Hankinta, puitejärjestely, talotekniikan valvonta, asuinrakentaminen, vuodet 2020-2022, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2020-011222
More recent handlings
Case 8. / 25 §

Talotekniikan valvonta vuosina 2021 - 2023, asuinrakentaminen, puitejärjestely

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä seuraavat kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti asuntotuotantopäällikön tekemään talotekniikan valvontaa asuntorakentamisessa koskevat puitesopimukset alla mainittujen tarjoajien kanssa osa-aluekohtaisesti:

Osa-alue 1: Sähkötöiden valvontapalvelut asuinrakennusten uudisrakentamisessa

  1. Raksystems Insinööritoimisto Oy
  2. JKA Talotekniikka Oy
  3. Sitowise Oy
  4. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy
  5. FCG Finnish Consulting Group Oy

Osa-alue 2: Sähkötöiden valvontapalvelut asuinrakennusten peruskorjauksissa

  1. Raksystems Insinööritoimisto Oy
  2. Sitowise Oy
  3. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy
  4. FCG Finnish Consulting Group Oy
  5. WSP Finland Oy

Osa-alue 3: LVIA-töiden valvontapalvelut asuinrakennusten uudisrakentamisessa

  1. Raksystems Insinööritoimisto Oy
  2. Sitowise Oy
  3. Hepacon Oy
  4. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy
  5. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy

Osa-alue 4: LVIA-töiden valvontapalvelut asuinrakennusten peruskorjauksissa

  1. Raksystems Insinööritoimisto Oy
  2. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy
  3. WSP Finland Oy
  4. Hepacon Oy
  5. Sweco Asiantuntijapalvelut Oy

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti sulkea Buildnet Oy:n osa-alueen 4 osalta tarjouskilpailusta, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä rakennusautomaatiotöiden valvojan kokemukselle ja referenssihankkeille asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Puitesopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimus päättyy 31.3.2023. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta yhdellä kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvan optiokauden.

Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 19 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettava optiokausi.

Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota konsultille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.

Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet päätilaajan hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.

Käsittely

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti todeta, ettei Laura Finne-Elonen esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.

Esteelliset: Laura Finne-Elonen (hallintolain 28 §:n 1 momentin 7 kohta).

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankinnan perustiedot

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala teettää uudisrakennus- ja peruskorjaushankkeiden sähkö-, LVI- ja rakennusautomaatiovalvontapalveluita sekä muuta asiantuntijatyötä kaupungin erikokoisiin asuntorakennuttamishankkeisiin.

Hankinta on jaettu osa-alueisiin seuraavasti:

1. Sähkötöiden valvontapalvelut asuinrakennusten uudisrakentamisessa
2. Sähkötöiden valvontapalvelut asuinrakennusten peruskorjauksissa
3. LVIA-töiden valvontapalvelut asuinrakennusten uudisrakentamisessa
4. LVIA-töiden valvontapalvelut asuinrakennusten peruskorjauksissa

Tarjoajan tarjous voi koskea yhtä tai useampaa osa-aluetta.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset.

Hankintamenettely

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 15.10.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2020-011222. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi 15.10.2020 TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service).

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan, 18.11.2020 klo 12.00, mennessä tarjouksen jätti 17 tarjoajaa eri osa-alueille jakautuen seuraavasti:

- Osa-alue 1, 14 tarjousta
- Osa-alue 2, 13 tarjousta
- Osa-alue 3, 12 tarjousta
- Osa-alue 4, 13 tarjousta.

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjouksen jättänyt FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy sulautui tarjouksen jättämisen jälkeen emoyhtiöönsä FCG Finnish Consulting Group Oy:hyn, joka otti sulautuneen yhtiön tarjouksen vastattavakseen.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytettiin täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet.

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

Tarjoajan luottoluokitus tulee olla vähintään Suomen Asiakastieto Oy:n rating A+ tai selvityksen perusteella vastaavaa tasoa.

