Kuuleminen, yhteisen kalastuspolitiikan seuraamusjärjestelmä ja valvonta (1188/2014) 11 §, epäilty rikkomus, Kalatukku E. Eriksson Oy

HEL 2020-011795
More recent handlings
Case 10. / 10 §

Päätös rikkomusilmoituksen tekemisestä Ruokavirastolle

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti tehdä yhteisen kalastuspolitiikan seuraamusjärjestelmästä ja valvonnasta annetun lain (1188/2014) 11 §:n mukaisen ilmoituksen Kalatukku E. Eriksson Oy:n tarkastuksella 11.6.2020 havaituista epäillyistä rikkomuksista Ruokavirastolle.

Toimija

Kalatukku E. Eriksson Oy, Holkkitie 12a, 00880 Helsinki, y-tunnus 0109569-7

Asiaan liittyvät taustatiedot

Euroopan unionin yhteisellä kalastuspolitiikalla (YKP) tarkoitetaan sääntöjä, joilla säännellään kalastusta ja suojellaan kalakantoja. YKP:n yhtenä osana kalastus- ja vesiviljelytuotteiden markkinoita hallinnoidaan nk. yhteisellä markkinajärjestelyllä, johon sisältyy kaupan pitämistä koskevia vaatimuksia. YKP:n valvontasäädökset koskevat merialueella kalastettuja kalastustuotteita ja meressä viljeltyjä vesiviljelytuotteita sekä kaikkia kaupallisia toimijoita alkutuottajasta vähittäiskauppaan.

Kalastustuotteiden jäljitettävyydestä säädetään Euroopan unionin neuvoston asetuksella (EY) N:o 1224/2009 yhteisön valvontajärjestelmästä, jonka tarkoituksena on varmistaa yhteisen kalastuspolitiikan sääntöjen noudattaminen (neuvoston valvonta-asetus). Asetuksessa edellytetään kansallista sanktiojärjestelmää. Euroopan unionin lainsäädännön toimeenpanosta säädetään kansallisesti lailla yhteisen kalastuspolitiikan seuraamusjärjestelmästä ja valvonnasta (1188/2004). Sen mukaan valvontaviranomaisen on ilmoitettava havaitsemistaan tai muutoin tietoonsa saamista epäillyistä rikkomuksista ja epäillyistä vakavista rikkomuksista Maaseutuvirastolle, joka harkitsee rikkomusmaksun määräämistä.

Neuvoston valvonta-asetuksen 58 artiklassa ja komission täytäntöönpanoasetuksen (EU) N:o 404/2011 67 artiklassa edellytetään, että jokaista tuotanto- tai toimituserää kohti, läpi koko kalan toimitusketjun, tulee seurata siihen sisältyvien ensierien tiedot:
- tunnistenumero
- kalastusaluksen ulkoinen tunnistenumero ja nimi tai vesiviljelytuotantoyksikön nimi
- kunkin lajin kolmikirjaiminen FAO:n koodi
- saaliiden pyyntipäivät tai tuotantopäivä
- kunkin lajin määrät nettopainoina ilmaistuna kilogrammoina tai tapauksen mukaan kappalemäärä
- toimittajan nimi ja osoite.

Kalatukku E. Eriksson Oy:n hyväksyttyyn kala-alan laitokseen tehtiin elintarvikevalvonnan tarkastus 11.6.2020 (liite 1). Tarkastuksella arvioitiin myös yhteisen kalastuspolitiikan mukaisten kalastus- ja vesiviljelytuotteiden jäljitettävyyttä koskevien vaatimusten toteutumista. Tarkastukseen osallistui Ruokavirastosta kaksi ohjaavaa ylitarkastajaa.

YKP-valvonta kohdistettiin kahteen sattumanvaraisesti valittuun kalaerään: tarkastettiin silakkaerän pakkausmerkinnät ja kaupalliset asiakirjat sekä jo edelleen toimitetun siikaerän kaupalliset asiakirjat.

Tarkastuksella havaittiin epäkohtina seuraavaa:
-Vastaanottotarkastuksessa ei ole varmistuttu, että yhteisen kalastuspolitiikkalainsäädännön mukaiset merestä saatavaa kalaa koskevat ensierän jäljitettävyystiedot seuraavat kaikkia tuotteita.
-Tarkastetun kahden kalaerän osalta, toimijalla ei ollut esittää kaikkia ensierätietoja, eikä toimija pystynyt täydentämään kaikkia edellytettyjä tietoja tarkastuksen jälkeen.

