Vahingonkorvaus, taloudellinen menetys, Laakson sairaala

HEL 2020-011257
More recent handlings
§ 12
This decisionmaker is no longer active

Vahingonkorvausvaatimus kadonneista vaatteista ja kosmetiikasta

Yksikön päällikkö

Päätös

Yksikön päällikkö päätti, että projektisuunnittelija ********** (jäljempänä hakija) korvataan kohtuussyistä 150,00 euroa Laakson sairaalan työntekijöiden pukuhuoneessa 7 sijaitsevasta lukollisesta pukukaapista keväällä 2020 kadonneista vaatteista ja kosmetiikasta.

Korvauksen maksamiseksi pyydetään ilmoittamaan tilinumero kirjallisesti hallintosihteeri Marianne Nevalalle, Sosiaali- ja terveystoimiala, päätöksenteon tuki, PL 6050, 00099 Helsingin kaupunki tai sähköpostitse: marianne.nevala@hel.fi.

Päätöksen perustelut

Korvaushakemuksessaan hakija vaatii sosiaali- ja terveystoimialaa korvaamaan Laakson sairaalan työntekijöiden pukuhuoneessa 7 sijaitsevasta lukollisesta pukukaapista keväällä 2020 kadonneista uusista lenkkareista 100,00 euroa, kumisaappaista, housuista ja paidasta yhteensä 40,00 euroa sekä kosmetiikasta 10,00 euroa eli kaikki yhteensä 150,00 euroa. Hakemuksessa on ilmoitettu kadonneen omaisuuden hankintavuodeksi 2019. Hakemukseen ei ole liitetty maksukuitteja.

Hakijan selvityksen mukaan hän oli ollut keväällä 2020 etätöissä covid-epidemian vuoksi. Pukukaappien hallintaohjelmassa pukukaappi oli merkitty hänelle vielä 08/2020. Tullessaan elokuussa 2020 työpaikalle hänen pukukaappinsa oli ollut tyhjä. Se oli tyhjennetty ilmoittamatta hänelle asiasta, vaikka hänen työsuhteensa oli jatkunut katkeamattomana.

Kaupunkiympäristön toimialan eteläisen kiinteistöhoitotiimin tiimipäällikön selvityksen mukaan pukukaapit ovat sosiaali- ja terveystoimialan omaisuutta ja kiinteistöhoitotiimi vain hallinnoi niiden avaimia. Sosiaali- ja terveystoimialan toiveesta, jota on noudatettu vuosien ajan, mutta josta ei löydy kirjallista ohjetta, kauan käyttämättä olleisiin pukukaappeihin laitetaan lappu, jossa pyydetään ilmoittamaan, onko kaappi käytössä. Lappuja pidetään kaapeissa kaksi kuukautta. Mikäli sinä aikana ei saada ilmoitusta kaapin käytöstä, se luovutetaan uudelle käyttäjälle, joka yleensä tyhjentää kaapin. Tässäkin tapauksessa pukukaapin uusi käyttäjä on nostanut hakijan tavarat pois kaapista, minkä jälkeen ne ovat kadonneet.

Asiassa ei ole esitetty sellaisia tietoja tai sellaista näyttöä, jonka perusteella voitaisiin todeta, että hakijalle sattunut vahinkotapahtuma olisi johtunut Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan työntekijän tuottamuksesta tai laiminlyönnistä, eikä sosiaali- ja terveystoimiala näin ollen ole korvausvelvollinen.

Mikäli sosiaali- ja terveystoimiala ei ole vahingonkorvauslain nojalla korvausvelvollinen, voidaan aiheutunut vahinko kuitenkin harkinnan mukaan korvata kohtuussyistä osittain tai kokonaan.

Edellä todetun perusteella sosiaali- ja terveystoimiala katsoo kohtuussyistä aiheelliseksi korvata hakijalle vaatteiden ja kosmetiikan katoamisesta aiheutuneen 150,00 euron suuruisen vahingon.

Päätöksenteon tuen päällikön toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätökseen 23.8.2018 § 121.

This decision was published on 10.02.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Sari Tanner-Suonpää, lakimies, puhelin: 09 310 51946

sari.tanner-suonpaa@hel.fi

Decisionmaker

Maija Haapala
vs. yksikön päällikkö

Attachments

1. Vahingonkorvausvaatimus 1.10.2020
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.