Kotihoidon palvelun myöntämisen kriteerit, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2020-009428
More recent handlings
Case 4. / 253 §
This decisionmaker is no longer active

Kotihoidon palvelun myöntämisen perusteet

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kotihoidon asiakkaaksi tulon perusteet eli kotihoidon palvelun myöntämisen perusteet, jotka on esitetty liitteissä 1–3.

Kotihoidon palvelun myöntämisen perusteet tulevat voimaan 1.1.2021 alkaen.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että kotihoidon palvelujen myöntämisperusteiden toimivuutta arvioidaan vuosittain.

Käsittely

Palvelualueen johtaja Soili Partanen ja hoitotyön asiantuntija Satu Vihersaari-Virtanen olivat kutsuttuina asiantuntijoina kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.

Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Seija Muurinen: Lisätään esityksen loppuun: "Kotihoidon palvelujen myöntämisperusteiden toimivuutta arvioidaan vuosittain."

Kannattaja: jäsen Sami Heistaro

Vastaehdotus 2:
Jäsen Reko Ravela: Lisätään esityksen loppuun: "Kotihoidon palvelujen myöntämisperusteiden toimivuutta arvioidaan vuosittain vanhusväestön terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta".

Siis Muurisen esitystä hieman pidentäisin.

Kannattaja: jäsen Aleksi Niskanen

Vastaehdotus 3:
Jäsen Reko Ravela: Esittelijän perustelujen kohdan "Palvelutarpeen arviointi" viimeinen kappale "Jatkossa viranhaltijan tekemässä päätöksenteossa arvioidaan asiakkaan kokonaistilanne noudattaen…" muutetaan muotoon: "Jatkossa viranhaltijan tekemässä päätöksenteossa arvioidaan asiakkaan kokonaistilanne ottaen huomioon sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymät kotihoidon myöntämisperusteet."

Eli tämä siksi, että kokonaistilanteen huomioinnille jäisi tilaa, eikä päätöksenteko menisi liian mekaaniseksi.

Kannattaja: jäsen Aleksi Niskanen

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestysten tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Vastaehdotus 1 (jäsen Seija Muurinen)
EI-ehdotus: Vastaehdotus 2 (jäsen Reko Ravela)

Jaa-äänet: 9
Katju Aro, Cecilia Ehrnrooth, Sami Heistaro, Maritta Hyvärinen, Seija Muurinen, Touko Niinimäki, Sanna-Mari Oranen, Karita Toijonen, Sanna Vesikansa

Ei-äänet: 2
Aleksi Niskanen, Reko Ravela

Tyhjä: 2
Kati Juva, Riia Järvenpää

Poissa: 0

Jäsen Seija Muurisen vastaehdotus voitti jäsen Reko Ravelan vastaehdotuksen äänin 9 - 2 (tyhjää 2).

Tämän jälkeen voittanut vastaehdotus äänestettiin esittelijän ehdotusta vastaan.

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (jäsen Seija Muurinen)

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 12
Katju Aro, Cecilia Ehrnrooth, Sami Heistaro, Maritta Hyvärinen, Kati Juva, Riia Järvenpää, Seija Muurinen, Touko Niinimäki, Aleksi Niskanen, Sanna-Mari Oranen, Karita Toijonen, Sanna Vesikansa

Tyhjä: 1
Reko Ravela

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Seija Muurisen vastaehdotuksen äänin 12 - 0 (tyhjää 1).

3 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 3 (jäsen Reko Ravela)

Jaa-äänet: 11
Katju Aro, Cecilia Ehrnrooth, Sami Heistaro, Maritta Hyvärinen, Kati Juva, Riia Järvenpää, Seija Muurinen, Touko Niinimäki, Sanna-Mari Oranen, Karita Toijonen, Sanna Vesikansa

Ei-äänet: 2
Aleksi Niskanen, Reko Ravela

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 11 - 2.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta hyväksytyn vastaehdotuksen osalta esittelijän ehdotuksesta poiketen.

