Vahingonkorvaus, autovaurio, 13.8.2020, Ratapihantie 6, Rakennusliike H.Vainio Oy

HEL 2020-009864
More recent handlings
Case 19. / 623 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 5.11.2020 § 163 (autovaurio)

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 5.11.2020 (163 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 5.11.2020 (163 §) tekemällään päätöksellä hylännyt riittävien selvitysten puuttuessa 13.8.2020 kello 7.00 osoitteessa Ratapihantie tapahtuneeseen autovaurioon liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vaatimuksensa vahingonkorvauksesta 13.8.2020 kello 7.00 osoitteessa Ratapihantie tapahtuneeseen autovaurioon liittyen. Oikaisuvaatimukseen on liitetty kaupungin aikaisemmin pyytämä karttakuva vahinkopaikasta. Oikaisuvaatimuksessa on kerrottu, että terävä kuoppa on aiheuttanut auton särkymisen. Hakija on kertonut, että kuoppa on sijainnut rakennustyömaan suoja-aidan ulkopuolella ajoradalla juuri ennen ajoväylien välissä olevaa ramppia. Hakijalta on pyydetty 22.10.2021 selvitys vahinkopaikasta, koska karttakuvaan merkitty vahinkopaikka ei ole vastannut oikaisuvaatimuksessa esitettyä kuvausta vahinkopaikasta. Hakijan 25.10.2021 toimittaman selvityksen mukaan kuoppa on ollut Ratapihantie 6 kohdalla.

Perustelut

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksistään osoita kaupungin korvausvastuuta. Vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää, että kadun kunnossapito on ollut virheellistä tai huolimatonta tai että kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella voidaan todeta, että vahinkopaikka sijaitsee Helsingin kaupungin kunnossapidettävällä katualueella osoitteessa Ratapihantie 6.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Pääkadun ja erittäin vilkkaan liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä ei ole vaurioita yksittäisiä viivahalkeamia lukuun ottamatta ja urasyvyys on vähäinen.

Kyseessä olevaa katua kunnossapidetään I-hoitoluokan mukaisesti.

Kaupunki on pyytänyt alueidenkäytöstä ja -valvonnasta vastaavalta selvityksen oikaisuvaatimuksen johdosta. Saadun selvityksen mukaan kyseessä olevalla alueella on ollut väliaikaisen aseman purkutyöt käynnissä. Alueella on lisäksi ollut useita muita rakennustyömaita. Alueidenkäytön- ja valvonnan hyväksymästä urakoitsijan työmaa-aikaisesta liikenteenohjaussuunnitelmasta käy ilmi, että kyseisestä työmaa-alueesta on varoitettu autoilijoita ennen vahinkopaikkaa tietyömerkein. Paikalla on ollut myös liikenteenohjausvaunu huomiovalolla sekä heijastinaidat.

Kaupunki on pyytänyt kunnossapitopiiriltä selvityksen oikaisuvaatimuksen johdosta. Saadusta selvityksestä käy ilmi, että kyseessä oleva kuoppa on paikattu 10.7.2020 siitä tulleen palautteen perusteella. Selvityksen mukaan paikkauksen pysyvyyttä on seurattu säännöllisesti kunnossapitokierrosten yhteydessä, eikä kyseisen kohdan korjaustarvetta ole havaittu ennen vahinkotapahtumaa. Kuopasta ei ole myöskään tullut ilmoituksia 10.7.2020 suoritetun paikkauksen jälkeen ennen vahinkotapahtumaa 13.8.2020.

Kaupungilla on mahdollisuus ryhtyä korjaustoimenpiteisiin vain, jos kunnossapitotarve havaitaan omien tarkastusten yhteydessä tai jos siitä ilmoitetaan kaupungille. Kaupunki on tarkkaillut kadun kuntoa säännöllisesti eikä paikkauskohdan uudelleen korjaustarvetta ole havaittu. Kyseessä olevan kadun liikennemäärä on noin 24 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, eikä kaupungille ole saapunut muita ilmoituksia tai vahingonkorvausvaatimuksia ajalla 10.7.-13.8.2020 liittyen kyseessä olevaan kadun kohtaan.

Katu on kuulunut I-hoitoluokkaan, mutta vahinkopaikka on sijainnut valmiiksi rakentamattomalla alueella, jossa on ollut meneillään useita rakennustyömaita. Alueen keskeneräisen yleisilmeen perusteella voidaan pitää ennalta arvattavana, että kadulla esiintyy asfaltin epätasaisuuksia ja muita vaurioita. Katualueelle ulottuneesta työmaasta on myös varoitettu asianmukaisesti liikennemerkein, huomiovaloin ja heijastinaidoin.