Osa-alue 1: Tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit”, on ilmaistu seuraavasti:

- Sähkötöiden valvoja: Sähkötekniikan alalla suoritettu tutkinto, joka on vähintään (AMK) tai vastaava aiempi, vähintään teknikon tutkinto. Tutkinnon suorittamisen jälkeen hankittua vähintään 5 vuoden taloteknistä rakennuttamis- ja valvontakokemusta, josta vähintään 3 vuotta sähkövalvontakokemusta. Referenssihankkeet (3 kpl) toimimisesta sähkötöiden valvojana UUDIS-asuinkerrostalohankkeessa. Yksi kohteista on valmistunut enintään kaksi vuotta sitten, muut voivat olla vanhempia.

Osa-alue 2: Tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit”, on ilmaistu seuraavasti:

- Sähkötöiden valvoja: Sähkötekniikan alalla suoritettu tutkinto, joka on vähintään (AMK) tai vastaava aiempi, vähintään teknikon tutkinto. Tutkinnon suorittamisen jälkeen hankittua vähintään 5 vuoden taloteknistä rakennuttamis- ja valvontakokemusta, josta vähintään 3 vuotta sähkövalvontakokemusta. Referenssihankkeet (3 kpl) toimimisesta sähkötöiden valvojana asuinkerrostalohankkeen PERUSKORJAUKSESSA. Yksi kohteista on valmistunut enintään kaksi vuotta sitten, muut voivat olla vanhempia.

Osa-alue 3: Tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit”, on ilmaistu seuraavasti:

- LVI-töiden valvoja: LVI-tekniikan alalla suoritettu tutkinto, joka on vähintään (AMK) tai vastaava aiempi, vähintään teknikon tutkinto. Tutkinnon suorittamisen jälkeen hankittua vähintään 5 vuoden taloteknistä rakennuttamis- ja valvontakokemusta, josta vähintään 3 vuotta LVI-valvontakokemusta. Referenssihankkeet (3 kpl) toimimisesta LVI-töiden valvojana UUDIS-asuinkerrostalohankkeessa. Yksi kohteista on valmistunut enintään kaksi vuotta sitten, muut voivat olla vanhempia.

- Rakennusautomaatiotöiden valvoja: LVI- tai sähkötekniikan tai muun soveltuvalla alla suoritettu tutkinto, joka on vähintään (AMK) tai vastaava aiempi, vähintään teknikon tutkinto. Tutkinnon suorittamisen jälkeen hankittua vähintään 5 vuoden taloteknistä rakennuttamis- ja valvontakokemusta, josta vähintään 3 vuotta RAU-valvontakokemusta. Referenssihankkeet (3 kpl) toimimisesta RAU-töiden valvojana asuinkerrostalohankkeessa. Yksi kohteista on valmistunut enintään kaksi vuotta sitten, muut voivat olla vanhempia.

Osa-alue 4: Tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit”, on ilmaistu seuraavasti:

- LVI-töiden valvoja: LVI-tekniikan alalla suoritettu tutkinto, joka on vähintään (AMK) tai vastaava aiempi, vähintään teknikon tutkinto. Tutkinnon suorittamisen jälkeen hankittua vähintään 5 vuoden taloteknistä rakennuttamis- ja valvontakokemusta, josta vähintään 3 vuotta LVI-valvontakokemusta. Referenssihankkeet (3 kpl) toimimisesta LVI-töiden valvojana asuinkerrostalohankkeen PERUSKORJAUKSESSA. Yksi kohteista on valmistunut enintään kaksi vuotta sitten, muut voivat olla vanhempia.

- Rakennusautomaatiotöiden valvoja: LVI- tai sähkötekniikan tai muun soveltuvalla alla suoritettu tutkinto, joka on vähintään (AMK) tai vastaava aiempi, vähintään teknikon tutkinto. Tutkinnon suorittamisen jälkeen hankittua vähintään 5 vuoden taloteknistä rakennuttamis- ja valvontakokemusta, josta vähintään 3 vuotta RAU-valvontakokemusta. Referenssihankkeet (3 kpl) toimimisesta RAU-töiden valvojana asuinkerrostalohankkeessa. Yksi kohteista on valmistunut enintään kaksi vuotta sitten, muut voivat olla vanhempia.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että Buildnet Oy:n osa-aluetta 4 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia nimetyn rakennusautomaatiotöiden valvojan osalta. Tarjouspyynnön kohdan ”Hankinnan kohteen kriteerit” mukaan rakennusautomaatiotöiden valvojaksi nimetyllä henkilöllä tulee olla tutkinnon suorittamisen jälkeen hankittua vähintään 5 vuoden taloteknistä rakennuttamis- ja valvontakokemusta, josta vähintään 3 vuotta RAU-valvontakokemusta. Tämän lisäksi edellytetään referenssihankkeet (3 kpl) toimimisesta RAU-töiden valvojana asuinkerrostalohankkeessa. Kyseisten vähimmäisvaatimusten täyttäminen tuli osoittaa tarjoukseen liitettävässä ansioluettelossa. Ansioluettelossa ei esitetty lainkaan kokemusta rakennusautomaatiotöiden valvonnasta, eikä kolmea vähimmäisreferenssihanketta rakennusautomaatiotöiden valvonnasta. Näin ollen Buildnet Oy:n osa-aluetta 4 koskeva tarjous tulee hylätä.