See table with voting results

Äänestys 1

Ayes: Lisätään tekstin loppuun: Kotihoidon palvelujen myöntämisperusteiden toimivuutta arvioidaan vuosittain.

Noes: Lisätään loppuun: "Kotihoidon palvelujen myöntämisperusteiden toimivuutta arvioidaan vuosittain vanhusväestön terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta". Siis Muurisen esitystä hieman pidentäisin.

Member Political group
Aro, Katju No council group
Ehrnrooth, Cecilia No council group
Heistaro, Sami No council group
Hyvärinen, Maritta No council group
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Niinimäki, Touko No council group
Oranen, Sanna-Mari No council group
Toijonen, Karita No council group
Vesikansa, Sanna No council group
Close
Member Political group
Niskanen, Aleksi No council group
Ravela, Reko No council group
Close
Member Political group
Juva, Kati Vihreä valtuustoryhmä
Järvenpää, Riia No council group
Close
Member Political group
Close
By political group
Political group Ayes Noes Blank Absent
No council group 8 2 1 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 1 0 0 0
Vihreä valtuustoryhmä 0 0 1 0

Äänestys 2

Ayes: Esityksen mukaan

Noes: Lisätään tekstin loppuun: Kotihoidon palvelujen myöntämisperusteiden toimivuutta arvioidaan vuosittain.

Member Political group
Close
Member Political group
Aro, Katju No council group
Ehrnrooth, Cecilia No council group
Heistaro, Sami No council group
Hyvärinen, Maritta No council group
Juva, Kati Vihreä valtuustoryhmä
Järvenpää, Riia No council group
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Niinimäki, Touko No council group
Niskanen, Aleksi No council group
Oranen, Sanna-Mari No council group
Toijonen, Karita No council group
Vesikansa, Sanna No council group
Close
Member Political group
Ravela, Reko No council group
Close
Member Political group
Close
By political group
Political group Ayes Noes Blank Absent
Kokoomuksen valtuustoryhmä 0 1 0 0
No council group 0 10 1 0
Vihreä valtuustoryhmä 0 1 0 0

Äänestys 3

Ayes: Esityksen mukaan

Noes: Kappale 18, "Jatkossa viranhaltijan tekemässä päätöksenteossa arvioidaan asiak- kaan kokonaistilanne noudattaen…" Muutetaan muotoon: "Jatkossa viranhaltijan tekemässä päätöksenteossa arvioidaan asiakkaan kokonaistilanne ottaen huomioon sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymät kotihoidon myöntämisperusteet." Eli tämä siksi että kokonaistilanteen huomioinnille jäisi tilaa eikä päätöksenteko menisi liian mekaaniseksi.

Member Political group
Aro, Katju No council group
Ehrnrooth, Cecilia No council group
Heistaro, Sami No council group
Hyvärinen, Maritta No council group
Juva, Kati Vihreä valtuustoryhmä
Järvenpää, Riia No council group
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Niinimäki, Touko No council group
Oranen, Sanna-Mari No council group
Toijonen, Karita No council group
Vesikansa, Sanna No council group
Close
Member Political group
Niskanen, Aleksi No council group
Ravela, Reko No council group
Close
Member Political group
Close
Member Political group
Close
By political group
Political group Ayes Noes Blank Absent
No council group 9 2 0 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 1 0 0 0
Vihreä valtuustoryhmä 1 0 0 0
Close

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää kotihoidon asiakkaaksi tulon perusteet eli kotihoidon palvelun myöntämisen perusteet, jotka on esitetty liitteissä 1–3.

Kotihoidon palvelun myöntämisen perusteet tulevat voimaan 1.1.2021 alkaen.

Close

Palvelualueen johtaja Soili Partanen ja hoitotyön asiantuntija Satu Vihersaari-Virtanen ovat kutsuttuina asiantuntijoina kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.

