Hankinta, lumen käsittely, innovaatiokumppanuuksien lisärahoitus kaudelle 2020-2021, Rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2020-009802
More recent handlings
§ 69

Lumen käsittelyn innovaatiokumppanuus, rahoitus ajalle 6.6.2020 - 6.6.2021

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti jatkaa hankinnan hankinta-asian HEL 2018-011591, Lumen käsittelyn innovaatiokumppanuus, rahoitusta ajalla 6.6.2020 - 6.6.2021. Jatkorahoituksen arvioitu tarve on 355 059,23 euroa (alv 0 %). Päätöksellä oikeutetaan Kaupunkitekniikan ylläpito -osasto jatkamaan kehitysvaihetta innovaatiokumppanien kanssa sopimusten edellyttämällä tavalla.

Pöytäkirjanote liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran kaupunkitekniikan ylläpidolle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Päätöksen perustelut

Päätös koskee Lumen käsittelyn innovaatiohankinnan kehitysvaiheen rahoitusta ajalla 6.6.2020 - 6.6.2021.

Lumen käsittelyn innovaatiokumppanuutta koskevat Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunnan päätös 12.12.2019 § 96 ja yksikönjohtajan päätös 2.4.2019 § 11, joiden perusteella on laadittu innovaatiokumppanuussopimukset sekä käynnistetty kehitysvaiheen kehitys- ja pilotointiprojektit.

Rahoitustarve perustuu innovaatiokumppanuushankintamenettelyn luonteeseen, jossa lopullista hankintaa edeltää kehitysvaihe. Kehitysvaihe käynnistyy kehitysprojektilla ja jatkuu erikseen päätetysti jatkokehitysvaiheella. Jatkokehitysvaihe jakautuu useaan erikseen sovittavaan projektiin. Jokaiselle projektille asetetaan tavoitteet sekä odotetut projektin lopputulokset, joiden perusteella projektia arvioidaan. Hankintayksikkö voi myös lopettaa kumppanuuksia kehitysvaiheen aikana, mikäli asetettuja tavoitteita ei saavuteta. Innovaatiokumppanuuden suunniteltua etenemistä kuvastaa aikajanakaavio (liite 2).

Lumen käsittelyn innovaatiokumppanuuden taustalla on myös kaupunkiorganisaatioiden yhteinen kehittämishanke Staran Kaupunkitekniikan ylläpito -osaston (jäljempänä KTY) sekä Kaupunkiympäristön toimialan Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden Ylläpito -palveluiden kanssa (jäljempänä KYMP). Stara on järjestänyt innovaatiohankkeelle yhteistyömahdollisuudet markkinatoimijoiden kanssa innovaatiokumppanuushankinnan kilpailutuksella sekä koordinoi nyt innovaatiokumppanuussopimuksia ja johtaa niiden kehittämisprojekteja. KYMP puolestaan ohjaa hanketta ja rahoittaa innovaatiokumppanuuksien kehittämisprojekteja Yleisten alueiden ylläpidon palvelusopimuksen myötä, johon KYMP on kohdistanut kehittämiseen rahoitusta, lumen vastaanottopaikat ja hiekkasiilot -investointibudjetista.

Hankkeen tilanne

Hankkeen merkittävimmät tulokset 6.6.2019 - 6.6.2020 ovat seuraavat:

1. Hankinta on kilpailutettu innovaatiokumppanuutena.

2. Stara on tehnyt hankintapäätöksen kilpailutuksen tuloksesta.

3. Innovaatiokumppanuussopimukset on laadittu.

4. Kymp-Stara välinen tarjous ja tilaus on aikaansaatu.

5. Stara on tilannut ensimmäiset kehittämisprojektit innovaatiokumppanuuksilta.

6. Kehittämisprojektit ovat edenneet pääosin suunnitelmien mukaisesti.

a. Sensmet Oy: Analysaattori on valmis ja testattu vesiolosuhteissa, reaaliaikainen tiedon keräys- ja seurantapalvelu on testattu.

