Hankinta. Kumpulan koulukasvitarhan toiminnan kilpailutus, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Kumpulan koulukasvitarhan toiminnan palveluhankinta
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyi Lasten ja nuorten puutarhayhdistys ry:n tarjouksen Kumpulan koulukasvitarhan palvelun tuottamisesta sopimuskaudelle 1.1.2021–31.12.2022 ja valtuutti pohjoisen nuorisotyön aluepäällikön allekirjoittamaan sopimuksen ja tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä muutoksia Lasten ja nuorten puutarhayhdistys ry:n kanssa.
Hankintaan kuuluu lisäksi yksi (1) kahden (2) vuoden optiokausi toimintakaudelle 1.1.2023–31.12.2024 ja sen käyttöönotosta tilaaja päättää erikseen suoraa hankintaa käyttäen ennen edellisen sopimuskauden päättymistä.
Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 412 000 euroa.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Kansallisen hankinnan osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli hankinta-asiantuntija Niina Lammi. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti kokouksessaan 11.2.2020, § 28 valtuuttaa nuorisopalvelukokonaisuuden valmistelemaan Kumpulan koulukasvitarhan toiminnan toteuttamisen julkisena hankintana. Päätöksen perusteluissa todettiin:
Kumpulan koulukasvitarhan toiminnan toteuttaminen pitää sisällään alueen ylläpitotehtäviä, viljelytoiminnan toteuttamista, ohjattua toimintaa lapsille ja nuorille sekä avoimia tapahtumia. Toiminnan toteuttaminen edellyttää erityisosaamista erityisesti viljelytoiminnan ja alueen ylläpidon näkökulmista.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla valmistellaan kaupunkistrategian tavoitteiden mukaisesti suunnitelmaa siitä, miten tulevaisuudessa kumppanuuksia vahvistetaan. Osana tätä prosessia tullaan myös tekemään ehdotus palveluiden tuottamisen tavoista. Kumpulan koulukasvitarhan sopimuskausi päättyy 31.12.2020, joten tämän toiminnan osalta ei ole mahdollista odottaa prosessin valmistumista. Lisäksi Kumpulan koulukasvitarhan toiminta edellyttää erityisosaamisesta, jota nuorisopalveluissa ei tällä ole riittävästi.
Hankintamenettely
Hankinta toteutettiin hankintalain (1397/2016) 25 § mukaisena liitteen E Erityisiä palveluja koskevien hankintojen mukaisesti (314278 HEL 2020-010595). Hankinta on toteutettu avoimena hankintamenettelynä Cloudia kilpailutusjärjestelmässä ja Hilma-ilmoituskanavassa julkaisemalla palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”Kumpulan koulukasvitarhan palveluhankinta” sähköisissä ilmoituskanavissa 29.9.2020.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankintaan valitaan yksi (1) palveluntuottaja.
Tarjouspyyntö toteutettiin käänteisenä kilpailutuksena, jossa tarjousvertailu tehdään kokonaisuudessaan laatutekijöiden perusteella.
Tarjouspyyntö liitteineen on tämän päätöksen liitteenä 1.
Saapuneet tarjoukset
Määräaikaan 19.10.2020 klo 12.00 mennessä saapui yksi (1) tarjous: Lasten ja nuorten puutarhayhdistys ry:ltä.
Avauspöytäkirja on liitteenä 2.
Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen ja tarjouksen tarkistaminen
Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että Lasten ja nuorten puutarhayhdistys ry:ltä saatu tarjous täyttää sille asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjous on tarjouspyynnön ja sen vaatimusten mukainen.
Tarjousten vertailu
Tarjousten vertailussa kokonaistaloudellisesti edullisuuden perusteena käytettiin laatuvertailua arvoltaan enintään 100 pistettä. Laadulliset vertailuperusteet arvioitiin tarjoajan ilmoittaman toimintasuunnitelman perusteella vähimmäisvaatimusten ylittävistä ominaisuuksista. Laatuvertailussa arvioitiin Helsingin koulujen kesäloma-ajalle sijoittuvien ympäristökasvatustyötä tukevien päiväleirien määrää, yhteistyössä nuorisopalvelujen kanssa toteuttavien ja ympäristökasvatusteemaan keskittyvien kouluvierailujen määrää, Kumpulan koulukasvitarhan alueella toteuttavien avoimien tapahtumien määrää ja sekä palveluntuottajan sitoutumista nuorten kesätyöllistämiseen (kesätyöpaikkojen määrä). Lasten ja nuorten puutarhayhdistys ry sai täydet laatupisteet (100 pistettä) laatuvertailussa.
Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti laatusuhteeltaan paras tarjous hankinnan kohteen kriteerien täyttyessä. Hankinnan kohteen kriteerien mukaisen ja ainoan tarjouksen antoi Lasten ja nuorten puutarhayhdistys ry.
Sopimuksessa noudatetaan JYSE 2014 Palvelut sopimusehtoja.
This decision was published on 26.11.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Heidi Hållman, aluepäällikkö, puhelin: 09 310 71608
Merja Hovi, suunnittelija, puhelin: 09 310 89054
Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20573