Helsingin kaupunkistrategian mukaisesti palvelujen kasvavaan kysyntään vastataan muun muassa uudistamalla palvelujen tuotantotapoja ja keventämällä palvelurakennetta, lisäämällä itsehoidon, omahoidon ja sähköisten palvelujen mahdollisuuksia. Kotihoidon kehittämisen painopisteet on määritelty strategian mukaisesti.

Helsingin vanhuspalveluita on kehitetty kansallisten linjausten mukaisesti, esimerkiksi palvelurakennetta on kevennetty. Lisäksi on kehitetty palvelutarpeen arviointia; keskitetty asiakasohjausyksikkö HelppiSeniori ja Seniori-info on perustettu 2018 ja kuntoutus- ja arviointiyksikkö 2019.

Vanhuspalvelulain (980/2012) muutos astui voimaan 1.10.2020. Lakiin on lisätty säännös siitä, että kunnan on käytettävä RAI-arviointijärjestelmää iäkkään henkilön toimintakyvyn arvioinnissa, jos iäkäs henkilö tarvitsee säännöllisesti annettavia sosiaalipalveluja.

Myöntämisen perusteiden tarkoitus

Kotihoidon palvelujen järjestämisen lähtökohtana on asiakkaiden oikeudenmukainen ja tasapuolinen kohtelu. Kotihoidon asiakkuuden myöntämisen perusteita tarvitaan, jotta palvelut voidaan myöntää yhdenvertaisesti kaikille helsinkiläisille asuinalueesta riippumatta. Toisaalta ikäihmisten määrän kasvaessa ja palvelutarpeiden lisääntyessä on tärkeää, että säännöllisen kotihoidon palvelut pystytään turvaamaan erityisesti paljon tukea ja palvelua tarvitseville. Helsingin kaupungin Kotihoidon myöntämisen perusteet (liitteet 1–3) toimii myös työkaluna, jonka avulla kotihoidosta voidaan viestiä asukkaille, henkilöstölle ja yhteistyökumppaneille. Liitteessä 4 on esitetty kolme eri vaihtoehtoa, joista vaihtoehto 2 on esitetty päätettäväksi.

Kotihoidon palveluilla tarkoitetaan sosiaalihuoltolain (1301/2014) mukaisia kotipalveluja ja terveydenhuoltolain (1326/2010) mukaista kotisairaanhoitoa. Kunta voi yhdistää sosiaalihuoltolakiin perustuvan kotipalvelun ja terveydenhuoltolakiin perustuvan kotisairaanhoidon kotihoidoksi.

Kotihoidon palvelukokonaisuuden muodostavat kotipalvelu, kotisairaanhoito ja kotihoidon tukipalvelut. Kotihoito, hoiva ja huolenpito kohdentuvat ensisijaisesti paljon hoitoa ja huolenpitoa tarvitseville ikäihmisille ja pitkäaikaissairaille.

Kotona asumista tuetaan lisäksi vahvistamalla ennaltaehkäiseviä palveluja. Helsingissä on kehitetty viime vuosina seniorikeskusten avoimia palveluita ja panostettu palveluneuvontaan sekä etäpalvelujen ja digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Lisäksi on kehitetty hyvinvointisuunnitelman mukaisia liikkumista tukevia palveluja kotihoidossa ja muissa palveluissa. Nämä kaikki tarjoavat uusia vaihtoehtoja perinteisen kotihoidon tilalle ja rinnalle.

Säännöllistä kotihoitoa myönnetään

• Henkilölle, jonka toimintakyky on selkeästi alentunut ja joka ei selviydy säännöllisistä, päivittäisistä perustoiminnoista itsenäisesti, omaisten tai muiden palveluntuottajien avulla. Päivittäisillä perustoiminnoilla tarkoitetaan toimintoja, jotka ovat välttämättömiä kotona selviytymisessä, kuten henkilökohtaisen hygienian hoito, pukeutuminen ja ravitsemus.