Tarkastuksella molempien erien osalta havaittiin puuttuvan:
-kalastusaluksen ulkoinen tunnistenumero ja nimi tai vesiviljelytuotantoyksikön nimi
-kunkin lajin määrät nettopainoina ilmaistuna kilogrammoina tai tapauksen mukaan kappalemäärä (ensierän koko)

Lisäksi siikaerän osalta tarkastuksella havaittiin puuttuvan:
-kunkin lajin kolmikirjaiminen FAO:n koodi
-saaliiden pyyntipäivät tai tuotantopäivä
-Tarkastettujen kalaerien ensierätietoja ei ollut kaikilta osin kirjattu niin, että ne olisivat jääneet laitoksen kirjanpitoon talteen

Elintarvikelainsäädännön edellyttämät jäljitettävyysvaatimukset täyttyivät. Tarkastetuissa erissä oli elintarviketietoasetuksen edellyttämät yleiset pakkausmerkinnät sekä kalastus- ja vesiviljelytuotteiden erityislainsäädännön edellyttämät merkinnät.

Toimijaa pyydettiin toimittamaan tarkastuksella seuraavaan päivään mennessä selvitys puuttuvista ensierien tiedoista sekä selvitys, miten tiedot aiotaan hallita jatkossa. Selvitys toimitettiin määräajassa.

Tarkastuskertomuksessa 15.6.2020 toimijalle ilmoitettiin, että Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut tulee harkitsemaan asiassa yhteisen kalastuspolitiikan seuraamusjärjestelmästä ja valvonnasta annetun lain 1188/2014 sekä Valtioneuvoston asetuksen 1442/2014 mukaisen rikkomusepäilyilmoituksen tekemistä.

Kuuleminen

Kalatukku E. Eriksson Oy:tä on kuultu rikkomusilmoituksen tekemisestä Maaseutuelinkeinoviranomaiselle 16.11.2020 päivätyllä kirjeellä (liite 2). Toimija on antanut vastineen 8.12.2020 (liite 3).

Vastineessa toimija ilmoittaa, että heillä ei tämän hetkisellä jäljitettävyysjärjestelmällä ole mahdollista hallita ja säilyttää edellytettyjä ensierätietoja kaikilta osin. Laitoksen käytössä oleva jäljitettävyysjärjestelmä täyttää kuitenkin elintarvikelainsäädännön asettamat vaatimukset.

Toimija tuo vastineessa esiin, että he eivät saaneet osaa vaadituista tiedoista kalaerien toimittajilta edes pyynnöstä. He haluavat nostaa esille, että tarvitaan valtakunnallisesti yhteinen jäljitettävyysjärjestelmä ja sovittu ensierätietojen välitystapa.

Perustelut

Neuvoston valvonta-asetuksen 58 artiklan mukaan kaikkien kalastus- ja vesiviljelytuotteiden erien on oltava jäljitettävissä kaikissa tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheissa alkaen pyynti- tai keruuvaiheesta aina vähittäismyyntiin saakka, sanotun kuitenkaan rajoittamatta asetuksen (EY) N:o 178/2002 soveltamista. Yhteisön markkinoille saatettavat tai todennäköisesti saatettavat kalastus- ja vesiviljelytuotteet on merkittävä asianmukaisesti kunkin erän jäljitettävyyden varmistamiseksi.

Jäsenvaltioiden on varmistettava, että toimijoilla on käytössään järjestelmät ja menetelmät sellaisten toimijoiden tunnistamiseksi, jotka ovat toimittaneet heille kalastus- ja vesiviljelytuote-eriä ja joille näitä tuotteita on toimitettu. Nämä tiedot on saatettava pyynnöstä toimivaltaisten viranomaisten saataville.

Kaikkia kalastus- ja vesiviljelytuotteiden eriä koskevia vähimmäismerkintöjä ja -tietoja koskevat vaatimukset sisältävät seuraavat:
a) kunkin erän tunnistenumero;
b) kalastusaluksen ulkoinen tunnistenumero ja nimi tai vesiviljelytuotantoyksikön nimi;
c) kunkin lajin kolmikirjaiminen FAO:n koodi;
d) saaliiden pyyntipäivät tai tuotantopäivä;
e) kunkin lajin määrät nettopainona ilmaistuina kilogrammoina tai tapauksen mukaan kappalemäärä;
f) toimittajan nimi ja osoite;
g) kuluttajille annettavat tiedot, joista säädetään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1379/2013 35 artiklassa.

Jäsenvaltioiden on varmistettava, että 5 kohdan g alakohdassa luetellut tiedot ovat kuluttajien saatavilla vähittäismyyntivaiheessa.

Komission täytäntöönpanoasetuksen 404/2011 67 artiklan mukaan toimijoiden on esitettävä valvonta-asetuksen 58 artiklan 5 kohdassa tarkoitettuja kalastus- ja vesiviljelytuotteita koskevat tiedot, kun kalastus ja vesiviljelytuotteet jaotellaan eriksi ja viimeistään silloin, kun kyseiset tuotteet saatetaan ensimyyntiin.

Valvonta-asetuksen 58 artiklan 5 kohdassa tarkoitettuja kalastus- ja vesiviljelytuotteita koskevat tiedot on esitettävä erän pakkausmerkinnöissä tai pakkauksessa tai erän mukana olevassa kaupallisessa asiakirjassa. Tiedot voidaan kiinnittää erään koodin, viivakoodin tai elektronisen sirun kaltaisten tunnistamisvälineiden tai vastaavan laitteen avulla taikka käyttäen merkintäjärjestelmää. Erää koskevien tietojen on oltava saatavilla kaikissa tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheissa siten, että jäsenvaltioiden toimivaltaiset viranomaiset voivat tutustua niihin milloin tahansa.

