Ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvon korotus

HEL 2020-011397
More recent handlings
Case 8. / 8 §
This decisionmaker is no longer active

MEREO/Vanhusten Palvelutaloyhdistys ry:n oikaisuvaatimus sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä 17.11.2020 § 217 koskien ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvon korottamista

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti jättää tutkimatta MEREO/Vanhusten palvelutaloyhdistys ry:n oikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä 17.11.2020 § 217 koskien ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvon korottamista.

Oikaisuvaatimus on saapunut säädetyn määräajan päättymisen jälkeen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari on kutsuttuna asiantuntijana
läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Oikaisuvaatimus

Kuntalain 134 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan, niiden jaostojen sekä niiden alaisten viranomaisten päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 17.11.2020 § 217 tehnyt päätöksen koskien ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvon korottamista.

MEREO/Vanhusten Palvelutaloyhdistys ry:n (jäljempänä oikaisuvaatimuksen tekijä) oikaisuvaatimus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 12.1.2021. Oikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä.

Pöytäkirja on pidetty nähtävänä yleisessä tietoverkossa 25.11.2020. Kuntalain 140 §:n 3 momentin mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on saanut päätöksestä tiedon 2.12.2020. Oikaisuvaatimuksen tekemisen määräaika on päättynyt 16.12.2020. Oikaisuvaatimusta ei ole tehty määräajassa.

Oikaisuvaatimus tulee jättää myöhästyneenä tutkimatta.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen kohde ja asianosaisuus

Sosiaali- ja terveyslautakunta teki 17.11.2020 § 217 päätöksen palvelusetelin arvon korottamisesta. Lautakunnan päätös ei koske palveluntuottajia ohjaavan palvelukohtaisen sääntökirjan muutoksia. Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös 17.11.2020 § 217 koski palvelusetelin saajaan etuutta, joten palveluntuottaja ei ollut päätöksen asianosainen, eikä näin oikeutettu saamaan päätösotetta. Oikaisuvaatimuksen tekijä on kunnan jäsen, ja sillä on ollut oikeus tehdä oikaisuvaatimus.

Sääntökirjasta päättäminen

Hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaan sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää palveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat. Palvelusetelikohtaisen sääntökirjan ja sen muutokset hyväksyy siten sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja.

Mikäli palveluntuottaja ei ole tyytyväinen palvelusetetelin sääntökirjan muutoksiin, siitä säädetään sääntökirjassa seuraavasti: ”Kunnalla on oikeus tehdä muutoksia tämän sääntökirjan ja sen liitteiden sisältämiin määräyksiin ja ehtoihin. Kunta ilmoittaa muutoksista palveluntuottajille kirjallisesti päätöksen tekemisen jälkeen. Mikäli palveluntuottaja ei hyväksy muuttuneita sääntöjä, tulee sen ilmoittaa siitä kirjallisesti kunnalle 30 päivän kuluessa muutosilmoituksen lähettämisestä. Tällöin kunta tekee päätöksen palveluntuottajan hyväksymispäätöksen perumisesta. Mikäli kunnalle ei toimiteta edellä mainittua ilmoitusta, sitoutuu palveluntuottaja noudattamaan muuttuneita ehtoja muutosilmoituksessa mainitusta päivästä lukien.” Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja hyväksyy päätöksellään päivitetyn sääntökirjan tammikuussa 2021, minkä jälkeen muutoksista ilmoitetaan palvelusetelituottajille, ja palvelusetelituottaja voidaan sen omalla ilmoituksella poistaa palvelusetelituottajista sääntökirjan edellä kuvatun kohdan mukaisesti.

Close

Sosiaali- ja terveyslautakunta 17.11.2020 § 217

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti korottaa ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvoa niin, että 1.1.2021 alkaen palvelusetelin arvo on alla olevan taulukon mukainen. Palvelusetelillä voi maksaa hoivan, perusmaksun ja aterioiden kustannuksia. Aiemmin palvelusetelillä ei ole voinut kattaa ateriakustannuksia.

Nettotulot euroa/kkPalvelusetelin arvo euroa/kk
900 euroa tai alle3 300
901 - 1 0003 200
1 001 - 1 1003 100
1 101 - 1 2003 000
1 201 - 1 3002 900
1 301 - 1 4002 800
1 401 - 1 5002 700
1 501 - 1 600 2 600
1 601 - 1 7002 500
1 701 - 1 8002 400
1 801 -1 9002 300
1 901 - 2 0002 200
2 001 - 2 1002 100
2 101 - 2 2002 000
2 201 - 2 3001 900
2 301 - 2 4001 800
2 401 - 2 5001 700
2 501 - 2 6001 600
2 601 - 2 700 1 500
2 701 - 2 8001 400
2 801 - 2 9001 300
2 901 - 3 000 1 200
3 001 - 3 1001 100
3 101 - 3 2001 000
3 201 - 3 300900
3 301 - 3 400800
3 401 - 3 500700
3 501 - 3 600600
3 601 ja yli500
Käsittely

Arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 310 69984

tuulikki.siltari@hel.fi

Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 310 42207

kristiina.l.matikainen@hel.fi
Close

This decision was published on 27.01.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42207

kristiina.l.matikainen@hel.fi

Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 09 310 69984

tuulikki.siltari@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.