• Henkilölle, joka tarvitsee sairaanhoidollista apua, mutta ei fyysisen, psyykkisen tai sosiaalisen toimintakyvyn rajoittuneisuutensa vuoksi kykene joko itsenäisesti tai saattajan avustamana käyttämään terveyskeskuksen tai yksityisen tarjoamia palveluja.

• Henkilölle, joka on kunnallisen omaishoidon tuen piirissä, ja hänen omaishoitajansa jaksamista on tarkoituksenmukaista tukea kotihoidon palveluilla.

Tilapäistä kotihoitoa myönnetään

• Henkilölle, jolla on tilapäinen sairaanhoidollinen tarve, tai muu tilapäisen toimintakyvyn alenemisesta johtuva kotipalvelun tarve. Palvelu on lyhytaikaista, enintään kaksi kuukautta kestävää.

Palvelutarpeen arviointi

Palvelutarve selvitetään yhteistyössä asiakkaan ja hänen omaisensa tai läheisensä kanssa. Palvelutarpeen selvittäminen aloitetaan tapauksen kiireellisyydestä riippuen joko välittömästi tai viimeistään seitsemän vuorokauden sisällä yhteydenotosta (yli 75-vuotiailla). Palvelutarpeen arvioinnin tekee keskitetty asiakasohjausyksikkö. Arviointiin osallistuu tarvittaessa esimerkiksi kuntoutuksen asiantuntija.

Palvelutarpeen arviointi perustuu aina asiakkaan kokonaistilanteeseen huomioiden asiakkaan omat voimavarat ja mielipide avun tarpeesta. Asiakkaan toimintakyvyn lisäksi palvelujen myöntämiseen vaikuttavat sosiaalinen verkosto, omaisten ja läheisten osallistumismahdollisuudet, asunto-olosuhteet sekä mahdolliset omarahoitteiset palvelut. Asiakkaan palvelutarpeen arvioinnissa ja kotihoidon myöntämisen arvioinnissa käytetään perustana RAI-arviointijärjestelmää.

RAI (Resident Assessment Instrument) on vanhushuollon työntekijöiden käyttöön suunniteltu laaja hoidon tarpeen ja laadun arviointimenetelmä. Järjestelmän eri mittarit mittaavat asiakkaan arjen suoriutumista, psyykkistä ja kognitiivista vointia, sosiaalista toimintakykyä ja hyvinvointia, terveydentilaa, ravitsemusta ja kipua. Keskeisimmät palveluntarpeen arvioinnissa käytetyt mittarit ovat arkisuoriutumisen ja perustoimintojen (ADLh), kognition (CPS), sekä palveluntarpeen (MAPLe) mittarit.

Jatkossa viranhaltijan tekemässä päätöksenteossa arvioidaan asiakkaan kokonaistilanne noudattaen sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymiä kotihoidon myöntämisperusteita.

Esityksen asiakkaisiin kohdistuvat vaikutukset

Väestöennusteiden mukaan 75-vuotiaiden väestönosuuden nopeampi kasvu alkaa Helsingissä vuoden 2020 jälkeen. Helsingissä väestön suhteellinen ikääntyminen on ollut selvästi hitaampaa verrattuna muihin pääkaupunkiseudun kuntiin. Yli 75-vuotiaista helsinkiläisistä noin 92,6 prosenttia asuu kotona.

Kotihoidon palvelut ovat vahvasti sidoksissa asiakkaiden ikään, palvelujen käyttö kasvaa asiakkaiden ikääntyessä. Kotihoidon palveluista 70 prosenttia kohdistuu 80 vuotta täyttäneille asiakkaille. Esityksessä arvioitu asiakkaiden määrän lasku kohdistunee eniten alle 80-vuotiaisiin, joille on räätälöitävissä mielekkäitä kotihoidolle vaihtoehtoisia toimintakykyä vahvistavia palveluja.

