Hankinta, suun terveydenhuollon laatu- ja vaikuttavuusmittariston ja benchmarking palvelu

HEL 2020-010585
More recent handlings
§ 68
This decisionmaker is no longer active

Päätös suun terveydenhuollon laatu- ja vaikuttavuusmittariston sekä benchmarking palvelun suorahankinnasta

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä Nordic Healthcare Groupin (NHG) tarjouksen 23.9.2020 suun terveydenhuollon laatu- ja vaikuttavuusmittariston hankinnasta ja mittaristoon liittyvästä benchmarking-toiminnosta.

Hankinta on määräaikainen ja hankinnan arvonlisäveroton arvo on
59 500,00 euroa (alv 0 %) ajalle 1.1.2021-31.12.2022.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Suun terveydenhuollolla ja NHG:llä on ollut ajalla 1.1.2017-31.12.2018 suun terveydenhuollon laaturekisteriä koskeva sopimus. Sopimusta on jatkettu ajalle 1.1.2019-30.6.2020. Jatkosopimuskaudelle on palveluun lisätty benchmarking- palvelu

Perustelut

Suun terveydenhuollon aiemmin käyttämän Effica-potilastietojärjestelmän ja 5.2.2018 käyttöön otetun Lifecare-järjestelmän sisältämät vakioraportit eivät tue riittävästi hoidon laadun ja vaikuttavuuden arviointia ja tiedolla johtamista.

Suun terveydenhuollon laadun ja vaikuttavuuden sekä benchmarkingin mittaristot mahdollistavat toiminnan vaikuttavuuden sekä työn ja prosessin laadun mittaamisen toimintayksiköittäin ja työntekijäkohtaisesti. Mittariston tuloksia on hyödynnetty strategisissa ja operatiivisissa johtamispäätöksissä, hammaslääkäreiden kehityskeskusteluissa ja mm. potilashoidon kliinisten prosessien kehittämisessä ja henkilöstön koulutustilaisuuksissa

Mittaristossa on mukana julkisia ja yksityisiä palveluntuottajia eri puolilta Suomea. Helsingin suun terveydenhuolto on osallistunut laatu- ja vaikuttavuusmittariston käyttöön vuosina 2017–2020.

Mittaristo pohjautuu rekisterinpitäjien potilastietojärjestelmien tietokannasta yhtenäisillä kriteereillä poimittavaan pseudonymisoituun aineistoon. Potilaiden henkilötunnisteiden pseudonymisointi tapahtuu ennen tietojen toimittamista NHG:lle. NHG käsittelee ja analysoi kunkin rekisterinpitäjän aineistot erillään yhtenäisten periaatteiden mukaisesti siten, etteivät aineistot voi yhdistyä keskenään. Rekisterinpitäjien välinen vertailu tapahtuu summatason tilastotiedoilla.

NHG:n yhteistyössä THL:n ja useiden suun terveydenhuollon asiantuntijoiden kanssa kehittämän laatu- ja vaikuttavuusmittariston tavoitteena on luoda kansallinen suun terveydenhuollon laaturekisteri.

Helsingin kaupungin suun terveydenhuolto on ollut mukana benchmarking-toiminnassa 1.1.2019-30.6.2020.

Suun terveydenhuollon benchmarking-toiminnan kytkeminen laatu- ja vaikuttavuusmittaristoon tuo Helsingin suun terveydenhuollolle mahdollisuuksia kehittää ajantasaiseen vertailutietoon perustuen paitsi kliinisen toiminnan laatua myös palveluiden tuottavuutta ja saada vertailutietoa suhteessa muihin suun terveydenhuollon palveluntuottajien resurssien kohdentumisesta.

Benchmarking- verkosto myös jakaa parhaita käytäntöjä keskenään. Benchmarking -palvelussa on neljä osa-aluetta, jotka mahdollistavat omien toimintatapojen vertailun muihin toimijoihin: benchmarking-tilaisuudet ja niitä ennen järjestettävät kehitystilaisuudet, organisaatioiden sisäiset tulosten esittelytilaisuudet ja verkkoraportointi.

Suun terveydenhuolto katsoo, että palvelun jatkaminen 31.12.2022 saakka on toiminnan kehittämisen ja vertailutiedon saamisen vuoksi erittäin tärkeää. Saatua tietoa käytetään paitsi nykyisen toiminnan johtamiseen ja kehittämiseen, myös tulevan sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen suunnittelussa ja kehittämisessä. Aikasarjojen vertailusta eri ajanjaksoilta saadaan tietoa jo toteutetuista uudistuksista ja niiden vaikuttavuudesta.

Hankintalaki

Hankinta ei ylitä lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) kansallista kynnysarvoa, joka on palveluhankinnoissa 60 000 euroa. Kansallisten kynnysarvojen alle jääviin hankintoihin ei sovelleta hankintalakia, vaan kyseessä on ns. pienhankinta.

Sopimuksen solmiminen

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Hankintavaltuudet

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 4.2.2020 § 19.

This decision was published on 20.11.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Decisionmaker

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja