Hankinta, kaupunkiympäristötalon työpöytä- ja sisustusvalaisimet

HEL 2020-009965
More recent handlings
§ 29
This decisionmaker is no longer active

Kaupunkiympäristötalon työpöytä- ja sisustusvalaisimien hankinta

Hallintojohtaja

Päätös

Hallintojohtaja hyväksyi seuraavat kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja päätti tehdä sopimukset kaupunkiympäristötalon työpöytä- ja sisustusvalaisimista mainittujen tarjoajien kanssa osa-aluekohtaisesti:

Osa-alue 1:
Electro Waves Oy
- Työpistevalaisin (pos. 136)

Osa-alue 2:
Modeo Oy
- Riippuvalaisin korkeaan tilaan (pos. 137 A)

Osa-alue 4:
Modeo Oy
- Pöytä- ja jalkavalaisin (pos. 138 - 139)

Osa-alueeseen 3 (pos. 137 B) ei saapunut yhtään tarjousta.

Hallintojohtaja päätti lisäksi hylätä seuraavat tarjouspyyntöön osa-alueittain jätetyt tarjoukset:

  • Onninen Oy:n tarjouksen osa-alueen 1 osalta tarjouspyynnön vastaisena, koska tarjottu valaisin ei täyttänyt tarjouspyynnössä vaadittuja muotoilulle ja teknisille ominaisuuksille asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
  • Glamox Oy:n tarjouksen osa-alueen 1 osalta tarjouspyynnön vastaisena, koska tarjottu valaisin ei täyttänyt tarjouspyynnössä vaadittuja muotoilulle ja teknisille ominaisuuksille asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
  • Modeo Oy:n tarjouksen osa-alueen 1 osalta, koska tarjottu valaisin ei täyttänyt tarjouspyynnössä vaadittuja muotoilulle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
  • Electro Waves Oy:n tarjouksen osa-alueen 4 osalta tarjouspyynnön vastaisena, koska tarjottu valaisin ei täyttänyt tarjouspyynnössä vaadittuja teknisille ominaisuuksille asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Electro Waves Oy:ltä tilattavan osuuden arvo on 178 024,45 euroa (ilman ALV) ja Modeo Oy:ltä tilattavan osuuden arvo on 50 472,00 euroa (ilman ALV). Lopulliset tilausmäärät voivat täsmentyä ennen tilausta. Tilaajalla on mahdollisuus tehdä sopimukseen perustuvia lisähankintoja sopimuksen mukaisin ehdoin kolmen (3) kuukauden ajan kilpailutettujen valaisimien toimituksesta Tilaajalle. Lisähankinnat voivat koskea Toimittajan tarjouskilpailussa annetun tarjouksen mukaisia tuotteita.

Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat rikosrekisteristä ilmenevät tiedot. Hankintasopimus voidaan tehdä sen jälkeen, kun valittu tarjoaja on osoittanut rikosrekisteriotteellaan, ettei sitä koske hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen poissulkemisperuste.

Hankintalain 80 §:ssä tarkoitetun poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen valitusosoituksen tiedoksi.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Kilpailutus perustui Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan
17.9.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2020-009965. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (laki 1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon (214 000 euroa) ylittävä tavarahankinta, jonka kohteena ovat Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan uuden Työpajankatu 8:een valmistuneen toimitalon työpöytä- ja sisustusvalaisimet.

Hankinta oli jaettu neljään osa-alueeseen:

Osa-alue 1: Työpistevalaisin (pos. 136)
Osa-alue 2: Riippuvalaisin korkeaan tilaan (pos. 137 A)
Osa-alue 3: Riippuvalaisin korkeaan tilaan (pos. 137 B)
Osa-alue 4: Pöytä- ja jalkavalaisin (pos. 138 – 139).

Tarjoaja on voinut antaa tarjouksensa haluamistaan osa-alueista. Jokaiseen osa-alueeseen valitaan yksi toimittaja.

Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus 22.9.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin ko. tarjouspyyntöä koskeva Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat ilmaiseksi, rajoituksetta, suoraan ja kokonaan saatavilla sähköisessä muodossa.

Tarjoajilla on ollut mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 2.10.2020 klo 12.00 mennessä. Kysymyksiä ei saapunut.

Saadut tarjoukset

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 22.10. klo 12.00. Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät Modeo Oy, Glamox Oy, Electro Waves Oy, Onninen Oy sekä Highlight Valaistus Oy.

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnön kohdassa ”Soveltuvuusvaatimukset” on esitetty tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu, lukuun ottamatta hankintalain 80 §:n mukaisia pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastetaan ennen mahdollisen hankintasopimuksen tekemistä valituilta tarjoajilta.

Kaikki tarjoajat täyttivät hankintayksikön asettamat harkinnanvaraiset soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset. Hankittavien tuotteiden tekniset vaatimukset sekä muotoilua koskevat vaatimukset ja kaikille tuotteille yhteiset ympäristövaatimukset oli määritelty tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Valaisimien tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellyt kaikille tuotteille yhteisesti asetetut vaatimukset, että tuotekohtaiset tekniset vaatimukset sekä muotoilua koskevat vaatimukset. Valaisimien muotoilua koskevien vaatimusten täyttyminen arvioitiin tarjoajien toimittamien kuvien perusteella. Mikäli nämä vaatimukset eivät täyttyneet, tarjous tuli hylätä.

