Lausuntopyyntö, laki liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta ja siihen liittyvistä laeista, Liikenne- ja viestintäministeriö

HEL 2020-009586
More recent handlings
§ 89

Lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle hallituksen esityksestä liikenteen palveluista annetun lain ja siihen liittyvien lakien muuttamisesta

Helsinki Mayor

Päätös

Pormestari antoi liikenne- ja viestintäministeriölle hallituksen esityksestä liikenteen palveluista annetun lain ja siihen liittyvien lakien muuttamisesta seuraavan lausunnon:

Ehdotetut muutokset, joilla varaudutaan normaaliolojen häiriötiloihin ovat pääosin perusteltuja ja tarpeellisia. On hyvä, että viranomaisilla on käytössään erilaisia keinoja reagoida poikkeuksellisiin oloihin nopeasti ja tehokkaasti. Viranomainen voi vakavassa normaaliolojen häiriötilanteessa turvata julkista henkilöliikennettä valtionrahoituksella.

Esityksessä ehdotetaan, että liikennepalvelulain kolmannessa vaiheessa säädettyä varautumisvelvollisuutta laajennetaan pienempiin toimijoihin. Tällä hetkellä varautumisvelvoite on asetettu isommille maantieliikenteen luvanvaraisille henkilö- ja tavaraliikenteen harjoittajille. Esitys ei ole koskenut taksialaa. Vaikka varautuminen tukee yritysten jatkuvuutta ja liikennejärjestelmän toimintavarmuutta, varautumisvelvollisuuden laajentaminen edelleen lisää yritysten ja myös viranomaisten hallinnollista ja taloudellista taakkaa. Esityksessä tulee tuoda esille sekä kokemukset varautumisvelvoitteen asettamisesta että perusteet varautumisvelvoitteen laajentamiselle. Varautumista koskevissa määräyksissä tulee huomioida päällekkäisyyksien välttämiseksi myös Huoltovarmuuskeskuksen tekemä työ yritysten varautumisen edistämiseksi.

Esitys sisältää muutoksia vesiliikenteen ammattipätevyyksiin ja koulutuksiin. Muutokset ovat pääosin teknisluonteisia ja vaikutukset pieniä. Todennäköisesti eniten vaikutusta on sillä, että aluksen päällikön ja konepäällikön tehtävät voitaisiin yhdistää aiempaa suuremmissa aluksissa. Muutos helpottaa luotsiveneiden ja pienten vesibussien toimintaa. Nämä muutokset ovat kannatettavia.

Liikenne- ja viestintäviraston vastuulla on ollut vuoden 2019 virastouudistuksesta lähtien kansallisen liikkumispalvelun yhteyspisteen (National Access Point NAP) järjestäminen. Lakiesityksessä ehdotetaan, että Liikenne- ja viestintävirasto voisi tilata liikkumispalvelua liikenteen ohjausyhtiöltä (Traffic Management Finland). Ehdotettu muutos mahdollistaisi käytännössä myös sen, että samalla, kun liikkumispalvelujen tarjoajan pitää 154 §:n velvoittamana tarjota yhteyspisteeseen liikkumista koskevaa tietoa rajapintoja avaamalla tai olennaisia tietoja toimittamalla, niin liikenteen ohjausyhtiö voisi tuotteistaa tietoa ja myydä sitä eteenpäin liikkumispalvelujen kehittäjille. Nykyisin tietoa on ollut tarjolla avoimen datan periaatteella liikennepalvelujen kehittäjille. Ehdotettu muutos sisältää mahdollisuuden, että jatkossa yhteyspisteen ylläpitäjän vaihtuessa koontitieto voisi olla nykyistä laadukkaampaa, mikä voisi edistää joukkoliikenteen matkaketjujen kehittymistä. Toisaalta muutoksen riskinä olisi se, että uusi toimintamalli saattaisi vääristää kilpailua. Esityksen perusteluissa ei ole riittävästi käsitelty kilpailua vääristävää riskiä ja elinkeinovaikutuksia.

This decision was published on 10.09.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Ask for more info

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi

Decisionmaker

Jan Vapaavuori
pormestari