Helsingissä kotona toteutettava hoito ja huolenpito järjestetään jatkossa yhä enemmän kotihoidon ja kotihoitoa tukevilla yhteen sovitetuilla tukitoimilla, esimerkiksi kotihoito yhdistettynä erilaisiin etäpalveluihin, alueellisten seniorikeskusten palvelukeskustoimintaan, arviointi- ja kuntoutusjaksoihin ja muihin kaupungin ja kolmannen sektorin palveluihin. Arvioidaan, että yhä suurempi osa asiakkaista pärjää muilla kotona asumista tukevilla palveluilla tulevaisuudessa, tätä kehityssuuntaa ja palveluja kehitetään edelleen. Säännöllisestä kotihoidosta muodostunee sovitusti määräaikainen palvelujakso aikaisempaa useammin, koska käytettävissä oleva palveluvalikoima on laajentunut.

Esityksen kotihoidon toimintamenoihin kohdistuvat vaikutukset

Kotihoidossa on yli 1 700 vakanssia. Henkilöstötarvetta suhteessa asiakkaiden hoidon tarpeeseen tarkastellaan säännöllisesti. Kotihoitoon on lisätty yli 100 lähihoitajan ja sairaanhoitajan vakanssia viimeisen kolmen vuoden aikana.

Kotihoidon resurssien jakaantumiseen vaikuttavat ostopalveluina tai muilla tavoin tuotetut kotihoito- ja tukipalvelut. Helsinki tuottaa kotihoidosta valtaosan omana toimintana, noin kahdeksan prosenttia on ostopalvelua tai palvelusetelillä tuotettua palvelua. Kotihoidon tukipalvelut ovat kokonaan ostettua toimintaa. Resurssien jakautumiseen vaikuttavat myös muun muassa lääkkeiden annosjakelu, lääkeautomaatit sekä etäpalvelujen kehittäminen.

Kaupunkistrategian mukaan kaupungin toimintamenoja talousarviossa määrittävät väestönkasvu ja kustannustason muutos sekä tuottavuuden parantaminen. Vuoden 2021 talousarviossa ikääntymisen vaikutuksia ei ole huomioitu, vaan toimintamenoja määrittävät kustannusindeksin ja palkankorotusten aiheuttama kustannusten kasvu. Kotihoidon tuottavuustavoite toteutunee muun muassa kotihoidon etäpalvelujen kasvulla.

Esityksen vaihtoehtojen taloudelliset vaikutukset kohdistuvat palveluvalikoimaan esimerkiksi siten, että senioripalvelujen sisällä voidaan kohdistaa resursseja palvelusta toiseen, mutta senioripalvelujen resurssi ei vähene.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Kotihoidon yhtenäisten myöntämisperusteiden myötä oikeudenmukaisuus, tasapuolisuus ja avoimuus paranevat. Oikea-aikainen ja asiakaslähtöinen palvelutarpeen arviointi ottaa asiakkaan omat voimavarat käyttöön ja lisää asiakkaan osallisuutta, millä on myönteisiä terveys-ja hyvinvointivaikutuksia. Asiakkaat kokevat, että kotona asuminen on mielekästä mahdollisimman pitkään.

Close

Sosiaali- ja terveyslautakunta 01.12.2020 § 236

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Palvelukokonaisuuden johtaja Soili Partanen ja hoitotyön asiantuntija Satu Vihersaari-Virtanen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Reko Ravelan ehdotuksesta.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Heli Koskisuo, toiminnansuunnittelija, puhelin: 310 28166

heli.koskisuo@hel.fi

Soili Partanen, palvelualueen johtaja, puhelin: 310 42660

soili.partanen@hel.fi
Close

This decision was published on 16.12.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Heli Koskisuo, toiminnansuunnittelija, puhelin: 09 310 28166

heli.koskisuo@hel.fi

Soili Partanen, palvelualueen johtaja, puhelin: 09 310 42660

soili.partanen@hel.fi