Avustuksen myöntäminen, hankinta-avustus, Tammisalon VPK

HEL 2020-010285
More recent handlings
§ 277

Hankinta-avustuksen myöntäminen Tammisalon VPK:lle pumppuauton hankintaa varten

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö päätti myöntää hankinta-avustusta vuoden 2020 talousarvion kohdasta 1 30 01, Kaupunginhallituksen käyttövarat, Tammisalon VPK:lle 35 000 euroa noin 120 000 euron hintaisen pumppuauton hankintaan.

Päätöksen perustelut

Tammisalon VPK on Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen sopimuspalokunta ja tukipalokunta, joka on erikoistunut pumppaus- ja vesihuoltotehtäviin. Sillä on pumppuyksiköstä voimassa oleva sopimus Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen kanssa.

Pumppuyksikkö muodostuu ajoneuvosta, kalustosta sekä 2-5 miehistön jäsenestä. Yksikön tärkeimmät tehtäväalueet ovat pumppaukset ja vahingontorjuntatehtävät rankkasateiden, tulvien tai putkirikkojen johdosta sekä tilanteet, joissa tarvitaan lisävettä luonnonvesilähteistä tai palopostiverkostosta.

Tammisalon VPK:n nykyinen pumppuauto on vuodelta 2009. Ajoneuvon kantavuus ja tilat eivät täytä toiminnan vaatimuksia ja tulevaisuuden tarpeita eikä auton vetokyky ole riittävä vesihuollon tehtäviin vuonna 2018 hankitun perävaunun käyttöön sen koko kapasiteetilla. Uuden, kokoluokaltaan isomman ja järeämmän pumppuauton tehtäväkenttää olisi mahdollista laajentaa vesihuollossa. Yksikköön voitaisiin myös sijoittaa ajoselvitettävää letkukalustoa, mikä ei ole tällä hetkellä mahdollista nykyisen ajoneuvon rajallisen kantokyvyn takia.

Uuden pumppuauton hankintahinta on 120 000 euroa (alv 24%), johon VPK hakee kaupungin avustusta 35 000 euroa. Palosuojelurahasto on tehnyt myönteisen ennakkopäätöksen hankkeen tukemisesta ja hankintahinnan loppuosa rahoitetaan Tammisalon VPK:n omilla varoilla. Nykyinen pumppuauto jää miehistönkuljetuskäyttöön.

Pelastuslautakunta pitää pumppuauton hankintaa erittäin tärkeänä ja esittää kaupunginhallitukselle, että se myöntää Tammisalon VPK:lle 35 000 euron avustuksen kaupunginhallituksen käytettävissä olevista määrärahoista pumppuauton hankintaa varten.

Hallintosäännön mukaan kansliapäällikkö päättää talousarviossa kaupunginhallituksen käyttöön annetun määrärahan käytöstä 500 000 euroon asti.

This decision was published on 30.11.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Mauno Rönkkö, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36279

mauno.ronkko@hel.fi

Decisionmaker

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Tuula Saxholm
rahoitusjohtaja

Attachments

1. Pelastuslautakunnan esitys

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.