Jos erät yhdistetään tai jaetaan ensimyynnin jälkeen ja usealta kalastusalukselta saatujen tai useasta vesiviljelytuotantoyksiköstä peräisin olevat kalastus- ja vesiviljelytuotteet sekoittuvat, toimijoiden on pystyttävä yksilöimään kukin alkuperäinen erä vähintään valvonta-asetuksen 58 artiklan 5 kohdan a alakohdassa tarkoitetulla tunnistenumerolla ja jäljittämään alkuperäiset erät takaisin pyynti- tai keruuvaiheeseen valvonta-asetuksen 58 artiklan 3 kohdan mukaisesti.

Toimijoiden on kiinnitettävä valvonta-asetuksen 58 artiklan 5 kohdassa tarkoitetut kalastus- ja vesiviljelytuotteita koskevat tiedot erään koodin, viivakoodin tai elektronisen sirun kaltaisten tunnistamisvälineiden tai vastaavan laitteen avulla taikka käyttäen merkintäjärjestelmää

Jos valvonta-asetuksen 58 artiklan 5 kohdassa tarkoitetut tiedot esitetään erän mukana olevassa kaupallisessa asiakirjassa, kyseiseen erään on kiinnitettävä vähintään tunnistenumero.

Yhteisen kalastuspolitiikan seuraamusjärjestelmästä ja valvonnasta annetun lain (1188/2014) 11 §:n mukaan valvontaviranomaisen on ilman aiheetonta viivästystä ilmoitettava Maaseutuvirastolle virkamiestensä havaitsemista tai valvontaviranomaisen muutoin tietoonsa saamista epäillyistä rikkomuksista ja epäillyistä vakavista rikkomuksista. Valvontaviranomaisen tulee saattaa rikkomusepäily ilman aiheetonta viivästystä tiedoksi epäilyn kohteena olevalle toimijalle. Viranomaisen ilmoitusta koskevasta päätöksestä ei saa valittaa. Ilmoituksen tarkemmasta sisällöstä ja ilmoituksen tekemistä koskevista menettelyistä voidaan säätää valtioneuvoston asetuksella.

Yhteisen kalastuspolitiikan seuraamusjärjestelmästä ja valvonnasta annetun lain 49 §:n 22 kohdan mukaan Maaseutuvirasto määrää rikkomusmaksun sille, joka laiminlyö noudattaa neuvoston valvonta-asetuksen 58 artiklassa, komission valvonta-asetuksen 67 artiklassa tai Euroopan parlamentin ja neuvoston markkina-asetuksen 35 artiklassa säädettyjä kalatuotteiden jäljitettävyyttä, kuluttajille annettavia tietoja tai pakkausmerkintöjä koskevia velvollisuuksia.

Koska tarkastuksella 11.6.2020 havaittiin puutteita kalastustuotteiden jäljitettävyysvaatimuksissa, on lain yhteisen kalastuspolitiikan seuraamusjärjestelmästä ja valvonnasta (1188/2014) 11 §:n mukaisesti kunnan valvontaviranomaisen tehtävä ilmoitus Maaseutuvirastolle (Ruokavirasto) havaitsemistaan epäillyistä rikkomuksista.

Muutoksenhaku

Yhteisen kalastuspolitiikan seuraamusjärjestelmästä ja valvonnasta annetun lain 11§:n mukaan viranomaisen ilmoitusta koskevasta päätöksestä ei saa valittaa.

Päätöksen tiedoksianto

Päätös toimitetaan toimijalle tiedoksi kirjeenä.

Sovellettavat oikeusohjeet

Elintarvikelaki (23/2006) 32 §
Neuvoston asetus (EY) N:o 1224/2009 yhteisön valvontajärjestelmästä, jonka tarkoituksena on varmistaa yhteisen kalastuspolitiikan sääntöjen noudattaminen, 58 artikla
Komission täytäntöönpanoasetus (EU) N:o 404/2011, 67 artikla
Laki yhteisen kalastuspolitiikan seuraamusjärjestelmästä ja valvonnasta (1188/2014) 7, 11 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Valtioneuvoston asetus Maaseutuvirastolle annettavista epäiltyjä rikkomuksia ja epäiltyjä vakavia rikkomuksia koskevista ilmoituksista (1442/2014) 1-2 §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 27.01.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla.

Sovellettava lainkohta: laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6.2 §.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Riikka Åberg

Ask for more info

Minna Ristiniemi, kaupungineläinlääkäri, puhelin: 09 310 31585

minna.ristiniemi@hel.fi

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
2. Kuulemiskirje 16.11.2020
3. Vastine 8.12.2020

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.