Mikäli kohderyhmässä oli useampi tuote (positio) ja näistä yksi tuote oli tarjouspyynnön vastainen, tuli tarjous hylätä koko kohderyhmässä. Tarjoajan tarjous koko kohderyhmässä tuli hylätä myös, jos kohderyhmän jokaiseen positioon ei oltu tarjottu tuotetta.

Tarjousten tarkastusvaiheessa todettiin, että:

  • Onninen Oy:n tarjous osa-alueen 1 osalta on tarjouspyynnön vastainen, koska tarjottu valaisin ei täyttänyt tarjouspyynnössä vaadittuja muotoilulle ja teknisille ominaisuuksille asetettuja vähimmäisvaatimuksia. Hankintayksikön asettamissa vaatimuksissa valaisimen valaisinpään sekä jalustan tuli olla neliönmuotoinen. Onninen Oy:n tarjoamassa valaisimessa valaisinpää sekä jalusta olivat pyöreät. Valaisimessa ei ollut tarjouspyynnössä vaadittua USB-liitintä, vaan sähkömagneettinen latausalusta. Valaisimen IP-luokitus oli myös vaadittua pienempi.
  • Glamox Oy:n tarjous osa-alueen 1 osalta on tarjouspyynnön vastainen, koska tarjottu valaisin ei täyttänyt tarjouspyynnössä vaadittuja muotoilulle ja teknisille ominaisuuksille asetettuja vähimmäisvaatimuksia. Hankintayksikön asettamissa Tilaajan toivoman ja hyväksyttävän ja ei-hyväksyttävän muotoilun –liitteen mukaan tarjottu valaisimen rungonmuoto ei vastannut hyväksyttävää. Runko oli yhtenäinen. Valaisin oli myös liian korkea ylittäen tarjouspyynnössä kuvatun valaisimelle sallitun enimmäiskorkeuden 600 mm. Lisäksi valaisimen IP-luokitus oli vaadittua pienempi, samoin kuin valaisimelta vaadittu Lumen-arvo.
  • Modeo Oy:n tarjous osa-alueen 1 osalta on tarjouspyynnön vastainen, koska tarjottu valaisin ei täyttänyt tarjouspyynnössä vaadittua muotoilulle asetettuja vähimmäisvaatimuksia. Hankintayksikön asettamissa Tilaajan toivoman ja hyväksyttävän ja ei-hyväksyttävän muotoilun –liitteen mukaan tarjottu valaisimen rungonmuoto ei vastannut hyväksyttävää. Valaisimen varren nivelen kulma ei saa olla yhtenäinen. Lisäksi tarjoajan liittämän liitekuvan mukaan valaisimen jalkaosa oli pyöreä eikä neliönmuotoinen siten kuin tarjouspyynnössä oli vaadittu.
  • Electro Waves Oy:n tarjous osa-alueen 4 (pöytävalaisin pos. 138) osalta on tarjouspyynnön vastainen, koska tarjottu valaisin ei täyttänyt tarjouspyynnössä vaadittuja teknisille ominaisuuksille asetettuja vähimmäisvaatimuksia. Hankintayksikön asettamissa vähimmäisvaatimuksissa varjostin ei saanut olla päältä avonainen. Tarjotussa valaisimessa varjostin oli päältä avonainen. Lisäksi varjostin oli halkaisijaltaan liian kapea. Valaisin oli myös korkeuden puolesta liian matala. Tarjouspyynnössä tuotteella sallittu matalin korkeus oli 750 mm.
  • Electro Waves Oy:n tarjous osa-alueen 4 (jalkavalaisin pos. 139) osalta on tarjouspyynnön vastainen, koska tarjottu valaisin ei täyttänyt tarjouspyynnössä vaadittuja teknisille ominaisuuksille asetettuja vähimmäisvaatimuksia. Hankintayksikön asettamissa vähimmäisvaatimuksissa varjostin ei saanut olla päältä avonainen. Tarjotussa valaisimessa varjostin oli päältä avonainen. Lisäksi valaisimen varjostin oli halkaisijaltaan liian kapea.

Muut tarjoukset täyttivät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta

Tarjouspyynnössä oli määritelty tarjousten valintaperusteet.
Tarjouspyynnön mukaisista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka tilaajan hankinnan kohteelle asettamien vaatimusten täyttävistä tarjouksista on hinnaltaan halvin.

Valintaperusteena käytetään halvinta hintaa, koska hankintaa koskevat laatutekijät on otettu huomioon tuotteille asetetuissa vähimmäisvaatimuksissa.

Tarjousvertailun (liite) mukaan osa-alueittain kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättivät:

Osa-alue 1:
Electro Waves Oy (1535212-1)
- Työpistevalaisin (pos. 136)

Osa-alueet 2 ja 4:
Modeo Oy
- Riippuvalaisin korkeaan tilaan (pos. 137 A)
- Pöytä- ja jalkavalaisin (pos. 138 - 139).

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 21.4.2020 § 220) mukaisesti hallintojohtajalla on yleishankintavaltuudet enintään 500 000 euroon (alv 0 %) saakka. Hallintojohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

This decision was published on 10.11.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Anne Suonpää, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37253

anne.suonpaa@hel.fi

Markku Liukkonen , asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 38577

markku.liukkonen@hel.fi

Heli Hietala, lakimies, puhelin: 09 310 21642

heli.hietala@hel.fi

Decisionmaker

Silja Hyvärinen
hallintojohtaja

Attachments

1. Tarjousvertailu
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.