Tutkimuslupa, Asiakaslähtöisyys ja sujuvuus lasten vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen suunnittelun palveluprosessissa

HEL 2020-009605
More recent handlings
§ 34
This decisionmaker is no longer active

Tutkimuslupa tutkimukseen "Asiakaslähtöisyys ja sujuvuus lasten vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen suunnittelun palveluprosessissa"

Vammaistyön johtaja

Päätös

Vammaistyön johtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle "Asiakaslähtöisyys ja sujuvuus lasten vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen suunnittelun palveluprosessissa" (YAMK-opinnäytetyö). Yhteyshenkilö on ylilääkäri ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.8.2021.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali- ja terveystoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Hankkeessa tulee huomioida tietosuojalain 31 §:n 3 momentin vaatimus vaikutustenarvioinnin tekemisestä ja sen lähettämisestä tietosuojavaltuutetulle.

Helsingin kaupungin tähän tutkimukseen luovuttamia tietoja voidaan käyttää ainoastaan sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä annetun lain 38 §:n mukaiseen tieteelliseen tutkimukseen ja tilastointiin.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali- ja terveystoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali- ja terveystoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Tutkimuksen tavoitteena on arvioida asiakaslähtöisyyden ja sujuvuuden toteutumista kehitysvammapoliklinikan palveluprosessissa, joka liittyy vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen suunnitteluun. Tarkoituksena on laatia kuvaus palveluprosessin eri vaiheissa ilmenevästä asiakaslähtöisyydestä ja sujuvuudesta. Tutkimus on Pegasos-Terveystietojärjestelmään perustuva rekisteritutkimus. Tutkimusaineisto kerätään takautuvasti. Otantaan valitaan satunnaisotannalla 50 rekisteröityä palveluprosessia. Henkilötiedot pseudonymisoidaan, eli jokaiselle rekisteröidylle annetaan oma tutkimusnumero. Henkilötietoja ei tallenneta varsinaiseen tutkimusaineistoon ja ne säilytetään erillään varsinaisesta tutkimusaineistosta. Aineiston säilytys, tallennus ja hävitys toteutetaan tietoturvallisella tavalla tietosuojaselosteen mukaisesti.

Tutkijalle myönnetään erilliset katseluoikeudet Pegasos-potilastietojärjestelmään tutkimusjoukkoon kuuluvien asiakkaiden potilastietojen tarkastelua varten. Oikeudet voidaan myöntää Apotti-järjestelmän käyttöönottoon asti. Päätöksen saamisen jälkeen tutkimusluvan hakija täyttää hakemuslomakkeen Te-051 (Käyttöoikeushakemus ja vaitiolositoumus terveystoimen asiakas- ja potilastietojärjestelmiin) ja toimittaa allekirjoitettuna postissa osoitteeseen Helsingin kaupungin sosiaali-ja terveystoimiala, tietojärjestelmäpalvelut, Pegasos-helpdesk/käyttöoikeudet, PL 6065, 00999 Helsingin kaupunki.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 8.5.2018 § 134 mukaan sosiaalihuollon asiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta päättää vammaistyön johtaja.

This decision was published on 26.11.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Mia Mäntymaa, kehittämissuunnittelija, puhelin: 09 310 72924

mia.mantymaa@hel.fi

Decisionmaker

Katja Raita
vammaistyön johtaja

Attachments

1. Tutkimuslupahakemus 2.7.2020
2. Tutkimussuunnitelma 11.8.2020
3. Tutkimuslupahakemus 2.7.2020, liitteet
4. Kirje tietosuojavaltuutetulle
5. Vaikutustenarviointi alkukartoitus HEL kaupunki 2.7.2020
6. TIETOSUOJASELOSTE 7.11.2020

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.