Sääntöohjaus, toimintasäännön muuttaminen, keskushallinto, kaupunginkanslia 1.1.2021 alkaen
Kaupunginkanslian toimintasääntö 1.1.2021
Päätös
Kansliapäällikkö hyväksyi kaupunginkanslian toimintasäännön 1.1.2021 lukien liitteen 1 mukaisesti.
Päätöksen perustelut
Kaupunginkanslian toimintasääntöön on tarpeen tehdä strategiaosaston organisoitumiseen liittyviä päivityksiä.
Vuoden 2020 alusta lukien kaupunginkansliassa on ollut strategiaosasto (kaupunginvaltuusto 9.10.2019, 297 §). Kansliapäällikön päätöksellä 20.11.2019, 220 § hyväksyttiin toimintasääntö 1.1.2020 lukien, jossa vahvistettiin voimassa oleva strategiaosaston rakenne. Tämä rakenne oli tarkoitettu väliaikaiseksi. Strategiajohtajan aloitettua tehtävässään osaston toiminnan kehittäminen jatkui, ja lopullinen rakenne vahvistetaan nyt tämän kehittämistyön tuloksena.
Uutta toimintamallia suunniteltaessa avainkysymyksiä ovat olleet muun muassa, miten strategiaosasto voi tiiviisti osana kaupunginkansliaa ja yhdessä toimialojen ja liikelaitosten kanssa paremmin varmistaa tuen kaupungin uudistumiselle, jatkuvalle oppimiselle ja yhdessä tekemiselle systemaattisesti ja ajantasaiseen tietoon ja parhaaseen osaamiseen perustuen.
Uuden organisaation tavoitteena on parantaa strategisen suunnittelun ja toimeenpanon sujuvuutta ja tiivistää organisaatiorajat ylittävää yhteistyötä neljän tiivisti yhdessä toimivan yksikön kautta. Uuden rakenteen kautta yhteistyö on entistäkin kitkattomampaa, kun keskeisten asiakokonaisuuksien analysointiin ja tutkimukseen, strategisen suunnitteluun ja strategian toimeenpanon tukemiseen ja menetelmiin liittyvät toiminnot kootaan yhtenäiseksi kokonaisuudeksi ja digitalisaatio-ohjelman toimeenpanon edellyttämät vastuut ja toimivalta tuodaan yhteen selkeään yksikkörakenteeseen.
Kaupunginkanslian toimintasääntöä on viimeksi päivitetty kansliapäällikön päätöksellä 8.6.2010, 139 § elinkeino-osaston, henkilöstöosaston ja viestintäosaston yksikkö- ja tiimirakenteen osalta.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaan kansliapäällikkö hyväksyy kaupunginkanslian toimintasäännön. Toimintasäännössä annetaan määräykset osastotasoa alemmasta organisaatiosta ja esimiehistä, toimivaltuuksista sekä johtoryhmistä.
This decision was published on 12.10.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Antti Peltonen, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 36018
Markus Kühn, strategiajohtaja, puhelin: 09 310 15281