinnassa noudatetaan tilaajan ja toimittajan välistä sopimusta (Liite 3 Sopimusluonnos). Niiltä osin kuin muuta ei ole mainittu, noudatetaan hankinnassa konsulttitoiminnan yleisiä sopimusehtoja (Liite 4 KSE 2013).
Tämän hankinnan rahoittaa Helsingin kaupungin Canemure-hanke, jonka tavoitteena on kehittää vähähiilisiä hankintoja ja tutkia, miten hiilijalanjälki voidaan ottaa nykyistä paremmin huomioon kaupungin hankinnoissa. Hankkeeseen tulee viitata sopimuksen mukaisesti (Liite 3 Sopimusluonnos). Helsingin hanke on osa Suomen ympäristökeskuksen koordinoimaa Kohti hiilineutraaleja kuntia ja maakuntia -hankekokonaisuutta. CANEMURE LIFE17 IPC/FI/000002-hanke on saanut rahoitusta Euroopan unionin Life-ohjelmasta.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 12.8.2020 klo 14.00. Määräaikaan mennessä saapui 3 tarjousta (Ecobio Oy, LCA Consulting Oy ja Useless Company Oy). Kaikki saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjousten vertailutaulukko on esitetty liitteenä (Liite 1). Useless Company Oy:n tarjous oli kilpailutuksessa käytetyillä vertailuperusteilla kokonaistaloudellisesti edullisin.
This decision was published on 20.08.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Satu Turula, projektikoordinaattori, puhelin: 09 31021710