b. Lumipower Oy: Paikallisen lumensulatusyksikön prototyyppi on valmistettu ja testattu vedellä ja pienellä määrällä lunta, laitetta on kehitetty talven 2020 aikana havaittujen tarpeiden mukaisesti: etäkäyttö ja seuranta, kaukolämpöliitynnän parannukset, roskien poisto.

c. Ullanlinnan Traselex Oy & Beamtech Oy: Merellisen lumenvastaanoton roskien leviämistä ehkäisevä verhopuomi on valmistettu, asennukseen liittyvät luvat on hankittu, asennusta on harjoiteltu, puutteista on reklamoitu, uuden toimituksesta on sovittu.

d. W-Rix Oy: Ilmastuslaite on valmistettu, asennettu, testattu vesiolosuhteissa sekä kehitetty automatiikkaa käyttötarpeen mukaiseksi energiankäytön optimoimiseksi, etäkäytön mahdollistava reaaliaikainen käytön ja tiedon seurantapalvelu on testattu.

7. Jatkokehitys- ja testaustarpeet sekä lisärahoitustarve seuraavia kehitysprojekteja varten on selvitetty.

Tulosten lisäksi hankkeessa on tapahtunut myös suunnitellusta poikkeavia tapahtumia. Talven 2019-2020 sääolosuhteiden, sekä Koronapandemian takia on aiheutunut aikataulu- ja kustannusmuutoksia. Merkittävin kustannuksia kasvattava poikkeama on "Paikallinen lumensulatusyksikkö" -ratkaisuun tarvittavien liittymien osalta odotettua korkeammat sähkö- vesi- ja kaukolämpöliittymät sekä kaukolämmön paluupuolelta otettavan lämpöenergian hinta.

Lisärahoitustarve

Lisärahoitustarvetta koskevat talven 2020-2021 tavoitteet kehittämiselle:

Sensmet Oy:

- Valmistuneen analysaattorilaitteiston käyttö, säätäminen ja seuranta lumiolosuhteissa, talviolosuhteita varten lämmitettyjen näytteenottolinjojen asennus.

Lumipower Oy:

- Valmisteilla olevan lumensulatuslaitteiston jatkokehittäminen, koekäyttö sekä sen valmistaminen tuotantokäyttöön.
- Valmistetun laitteiston suodatuslaitteiston parannus.
- Valmistetun laitteiston asennus, kytkentä ja testaus lumenvastaanottopaikalla ensisijaisesti Helsingissä ja varajärjestelynä Hankasalmella, jotta saadaan selville todellinen käyttötehokkuus ja käyttökustannukset.
- Sähkö- vesi- ja kaukolämpöliittymien hankinta, asennuttaminen ja kytkentä laitteeseen. Ratkaisun tarvitsemat energialiittymä- ja energiakäyttökustannukset neuvotellaan ja rahoitetaan erikseen, huomioiden vaihtoehtoisetkin energiamuodot.

Ullanlinnan Traselex Oy & Beamtech Oy:

- Valmistetun verhopuomin käyttö lumi- ja jääolosuhteissa, merialuksen käyttö vesialueen sulana pitämisessä verhopuomilla rajatun alueen sisällä.

W-Rix Oy:

- Valmistetun laitteiston käyttö, säätäminen ja seuranta lumiolosuhteissa.
- Pienoismallin valmistaminen ja testaus roskien ja epäpuhtauksien suodatusaltaalle.

Toteutuneet kustannukset ja lisärahoitustarve:

Katso liite 1.

This decision was published on 03.10.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Tero Koppinen, tuotantopäällikkö, puhelin: 09 310 78342

tero.koppinen@hel.fi

Decisionmaker

Timo Martiskainen
toimitusjohtaja

Attachments

1. Liite 1, Toteutuneet kustannukset ja lisärahoituksen tarve
3. Liite 3. Projektikuvaus - Lumen käsittelyn innovaatiot

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.