Hankinta, minikilpailutus, Helsingin läntisen bulevardikaupungin energiaselvitys

HEL 2020-011623
More recent handlings
§ 7

Hiilineutraalin Läntisen Bulevardikaupungin energiaselvityksen hankinta

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristönsuojelu- ja ohjaus yksikön päällikkö päätti tilata Granlund Oy:n 21.9.2020 tarjouksen mukaisesti Hiilineutraalin läntisen bulevardikaupungin energiaselvityksen hankinnan hintaan 49 550 euroa (alv 0%) eli 61 442 euroa (sis. alv 24 %). Kustannuksista 24 550 euroa (alv 0%) maksetaan kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden teknistaloudellinen suunnittelu -yksikön toimesta. Kaupunginkanslian aluerakentaminen ja kaupunkiympäristön toimialan, palvelut ja luvat palvelukokonaisuuden ympäristöpalvelut osallistuvat molemmat hankinnan kustannuksiin 12 500 euroa (alv 0%) osuuksin. Maksavat tahot vastaavat osuuksiensa tilaamisesta erikseen.

Päätöksen perustelut

Ympäristöpalvelut on lähettänyt 7.9.2020 tarjouspyynnön viidelle toimittajalle, WSP Finland Oy, Granlund Oy, VTT, Afry Oy ja Sitowise Oy, Läntisen bulevardikaupungin energiaselvityksestä.

Kyseessä on selvitys hiilineutraalin läntisen bulevardikaupungin energiaselvityksestä, kuinka alueen energiankulutus ja -tuotanto voidaan saada hiilineutraaliksi tai jopa plusenergia-alueeksi Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelman mukaisesti. Työn tavoitteena on myös esittää erilaisia vaihtoehtoja päästötavoitteen saavuttamiseksi.

Selvitystyön tulee sisältää ehdotus, jonka pohjalta alueen suunnittelua ja energiaratkaisuja voidaan ohjata kaupungin suunnittelu- ja päätöksentekoprosesseissa kohti hiilineutraalisuustavoitetta.

Selvitys keskittyy erityisesti alueelle tulevien rakennusten energiankulutuksen ja alueellisen energiantuotannon päästöttömyyteen. Koko alueen tavoitteena on pyrkimys myös rakentamisen ja liikkumisen hiilineutraalisuuteen, joka otetaan huomioon energiaratkaisussa sikäli kuin ne vaikuttavat energiajärjestelmään. Selvitystyö keskittyy tarkemmin ensimmäisinä asemakaavoitukseen tuleviin alueisiin (Rantarata-Haagan ympyrä ja Huopalahdentien keskiosa), mutta esitettyjen ratkaisujen tulee olla skaalattavissa koko Läntisen bulevardikaupungin alueelle, joka rakentuu vaiheittain.

Selvityksen tulisi tarjouspyynnön liitteenä olleen hankinnan kohteen kuvauksen aikataulun mukaisesti valmistua 28.2.2021 mennessä. Työn valmistumisen määräaikaa siirrettiin kahdella viikolla (päivään 14.3.2021) tilaajan pyynnöstä hankinnan päätöksentekoprosessin viiveestä johtuen. Samoin tarjouksen voimassaoloaikaa pyydettiin jatkamaan 30.10.2020 saakka (tarjouspyynnössä 15.10.2020). Aikataulun siirron kaikki tarjouksen jättäneet hyväksyivät. Tarjoukset saatiin Granlundilta, Sitowiseltä, Afryltä ja VTT:ltä. Kaikki saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

  • Granlund tarjoaa 21.9.2020 päivätyssä tarjouksessa selvityksen hintaan 49 550 euroa, alv 0 % (61 442 euroa, alv 24 %).
  • Afry tarjoaa 21.9.2020 päivätyssä tarjouksessa selvityksen hintaan 50 000 euroa (alv 0%) eli 62 000 euroa (sis. alv 24 %)
  • Sitowise tarjoaa 21.9.2020 päivätyssä tarjouksessa selvityksen  hintaan 49 900 euroa (alv 0%) eli 61 876 euroa (sis. alv 24 %)
  • VTT tarjoaa 21.9.2020 päivätyssä tarjouksessa selvityksen hintaan 50  000 euroa (alv 0%) eli 62 000 euroa (sis. alv 24 %)

Granlundin tarjous sai tarjouspyynnössä kuvatussa kilpailutuksessa käytetyillä vertailuperusteilla korkeimmat vertailupisteet. Hankintaan oli asetettu 50 000 euron maksimihinta ilman arvonlisäveroa. Hankinta alittaa hankintalain mukaisen hankintojen kilpailuttamisrajan, mutta tilaus on kilpailutettu hankintalakia soveltaen.

This decision was published on 28.10.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.

Lupa on myönnettävä, jos

  • asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää
  • siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.

Muutoksenhakuaika

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Muutoksenhakuviranomainen

Käsittelylupahakemus ja valitus tehdään markkinaoikeudelle. Markkinaoikeuden asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö

Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
  • syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.

Valituksessa on ilmoitettava

  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Muutoksenhakuasiakirjassa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.

Muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys muutoksenhakuajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa. Mikäli markkinaoikeus ei myönnä asiassa käsittelylupaa, markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 500 euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Petteri Huuska, ympäristösuunnittelija, puhelin: 09 310 28905

petteri.huuska@hel.fi

Decisionmaker

Laura Walin
yksikön päällikkö

Attachments

2. Tarjousvertailu

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.