Muut tarjoukset täyttivät soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Kaikki vertailuun hyväksytyt tarjoajat täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:

- hinta, painoarvo 60 %
- laatu, painoarvo 40 %.

Jokainen osa-alue vertaillaan omana kokonaisuutena.

Tarjouksen vertailuhinta muodostuu hankittavilla määrillä (h) kerrottujen tuntiveloitushintojen summasta.

Laatuarvioinnissa arvioidaan osa-alueelle vertailuun esitettyjen henkilöiden kokemusta.

Kunkin tarjoajan saamat hintapisteet, laatupisteet, pisteiden laskentatapa sekä tarjoajan sijoitus osa-alueittain käyvät ilmi päätöksen liitteestä 1.

Puitesopimukseen perustuvat toimeksiannot ja puitesopimuskumppanien valinta

Sopimustoimittajilta tilattavat euromääräiset summat jakaantuvat tarjousten vertailutaulukon vertailupisteiden mukaan prosenttisuhteisesti seuraavasti: sopimustoimittajan vertailupisteet / kaikkien sopimustoimittajien yhteenlasketut vertailupisteet * 100 %. Tilattujen toimeksiantojen todellinen prosenttisuhde voi vaihdella ± 5 prosenttia.

Puitesopimus ei velvoita tilaajaa ostamaan palveluja sopimustoimittajilta eikä tilaaja sitoudu mihinkään hankintamääriin. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille sopimustoimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valitaan kullekin osa-alueelle 3 - 5 sopimustoimittajaa.

Esitetään, että puitejärjestelyn piiriin valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättäneet tarjoajat osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: Sähkötöiden valvontapalvelut asuinrakennusten uudisrakentamisessa

  1. Raksystems Insinööritoimisto Oy
  2. JKA Talotekniikka Oy
  3. Sitowise Oy
  4. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy
  5. FCG Finnish Consulting Group Oy

Osa-alue 2: Sähkötöiden valvontapalvelut asuinrakennusten peruskorjauksissa

  1. Raksystems Insinööritoimisto Oy
  2. Sitowise Oy
  3. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy
  4. FCG Finnish Consulting Group Oy
  5. WSP Finland Oy

Osa-alue 3: LVIA-töiden valvontapalvelut asuinrakennusten uudisrakentamisessa

  1. Raksystems Insinööritoimisto Oy
  2. Sitowise Oy
  3. Hepacon Oy
  4. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy
  5. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy

Osa-alue 4: LVIA-töiden valvontapalvelut asuinrakennusten peruskorjauksissa

  1. Raksystems Insinööritoimisto Oy
  2. Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy
  3. WSP Finland Oy
  4. Hepacon Oy
  5. Sweco Asiantuntijapalvelut Oy

Osa-alueessa 1 tarjoajat FCG Finnish Consulting Group Oy ja WSP Finland Oy sijoittuivat molemmat sijalle 5, joten puitejärjestelyn piiriin valittavaksi esitettävä ratkaistiin arvonnalla.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (15.12.2020 § 743) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset ja yleiset alueet -jaostolla on hankintavaltuudet yli 1 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset ja yleiset alueet -jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Close

This decision was published on 15.03.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Antti Mustajärvi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 27971

antti.mustajarvi@hel.fi

Minna Launiainen, LVI-suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 23193

minna.launiainen@hel.fi

Aatte Saastamoinen, sähkösuunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 32395

aatte.saastamoinen@hel.fi

Attachments

1. Tarjousten vertailutaulukko

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.