Lautakunta katsoo edellä esitetyin perustein, että kaupunki on osoittanut huolehtineensa kadun kunnossapidosta huolellisesti, eikä vahinkotapahtuma ole johtunut kaupungin laiminlyönnistä kadun kunnossapidossa. Vahinkotapahtuma on ollut ennalta arvaamaton kaupungin kannalta, eikä kaupunki ole korvausvelvollinen hakijalle aiheutuneesta vahingosta.

Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

Tieliikennelain mukaan varoitusmerkkiä käytetään osoittamaan tiessä olevaa liikenteelle vaarallista kohtaa tai tieosuutta. Tietyömerkillä varoitetaan tieosuudesta, jolla saattaa olla työkoneita, työntekijöitä taikka työstä tai työn keskeneräisyydestä johtuvia vaaroja, kuten irtokiviä tai kuoppia. Tienkäyttäjien varoittamiseksi voidaan lisäksi käyttää sulkulaitteissa vilkkuvaa tai kiinteää keltaista valoa.

Alueen nopeusrajoitus on ollut 40 km/h. Hakija on kertonut ajaneensa 30 km/h, ja että tien pinta on ollut kuiva ja sää on ollut poutainen. Vahinko on tapahtunut elokuussa kello 7.00, jolloin on ollut valoisaa. Alueen yleisilmeen perusteella voidaan pitää ennalta arvattavana, että kadulla voi esiintyä kuoppia ja muita epätasaisuuksia. Työmaasta on myös varoitettu liikennemerkein. Kuoppa on näin ollen ollut olosuhteiden puolesta havaittavissa ja väistettävissä.

Asiassa ei ole esitetty mitään sellaista selvitystä, jonka perusteella hakijalle aiheutunut vahinko johtuisi kaupungin tuottamuksesta kadun kunnossapidossa.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvolle aiheutuneesta vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että Helsingin kaupunki ei ole vastuussa aiheutuneesta vahingosta.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (31.5.1974/412) 2 luku 1 § ja 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (31.8.1978/669) 1-4 § ja 14 §

Tieliikennelaki (10.8.2018/729) 3 §, 5 §, 12 §, 76 §, liite 3.1, A 11

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi e-kirjeitse 9.11.2020. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 10.11.2020 eli säädetyssä määräajassa.

Close

Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Yksikön päällikkö 05.11.2020 § 163

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 16.8.2020 esittänyt ELY-keskukselle 1 250,00 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen. ELY-keskus on siirtänyt asian käsittelyn Helsingin kaupungille 31.8.2020, sillä vahinkopaikka sijaitsee Helsingin kaupungin kunnossapidettävällä alueella. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvoon tuli vaurioita hakijan ajettua ajoväylällä olleeseen kuoppaan 13.8.2020 kello 7.00 osoitteessa Ratapihantie.

Hakijaa on 14.9.2020 pyydetty toimittamaan 1.10.2020 mennessä kartta, josta tarkka vahinkopaikka ilmenee. Hakijalle on samalla ilmoitettu, että määräajan noudattamatta jättäminen ei estä ratkaisemasta asiaa. Hakija ei ole toimittanut pyydettyjä lisäselvityksiä määräaikaan mennessä.

Väylällä, jossa vahinko on tapahtunut, on ollut työmaita ja näistä työmaa-alueista on varoitettu tietyömerkeillä. Tietyömerkeillä varoitetaan työnalaisesta tieosuudesta, jolla saattaa olla työkoneita, työntekijöitä taikka työstä tai työn keskeneräisyydestä johtuvia vaaroja kuten irtokiviä tai kuoppia. Alueella on ollut nopeusrajoituksena 30 km/h. Alueella on tehty tarvittaessa paikkaustoimenpiteitä kaupungin toimesta. Vahinkopaikasta riippuen asian käsittely saattaisi kuulua kohdalla olevalle työmaalle.

Kartan puuttuessa ei kaupungin käytettävissä ole tarpeellisia tietoja asian selvittämiseksi ja ratkaisemiseksi. Näin ollen hakijan vahingonkorvausvaatimus hylätään asian arviointiin tarvittavien riittävien selvitysten puuttuessa.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Hallintolaki (434/2003) 4 luku 22 §, 6 luku 31-33 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Lisätiedot

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi
Close

This decision was published on 22.11.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

va. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Silja Hyvärinen

Ask for more info

Virpi Leppänen, lakimies, puhelin: 09 310 33260

virpi.leppanen@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 10.11.2020
The attachment will not be published on the internet.
2. Oikaisuvaatimus 10.11.2020, saate
The attachment will not be published on the internet.
3. Lisäselvitys 22.10.2021-001
The attachment will not be published on the internet.
4. Lisäselvitys 22.10.2021-001, saate
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.