Poistumisturvallisuusselvitys, Kustaankartanon monipuolinen palvelukeskus, Sosiaali- ja terveystoimiala
Poistumisturvallisuuden toteuttamismääräys / Sosiaali- ja terveystoimiala, Kustaankartanon seniorikeskus, Oltermannintie 32, 00620 Helsinki
Päätös
Poistumisturvallisuuden toteuttamismääräys koskee Sosiaali- ja terveystoimialan kohdetta Kustaankartanon seniorikeskus osoitteessa Oltermannintie 32, 00620 Helsinki. Päätös liittyy toiminnanharjoittajan laatimiin poistumisturvallisuusselvityksiin (2.7.2014 ja 6.9.2018) ja sen perusteella tehtyyn poistumisturvallisuuden arviointiin (5.12.2018).
Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei kaikilta
osin täytä pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia. Tällä perusteella toiminnanharjoittaja velvoitettiin laatimaan pelastuslain 20 § mukainen suunnitelma poistumisturvallisuuden parantamisesta (poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma). Toiminnanharjoittaja on toimittanut suunnitelman B-, C- ja H-rakennusten osalta 28.9.2020 ja H-talon suunnitelmaa on täydennetty 21.6.2021. Toiminnanharjoittajan ja kiinteistön omistajien kanssa on käyty neuvotteluja poistumisturvallisuuden parantamistoimista mm. 29.3.2021 Teamsin välityksellä sekä sähköpostitse. Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuutta ei voida saattaa vaatimusten mukaiseksi toteuttamissuunnitelmissa esitetyillä toimenpiteiden aikatauluilla.
Alustava päätös poistumisturvallisuuden toteuttamismääräyksestä toimitettiin toiminnanharjoittajalle ja kiinteistöjen omistajille tiedoksi 20.1.2022. Kaupunkiympäristön toimialan laatima vastine koskien rakennuksia B ja C on saatu 18.2.2022. Vastineessa ei ole esitetty sellaisia asioita, jotka muuttaisivat asian tilannetta olennaisesti. H-rakennuksen osalta ei ole saatu vastinetta.
Poistumisturvallisuuden saattamiseksi vaatimusten mukaiseksi pelastusviranomainen antaa seuraavat korjausmääräykset:
Korjausmääräys:
Seniorikeskuksen rakennukset B, C ja H tulee varustaa automaattisella sammutuslaitteistolla (CEA 4001 standardin mukainen tai vastaava).
Määräaika: 31.12.2023
Ehdot:
Edellä mainitun korjausmääräyksen lisäksi ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.
Päätöksen perustelut
Aiemman päätöksen ja siinä mainittujen perusteluiden mukaisesti poistumisturvallisuus ei pelastusviranomaisen arvion mukaan täytä pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia (poistumisturvallisuuden arviointi 5.12.2018) B-, C- ja H-talojen osalta.
Toiminnanharjoittaja on esittänyt v. 2020 ja 2021 toteuttamissuunnitelmissa seuraavat toimenpiteet B- ja C-taloihin:
- Asiakkaiden vuoteisiin hankitaan pelastuspatjat.
- Jokaisen kerroksen kansliaan lisätään paloilmoittimen näyttöpaneeli.
- Sammutuslaitteiston asentaminen v. 2022.
- Vanha paloilmoitin päivitetään ajanmukaiseksi.
- B-talon 1, kerroksen portaikossa olevan palotaulun yhteyteen lisätään jokaisen kerroksen palo-osastokartta ja pelastuskarttojen päivitys.
Esitetyt toimenpiteet H-taloon:
- Pelastuslakanat jokaiseen vuoteeseen H1, H2 ja H3 osastoille.
- Paloturvallisuuteen liittyvät ilmoittimet ja hälyttimet H-talon peruskorjauksen yhteydessä v. 2021.
Toiminnanharjoittajan ja kiinteistöjen omistajien kanssa v. 2020 ja 2021 käytyjen neuvottelujen ja heiltä saatujen tietojen perusteella automaattisen sammutuslaitteiston asennusta ei oltu suunniteltu eikä sitä oltu toteuttamassa vuoden 2022 aikana.
B- ja C rakennusten omistajalta (KYMP) ja toiminnanharjoittajalta 18.2.2022 saadussa vastineessa on esitetty automaattisen sammutuslaitteiston hanketta aloitettavaksi vuoden 2022 aikana. Toteuttamissuunnitelmassa ei ole esitetty minkäänlaista aikataulua hankkeen toteuttamiselle.
Automaattisen paloilmoittimen uudistus on tehty B- ja C-talojen osalta ja siinä on lisätty osastojen kanslioihin näyttölaitteet, joista hälyttävä tila selviää selkeänä tilatietona. Hälytystieto ei kuitenkaan välity muihin rakennuksiin. Vaikka paloilmoittimen uudistuksella hälytyksen paikannus nopeutuu, ei sillä saada poistumisturvallisuutta riittävässä määrin parannettua.
Toteuttamissuunnitelmien perusteella poistumisturvallisuutta ei pelastusviranomaisen arvion mukaan voida saattaa vaatimusten mukaiselle tasolle riittävän nopeasti. Sammutuslaitteiston asennusten aikataulusta ei ole tietoa.
Mikäli toiminnan luonne, asukasmäärät ja asukkaiden toimintakyky sekä henkilökunnan määrä ja valmius pelastustoimenpiteisiin pysyvät nykyisellä tasolla, edellyttää poistumisturvallisuuden varmistaminen pelastusviranomaisen arvion mukaan myös rakenteellisen paloturvallisuuden ja paloteknisen suojaustason parantamista.
Automaattisella sammutuslaitteistolla on tilasto- ja tutkimustiedon perusteella seuraavat vaikutukset poistumisturvallisuuteen:
- sammuttaa palon/rajoittaa paloa syttymistilassa
- estää/hidastaa olosuhteiden muuttumisen hengenvaarallisiksi muissa tiloissa
- antaa lisäaikaa asukkaiden evakuoimiselle muista tiloista
Automaattisen sammutuslaitteiston asennus voidaan tehdä erillisenä toimenpiteenä tai liittää se tuleviin korjaus- ja parannushankkeisiin. Pelastusviranomainen suosittelee, että sammutuslaitteiston asentaminen suunnitellaan ja toteutetaan kokonaisuutena, jossa huomioidaan myös muut rakenteelliset ja tekniset palo- ja poistumisturvallisuuteen liittyvät asiat.
Annettuja korjausmääräyksiä on noudatettava annettuun määräaikaan mennessä. Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.
Päätöksen säädösperusteet:
Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §, 82 §
This decision was published on 04.03.2022
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Ask for more info
Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31375